zhaket logo

معرفی هوش مصنوعی جدید شرکت xAI ایلان ماسک با نام Grok

اخبار

2 دقیقه زمان مطالعه

دستیار هوش مصنوعی ایلان ماسک با نام “گروک” به‌عنوان اولین محصول از شرکت xAI رسماً معرفی شد. این دستیار هوش مصنوعی با الهام از داستان “راهنمای مسافران گردشگر به کهکشان” طراحی شده است و قادر است تقریباً به هر سؤالی با هوشمندی، شوخ‌طبعی و اندکی سرکشی پاسخ می‌دهد. این دستیار هوش مصنوعی به‌زودی برای کاربران اشتراک پریمیوم پلاس شبکه اجتماعی ایکس قابل دسترسی خواهد بود.

در وب‌سایت xAI اینطور آمده که گروک به‌صورت آنی به جدیدترین وقایع جهان دسترسی دارد زیرا مستقیما به پلتفرم ایکس متصل است. این ابزار قادر است به سؤالاتی پاسخ دهد که سایر چت‌بات‌های هوش مصنوعی نمی‌توانند به آن‌ها بپردازند.

شرکت xAI اعلام کرده که گروک با دو ماه آموزش ساخته شده و هنوز در مراحل اولیه بتا قرار دارد. این هوش مصنوعی از موتوری به نام Grok-1 استفاده می‌کند که یک مدل زبانی بزرگ است و در طی چهار ماه گذشته توسعه داده شده است.

شرکت هوش مصنوعی ایلان ماسک اعلام کرده که پس از اعلام راه‌اندازی xAI، نمونه اولیه یک مدل زبانی بزرگ به نام Grok-0 با 33 میلیارد پارامتر آموزش داده شده است. این مدل قادر به ارائه عملکرد مشابهی با نصف پارامترهای مدل LLaMA 2 بوده و حتی قدرتمندتر از رقبایی مانند GPT-3.5 در بنچمارک‌ها بوده است. عملکرد مدل هوش مصنوعی Grok-1 در آزمون ملی ریاضی دبیرستان‌های مجارستان نیز منتشر شده که نشان می‌دهد این سیستم از GPT-3.5 و Claude 2 قوی‌تر عمل می‌کند. با این حال، گروک-1 هنوز به سطح عملکرد GPT-4 نمی‌رسد.

xAI تأکید دارد که گروک همانند سایر مدل‌های زبانی بزرگ ممکن است اطلاعات غلط یا متناقض تولید کند. اما این شرکت بیان کرده که در آینده این دستیار هوش مصنوعی به قابلیت‌های دیداری و شنوایی نیز مجهز خواهد شد.


نویسنده علیرضا ناجی

سایر مقالات نویسنده

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه