Retry
اثرات اختلال اینترنت بر سلامت دیجیتال با کاهش ثبت نسخه‌های الکترونیک

پلتفرم آنلاین سلامت بقراط با انتشار گزارشی، تأثیر اختلال و قطعی اینترنت در یک هفته گذشته را بر سلامت دیجیتال بررسی کرد. براین‌اساس ثبت کلیه نسخه‌های الکترونیک با کاهش 4 درصدی مواجه شده است. مشاوره آنلاین تصویری پزشکی نیز در این بازه زمانی 6 درصد کاهش و مشاوره تلفنی 8 درصد افزایش یافته است.

ایرانی‌ها طی یک هفته گذشته تجربه خوبی در کار با اینترنت نداشتند. اختلال‌های گسترده چندروزه و قطع چندساعته اینترنت به بهانه برگزاری کنکور، بسیاری از مردم و کسب‌وکارها را به دردسر انداخت.

این محدودیت‌ها تأثیر قابل‌توجهی بر سلامت دیجیتال داشت و موجب ایجاد مشکلات و معضلاتی برای بیماران، داروخانه‌ها و پزشکان شد.

پلتفرم آنلاین سلامت بقراط که در اکثر زمینه‌های حوزه سلامت آنلاین فعال است، با بررسی دیتا و داده‌های خود طی یک هفته اخیر از کاهش قابل‌توجه ثبت نسخ الکترونیکی، مشاوره آنلاین و نوبت‌دهی اینترنتی خبر داده است.

به گزارش روابط عمومی بقراط، براساس آمارهای این پلتفرم در بازه زمانی هفت‌روزه از تاریخ 27 دی‌ماه تا 3 بهمن‌ماه 1401، ثبت کلیه نسخ الکترونیکی با کاهش 4 درصدی مواجه شده؛ سهم بیمه سلامت از این کاهش، منفی 6 درصد و سهم نسخه‌های بیمه تأمین اجتماعی نیز منفی 4 درصد بوده است.

 

گزارش پلتفرم آنلاین سلامت بقراط درباره سلامت دیجیتال

 

اختلال و قطعی اینترنت موجب شده تا خدمات آنلاین با کاهش مخاطب روبه‌رو شوند و در مقابل، خدمات تلفنی مورد استقبال قرار گیرند. به‌طور مثال درحالی‌که نوبت‌دهی اینترنتی به‌دلیل مشکلات شدید اینترنتی با کاهشی 6 درصدی مواجه شده، نوبت‌دهی تلفنی با رشدی 2 درصدی همراه شده است. از طرفی در زمینه مشاوره آنلاین تصویری پزشکی نیز شاهد کاهشی 6 درصدی هستیم. این درحالی است که مشاوره تلفنی با رشدی 8 درصدی مواجه شده.

این آمارها نشان می‌دهند بیماران و کاربران به‌دلیل معضلات اینترنتی ترجیح داده‌اند، نوبت یا مشاوره پزشکی خود را به‌صورت تلفنی دریافت کنند.

 

ضربه بزرگ محدودیت‌های اینترنتی به کسب‌وکارهای آنلاین

«رضا دفاعی»، هم‌بنیان‌گذار و مدیر فنی بقراط با تأکید بر تشدید مشکلات قطعی و کندی اینترنت گفت:

«طی ماه‌های گذشته مشکل کندی اینترنت یکی از مهم‌ترین مشکلات ما و سایر دوستانی است که کسب‌وکار آنلاین دارند؛ اما این موضوع در یک هفته گذشته به شکل قابل‌توجهی بیشتر شده و مشکلات زیادی برای ما که در حوزه سلامت که مستقیم با جان بیماران سروکار داریم، ایجاد کرده است. دلیل اصلی مشکلات اینترنتی یک هفته اخیر، تغییراتی در قسمت زیرساخت عنوان شده، اما اجرای آن بدون اطلاع قبلی به کسب‌وکارهای آنلاین موجب شد در بخش نسخ الکترونیکی، بارگذاری و بارگیری پرونده پزشکان چالش‌های زیادی داشته باشیم. حتی در این مدت در بازه‌های زمانی شاهد بودیم که دیتاسنتر ما نمی‌توانست بیمه سلامت را ببیند یا برعکس؛ نمی‌توانست بیمه تأمین اجتماعی را ببیند و همین باعث عدم ثبت نسخه شده بود.»

دفاعی در ادامه به سردرگمی بیماران و پزشکان اشاره کرد و گفت: «از طرفی پزشکان گمان می‌کردند مشکل از سمت پلتفرم بقراط است، درحالی‌که سامانه ما مشکلی نداشت و مشکل فراتر از داستان سرورهای ما بود و به تغییرات زیرساختی کشور باز می‌گشت. این چالش در بحث نسخه‌پیچی هم عملاً معضل شده بود. درحالی‌که از سمت پزشک بقراط نسخه صادر می‌شد، داروخانه بنا به اختلالات نمی‌توانست بیمه سلامت را ببیند و به بیمار می‌گفت نسخه‌ای صادر نشده است! عملاً یک چند‌ضلعی ساخته شده بود که سردرگمی از تمام جوانب را در پی داشت. بیمار از پزشک پیگیر نسخه می‌شد و پزشک از ما. ما پس از بررسی اعلام می‌کردیم که مشکل از سمت ما نیست و نسخه صادر شده است و همین سیکل چندین روز ادامه داشت.»

مدیر فنی بقراط با اشاره به قطعی اینترنت در روزهای 29 و 30 دی برای برگزاری کنکور سراسری، از عدم اطلاع‌رسانی درباره محدوده‌های قطعی اینترنت گلایه کرد.

دفاعی اعتقاد دارد وزارت بهداشت و بیمه تأمین اجتماعی و سلامت بایستی در این زمینه دستورالعملی را صادر می‌کردند تا مانع بلاتکلیفی مردم، پزشکان، داروخانه‌ها و پلتفرم‌های سلامت آنلاین شود: «نمی‌دانستیم در این بازه زمانی پزشک باید نسخه کاغذی صادر کند یا نسخه الکترونیکی؟! عدم وجود دستورالعملی قاطع موجب سردرگمی پلتفرم‌های آنلاین، پزشکان، بیماران و حتی داروخانه‌ها شده بود. از طرفی، حتی بسیاری از دستگاه‌های پرداخت هم قطع شده و این موضوع هم معضلی شده بود.»

 

آینده سلامت دیجیتال در خطر است

هم‌بنیان‌گذار بقراط اعتقاد دارد قطعی‌های زیرساخت اگر برای توسعه فنی و از پیش تعیین‌شده بود، بایستی به کسب‌وکارها اطلاع‌رسانی می‌شد. او با اشاره به اینکه بار مشکلات کاهش ترافیک اینترنتی را این روزها تیم‌های پشتیبانی به دوش می‌کشد، اظهار داشت:

«قطعی در زیرساخت حتی به ما هم اعلام نمی‌شود و به یک‌باره پزشک به‌دلیل مشکلات زیرساختی نمی‌تواند سرور بقراط را ببینید. در این شرایط پزشک با پشتیبانی تماس می‌گیرد و شکایاتش را مطرح می‌کند. عملاً بار مشکلات زیرساختی کشور به گردن تیم پشتیبانی کسب‌و‌کارها افتاده است و از یک سو باید به نارضایتی بیماران رسیدگی کنند و از سویی به مشکلات پزشکان و در‌نهایت حجم بزرگی از نارضایتی به ما منتقل شود؛ نارضایتی که عملاً ما به‌عنوان پلتفرم آنلاین نقشی در آن نداریم.»

دفاعی معتقد است آینده سلامت دیجیتال کشور در خطر است و اگر شرایط به همین منوال پیش برود، پلتفرم‌های آنلاین به‌سمت نابودی خواهند رفت: «وقتی در هیچ‌چیز ثبات نداریم، همه به‌سمت نابودی پیش می‌رویم. هیچ‌چیز قابل‌برنامه‌ریزی نیست و با یک علامت سؤال بزرگ در رابطه با فردا و فرداها مواجه هستیم.»

او با اشاره به گلایه‌های پزشکان از مشکلات اینترنتی، اظهار داشت این قشر تمایل دارند تا مجدداً به روش سنتی به کار خود ادامه دهند: «اگر این مسدودسازی‌ها ادامه‌دار باشند، حتماً در آینده‌ای نه‌چندان دور با مشکلات زیادی مواجه خواهیم شد.»

مدیر فنی بقراط معتقد است با وضعیت فعلی ترافیک اینترنت نه‌تنها درحال درجا‌زدن نیستند، بلکه حتی درحال بازگشت به گذشته هستند:

«با ادامه‌دارشدن این شرایط، نه بهبودی در کارها پیش خواهد آمد و نه پیشرفتی حاصل خواهد شد. مثلاً ما تصمیم داریم در بستر هوش مصنوعی حوزه سلامت ورود کنیم. اما سؤال اینجاست که ورود کنیم و در چه بستری ارائه دهیم؟ این خدمات باید بر بستر اینترنت ارائه شوند و با این معضلات و کاهش ترافیک و… عملاً ممکن نیست. درحال‌حاضر با کندی‌های زیاد اینترنت و کاهش ترافیک در بارگیری و آپلود یک عکس ساده بیمار برای پزشک، با کلی مشکل مواجهیم.»

او در پایان با تأکید بر اینکه ادامه این روال به کل جامعه ضرر خواهد زد، به افراد فعال در زمینه مسدودسازی نیز هشدار داد که اقدام‌های فعلی آن‌ها نیز به ضررشان تمام خواهد شد: «حتی دوستانی که در زمینه مسدود‌سازی تمام تلاش خود را می‌کنند، روزی از راه می‌رسد که در تهیه یک نسخه الکترونیکی با مشکل روبه‌رو شوند و همان‌جا متوجه شوند که کاری که کرده‌اند چه انعکاسی در جامعه داشته است.»

دیدگاه‌ها

Comments

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *