وزارت ارتباطات می گوید قرار نیست تمام ارتباطات بین‌المللی قطع شود

اخبار

3 دقیقه زمان مطالعه

مراسم رونمایی از پایگاه و مرکز تماس ۱۶۴۹ امروز برگزار و جزئیات جدیدی از اجرای آیین‌نامه حمایت از کسب‌وکارها و پلتفرم‌های داخلی ارائه شد. در این جلسه نمایندگانی از بخش خصوصی همچون پلتفرم‌های شیپور، کسبینو و ایتا حضور داشتند و مدیر کل روابط عمومی وزارت ارتباطات نیز تأکید کرد تعامل این وزارتخانه با بخش خصوصی و صنف‌های مرتبط ادامه دارد. او همچنین بیان کرد سیاست و وظیفه‌ای که وزارت ارتباطات دارد و بارها آن را اعلام کردیم، تأمین زیرساخت و حمایت از پلتفرم‌های داخلی است.

اینکه پلتفرم دیگری برایش محدودیت ایجاد می‌شود یا خیر، وظیفه آن‌ها نیست.

طبیعتاً بخش خصوصی تنها شامل مدعوین جلسه امروز وزارت ارتباطات نمی‌شوند و بسیار بزرگ‌تر از این‌هاست؛ پس چرا هیچ نماینده‌ای از وزارت ارتباطات در تریبون آزاد صنفی هفته گذشته برای شنیدن صدای فعالین صنف فناوری حاضر نشد؟

«محمد‌احسان خرامید»، مدیرکل روابط عمومی وزارت ارتباطات گفت:

«در طول روزهای گذشته جلسات بسیاری با صنف داشتیم. روز گذشته هم در خدمت جمع 20 الی 30 نفره‌ای بودیم و صحبت کردیم. حالا یک جلسه که شاید به‌علت عدم هماهنگی در آن حضور نیافتیم، نباید موضوع بحث باشد. عزیزان در این روزها درگیر بودجه و برنامه برای سال آتی هستند، اما این ارتباطات دائمی است و از نظرات فعالین استفاده می‌کنیم.»

وضعیت فعلی فضای مجازی کشور این شائبه را به‌وجود آورده که قرار است با مسدودسازی پلتفرم‌های بین‌المللی، مردم مجبور به استفاده از نسخه‌های داخلی شوند. این در‌حالیست که کسب‌وکارهای داخلی مخالف چنین اقدامی هستند؛ به‌طور مثال اپ‌استورهای ایرانی بارها با فیلتر گوگل پلی مخالفت کرده‌اند.

مدیرکل روابط عمومی وزارت ارتباطات در پاسخ به سؤالی  مبنی بر اینکه آیا سیاست وزارت ارتباطات فیلتر پلتفرم‌های خارجی است، اعلام کرد قرار نیست تمام ارتباطات بین‌المللی قطع شود:

«سیاست و وظیفه‌ای که وزارت ارتباطات دارد و بارها آن را اعلام کردیم، تأمین زیرساخت و حمایت از پلتفرم‌های داخلی است. اینکه پلتفرم دیگری برایش محدودیت ایجاد می‌شود یا نمی‌شود، وظیفه ما نیست. این‌ حمایت‌ها هم مربوط به سه ماه اخیر نیست، چرا که کارگروه اقتصاد دیجیتال از ابتدای دولت سیزدهم تشکیل شده و به‌دنبال حمایت بوده است.»

وی تأکید دارد وزارت ارتباطات بایستی آن چیزی را که متولی آن است، به بهترین نحو پیش ببرد. باقی اتفاقاتی هم که می‌افتند، برای خود متولی داشته و دیگران مسئولش هستند.

با‌این‌حال چنین سؤالی مطرح می‌شود که آیا با فیلتر و مسدود‌سازی پلتفرم‌های خارجی، می‌توان پیام‌رسان‌های داخلی را توسعه داد تا مردم از آن‌ها استفاده کنند؟ این در حالی است که هیچ ساز‌و‌کار و آیین‌نامه مشخصی برای برخورد با محتواهای منتشر‌شده در پلتفرم‌های بومی وجود ندارد و به‌نظر می‌رسد برخوردهای سلیقه‌ای رخ می‌دهد؛ نمونه آن بستن کانال «مهدی نصیری» در پیام‌رسان ایتا است.

 

رونمایی از سامانه و مرکز تماس ۱۶۴۹

 

خرامید اظهار داشت در رابطه با پلتفرم‌ها مسائل زیادی مطرح است: «بگذارید طعم شیرین فعلی آن برای کسب‌وکارها بماند و به جلو حرکت کنیم. باقی موارد را در جلسات متعددی که داریم می‌توان پیگیری کرد و روابط عمومی پیام‌رسان‌ها نیز پاسخگوی شما هستند.»

«مینا مهرنوش» بنیان‌گذار کسبینو نیز گفت:

«پلتفرم‌های خارجی یک سری خدماتی ارائه می‌کنند که به‌علت تحریم‌ها، کسب‌وکارها در ایران از آن‌ها بی‌بهره‌اند. ما روی بخش‌هایی که مردم نمی‌توانند در پلتفرم‌های خارجی از آن‌ها استفاده کنند، تمرکز کردیم تا بتوان این خدمات را به کسب‌وکارها ارائه کرد. پیش‌بینی ما این نبود که این پلتفرم‌ها فیلتر می‌شوند و  اکنون از مقایسه کردن خدماتمان استقبال می‌کنیم.»

مراسم رونمایی از مرکز تماس ۱۶۴۹ در حمایت از کسب و کارهای دیجیتال، در محل سازمان فناوری اطلاعات برگزار شد. در این مراسم که با حضور مدیران سازمان فناوری اطلاعات و پیام رسانهای بومی برگزار شد از پایگاه و مرکز تماس ۱۶۴۹ رونمایی شد. محمد خوانساری، رئیس سازمان فناوری اطلاعات، حامد منکرسی، معاون سیاست گذاری و اعتباربخشی سازمان فناوری به همراه نمایندگانی از پلتفرمهای حائز شرایط حمایت در این مراسم حضور داشتند.

گزارش: دیجیاتو


نویسنده علیرضا ناجی

سایر مقالات نویسنده

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه