Retry
دوران تنظیم‌گری پلتفرم‌ها با نگاه بسته و بدون چارچوب گذشته است

رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس تأکید کرد باید نظارت صداوسیما بر صوت و تصویر فراگیر قانونمند شود. توانگر این موضوع را خواست نهادهای مختلف دانست و گفت شورای عالی امنیت ملی با ارسال نامه به مجلس، خواستار تدوین و تصویب قوانین موردنیاز در حوزه صوت و تصویر فراگیر شده است.

نظارت بر حوزه صوت و تصویر فراگیر و دایره شمول آن چند سالی است که به محل مناقشه تبدیل شده. به‌نظر می‌رسد نمایندگان مجلس به‌عنوان نهاد قانون‌گذار، بایستی هرچه سریع‌تر این موضوع را تعیین تکلیف کنند.

«مجتبی توانگر»، رئیس کمیته دانش‌بنیان و اقتصاد دیجیتال مجلس، در گفت‌وگو با مهر بر قانونمند‌شدن نظارت صداوسیما بر صوت و تصویر فراگیر تأکید کرد و گفت: «شورای عالی امنیت ملی، شورای عالی فضای مجازی، مجلس مخصوصاً کمیسیون اقتصادی، اصل 90 و فرهنگی مجلس خواستار آن هستند که با یک قاعده و قانون مشخص، بر پلتفرم‌های پخش فیلم نظارت شود.»

او با اشاره به مکاتبات نهادهای بالادستی برای قاعده‌مندشدن نظارت بر صوت و تصویر فراگیر گفت:

«چندی پیش شورای عالی امنیت ملی طی نامه‌ای به مجلس شورای اسلامی، ضمن بیان تحلیلی شرایط، فرصت‌ها و چالش‌های این صنعت برای کشور و با نگاهی مثبت به این صنعت خواستار این شده است که با قید فوریت، اقدامات لازم برای تدوین، تنظیم و تصویب قوانین موردنیاز در زمینه صوت و تصویر فراگیر به‌عمل آید.»

توانگر اعتقاد دارد اجماع کاملی میان بزرگان نظام که تصمیم‌گیرندگان اصلی حوزه فضای مجازی هستند، درباره ضرورت قانون‌گذاری برای حوزه صوت و تصویر فراگیر و تعریف آن ایجاد شده است.

وی با اشاره به موضع نمایندگان مجلس درخصوص نظارت بر VODها اظهار داشت یکی از نمایندگان مجلس اخیراً جلسه‌ای با نهادهای مختلف راجع به این موضوع برگزار کرده‌ است و همه تدوین قانون برای صوت و تصویر فراگیر و VODها را ضروری دانسته‌اند.

 

انتقاد از عملکرد صداوسیما

این نماینده مجلس در بخش دیگری از سخنان خود از عملکرد صداوسیما در برخورد با VODها انتقاد کرد و گفت:

«دوران اینکه با نگاه بسته، نظارتی و بدون چارچوب بخواهیم پلتفرم‌های دانش‌بنیان، اینترنتی و اقتصاد دیجیتال را تنظیم‌گری کنیم، گذشته است. بایستی با هم‌اندیشی و گفت‌وگو با همه اجزای این اکوسیستم، به افزایش غنای محتواهای تولیدشده در فضای مجازی کمک کنیم.»

توانگر با تأکید بر اینکه صداوسیما حاضر نیست قانون پیشنهادی خود را برای صوت و تصویر فراگیر ارائه کند، اظهار داشت: «تفسیر دوستان در سازمان صداوسیما از حیطه صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی بسیار موسع و حالت یله و رها بوده است. عملاً به نظر مسئولین این سازمان هر آنچه صوت و تصویر که در اینترنت منتشر می‌شود، باید از سازمان صداوسیما مجوز بگیرد. حتی پست‌های اینستاگرام مرتبط با فیلم هم از سوی پلتفرم‌ها با صداوسیما تنظیم گردد.»

وی اعتقاد دارد چنین تفسیری منجر به تداخل مسئولیت‌ها و اختیارات سایر ارکان مانند مرکز ملی فضای مجازی و وزارت ارشاد می‌شود:

«با توسعه روزافزون فناوری، این تفسیر علاوه بر مشکلات نظری و قانونی، حتی عملی هم نیست. برای نمونه با گسترش فناوری متاورس، سازمان صداوسیما چگونه می‌خواهد بر محتوای منتشرشده در آن‌ها نظارت کرده یا برای آن‌ها مجوز صادر کند؟ مگر اینکه مطابق معمول که دستمان به بازیگران خارجی نمی‌رسد، عرصه را بر بازیگران اقتصاد دیجیتال در داخل کشور تنگ کنیم.»

گفتنی است رئیس صداوسیما به‌تازگی با ارسال نامه‌ای به رئیس‌جمهور، خواستار برخورد و مسدودسازی یک پلتفرم VOD شده بود؛ موضوعی که با واکنش تند انجمن صنفی VODها روبه رو شد.

دیدگاه‌ها

Comments

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *