Retry
مدل گفتار جهانی USM گوگل با امکان درک 1000 زبان مختلف

گوگل چند وقتی است که به‌سمت توسعه مدل زبانی جدیدی پیش می‌رود که قرار است با کمک فناوری هوش مصنوعی بتواند 1000 زبان مختلف دنیا را بفهمد. این شرکت حالا اطلاعاتی را درباره یک مدل هوش مصنوعی به اشتراک گذاشته که اولین گام مهم برای حرکت در مسیر دستیابی به این هدف بزرگ است.

گوگل در پست جدیدی در وبلاگ خود اطلاعاتی را درباره مدل گفتار جهانی (USM) به اشتراک گذاشته که در‌واقع خانواده‌ای از پیشرفته‌ترین مدل‌های گفتاری با بیش از 2 میلیارد پارامتر است. این مدل با 12 میلیون ساعت داده گفتاری و 28 میلیارد جمله از 300 زبان آموزش داده شده و فعلاً می‌تواند 100 زبان را متوجه شود.

مدل گفتار جهانی که یوتوب هم برای تولید زیرنویس از آن استفاده می‌کند، از فناوری تشخیص گفتار خودکار (ASR) بهره می‌برد. این فناوری قادر است زبان‌هایی مثل انگلیسی، ماندارین، امهری، سبوانو، آسامی و غیره را شناسایی و ترجمه کند.

 

مدل USM به‌عنوان زیربنایی برای ساخت یک سیستم گسترده‌تر استفاده خواهد شد

 

هوش مصنوعی زبانی گوگل توسعه پیدا خواهد کرد

مدل USM به‌عنوان زیربنایی برای ساخت یک سیستم گسترده‌تر استفاده خواهد شد که هدف نهایی گوگل است. در گزارش‌ها پیش‌بینی شده که این شرکت در کنفرانس توسعه‌دهندگان آتی خود از 20 محصول با هوش مصنوعی پرده بردارد و این مدل هم می‌تواند بخشی از این محصولات جدید باشد.

بااین‌حال، یکی از مقاصد احتمالی برای استفاده از مدل‌های زبانی به حوزه عینک‌های واقعیت افزوده مربوط می‌شود. این شرکت در رویداد I/O قبلی خود دمویی از یک عینک هوشمند را به نمایش گذاشت که قادر بود به‌صورت آنی حرف‌های طرف مقابل را به زبان قابل‌فهم برای کاربر ترجمه کند.

 

عینک واقعیت افزوده گوگل مترجم همزمان شما خواهد بود

 

البته از آن زمان تاکنون خبر دیگری در این رابطه منتشر نشده است و به‌نظر می‌رسد که هنوز فاصله زیادی تا عرضه این ویژگی در دنیای واقعی داشته باشیم. گفتنی است که متا هم روی ابزارهای مشابهی برای ترجمه با هوش مصنوعی کار می‌کند که هنوز در مراحل اولیه توسعه قرار دارند.

دیدگاه‌ها

Comments

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *