سرعت اینترنت در مناطق مختلف تهران با حضور خبرنگاران ارزیابی شد

اخبار

4 دقیقه زمان مطالعه

پس از حواشی و انتقادات مطرح شده در زمینه کاهش محسوس سرعت اینترنت طی روزهای اخیر، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از خبرنگاران این حوزه دعوت کرد با حضور در نقاط مختلف تهران، همراه تعدادی از مسئولان وزارتخانه ارتباطات، نمایندگان اپراتورها و همچنین شهروندان تهرانی، سرعت اینترنت همراه مورد سنجش قرار بگیرد.

در ابتدای کار مقرر شد تا نقاط مختلف تهران برای سنجش سرعت اینترنت از سوی خود خبرنگاران انتخاب شود تا هرگونه شائبه احتمالی درباره انتخاب محل مورد بررسی از بین برود.

مدیر کل روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و مدیرکل حفاظت از حقوق مصرف‌کننده سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در جریان این بازدید، همراه خبرنگاران بودند.

پیمان قره داغی- مدیرکل حفاظت از حقوق مصرف‌کننده سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ابتدا توضیح داد که برخی سایت ها وجود دارد که اپراتورهای همراه اول، ایرانسل و رایتل طراحی کرده اند تا در مناطق لازم راه اندازی شود اما متأسفانه به دلیل اینکه در نقطه منتخب اجازه ایجاد سایت داده نمی‌شود، مشکلاتی در راستای برقراری بهینه ارتباط مشترکان به وجود آمده است.

طبق محاسبات انجام شده بالغ بر ۷۰۰ سایت توسط سه اپراتور تلفن همراه طراحی شده اند که در صورت ایجاد می توانند تحول بزرگی فقط در استان تهران را ایجاد کنند؛ همچنین ۵۰ سایت خاموش در تهران وجود دارند که تجهیزات آن وجود دارد اما خدماتی ارائه نمی دهند.

مقصد اولی که خبرنگاران و کارشناسان جهت تست سرعت اینترنت انتخاب کردند، سیدخندان، حوالی مجموعه وزارت ارتباطات وفناوری اطلاعات و جایی که تاکسی های مسافربری و رانندگان کم و بیش حضور دارند، بود. در این راستا از یکی از رانندگان درباره سرعت اینترنت سوال کرده و از او خواسته شد نظر خود را درباره اینترنت اعلام کند. او  در پاسخ گفت که به دلیل کندی سرعت اینترنت نمی تواند از سایت‌های مورد نظر خود استفاده کند و از این شرایط ایجاد شده ناراضی هستند.

اما در واکنش به این اظهارات، مسئولان حاضر برای بررسی صحت آن اقدامی انجام دادند و از طریق سایت اسپیدتست و در حضور راننده ناراضی، سرعت نت در این منطقه مورد سنجش قرار گرفت و اعلام شد که سرعت اینترنت و آپلود در این منطقه خوب است. البته از سوی مسئولان تأکید شد اعداد نشان داده شده در هر گوشی موبایلی با توجه به مدل  آن، نوع اینترنت، میزان اینترنت و اپراتور می‌تواند کمی با یکدیگر متفاوت باشد و این به معنای کاهش سرعت اینترنت نیست.

میدان نوبنیاد دومین مقصد انتخابی خبرنگاران برای سنجش سرعت اینترنت بود؛ تعدادی از خبرنگاران با گوشی های همراه خود با استفاده از اپلیکیشن اسپیدتست سرعت آن منطقه را مورد سنجش قرار دادند؛ اعداد نمایش داده شده در این منطقه هم حاکی از آن بود که سرعت آپلود و دانلود در این منطقه خوب بوده است. در این میان، یکی از شهروندان با دیدن تجهیزات تیم تهیه گزارش پس از اینکه متوجه شد موضوع اینترنت است، تمایل خود را برای انجام مصاحبه اعلام کرد. البته زمانی که کارشناسان و مسئولان از وی درخواست کردند که با تلفن همراه او سایت اسپیدتست را مشاهده کنند گفت  تلفن همراهش در منزل است اما پسرش که دانش آموز است نمی تواند با این سرعت اینترنت از اپلیکیشن شاد و حتی پیام رسان داخلی استفاده کند و با مشکلاتی رو به روست؛ در نهایت مسئولان به این فرد گفتند که مشکل او و فرزندش را پیگیری خواهند کرد.

در ادامه، پارک قیطریه سومین مقصدی بود که برای تست سرعت اینترنت انتخاب شد. این منطقه که پوشش دهی ۵G هم دارد، بار دیگر توسط کارشناسان و مسئولان با استفاده از سایت و اپلیکیشن اسپیدست مورد سنجش قرار گرفت. بررسی ها نشان داد که در این منطقه اپراتور ایرانسل از سرعت و پوشش دهی خوبی برخوردار است اما تصمیم گرفته شد با یک اپراتور دیگر مانند همراه اول تست شود، بررسی و سنجش در پارک قیطریه نشان داد که اینترنت با شبکه این اپراتور از وضعیت مناسبی برخوردار نیست؛ مدیرکل حفاظت از حقوق مصرف‌کننده سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در این زمینه گفت این منطقه از تهران یکی از همان مناطقی است که مجوز احداث سایت برای ارائه خدمات بهتر به شهروندان داده شده اما شهرداری همکاری های لازم را ندارد. درصورتی که شهرداری همکاری های لازم را انجام دهد حداکثر تا یک ماه سایت درمناطق منتخب ایجاد و ارائه خدمات را شروع می کند.

همچنین کارشناسان از عدم همکاری مردم برای نصب و راه اندازی سایت و آنتن تلفن همراه صحبت کردند و گفتند چون فرهنگ سازی مناسبی انجام نشده، شهروندان تمایلی به ایجاد سایت به دلیل خطر احتمالی تشعشعات و تأثیری که می تواند بر سلامتی آنها بگذارد، ندارند. بنابراین نمی توان سایت ها را در برخی مناطق نصب کرد و درنتیجه سرعت پایین است.

البته سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تشعشعات پرتوهای رادیویی را به صورت دوره‌ای اندازه‌گیری و اعلام می‌کند که غالباً این تشعشعات کمتر از حد استاندارد ملی است که می‌تواند نگرانی‌ها را در این مورد کاهش دهد.

سایت‌ها و دکل‌های موبایل معمولا در پشت بام منازل یا واحدهای اداری و تجاری شهری، در پارک ها ، دیوارها، خیابان‌ها، چهارراه ها، جاده‌ها و نزدیک به جاده‌ها و قطارهای بین شهری  نصب می شوند و نصب سایت روی پشت بام منازل، با توجه به آنچه اعلام میشود، هیچ گونه خطر پرتوگیری برای ساکنین در بر ندارد، یکی از روش های متداول در جهان است که برای توسعه سریع شبکه ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

استاندارد تشعشات سایت ها در سطح بین الملل مشخص است و اگر عدد بالاتر از این باشد، سایت خطرناک خواهد بود. در ایران این عدد ۴ اعلام شده و اگر سطح تشعشات از این عدد فراتر رود اجازه نصب سایت داده نمی شود.

در ادامه، سرعت اینترنت در برخی نقاط دیگر و با همان روشهایی که در گزارش ذکر شد، مورد بررسی قرار گرفت و دلایل عدم آنتن دهی و سرعت پایین اینترنت همراه در آن مناطق از سوی کارشناسان اپراتورها و رگولاتوری اعلام شد.


نویسنده علیرضا ناجی

سایر مقالات نویسنده

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه