اصطلاحات جدید محتوایی گوگل که باید بدانید

اخبار

5 دقیقه زمان مطالعه

الگوریتم helpful content بعد از دو هفته زمان مورد نیاز برای انطباق با زبان انگلیسی، در تاریخ جمعه 18 شهریور 1401 بطور کامل رول اوت شد. همانطور که در مقاله “آنچه باید در خصوص الگوریتم helpful content بدانید” گفتیم، هدف از این به‌روزرسانی که جزو آپدیت‌های الگوریتمی بشمار می‌رود، کمک به جستجوگران برای یافتن محتوای بسیار باکیفیت است. در واقع گوگل می‌خواهد به محتوای بهتر و مفیدتری که برای کاربر انسانی نوشته شده و به آنها کمک می‌کند تا بهترین نتیجه ممکن را بگیرند، امتیاز – پاداش دهد. این الگوریتم رویکرد بسیار سخت گیرانه ای برای مطالب بی ارزش در سایت دارد. محتوایی که باهدف رتبه‌بندی در موتورهای جستجو نوشته شده دیگر به‌عنوان محتوای خوب ارزیابی نخواهد شد و این بروزرسانی صفحات وب مورد نظر را از نتایج تا مدت ها حذف خواهد کرد.. نکته بسیار مهم این است که گوگل می‌داند سایت‌های زیادی هستند که در نتایج رتبه خوبی دارند اما کاربران همیشه ناامید می‌شوند زیرا اینها همان سایت‌هایی هستند که به هر ترتیب رتبه گرفته‌اند و فقط توجه شان به رتبه‌بندی بوده است. هدف الگوریتم محتوای مفید گوگل کاهش رتبه آن نوع وب‌سایت‌هایی است که فرصت را از سایت‌های بسیار خوب و مستعد گرفته‌اند، بدین ترتیب صفحات و سایت‌هایی که کمتر شناخته می‌شوند، به‌زودی رتبه‌های بالایی خواهند گرفت.

 

اصطلاحات محتوایی جدید گوگل

با روی کار آمدن الگوریتم های جدید و بروزرسانی هایی که حساسیت زیادی برای کیفیت محتوا و توجه به کاربر قائل هستند، عبارت ها و اصطلاحات جدیدی هم خلق می شوند. یکی از مهم ترین اصطلاحات گوگل که سهم زیادی در نحوه شناخت محتوای ارزشمند دارد، آپدیت helpful content است. در ادامه لیست اصطلاحات جدیدی را در اختیارتان می گذاریم که باید آنها را برای پایش کیفیت و هدف محتوا به یاد داشته و بکار ببرید.

 

اصطلاح people-first content – تولید محتوا برای کاربر

گوگل با انتشار الگوریتم محتوای مفید، تلاش می کند تا مطمئن شود یک محتوا عینا برای مخاطب انسانی نوشته شده است. این سبک محتوا هرچند ارتباط زیادی به تخصص و هنر نویسنده دارد، اما شاخص مهم آن فاصله گرفتن از محتوا نویسی برای ماشین است. به محتوایی که کاملا برای کاربر انسانی نوشته می شود people-first content گفته می شود.


اصطلاح search engine-first – محتوای نوشته شده برای ماشین

از نوشتن محتوا باری موتور جستجو دست بکشید. این رویکرد هیچ کمکی به شما دیگر نخواهد به این دلیل که کاربران جستجوگر مقصد اول جستجوی شان اصلا دیگر موتورهای جستجو نیست. آنها برای اینکه کالایی را بخرند یا چیزی را تهیه کنند آدرس سایت ها را می دانند و برای رفتن به کافی شاپ از تیک تاک آغاز می کنند. موتورهای جستجویی مثل گوگل برای اینکه مخاطبین این سرچ انجین بهترین و ارزشمند ترین محتوای ممکن را با فیلم، عکس و صدای شما داشته باشند الگوریتم های زیادی را به هسته خود آورده اند. آیا شما یک روزنامه نگار هستید که نویسنده قابلی شناخته می شوید؟ اگر در حال نوشتن محتوای پزشکی یا فناوری هستید، محتوای شما کیفیت صفحه را پایین آورده است زیرا تخصص و تحصیلات و تجربه آن چه که می نویسید را ندارید. گوگل در الگوریتم محتوای مفید هر صفحه ای که ردپای ماشین در آن باشد را از نتایج خارج می کند و تا ماه ها بر نمی گرداند. به محتوایی که برای ماشین یا به کمک اسکرپر و نویسنده خودکار تولید باشد search-engin first گفته می شود که گوگل مدیران سایت ها را از آن منع کرده است.


اصطلاح first-hand expertise – محتوای نوشته شده بر مبنی تخصص و تجربه

بعد از آپدیت سند راهنمای ارزیاب های گوگل، فاکتورهای E-A-T به عنوان شاخص کیفیت صفحه معرفی شد. در واقع گوگل لزوم وجود تخصص، اعتبار و قابل اعتماد بودن را مخصوصا در صفحات YMYL بیشتر از هر وقت دیگری تاکید کرده و بر اساس آن رتبه سایت و صفحات را ارزیابی می کند. از طرف دیگر در الگوریتم پروداکت رویو به نویسنده ای اشاره شده که اولا تخصص در زمینه آنچه که می نویسد را دارد و از شهرت خوبی نیز برخوردار است. این مهم در جایی بیشتر به چشم می آید که باید حس ناب استفاده از یک محصول را نیز به کاربری که در حال مطالعه محتوای شرح محصول است برساند و کیفیت بالاتر از محتوای تولید شده توسط  سازنده داشته باشد. این اصطلاح به وجود تخصص در نویسنده ای که محتوا را می نویسد اشاره دارد و صفحاتی که توسط افراد ماهر و دارای دانش زمینه هستند نوشته شده را معرفی می کند.


اصطلاح depth of knowledge یا in-depth knowledge محتوای عمیق، دانش بروز

محتوایی عمیق بنویسید که دانش و علم بروز را به مخطاب برساند. بسیاری از مطالب موجود در وب صرف تعاریف عادی و بسیار سطحی است اما رویکرد موتورهای جستجو از جمله گوگل برای داشتن محتوایی بسیار ارزشمند و قابل رتبه بندی، تولید محتوایی بسیار حرفه ای است که نویسنده در خصوص آنچه می نویسد تحقیق و پژوهش می کند. اطلاعات قدیمی و منسوخ، داده های تکراری پرتکرار که ارزش بیشتری ندارند و همچنین محتوای سطحی که برای تعاریف عادی منتشر می شوند دیگر برای کسب رتبه در نتایج شانسی ندارند. وقتی برای تولید محتوایی تلاش می کنید که برای آن تحقیق کرده اید و منابع مختلفی برای نوشتن بررسی قرار داده اید، این محتوا باید دانشی عمیق را به مخاطبی عرضه کند که به پژوهش صورت گرفته روی محتوا پی ببرد. این سطح محتوا نویسی را in-depth knowledge یا depth of knowledge گفته می شود.

 

اصطلاحات جدید گوگل در الگوریتم محتوای مفید چیست؟

تولید محتوا برای کاربر – people-first content
محتوای نوشته شده برای ماشین – search engine-first
محتوای نوشته شده بر مبنی تخصص و تجربه – first-hand expertise
محتوای عمیق، دانش بروز – depth of knowledge

 

اصطلاح people-first content به چع معنی است؟

به محتوایی که کاملا برای کاربر انسانی نوشته شده باشد، people-first content گفته می شود.

 

مفهوم اصطلاح search engine-first در محتوا چیست؟

به محتوایی که برای ماشین نوشته یا بطور خودکار تولید شده باشد search-engin first گفته می شود.

 

منظور از اصطلاح first-hand expertise چه می باشد؟

این اصطلاح به وجود تخصص در نویسنده ای که محتوای تخصصی را می نویسد اشاره دارد.

 

آیا اصطلاح depth of knowledge به پروداکت رویو ارتباط دارد؟

بله، خواستگاه اصطلاح depth of knowledge از شاخص های پروداکت رویو بوده و به وجود محتوای عمیق مبتنی بر تحقیق و پژوهش اشاره می کند

 

 


نویسنده علیرضا ناجی

سایر مقالات نویسنده

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه