Retry

در دنیای امروز که اینترنت همه بخش‌های زندگی ما را تحت تاثیر قرار داده است، چه به‌عنوان علاقه شخصی بخواهید وب سایت خود را داشته باشید چه به‌دنبال گسترش کسب و کار خود در فضای آنلاین باشید، داشتن وب سایت و مدیریت آن به یک دغدغه عمومی تبدیل شده است. از طرف دیگر، مسئله‌ای که وجود دارد این است که همه افراد برنامه‌نویس نیستند و نمی‌خواهند وقت و هزینه زیادی را بابت استخدام برنامه‌نویس صرف کنند. اینجاست که نام سیستم‌های مدیریت محتوا و در رأس آن‌ها وردپرس به میان می‌آید.

با توجه به اینکه ۲۷ مه بیستمین سالگرد فعالیت وردپرس است، ما تصمیم داریم تا در این مقاله مروری بر دو دهه فعالیت چشمگیر این پلتفرم پیشرو داشته باشیم. حتما تا آخر با ما همراه باشید.

 

تاریخچه شکل‌گیری وردپرس

در ۲۷ مه سال ۲۰۰۳ میلادی،‌ Matt Mullenweg و Mike Little که توسعه‌دهنده و برنامه‌نویس بودند اولین نسخه از وردپرس را معرفی کردند. وردپرس از زمان انتشار اولیه خود، به‌روزرسانی‌های زیادی داشته است و نسخه‌ای که امروزه در دسترس ماست تفاوت زیادی با نسخه اولیه دارد، اما «ساده بودن محیط کاربری» و «طراحی بخش‌های مختلف بر اساس نیاز کاربر» از ویژگی‌هایی هستند که سازندگان وردپرس از همان ابتدا به آن‌ها توجه داشتند. به‌گونه‌ای که Matt Mullenweg و Mike Little یکی از مهم‌ترین اهداف خود از راه‌اندازی وردپرس را راحت‌تر کردن مسیر طراحی وب سایت برای همه افراد می‌دانند.

وردپرس در ابتدا به‌عنوان یک پلتفرم وبلاگ‌نویسی مطرح شد، ولی در ادامه به‌خاطر امکانات متنوع و ارزشمندی که در اختیار کاربران خود قرار می‌داد، توانست نظر طراحان وب سایت را به خود جلب کند. به‌گونه‌ای که در سال ۲۰۲۳ با در اختیار داشتن بیش از ۴۳ درصد از وب سایت‌های جهان، به‌عنوان محبوب‌ترین سیستم مدیریت محتوا شناخته می‌شود. با توسعه روزافزون وردپرس و نیاز افراد به طراحی سایت‌های وردپرسی بسیاری از افراد علاقمند به این حوزه به سمت اموزش طراحی سایت با وردپرس روی آورده‌اند تا با توسعه این cms قدم بزرگی در این حوزه بردارند.

 

چرا وردپرس محبوب‌ترین cms است؟

وردپرس امروزه با در اختیار داشتن سهم ۴۳ درصدی در طراحی وب سایت‌های جهان، توانسته به جایگاه قدرتمندی در میان کاربران دست پیدا کند. برای توضیح دلایل موفقیت وردپرس می‌توان موارد زیر را برشمرد:

  1. توسعه‌پذیری و انعطاف‌پذیر بودن در طراحی صفحات وب سایت
  2. متن‌باز بودن و برخورداری از زیرساخت‌های انعطاف‌پذیر
  3. پشتیبانی قوی و گسترده از کاربران
  4. رایگان بودن
  5. نصب و استفاده راحت؛ به‌گونه‌ای که بر روی اکثر سرویس‌های میزبانی و هاستینگ‌ها قابل اجرا است.
  6. افتخارات وردپرس

محبوبیت بالای وردپرس باعث شده تا از طرف نهادهای مختلف نیز مورد توجه واقع شود. به‌طوریکه در طول این سال‌ها موفق به دریافت جوایز زیادی شده است، از جمله:

  • دریافت رتبه پنج ستاره از Electronic Frontier Foundation
  • برنده جایزه InfoWorld برای بهترین نرم‌افزار متن‌باز در سال ۲۰۰۸
  • برنده جایزه بهترین بهترین سیستم مدیریت محتوای متن‌باز در سال ۲۰۰۹
  • اعطای جایزه TechFellow برای «طراحی محصول و مارکتینگ» به Matt Mullenweg در سال ۲۰۱۰
  • برنده جایزه «تالار مشاهیر» در دسته‌بندی سیستم‌های مدیریت محتوا از طرف digitalsynergy
  • اعطای جایزه به Matt Mullenweg از طرف Business Insider به‌عنوان ده نفر برتری که چهره اینترنت را تغییر داده‌اند.
  • اعطای جایزه به Mike Little برای «مشارکت برجسته در دیجیتال» SAScon برای Confounding و توسعه وردپرس در سال ۲۰۱۳
  • برنده جایزه CMS Critic برای بهترین سیستم مدیریت محتوا برای سایت‌های شرکتی در سال ۲۰۱۵

 

تاثیر وردپرس در ایجاد فرصت‌های شغلی

با توجه به اینکه همه افراد فعال در فضای دیجیتال به‌دنبال حضور موثر در این محیط هستند و می‌خواهند راحت‌ترین و سریع‌ترین راه را برای رسیدن به هدف خود پیدا کنند، وردپرس با استقبال چشمگیری مواجه شده است. به شکلی که توانسته سهم به‌سزایی در شکل‌گیری مشاغل مختلف داشته باشد. از جمله:

  • توسعه دهنده وردپرس (طراح قالب و پلاگین)
  • مشاوره و پشتیبانی وردپرس
  • سئو و بهینه‌سازی وب سایت وردپرسی
  • طراحی وب سایت وردپرس
  • بهبود امنیت وردپرس
  • بهبود سرعت بارگذاری سایت
  • توسعه محصولات مبتنی بر هوش مصنوعی
  • مدیر وب سایت وردپرس
  • برنامه‌نویس افزونه وردپرس
  • مدیر تجربه کاربری وردپرس

 

سهم ژاکت در پیشرفت وردپرس در میان فارسی‌زبانان

در مجموعه ژاکت، مرجع وردپرس فارسی در ایران، به‌صورت تخصصی انواع قالب و افزونه وردپرس و همینطور اسکریپت را برای فروش در اختیار کاربران قرار داده‌ایم. تاکنون بیش از ۱۵۰ هزار کاربر فعال در مجموعه ما حضور داشته‌اند، بیش از ۳ هزار محصول وردپرس در اختیار مخاطبان قرار گرفته است و برای ۳۳۰۰ نفر اشتغال‌زایی شده است. علاوه‌بر این، همکاران ما با ارائه پشتیبانی بالا از کاربران و ضمانت بازگشت وجه به آن‌ها، جایگاه مطمئنی را برای ژاکت آکادمی ساخته‌اند. با وجود این تجربه موفق ۸ ساله، ما ثابت کرده‌ایم که ژاکت می‌تواند همراه قابل اعتمادی برای کاربران وردپرس باشد.

 

وردپرس در آینده به کجا می‌رود؟

کارنامه وردپرس در طول این بیست سال نشان می‌دهد که چه از لحاظ تعداد کاربران و چه از نظر کیفیت خدمات، همیشه در حال پیشرفت بوده است، زیرا مدیران وردپرس برای تصمیم‌گیری بر اساس نیاز کاربران قدم برداشته‌اند و خواسته آن‌ها را در اولویت کار خود قرار داده‌اند. به‌طوریکه Matt Mullenweg که یکی از بنیان‌گذاران وردپرس است، معتقد است تغییرات وردپرس باید به چگونگی تغییر تکنولوژی در جهان پاسخ دهد.

در همین راستا و با پیشرفت و توسعه هوش مصنوعی، وردپرس نیز افزونه‌های هوش مصنوعی را در اختیار مخاطبان خود قرار داده است تا در تمام زمینه‌ها پشتیبان کاربران خود باشد.

با توجه به مسیر بیست ساله وردپرس، می‌توان اینطور نتیجه گرفت که فرقی ندارد دنیا به کدام جهت حرکت می‌کند، همیشه وردپرس راهی را برای تطبیق خود با نیاز کاربران پیدا می‌کند.

حالا که با تاریخچه افتخارآمیز وردپرس آشنا شدید، پیشنهاد می‌کنیم گزارش جامع ما درباره توسعه وردپرس در سال ۲۰۲۳ را مرور کنید و شاهد ۲۰ سال پیشرفت و تغییرات وردپرس باشید! برای دریافت فایل PDF کلیک کنید!

 

دیدگاه‌ها

Comments

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *