معرفی و بررسی ویژگی های وردپرس 6.1

اخبار

6 دقیقه زمان مطالعه

وردپرس 6.1 به عنوان یکی از محبوب‌ترین سیستم های مدیریت محتوا، 10 آبان منتشر می شود. این نسخه از وردپرس صرفا یک بروزرسانی ساده نبوده و با خود کوله باری مملو از ارتقا سطح عملکرد را به همراه می آورد. گفته می‌شود برخی از ابزارها و امکانات وردپرس نسخه 6.1 پیشرفت های گسترده ای خواهند داشت. نمرات عملکرد وردپرس از ابتدای سال 2022 تا پایان سپتامبر نسباتا ثابت بوده اما در بهار چند درصد افزایش یافته است. عملکرد وردپرس توسط Core Web Vitals در سال 2022 ارزیابی شده که در تصویر زیر می‌بینید.

 

. عملکرد وردپرس در Core Web Vitals

 

عملکرد وردپرس Core Web Vitals در سال 2022

 

 

افزودن کش به WP_Query در پایگاه داده

این بدان معناست که هر بار که یک بازدیدکننده از یک صفحه وب درخواست می‌کند، آن درخواست در حافظه پنهان باقی می‌ماند، حافظه ای از آنچه از پایگاه داده بازیابی شده است. هنگامی که بازدیدکننده دیگری همان صفحه وب را درخواست می‌کند، به جای درخواست دیگری به پایگاه داده، وردپرس به جای بازیابی – پرسش از پایگاه داده، داده های صفحه وب را از حافظه پنهان – حافظه بازیابی می‌کند که منجر به عملکرد سریعتر می‌شود.

 

بهبود پرس و جوهای پایگاه داده REST API

هنگامی که از یک صفحه وب درخواست می‌شود، صفحه وب درخواست های مختلفی برای اجزای مختلف ارائه می‌دهد. این بهبود فرآیند را با کاهش تعداد پرس و جوهای پایگاه داده درخواست بخش هایی از صفحه وب ساده می‌کند. اینها تنها چند پیشرفت نسخه جدید وردپرس هستند. یکی دیگر از بهبودها به مشکل ایجاد شده توسط افزونه ها می‌پردازد. این بهبود باعث می‌شود توسعه دهندگان افزونه ها به راحتی متوجه مشکل شوند. این بهبود به توسعه دهندگان تم و افزونه فرصت دسترسی و استفاده از توابع خاصی را می‌دهد که منجر به جستجوهای پایگاه داده کمتر می شود که به نوبه خود باعث افزایش سرعت عملکرد سایت می‌شود.

 

بررسی های جدید سلامت سایت

وردپرس 6.1 با دو بررسی جدید سلامت سایت ارایه می‌شود. اگرچه این به خودی خود یک بهبود عملکرد نیست، اما به ناشران کمک می‌کند تا تشخیص دهند که آیا می‌توانند عملکرد سایت خود را با استفاده از Persistent Object Cache یا Full Page Cache بهبود بخشند یا خیر. در آپدیت جدید بهبودهای عملکردی بسیار بیشتری وجود دارد که موارد ذکر شده در بالا تنها بخشی از عناوین قابل توجه هستند. علاوه بر بهبود عملکرد، وردپرس 6.1 همچنین با پیشرفت هایی در دسترسی، ویرایشگر بلاک، انعطاف پذیری و گزینه های بیشتر برای توسعه دهندگان تم، کتابخانه های خارجی به روز شده به آخرین نسخه ها، توابع جدید، فیلترهای جدید و حتی یک ارایه دهنده جدید oEmbed برای پادکست ها منتشر خواهد شد.

 

تم پیش فرض جدید: بیست و بیست و سه

طبق سنت وردپرس، آخرین نسخه سال با یک موضوع پیش‌فرض جدید به نام بیست و بیست و سه عرضه می‌شود. این تم دارای سبک مینیمالیستی و بلوکی با قابلیت ویرایش کامل است که به همراه ده تغییر ساده ارایه و کاربران می توانند در ویرایشگر سایت انتخاب کنند.

 

تم پیش فرض جدید وردپرس 6.1

 

این تم جدید همچنین با چهار فونت که در سبک های مختلف استفاده می شود ارایه می شود و شما می توانید فونت های ذکر شده را هنگام نوشتن پست ها و صفحات انتخاب کنید.

 

فونت های مختلف در سبک های متنوع وردپرس 6.1

.

این تم یک محیط زیبا برای ایجاد یک وب سایت با استفاده از ابزارهای طراحی موجود در ویرایشگر سایت ارایه می دهد.

 

بلاک کردن بهبودهای ویرایشگر

 

کاربران وردپرس بیشتر وقت خود را صرف ایجاد پست ها و صفحات برای وب سایت های خود با استفاده از ویرایشگر بلاک می کنند. هر نسخه وردپرس با تعداد زیادی تغییرات در ویرایشگر همراه است. در زیر برخی از تغییرات قابل توجه در ویرایشگر بلوک آورده شده است

ابعاد در بلوک های بیشتر

وردپرس 6.1 ابعاد بلوک های بیشتری مانند پاراگراف، فهرست، ستون ها، جدول و موارد دیگر را به ارمغان می آورد.

 

بلاک کردن بهبودهای ویرایشگر وردپرس 6.1

 

این قابلیت به کاربران امکان را می‌دهد تا برای بلوک‌های بیشتر padding و margin را تنظیم کنند و کنترل بسیار دقیق‌تری بر طراحی و چیدمان داشته باشند. همچنین به آنها کمک می کند تا تغییرات را هنگام تنظیم padding و حاشیه برای یک بلوک تجسم کنند.

 

تنظیم padding و حاشیه برای یک بلوک

 

گزینه های مرزی بهبود یافته

با وردپرس 6.1، کاربران می توانند مرزها را به بلوک های بیشتری اضافه کنند همچنین می توان حاشیه های بالا، راست، پایین و چپ را جداگانه تنظیم کنند.

 

گزینه های مرزی بهبود یافته

 

بلوک تصویر، که قبلاً فقط به شما اجازه می داد تا شعاع حاشیه را انتخاب کنید، اکنون به شما امکان می دهد حاشیه های واقعی را نیز اضافه کنید.

 

اضافه شدن حاشیه های واقعی در وردپرس 6.1

 

تصویر ویژه در Cover Block

وردپرس 6.1 به کاربران این امکان را می دهد که تصویر ویژه خود را برای بلوک پوششی انتخاب کنند. سپس فقط می توانند تصویر برجسته را تنظیم کنند و در داخل جلد ظاهر می شود.

 

تصویر ویژه در Cover Block

 

استفاده از کاور به کاربران این امکان را می دهد که تصاویر برجسته را در هر جایی که می خواهند نمایش دهند. توجه: بسته به تم شما، اگر این گزینه به درستی استفاده نشود، ممکن است تصویر برجسته شما دو بار روی صفحه نمایش داده شود.

 

نقل قول و فهرست بلوک ها با بلوک های داخلی

وردپرس 6.1 بلوک های داخلی را برای بلوک های فهرست و نقل معرفی می کند. به عنوان مثال، موارد موجود در یک بلوک لیست، بلوک های خودشان خواهند بود. این به شما این امکان را می دهد که به سادگی آنها را بدون ویرایش بالا و پایین ببرید.

 

نقل قول و فهرست بلوک ها با بلوک های داخلی

 

به طور مشابه، هنگام استفاده از بلوک نقل قول، کاربران می‌توانند به بلوک‌های نقل قول و استناد متفاوتی استایل دهند.

 

بلوک‌های نقل قول

 

بلوک ناوبری بهبود یافته

وردپرس 6.1 دارای یک بلوک ناوبری بهبود یافته است که به شما امکان می دهد به راحتی یک منو از تنظیمات بلوک ایجاد و انتخاب کنید.

 

بلوک ناوبری بهبود یافته

 

همچنین می توان از ابزارهای طراحی برای منوهای فرعی استفاده کرد و سبک متفاوتی نسبت به آیتم منوی والد داشته باشد.

 

ابزارهای طراحی برای منوهای فرعی

 

بهبود طراحی ویرایشگر

وردپرس 6.1 همچنین با تغییرات زیادی در طراحی صفحه ویرایشگر ارائه خواهد شد. این تغییرات باعث بهبود تجربه کاربر در صفحه ویرایشگر بلوک می شود. دکمه پیش‌نمایش اکنون برچسب‌گذاری شده است View دکمه Preview اکنون View نامیده می شود.

 

بهبود طراحی ویرایشگر

 

در ویرایشگر سایت، دکمه View اکنون شامل پیوندی برای مشاهده وب سایت شما در یک برگه جدید است.

 

دکمه View

 

پانل وضعیت و دید اکنون خلاصه نامیده می شود

پانل وضعیت و قابلیت مشاهده در تنظیمات پست به خلاصه تغییر نام می‌یابد.

 

پانل وضعیت و دید اکنون خلاصه نامیده می شود

 

قالب های بیشتری را در ویرایشگر سایت ایجاد کنید

در قالب‌های کلاسیک وردپرس، کاربران می‌توانند با استفاده از سلسله مراتب قالب، قالب‌هایی ایجاد کنند و با نوشتن کد، تم وردپرس خود را گسترش دهند. با وردپرس 6.1، کاربران می توانند همین کار را با استفاده از ویرایشگر بلاک و بدون نوشتن کد انجام دهند. نسخه آینده قفل قالب‌های زیر را بدون توجه به اینکه از کدام تم بلوکی استفاده می‌کنید باز می‌کند.

  • تک صفحه
  • پست تک
  • اصطلاح فردی در یک طبقه بندی
  • دسته انفرادی
  • قالب سفارشی (برای هر پست یا صفحه ای قابل استفاده است)

به سادگی به Appearance » Editor رفته و سپس قالب ها را از نوار کناری سمت چپ انتخاب کنید. پس از آن بر روی دکمه افزودن جدید کلیک کنید تا گزینه های موجود را مشاهده کنید.

قالب های بیشتری را در ویرایشگر سایت ایجاد کنید

 

قطعات الگو را به سرعت جستجو و استفاده کنید

وردپرس 6.1 همچنین جستجوی سریع و استفاده از قطعات قالب را آسان تر می کند. به عنوان مثال، اگر موضوع شما دارای چندین بخش قالب سرصفحه است، می توانید به سرعت یکی از آنها را پیدا کرده و اعمال کنید.

 

قطعات الگو را به سرعت جستجو و استفاده کنید

 

به سادگی روی گزینه های قسمت قالب کلیک کرده و Replace را انتخاب کنید. با این کار یک پنجره مودال ظاهر می شود که در آن می توانید قسمت های قالب موجود را که می توانید استفاده کنید جستجو کنید.

 

قسمت های قالب موجود را که می توانید استفاده کنید جستجو کنید

 

سایر بهبودها

تم های کلاسیک اکنون می توانند از قطعات الگو استفاده کنند. تایپوگرافی سیال به توسعه دهندگان تم اجازه می دهد تا به صورت پویا اندازه فونت را تنظیم کنند. انواع پست اکنون می توانند الگوهای شروع مخصوص به خود را داشته باشند فیلترهایی برای اتصال به داده‌های theme.json

به طور کلی، وردپرس 6.1 حاوی بیش از 350 پیشرفت و 350 رفع اشکال برای ویرایشگر بلاک و بیش از 250 بهبود برای هسته است.


نویسنده علیرضا ناجی

سایر مقالات نویسنده

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه