راهنمای جامع طراحی سایت خبری به همراه 5 نکته برای حرفه ای تر شدن آن

سایت

8 دقیقه زمان مطالعه

در عصر دیجیتالی امروز، اکثر افراد برای به روز نگه داشتن اطلاعات خود، به جای خرید روزنامه های کاغذی، به سراغ منابع آنلاین می روند. بنابراین راه اندازی یک سایت خبری می تواند تصمیم هوشمندانه ای باشد. از طرفی طراحی سایت خبری به لطف وردپرس راحت تر از هر زمان دیگری است. به طوری که می توانید بدون نیاز به بودجه یا دانش فنی خیلی زیاد، سایت خود را در چند قدم طراحی کنید.

بسیاری از افراد برای راه اندازی سایت خود دست به کار می‌شوند و اولین اقدام آنها شرکت در دوره آموزش طراحی سایت است. در همین راستا دراین راهنما از ژاکت تصمیم گرفتیم که مراحل طراحی سایت خبری را بررسی کرده و به 5 نکته مهم برای حرفه ای تر کردن این دسته از سایت ها اشاره کنیم.

5 مرحله طراحی سایت خبری حرفه ای

مراحل اصلی راه اندازی سایت خبری حرفه ای را می توان در پنج مرحله تقسیم بندی کرد. در ادامه این 5 گام را با هم مرور می کنیم. پیش از آن بهتر است با روش های راه اندازی سایت با وردپرس آشنا شوید.

با شرکت در دوره آموزش طراحی سایت ژاکت آکادمی به طور کامل با مفاهیم راه اندازی سایت آشنا شوید

 

مرحله اول: انتخاب قالب سایت خبری

یکی از دلایل راحتی طراحی سایت به کمک وردپرس، وجود قالب های متنوع است. به این ترتیب که هر سایتی را با هر هدفی که بخواهید طراحی کنید، می توانید قالب مناسب آن را پیدا کرده و نصب کنید. با این کار یک سایت تقریباً کامل دارید که آماده بهره برداری است.

در این مرحله می توانید قالب ایده ال خود را از مجموعه قالب های خبری ژاکت انتخاب فرمایید. همه قالب های این دسته مختص نیازهای سایت های خبری طراحی شده اند و کاملاً استاندارد هستند. بعضی از این قالب ها نسخه فارسی شده قالب های محبوب بین المللی هستند و بعضی دیگر نیز توسط توسعه دهندگان داخلی طراحی شده اند. با ورود به صفحه هر یک از این قالب ها می توانید ضمن مشاهده مشخصات و امکانات دقیق آن قالب، پیش نمایشی از ظاهر آن را هم مشاهده کنید.

قالب های خبری وردپرس در ژاکت

مرحله دوم: نصب افزونه های لازم برای سایت خبری حرفه ای

همه قالب ها معمولاً شامل افزونه های لازم برای آن کاربرد خاص هستند. بنابراین وقتی یک قالب خبری نصب می کنید، افزونه های ضروری سایت خبری خود را هم در اختیار خواهید داشت. اما در هر صورت بعد از نصب قالب باید بررسی کنید که آیا همه افزونه های لازم را در وردپرس خود دارید یا نه؟

به عنوان مثال وجود یک افزونه برای اضافه کردن گزینه های به اشتراک گذاری  خبرها، از ضروریات یک سایت خبری حرفه ای محسوب می شوند. چرا که خبرها از جمله محتواهایی هستند که کاربران تمایل زیاد برای اشتراک گذاری آنها دارند. پس شما هم این امکان را به راحت ترین شکل ممکن در اختیارشان قرار دهید. با این کار به افزایش ترافیک سایت خود و همینطور وایرال شدن خبرها کمک خواهید کرد.

علاوه بر این اگر می خواهید محتوای خبری را از منابع مختلف به طور خودکار در سایت خود دریافت کنید، باید از یک افزونه خوراک RSS استفاده کنید. همینطور افزونه های نظرسنجی نیز می توانند بسیار کارامد باشند. به کمک آنها می توانید نظر کاربران را درباره عملکرد کلی سایت یا درباره هر مسئله جزئی در سایت بدانید.

افزونه دیگر نیز مربوط به بخش نظرات است. هر چند که وردپرس به خودی خود دارای بخش نظرات است؛ اما این قابلیت پیش فرض امکاناتی کاملاً ساده و مبتدی دارد. بنابراین بهتر است به کمک یک افزونه بخش نظرات سایت خود را حرفه ای تر کنید. چرا که طبیعتاً کاربران زیادی مایل خواهند بود که پیرامون بعضی از خبرها نظر خود را بیان کنند و شما باید صدای آنها را منعکس کنید.

مرحله سوم: انتخاب دامنه و هاست

اولین مرحله برای راه اندازی هر نوع وب سایتی این است که مشخصات اصلی شناسنامه سایت را تعیین کنید. این مشخصات شامل نام دامنه و همینطور هاست مورد نظر است. در ادامه این مشخصات را همراه با نکاتی که باید در انتخاب آنها لحاظ کنید مشاهده می کنید:

نام دامنه:

نام دامنه همان نام اصلی است که در آدرس سایت نمایش داده می شود. این نام در واقع نماینده سایت شما محسوب می شود. بنابراین باید در انتخاب آن فکرشده عمل کنید. مهم ترین نکته ای هم که باید در انتخاب این نام سرلوحه خود قرار دهید، به یادماندنی بودن آن است. پس به دنبال نامی باشید که در کنار جذاب بودن و مرتبط بودن با یک سایت خبری، به خاطر سپردن آن نیز برای کاربران راحت باشد. در این صورت کاربران برای پیدا کردن دوباره شما مشکلی نخواهند داشت.

هاست:

هاست وب، سرویسی است که قرار است اطلاعات سایت شما را در سرور خود نگهداری کند و هر بار که کاربران می خواهند وارد سایت خبری شما شوند، داده های سایت را در اختیار آنها قرار دهد. در حال حاضر شرکت های زیادی به ارائه خدمات هاست و سرور می پردازند. از آنجایی که احتمالاً سایتتان از نوع وردپرسی است، پس برای هاست خود نیز باید میان هاست های وردپرسی به دنبال گزینه مناسب خود باشید. می توانید با جست و جو در فضای وب، خدمات هر یک از شرکت ها و انواع سرویس های آنها را بررسی کنید.

به عنوان مثال مهم ترین فاکتوری که باید در انتخاب بهترین هاست برای سایت خبری خود لحاظ کنید، رضایت سایر کاربران است. در واقع باید ببینید که نظر سایر کاربران درباره سرعت، خدمات پشتیبانی، میزان امنیت آن هاست چیست.

فراموش نکنید که اگر هاستی که انتخاب می کنید سرعت کمی داشته باشد و یا دچارقطعی های مکرر شود، عملکرد سایتتان و میزان رضایت کاربران با مشکلات جدی رو به رو خواهد شد.

نکته: چنانچه با هاست های وردپرسی و مشخصات و انواع آنها آشنا نیستید، می توانید از راهنمای خرید هاست وردپرسی ژاکت استفاده کنید.

وبسایت خبری

مرحله چهارم: تدوین برنامه ای منظم برای انتشار خبرها

تا این جای کار همه مراحل پایه ای و بصری طراحی سایت خبری را پشت سر گذاشته اید. حالا یک سایت دارید که برای شروع به کار آماده است. پس وقت آن است که آستین ها را بالا زده و کار خبررسانی را شروع کنید.

این مقاله را حتما بخوانید
چگونه می توان سیستم مدیریت محتوای سایت را تشخیص داد؟

برای نوشتن خبرها باید در بخش نوشته ها، خبرهای خود را تدوین کنید. برای این کار می توانید از ویرایشگر گوتنبرگ، کلاسیک یا حتی صفحه سازهایی مثل المنتور استفاده کنید.

مرحله پنجم: بهینه سازی سایت خبری

روزانه میلیون ها کاربر برای آگاهی از خبرهای حوزه ای خاص در اینترنت جست و جو می کنند. در واقع همین مسیر هم راه اصلی شناخته شدن شما توسط مخاطب است. اما چطور می توانیم در این مرحله خود را به بهترین شکل ممکن به مخاطبان معرفی کنیم؟ بله؛ قطعاً با سئو سایت.

رسیدگی به سئو سایت برای همه سایت ها در هر حوزه ای کاملاً لازم و ضروری است. اما وقتی صحبت از یک سایت خبری است، اهمیت این امر دو چندان می شود. چرا که بهترین راه برای تبلیغات این دسته از سایت ها همین راهکار است. به عنوان مثال اگر یک سایت فروشگاهی داشته باشید، می توانید محصولات خود را در سایر سایت ها یا شبکه های اجتماعی تبلیغ کنید. همینطور می توانید با ارسال ایمیل به کاربران قبلی خود یک کد تخفیف به آنها بدهید یا با اطلاع رسانی درباره فروش فوق العاده آخر فصل، آنها را ترغیب کنید که به سایت شما بیایند و خرید کنند.

اما این روش ها در مورد سایت های خبری به اندازه سایر وب سایت ها جوابگو نخواهند بود! چرا که اکثر افراد زمانی به سراغ این سایت ها می روند که خودشان به اطلاعات آنها نیاز داشته باشند. در واقع در یک سایت خبری، به جای این که به دنبال تبلیغ سایت خود باشید، بهتر است کاربران را در مرحله ای که به دنبال یک منبع موثق هستند، به سایت خود هدایت کنید. این دقیقاً همان جایی است که سئو وارد عمل می شود.

نکته: اگر مایلید که اقدامات اساسی و ضروری جهت سئو این دسته از سایت ها را بدانید، می توانید راهنمای سئو سایت های خبری ژاکت را مطالعه بفرمایید.

5 نکته برای طراحی سایت خبری حرفه ای

وقتی مراحل بالا را طی می کنید، سایت شما فعالیت خود را به عنوان یک منبع خبری آغاز کرده است. اما اگر می خواهید از سطح مبتدی به سطح حرفه ای برسید، می توانید چند نکته را در طراحی و مدیریت سایت خبری خود مد نظر قرار دهید. در ادامه 5 نکته را بررسی می کنیم که می توانند سایت شما را به یک منبع حرفه ای و جذاب خبری تبدیل کنند.

1/ نمایش منظم و تمیز اخبار

هرگز مخاطبان را با کوهی از اخبار در هم ریخته سردرگم نکنید. اجازه دهید سایت شما مثل یک روزنامه باشد که وقتی کاربر وارد آن می شود، بتواند به راحتی به بخش دلخواه خود برود. پس در طراحی سایت خبری خود، صفحات و به ویژه صفحه اصلی را کاملاً بخش بندی شده طراحی کنید. این بخش ها می توانند به تفکیک محبوب ترین اخبار، جدیدترین اخبار و … باشند.

اما در کنار آن فراموش نکنید که باید یک منوی ناوبری کاملاً واضح و کارآمد به عنوان منوی اصلی سایت خود داشته باشید. با این کار کاربران را راهنمایی می کنید تا دقیقاً به نقطه ای که می خواهند برسند.

منوی ناوبری سایت خبری

2/ خوانایی متن را در اولویت قرار دهید

سایت خبری شما مملوء از محتواهای متنی است. پس نکته بسیار مهم در این سایت این است که کاربران بتوانند به راحتی متن ها را بخوانند. برای حفظ خوانایی متن ها در درجه اول رنگ های متضاد را انتخاب کنید. ترکیب رنگ های سیاه و سفید (یعنی متن و پس زمینه سیاه و سفید) بهترین ترکیب ممکن است.

نکته دیگر نیز فونت محتواهاست. پس یک فونت کاملاً خوانا (مثل ایران سنس و …) را برای بدنه محتواها انتخاب کنید. به علاوه اندازه فونت متن بدنه را طوری تعیین کنید که کاربران برای خواندن آن نیاز نداشته باشند که روی صفحه زوم کنند.

3/ اخبار فوری را در معرض دید قرار دهید

اگر می خواهید سایت خبری تان به جایگاه قابل قبولی برسد، بدون شک باید اخبار فوری را هم پوشش دهید. فراموش نکنید که درصد زیادی از کاربران از مسیر جست وجو درباره اخبار فوری به سایت شما هدایت خواهند شد. اما نکته مهم در مورد نمایش این اخبار این است که آنها را کاملاً در معرض دید قرار دهید. برای مثال در صفحه اصلی خود منویی تحت عنوان اخبار فوری قرار دهید و این دسته از اخبار را در آن صفحه قرار دهید و از طرفی می توانید زیر منوی صفحه اصلی، یک اسلایدر تصویری بسازید و اخبار فوری را در قالب اسلایدها به کاربران نمایش دهید.

نکته: در طراحی سایت خبری باید اخبار اولیه و ثانویه داشته باشید (مثل چیدمانی که در روزنامه های کاغذی می بینید). اخبار اولیه اخبار جدیدتر هستند. اما در صورت وجود اخبار فوری، این دسته از اخبار هم جزو اخبار اولیه قرار می گیرند.

اخبار فوری در سایت خبری

4/ از قدرت فضای سفید بهره بگیرید

در طراحی سایت خبری، سعی کنید همه بخش های سایت را از محتوا پر نکنید. بلکه بعضی جاها را از روی عمد و فکرشده خالی بگذارید. قرار دادن فضای سفید یک تکنیک برای خوانایی هر چه بیشتر محتواها و تمیز و منظم نگه داشتن ظاهر سایت است.

5/ از تصاویر باکیفیت استفاده کنید

به جای این که صفحه اصلی یا سایر صفحات سایت را با متن ها پر کنید، سعی کنید تا جای ممکن از تصاویر به جای متن استفاده کنید. برای این کار از تصاویر باکیفیت مرتبط استفاده کنید. همینطور می توانید اطلاعات و آمار را در قالب اینفوگرافیک ها ارائه دهید.

حرف آخر

فراموش نکنید که همه اقدامات بالا فقط یک بستر مناسب برای خبررسانی را در اختیارتان قرار می دهند؛ اما فاکتوری که از همه چیز مهم تر است، انتشار خبرهای تأیید شده است. بنابراین کافیست یک سایت با رابط و تجربه کاربری قابل قبول طراحی کرده و بعد تمام تمرکز خود را بر انتشار منظم اخبار واقعی صرف کنید. با این کار هیچ مانعی برای تبدیل شدن به منبع خبری موثق آنلاین بر سر راهتان وجود نخواهد داشت. شما می توانید در صورت تمایل با سایت های مختلفی د راین حوزه مانند ژاکت سرویس بهترین طراحی سایت را برای سایت خود سفارش دهید.

محصول پیشنهادی

افزونه بهینه‌سازی پیشرفته دیتابیس | Database Cleaner

345,000 تومان

73.33%

محصول پیشنهادی

افزونه خروجی اطلاعات مرسا | پلاگین Mersa Data Export

138,000 تومان

73.33%

محصول پیشنهادی

افزونه المنتور پرو | پلاگین Elementor Pro

395,000 تومان

90.34%

محصول پیشنهادی

افزونه سئو یواست پرمیوم | پلاگین Yoast SEO Premium

395,000 تومان

96.54%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه سئو رنک مث پرو | پلاگین Rank Math Pro

395,000 تومان

93.44%
5

نویسنده سینا عباسی

سایر مقالات نویسنده

مطالب مشابه

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه