معرفی برترین رویدادها و همایش‌های تخصصی کسب و کار در ایران و جهان

کسب و کار

9 دقیقه زمان مطالعه

هرساله همایش‌ها و رویدادهایی که مربوط به کسب و کارها هستند در ایران و جهان برگزار می‌شوند. در این همایش‌ها معمولاً خدمات دهندگان، سخنرانان و شرکت‌کنندگانی حضور دارند که در مورد آخرین آموزش‌ها و فنّاوری‌های نوین در کسب‌وکار صحبت می‌کنند. در برخی برنامه‌ها مانند جشنواره کسب‌وکار سیما نیز به این همایش‌ها پرداخته می‌شود. در این مقاله ابتدا به تعریف انواع رویداد ها و همایش ها می‌پردازیم و سپس برترین رویدادها و همایش‌های تخصصی کسب و کار که در ایران و جهان برگزار می‌شوند را نام می‌بریم.

همایش چیست؟

همایش، به اجتماعاتی گفته می‌شود که با حضور بیشتر از 15 نفر از افرادی که دارای علاقه یا حرفه مشترک، در یک مکان یا زمان خاص، شرکت می‌کنند و توسط یک سازمان (سازمان‌های مختلف) برگزار می‌شود و باعث رشد کسب و کار می شوند. انواع کنفرانس‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

  • کنفرانس‌ها
  • همایش‌ها
  • سمپوزیوم‌ها
  • کنگره‌ها
  • ایونت های تشویقی
  • رویدادهای بازاریابی
  • جشن‌های ویژه
  • سمینارها
  • دوره‌ها
  • نمایشگاه‌های عمومی یا تجاری
  • معرفی محصول

یا رویدادهای دیگر…

 

تقاضا برای برگزاری یک رویداد یا همایش تجاری، عمدتاً توسط سازمان‌هایی صورت می‌گیرد که از آن به‌عنوان یک انجمن برای برقراری ارتباط، آموزش، تبلیغ یک محصول، پاداش یا جشن، همکاری در مورد موضوعات و راه‌حل‌ها استفاده می‌کنند.

همایش کسب و کار در تهران

انواع رویدادهای تجاری

انواع رویدادهای تجاری شامل موارد زیر می‌شوند:

همایش‌ها: همایش‌ها که از آن به‌عنوان کنفرانس نیز نام‌برده می‌شود، مجمع بزرگی از شرکت‌کنندگان هستند که اغلب چندین هزار نفر هستند و دارای تعداد زیادی بازدیدکننده بین‌المللی هستند. بیشتر همایش‌ها مانند جشنواره وب و کسب و کار، نمایشگاه‌ها را نیز در کنار خود برگزار می‌کنند.

همایش‌ها مربوط به کسب و کار مانند همایش مدیریت کسب و کار که رویدادهای تجاری یا معاملات نیز نامیده می‌شوند، رویدادهایی هستند که می‌توانند وضعیت مالی یک کسب و کار را تغییر دهند.

نمایشگاه‌ها: نمایشگاه‌ها گردهمایی‌هایی هستند که ارائه‌دهندگان تجاری، محصولات و خدمات خود را برای اهداف تجاری یا به‌عنوان نمایش عمومی نمایش دهند (دیری و همکاران، 2005، ص 59).

جلسات: سازمان جلسات و رویدادها استرالیا (MEA) که عضوی از شرکت BECA می‌باشد، جلسات را این‌گونه تقسیم‌بندی کرده است:

  • اجتماعات خارج از شرکت در یک مکان تجاری
  • بیش از 15 نفر
  • با یک هدف مشترک

جلسات تشویقی: به برنامه‌هایی گفته می‌شود که مدیران برای شناسایی و ایجاد انگیزه بیشتر کارکنان شرکت برای افزایش عملکرد آن‌ها تدارک می‌بینند. همچنین از جلسات تشویقی برای معرفی محصولات و خدمات جدید به کارکنان کلیدی استفاده می‌شود.

 

 

منظور از همایش های کسب و کار چیست؟

برگزاری یک همایش کسب و کار باید به‌طور دقیقی ترکیبی از دارایی، بدهی یا حساب سهام شرکت را تغییر دهد. اگر واضح‌تر بگوییم مثلاً شما با حضور در یک رویداد تجاری، باید بتوانید فروش خود را افزایش داده و سودآوری کسب و کار خود را بیشتر کنید. جشنواره کسب‌وکار سیما به برخی از این رویدادهای تجاری پرداخته است.

بیشتر مردم رویدادهای کسب و کار را به‌عنوان نوعی معامله تلقی می‌کنند؛ مثلاً یک شرکت برای خرید محصولات موردنیاز خود با یک فروشنده در یک همایش مدیریت کسب و کار  ارتباط برقرار می‌کند. بنابراین به خاطر این دیدار معامله‌ای شکل‌گرفته و مقدار موجودی قابل‌اندازه‌گیری و معامله روی حساب‌های دارایی و نقدی موجود در شرکت تأثیر می‌گذارد.

همه اتفاقات تجاری جزو رویدادها محسوب نمی‌شوند. به‌عنوان‌مثال، امضای قرارداد تولید یا قرارداد اجاره‌نامه معمولاً معادله حسابداری را به‌هیچ‌وجه تغییر نمی‌دهد. همچنین، برخی از موارد را نمی‌توان اندازه‌گیری منطقی کرد. همان‌طور که در برنامه جشنواره کسب و کار سیما توضیح داده شد، فقط اتفاقاتی که می‌توان اندازه‌گیری کرد و معادله حسابداری را تحت تأثیر قرارداد، رویدادهای تجاری محسوب می‌شوند.

 

 

برترین رویدادها و  همایش‌های تخصصی کسب و کار در ایران

هر ساله انواع مختلف رویداد ها و همایش های تخصصی کسب و کار در ایران برگزار میشوند که شرکت در رویدادهای کسب و کار در ایران می‌تواند تضمینی برای موفقیت شغلی شما باشد. در لیست زیر 5 نمونه از برترین رویدادهای کسب و کار در ایران را نام‌برده‌ایم:

 

  1. جشنواره وب و موبایل ایران

همایش مدیریت کسب وکار

جشنواره وب و موبایل ایران، بزرگترین عرصه رقابت میان وب سایت ها و نرم افزار های موبایل در گروه های مختلف است. این جشنواره هر سال، یک وب سایت یا نرم افزار موبایل را به عنوان برترین برندی که در این زمینه فعالیت میکند، با رای داوران به عنوان برگزیده انتخاب میکند و به آن تندیس برترین وب سایت یا برترین نرم افزار موبایل ایران را اهدا میکند.

شایان شلیله و میلاد احرام پوش دو بنیان گذار این جشنواره هستند که در ابتدا به عنوان دو جشنواره مجزا تحت عناوین جشنواره وب ایران و جشنواره نرم افزار های موبایل ایران کار خود را آغاز و از سال 1392 این دو جشنواره با یکدیگر با نام جشنواره وب و موبایل ایران برگزار شدند.

معیار های داوری در این رقابت، کارکرد، محتوا، تجربه کلی، طراحی دیداری، ساختار و مسیر، تعامل و نوآوری میباشد. اختتامیه این جشنواره نیز هر ساله با اعلام برندگان جوایز دوره، تحت عنوان کنفرانس وب و موبایل ایران برگزار میشود. همزمان با مراسم اختتامیه نیز کارگاه ها و سخنرانی های مختلفی در زمینه کارافرینی، نوآوری و کسب و کار برگزار میشود که برخی از سخنرانان برای اولین بار تجربیات خود را در قالب سخنرانی بیان میکنند.

 

  1. نمایشگاه الکامپ

نمایشگاه الکامپ

نمایگاه الکامپ که مخفف (Electronics, Computer & E-Commerce) یعنی نمایشگاه بین المللی الکترونیک، رایانه و تجارت الکترونیک میباشد، هر ساله در شهر تهران و در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار میشود. این رویداد را میتوان بزرگترین رویداد فناوری در کشور قلمداد کرد که هر ساله با حضور فعالان و مخاطبین این حوزه برگزار میشود. انواع کسب و کارهای مختلف و کسب‌وکارهای نوآور مانند استارت آپ ها، به معرفی دستاورد ها، محصولات و برنامه و اهداف خود میپردازند.

بخش الکامپ ترندز در این نمایشگاه با هدف به اشتراک گذاری جدیدترین ترند های جهانی برگزار میشود. بخش الکامپ تاکز به منظور شبکه سازی و به اشتراک گذاری دستاورد های این حوزه جهت ارتباط صاحبین کسب‌وکارهای این حوزه فعالیت میکند و در آن به  حوزه های تحول دیجیتال، اقتصاد دیجیتال، دولت الکترونیک و هوشمند سازی شهرها و بسیاری دیگر از مقولات راهبردی پرداخته میشود. در بخش الکامپ استارز با تخصیص ظرفیت مضاعف مادی و معنوی، صدها استارت آپ فعال پر شور و نوآور در بخش رقابتی کسب و کارهای نوپا فعالیت میکنند. یکی دیگر از بخش های پر مخاطب و مهم این نمایشگاه بخش الکامپ گیمز است که با حضور فعالان زیست بوم بازی های رایانه ای برگزار میشود.

این مقاله را حتما بخوانید
4 قدم برای راه اندازی فروشگاه آنلاین و موفقیت در فروش اینترنتی

 

  1. اینوتکس (INOTEX)

رویداد اینوتکس که مخفف نمایشگاه بین‌المللی نوآوری و فناوری (International Innovation and Technology Exhibition) می‌باشد، یکی از انواع همایش کسب و کار در تهران است. این رویداد که تاکنون 8 دوره از سال 1390 در ایران برگزارشده است، باهدف تبادل دانش فنی و فنّاوری و همچنین مشارکت شرکت‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها فعالیت می‌کند. آخرین دوره این نمایشگاه بانام INOTEX2019  با حضور 362 عضو اکوسیستم استارتاپی ایران در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران به‌عنوان یک همایش کسب و کار در تهران برگزار شد.

 

  1. کنفرانس ملی کارآفرینی شریف

این رویداد کارآفرینی که یکی از موارد همایش کسب و کار در تهران است و زیر نظر مرکز کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف برگزار می‌شود، باهدف گرد هم آوردن فعالان حوزه‌ی استارت آپ و کارآفرینی و کسب و کارهای نوین، جهت اطلاع‌رسانی از آخرین دستاوردهای علمی و پژوهشی برگزار می‌شود.

محورهای این همایش شامل موارد زیر می‌شود:

 

۱) ویژگی‌های دانشگاه کارآفرین

۲) سیاست‌گذاری آموزش کارآفرینی و مبانی فلسفی یادگیری در آموزش کارآفرینانه

۳) آموزش کارآفرینی اجتماعی – کارآفرینی سازمان

۴) رویکرد آموزش‌های برخط و آمیخته

۵) تئوری‌های پداگوژیک در آموزش کارآفرینی

۶)  تأثیر جنسیت در آموزش کارآفرینی

۷) آموزش‌دهندگان (Educators)/ و آموزش آموزش­ دهندگان (Teacher Education)

۸) روش‌های نوین آموزش کارآفرینی

۹) ارزش‌ها و اخلاق در آموزش کارآفرینی

۱۰) آموزش کارآفرینی برای دانشجویان رشته‌های غیر مدیریت و کسب و کار

۱۱) آموزش نوجوانان/ دانش ­آموزان در حوزه کارآفرینی

۱۲) نوآوری‌هایی در تأثیرگذاری، منابع آموزشی،‌ سنجش و ارزیابی آموزش کارآفرینی

۱۳) منتورشیپ/ کوچینگ در حوزه کارآفرین

 

  1. نمایشگاه فرانچایز و توسعه کسب و کار تهران

این نمایشگاه که تاکنون 3 دوره از آن برگزارشده است و یکی از موارد همایش کسب و کار در تهران است، باهدف معرفی ظرفیت‌های توسعه کسب و کار نوین و اشتغال پایدار و همچنین در راستای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و توسعه زیست‌بوم کارآفرینی و نوآوری تشکیل‌شده است.

در این همایش کسب و کار در تهران که در جشنواره کسب‌وکار سیما نیز مطرح شد، مدیران ارشد کسب و کار ها حضور دارند و همچنین اساتید، دانشجویان و صاحب‌نظران عرصه اقتصادی در آن شرکت می‌کنند. این همایش با حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت کار برگزار می‌شود.

 

برترین رویدادها و  همایش‌های تخصصی کسب و کار در جهان

در لیست زیر 5 نمونه از برترین رویدادهای کسب و کار در جهان را معرفی می‌کنیم:

 

  1. کنفرانس IT و مدیریت کسب و کار

سمینار کسب‌وکار اینترنتی

برگزارکننده: Oracle OpenWorld

سان‌فرانسیسکو، ایالات‌متحده

در نگاه اول، اجلاس‌هایی که مربوط به کسب و کاریا امور اقتصادی باشند، چندان جذاب به نظر نمی‌رسند؛ اما سخنرانان این همایش مدیریت کسب و کار، شامل ترکیبی جذاب از رهبران علوم کسب‌وکار و حتی روسای سابق سازمان سیا و سرویس‌های اطلاعاتی انگلیس هستند. کلیه مشاغلی که در این رویداد شرکت می‌کنند، با تمرکز بر چگونگی بهره‌گیری از فناوری‌های دیجیتال و ابری برای موفقیت در تجارت، کسب و کار خود را پیش می‌برند؛ و به دلیل اینکه اسپانسر این رویداد شرکت بزرگ اوراکل می‌باشد که در اوراکل پارک مستقر است، این رویداد در استادیوم تیم بیس بال سانفرانسیسکو جاینت برگزار می‌شود که جذابیت آن را چندین برابر می‌کند.

 

  1. کنفرانس فناوری‌های کسب و کار

برگزارکننده: CEBIT Australia

سیدنی، استرالیا

این رویداد که یک جشنواره وب و کسب و کار نیز محسوب می‌شود، بزرگ‌ترین کنفرانس فناوری و تجاری استرالیا می‌باشد که درزمینهٔ فناوری اطلاعات، بازاریابی، فروش، منابع انسانی یا امور مالی فعالیت می‌کند. در این جشنواره وب و کسب وکار به داده‌ها و حریم خصوصی، تحول و اختلال، فن‌آوری‌های نوظهور و پیشرفت تجارت در وسایل دیجیتال پرداخته می‌شود. سخنرانان این کنفرانس از مجموعه گسترده‌ای از رسانه‌ها، مشاغل، آکادمی‌ها و فناوری‌ها و سمینار کسب و کار اینترنتی را شامل می‌شوند که از میان آن‌ها می‌توان به پروفسور میشل سیمونز و استفان آتنبورو، مدیر بازرگانی فضاپیمای برانسون Virgin Galactic اشاره کرد.

 

  1. کنفرانس نوآوری فناوری جهانی

لیسبون، پرتغال

این کنفرانس که در ابتدا در شهر دوبلین برگزار شد، برای یازدهیمین بار برگزار می‌شود و بسیاری آن را مهم‌ترین رویداد فن‌آوری در جهان می‌دانند. سرمایه‌گذاران در این جشنواره وب و کسب و کار همیشه حضور دارند و به دنبال جدیدترین فن‌آوری‌های نوظهور و نوآوری‌های اینترنتی هستند. ال گور و استفان هاوکینگ ازجمله سخنرانان این رویداد بوده‌اند. برگزارکنندگان همچنین رویدادهای Collision در تورنتو و Rise در هنگ‌کنگ را برگزار می‌کنند اما این کنفرانس، به‌عنوان همایش اصلی آن‌ها محسوب می‌شود.

 

  1. کنفرانس فناوری اطلاعات و نوآوری کسب و کارها

همایش مدیریت کسب‌وکار

IBM Think

سان‌فرانسیسکو، ایالات‌متحده

چند ماه قبل از اینکه همایش اوراکل در سان‌فرانسیسکو برگزار شود، IBM چند روز با کنفرانس دیگری درزمینهٔ تجارت و فناوری، این شهر را در اختیار خود دارد. در این رویداد بیشتر به این موارد پرداخته می‌شود: هوش مصنوعی، blockchain، فن‌آوری‌های مخرب و فناوری‌های در حال ظهور و سمینار کسب و کار اینترنتی.

شرکت IBM برگزاری این رویداد را به‌خوبی انجام می‌دهد و شرکت در این جشنواره وب و کسب و کار برای مدیران کسب و کار یک ضرورت محسوب می‌شود. داستان‌های الهام‌بخش از طیف متنوعی از سخنرانان و برخی نمایشگاه‌های عالی جزوی از برنامه‌های این کنفرانس می‌باشند. مدیرعامل شرکت جینی رومتی یک رهبر بسیار کاریزماتیک است و سخنرانی اصلی وی به‌تنهایی باعث می‌شود که جمعیتی عظیم برای شنیدن سخنان او حضور پیدا کنند.

 

  1. کنفرانس (SXSW (south by southwest

13-22 مارس

آستین، تگزاس

SXSW که یکی از انواع همایش مدیریت کسب وکار معروف و بدون نیاز به معرفی می‌باشد، یکی از ایونت های محبوب و پیش‌بینی‌شده است که همه‌ساله در حال برگزاری می‌باشد. این کنفرانس که یکی از موضوعات آن سمینار کسب وکار اینترنتی است، در محل تلاقی کسب وکارها، فناوری‌ها، فرهنگ و هنر قرار دارد. این کنفرانس دارای سخنرانان برتر، اجرای موسیقی‌ها هیجان‌انگیز و فرصت‌های کافی برای انواع تفریحات مختلف است.

 

جمع‌بندی

در این مقاله به معرفی انواع مختلف همایش ها و ایونت ها پرداختیم و برترین رویدادها و  همایش‌های تخصصی کسب وکار در ایران و جهان را معرفی کردیم. جشنواره های مربوط به کسب وکار و برنامه هایی مانند جشنواره کسب وکار سیما راهی بسیار خوب برای دیده شدن و تعامل انواع کسب وکارها با یکدیگر میباشند. بنابر این درصورتی که قصد رشد کسب وکارخود را دارید، پیشنهاد میکنیم به تقویم خود نگاه کنید و خود را برای حضور در اولین همایشی که مربوط به حوزه ی کسب وکار شما می شود آماده کنید.

محصول پیشنهادی

قالب فروشگاهی وودمارت | قالب Woodmart

825,000 تومان

84.09%
وردپرسِ من!

وردپرسِ من!

محصول پیشنهادی

قالب چند منظوره انفولد | قالب Enfold

645,000 تومان

81.76%

محصول پیشنهادی

قالب چند منظوره دیوی | قالب Divi

645,000 تومان

77.95%

محصول پیشنهادی

قالب چندمنظوره آسترا پرو | پوسته Astra Pro

825,000 تومان

93.06%

محصول پیشنهادی

قالب آموزشی استادیار | قالب Studiare

825,000 تومان

81.83%
وردپرسِ من!

وردپرسِ من!

محصول پیشنهادی

قالب فروشگاهی فلت سام | قالب Flatsome

725,000 تومان

70.63%
مجتبی درویشی

مجتبی درویشی

محصول پیشنهادی

افزونه المنتور پرو | پلاگین Elementor Pro

395,000 تومان

90.34%

محصول پیشنهادی

افزونه سئو رنک مث پرو | پلاگین Rank Math Pro

395,000 تومان

93.44%

محصول پیشنهادی

افزونه امنیت وردفنس | پلاگین Wordfence Security Pro

395,000 تومان

83.41%
وردپرس داغ

وردپرس داغ

محصول پیشنهادی

افزونه فرم ساز گرویتی فرمز | پلاگین Gravity Forms

395,000 تومان

47.62%

محصول پیشنهادی

افزونه ثبت نام و ورود با موبایل دیجیتس | پلاگین Digits

395,000 تومان

82.29%
12

نویسنده سینا عباسی

سایر مقالات نویسنده

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه