Retry
صنعت ارتباطات کشور با چالش های فراوانی مواجه است

مشاور وزیر ارتباطات اعتقاد دارد صنعت ارتباطات با سه چالش مهاجرت نیروی انسانی، مشکلات اقتصادی و دخالت نهادها در کار یکدیگر روبه‌رو است. شاهکوه با اشاره به حذف بسته‌های بزرگ اینترنت اپراتورها گفت قصد اصلاح اقتصاد اپراتورها را داشتند، اما هجمه‌ها آن‌قدر زیاد بود که نتوانستند آن را ادامه دهند. دومین نشست «روایت مسیر تنظیم‌گری در ایران» با حضور «صادق عباسی شاهکوه»، مشاور وزیر ارتباطات و رئیس سابق رگولاتوری برگزار شد.

او در این نشست چالش‌هایی را که صنعت ارتباطات با آن روبه‌رو است، برشمرد و گفت: «سرمایه‌گذاری اپراتورها در طی سه سال اخیر از لحاظ دلاری یک‌سوم شده است. درآمد ریالی افزایش یافته، اما روند کندی داشته است. ازهمین‌رو اقتصاد بخش ICT ما از لحاظ ارزش واقعی در‌حال کوچک‌تر‌شدن است.» شاهکوه با تأکید بر اینکه وقتی سرمایه‌گذاری انجام نشود، شبکه نیز مستهلک می‌شود، به برنامه وزارت ارتباطات برای اصلاح اقتصاد اپراتورها اشاره کرد و گفت:

«برنامه ما این بود که بحث اقتصاد اپراتورها را درست کنیم، اما عملاً امکان اجرایی‌کردن این طرح وجود ندارد. مثلاً بسته‌های بزرگ اپراتورها را حذف کردیم، اما هجمه‌ها آن‌قدر زیاد بود که نتوانستیم ادامه دهیم.»

او زمانی که عهده‌دار ریاست سازمان تنظیم مقررات بود، در مصاحبه‌ای اعلام کرد موافق ارائه بسته‌های اینترنت بلندمدت از سوی اپراتورهای همراه نیست: «ما چندان مایل به ارائه بسته‌های بزرگ اینترنت همراه نیستیم؛ زیرا این کار رقابت با اینترنت ثابت است و هرچه بسته‌های بزرگ موبایل کمتر باشد، برای اینترنت ثابت بهتر است.»

 

صادق عباسی شاهکوه مشاور وزیر ارتباطات

 

مشاور وزیر ارتباطات در بخش دیگر سخنان خود به چالش‌های دیگر حوزه ICT اشاره کرد و گفت: «چالش دیگر نیروی انسانی است. حجم مهاجرت در بخش ICT زیاد است. همین امر اپراتورها را نیز با مشکل مواجه کرده؛ چرا که نیروی متخصصی که بتواند کار را به‌خوبی پیش ببرد، وجود ندارد. چالش سوم هم این است که همه در این حوزه دخالت می‌کنند. مثلاً می‌خواهند کنکور برگزار کنند و می‌گویند اینترنت را قطع کنید یا تعرفه شرکت مخابرات سال‌هاست تنظیم نشده و بعد از این همه مدت این اتفاق افتاد و از همه سمت فشار آمد که این را برگردانند.»

 

انتقاد از تداخل وظایف نهادها

شاهکوه با بیان اینکه تنظیم‌گری در ایران سابقه 20‌ساله دارد، اظهار داشت سازمان تنظیم مقررات رادیویی قدیمی‌ترین تنظیم‌گر کشور محسوب می‌شود.

او در ادامه از تداخل وظایف نهادها گلایه کرد و گفت اگر حدود هر نهاد رعایت نشود، وارد دست‌و‌پای هم می‌شوند و کار هیچ‌کدام پیش نمی‌رود:

«در ابتدای تشکیل شورای عالی فضای مجازی اصل بر این بود که شورا وارد جزئیات نشود، اما این اتفاق نیفتاد. به طور مثال آن‌ها با بیان نصف‌شدن تعرفه داخلی، ورودی جزئی به بحث تعرفه‌گذاری داشتند. از همه این‌ها بدتر نهادهای زیادی است که داریم و هر کدام در کار هم وارد می‌شوند. مثلاً شورای رقابت می‌تواند وارد همه حوزه‌های رقابت شود.‌»

مشاور وزیر ارتباطات اعتقاد دارد شورای عالی فضای مجازی می‌توانست نقطه کانونی سیاست‌گذاری در این حوزه باشد، مشروط به اینکه دیگر نهادها وارد نشوند، اما ورودی از جاهای دیگر ادامه یافت. وی همچنین از تمرکز این شورا روی وزارت ارتباطات به‌نوعی گلایه کرد و گفت: «شورای عالی و مرکز ملی فضای مجازی حوزه کارش خیلی وسیع‌تر است، اما در این چند سال بیشتر روی ارتباطات و وزارت ارتباطات تمرکز کرد. مثلاً در شبکه ملی اطلاعات برای همه دستگاه‌ها وظایف زیادی تعریف شده است، اما چقدر شنیدید که آن وظایف پیگیری شود؟ درعوض همیشه پیگیر وزارت ارتباطات است.»

 

دومین نشست روایت مسیر تنظیم‌گری در ایران

 

شاهکوه با تأکید بر اینکه رگولاتورها باید استقلال داشته باشند، اظهار داشت در برخی کشورها دولت‌ها نمی‌توانند افراد حاضر در نهاد تنظیم‌گر را به‌راحتی عوض کنند، اما این امر در هیچ‌کدام از نهادهای تنظیم‌گر در کشور ممکن نیست.

گفتنی است سلسله نشست‌های «روایت مسیر تنظیم‌گری در ایران» با هدف تجربه نگاری توسعه تنظیم‌گری در کشور و مشکلات پیش روی آن در «اندیشکده حکمرانی شریف» برگزار می‌شود.

گزارش: دیجیاتو

دسته بندی: اخبار , اخبار اینترنت

دیدگاه‌ها

Comments

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *