مجله نیوزویک، اخبار وب در هفته‌ای که گذشت

اخبار

6 دقیقه زمان مطالعه

موتورهای جستجو دائماً در حال به‌روزرسانی و بررسی ویژگی‌هایی هستند که اغلب آنها جدید هستند. در این میان گوگل سهم بیشتری از فیچرها و تغیر تحولات دارد که شامل آزمایش‌های کیفیت جستجو و خلق ابزارهای تعاملی نیز است. بخش مجله نیوزویک – newsweek magazine  باهدف آگاهی هرچه بیشتر مخاطبین خود، رویدادهای یک هفته گذشته موتورهای جستجو را گردآوری و پوشش می‌دهد. شناخت ابزارهای موتور جستجو کمک می‌کند تا رویکرد بهتری برای بهبود استراتژی‌های سئو در سایت شکل بگیرد.

 

فناوری Multi Search

گوگل لنز با بهره گیری از هوش MUM و تنها با یک pattern از هر چیزی، سرتاسر وب را در کمتر از ثانیه به دنبال محصولات متنوع و مرتبط گشته و نتیجه را در قالب یک پیشنهاد مشخص مانند “مد” به شما عرضه نماید. جایگاه تصاویر در نتایج به‌صورت آنی است. هرچقدر محتوای بصری شما در سایت فروشگاهی منحصربه‌فرد باشد تأثیر بسزایی در الگوریتم‌های هوش یادگیرنده دارد. جزئیات تصاویر جزو شاخص‌های اصلی است که به یک جستجوی غنی و کامل کمک می‌کند ولی تصاویر نامفهوم یا سلیقه‌ای که فقط از دید شما خوب است اما برای مخاطب مناسب نیست، کمکی به شما نخواهند کرد.

در فناوری مولتی سرچ، یک عکس به‌تنهایی بخشی از یک کوئری برای جستجو است. گوگل در کنفرانس SearchOn 2021 با نمایش یک دوچرخه مثالی به میان آورد. یکی از کارشناسان این شرکت عکس از چرخ‌دنده دوچرخه‌ای گرفت و روی آن نوشت: “چگونه این را تعمیر کنم”. سپس گوگل لنز ضمن ارائه راهکارها و دستورالعمل‌هایی برای تعمیر قطعه، به ارائه روش‌هایی برای پیشگیری از وقوع خرابی پرداخته و نزدیک‌ترین تعمیرگاه محلی را نیز نمایش داد.

فناوری Multi Search

 

فناوری Explore

این فیچر بسیار جالب که شامل دو بخش است، به شما اجازه می‌دهد درباره آنچه در اطراف شما اتفاق می‌افتد بیشتر بدانید. این داده‌ها شامل پیشنهاداتی برای رستوران‌ها، فهرست‌ مکان‌های جدید با امکان دنبال‌کردن کسب‌وکارهای محلی است. به‌عنوان‌مثال شما می‌توانید عضو یک کافی‌شاپ یا رستوران شده و هروقت رویداد و اخباری از آنها وجود داشت، در جریان قرار بگیرید و تعامل داشته باشید.

کاربرد بی‌نظیر دیگر آن این است که مثلاً در حال گذر از کنار یک کافی‌شاپ هستید و اعلان یا رویداد آن کافه برای شما لیست می‌شود، سپس می‌توانید کافه فوق را در لیست علاقه‌مندی‌ها و یا پیگیری برای بعداً بگذارید. این ابزار به‌نوعی داده‌های اطراف شما را گردآوری و سازماندهی می‌کند.

ابزار explore قادر به دریافت به‌روزرسانی‌های موجود رستوران‌ها و کافه‌های جدیدی است که احتمالاً دوست خواهید داشت. برگه‌های Explore به شما توصیه‌هایی برای همین‌الان می‌دهد، درحالی‌که For you بیشتر در مورد برنامه‌ریزی‌های از پیش تعین شده یا نگهداری چیزهایی برای مدت‌زمان متوالی است.

Google Maps Explore

 

 

فناوری‌های واقعیت مجازی GeoSpatial

در ژاپن، Docomo و Curiosity درحال‌توسعه یک فناوری جدید هستند که به افراد اجازه می‌دهد با ربات‌های مجازی در مقابل مکان‌های دیدنی که توسط API نیز پشتیبانی می‌شود عکس بگیرند یا با آنها به‌صورت واقعیت مجازی بازی کنند.

فناوری های واقعیت مجازی GeoSpatial

 

فناوری‌های نقشه Immersive View

فناوری Immersive View گوگل به کاربران اجازه می‌دهد برای کمک به آگاهی از وضعیت آب‌وهوا و ترافیک داده‌ها را به شکلی دیگر تجربه کنند. این ویژگی نتنها شهرهای بزرگ را از منظری متفاوت و زنده به تصویر می‌کشد، بلکه کاوش در فضای داخلی مکان‌ها، از جمله رستوران‌های محله و سایر مکان‌های محبوب آسان‌تر می‌کند.

اشخاص می‌توانند انگشت خود را روی صفحه به سطح خیابان بکشند و سپس ببینند داخل مکانی که ممکن است بخواهند از آن بازدید کنند چگونه به نظر می‌رسد. این فناوری به مردم کمک کند تا بفهمند که یک رستوران چه حسی می‌تواند داشته باشد و منظره آن چطور است. آیا دوست داریم بدانید بالا برج آزادی چگونه است؟ یا قصد رفتن به یک پارک جدید را دارید؟ به‌راحتی از پشت صفحه آن را حس کنید. همچنین می‌توانید شلوغی و ترافیک منطقه را با امکانات بسیار زیاد بررسی کنید.

فناوری های نقشه Immersive View

 

 

نمایش shorts videoها و کلیپ‌های تیک تاک و اینستاگرام و فیس‌بوک

گوگل بیشتر از هروقت دیگری short video ها را از تیک تاک، اینستاگرام و فیس‌بوک نمایش می‌دهد. خبری که بارها درباره‌اش صحبت کردیم و به‌نوعی بیشتر از وب استوری‌ها به سرپ می‌آیند. حالا این رویکرد عملاً جزئی از فیچرهای نتایج به‌حساب می‌آید.

نمایش shorts videoها و کلیپ های تیک تاک و اینستاگرام و فیسبوک

 

تغییرات بصری در PPC

گوگل در حال نمایش تصاویر بزرگ‌تر برای نتایج تبلیغاتی است. این تغییرات آخرین بار در سال 2016 به سرپ آمده بود که حالا بعد از 6 سال مجدد در حال بررسی است.

تغییرات بصری در PPC

 

هوش NLLB-200

متا از هوش_مصنوعی بسیار پیشرفته‌ای پرده برداشته که از 200 زبان پشتیبانی و گویش‌ها و لهجه‌ها را به‌خوبی تحلیل می‌کند. این AI که NLLB-200 نام دارد، ضمن بهره‌مندی از زبان فارسی، به‌صورت متن‌باز در اختیار همه قرار گرفته است.

هوش NLLB-200

 

نسخه جدید Things To Do

گوگل در حال بررسی یک رابط کاربری جدید برای فیچر است که در آن با کلیک بر روی هر نتیجه به‌جای اینکه به صفحه‌ای جدید هدایت شوید، پاپ‌آپ کاروسلی باز شده و اسکرول‌ها بالای نتایج صورت می‌گیرد.

نسخه جدید Things To Do

 

خانواده فیچر Things To Know

قرار است وقتی برای موضوعی جستجو می‌کنید، دقیقا در مسیری قرار بگیرید که نتیجه عینی و مطابق میل شما براورده می‌شود. مانند ورق زدن برگ های یک کتاب و یا تماشای قسمت‌های سریالی محبوب که نمی توانید قسمت بعدی اش را فردا ببینید. همه چیز پشت سر هم ادامه دارد و یک نتیجه به نتایج متنوع مناسب شما ختم می‌شود. وقتی درباره خصوصیات فردی سخن می گوییم، بدین معنی است که تکنولوژی ماشین لرنینگ به سراغ شخص شما آمده است و هرچزی که شما می خواهید را فرا خواهد گرفت.

خانواده فیچر Things To Know

 

فیچر Refine / Broaden this search

موضوعات مرتبط با جستجوی‌تان شما در مسیری قرار می‌دهد که تا خودتان دست از گشت‌وگذار بر ندارید، انتهایی را بر آن متصور نخواهید شد. دائماً کاوش می‌کنید و موضوعی که روی آن تمرکز کرده‌اید گسترش می‌یابد.

فیچر Refine Broaden this search

 

فیچر بسیار مهم Visually browsable

با فناوری “visually browsable results pages”، نتایج جستجو خواندنی نیستند، دیدنی‌اند. با دیدن فکرکردن به آنچه که به دنبالش هستید، خواهید توانست سؤالاتتان را در اقیانوسی از داده‌های بصری جستجو کنید.

فیچر بسیار مهم Visually browsable

 

فیچر MUM with videos in Google Search

کراول و ایندکس دیگر محدود به صفحات یک سایت نیست، صدای شما در پادکست، آموزش های شما در یوتیوب و زندگی شما در تیک تاک و اینستاگرام همگی خزش خواهد شد. محتوا دیگر محدود به نوشتن نیست.

فیچر دسته اصلی MUM with videos in Google Search

 

فیچر all-inclusive resorts

یکی از فیچرهای درحال‌توسعه که استراحتگاه های پر طرفدار را متمایز می‌کند. همه گیری کرونا تاثیر تجربی بسیار بالایی را برای حوزه گردشگری داشته. مسافران، جذابیت های جدیدی را تجربه می کنند که در بسیاری از پکیج ها وجود ندارد. این فیچر بسته های گردشگری محبوب را شناسایی و نمایش می‌دهد.

فیچر all-inclusive resorts

 

فیچر Interesting Finds

فیچر Interesting Finds سایت‌هایی که رتبه کمتری دارند را برای موضوعات مرتبط با سرچ کوئری را در فیچر اسنیپت نمایش می‌دهد تا فرصتی برای دیده‌شدن هم‌زمان یک سایت با نتایج وب عادی به وجود آورد.

فیچر Interesting Finds

 

توسعه LocalPack و Google Map

گوگل در تغییرات بصری جدیدی که به سرپ آورده، المان‌های تصویری و چند تب کاربردی را به بخش لوکال پک و داده‌های نقشه اضافه کرده است. در واقع هر کسب‌وکار با اطلاعاتی مانند گراف دانش متمایز می‌شوند.

توسعه LocalPack و Google Map

 

فیچر Expandable Related Carousels

گوگل در حال نمایش نوع جدیدی از ابزارهای کاروسلی سرپ است که در آن موضوعاتی مانند، آب‌وهوا، رویدادها، رستوران‌ها و هتل‌ها را به‌صورت منوی باز شوند، چیزی شبیه المان آکاردئونی نمایش دهد. این فیچر جزئی از تصمیمات گوگل برای تبدیل سرپ به محیط تعاملی بصری است.

فیچر Expandable Related Carousels

 

فیچر Outfits and Shop

با Outfits and Shop تصاویر محصولات بزرگ‌تر از آنچه که قبلاً مانند استوری بود نمایش داده می‌شود. این بخش با کاروسل های متعددی تغییر کرده و محصولاتی از همان موضوع را در قالب اسلایدر عرضه می‌کند.

فیچر Outfits and Shop

 

فیچر Popular destinations تایپ کاروسل

گوگل برای کوئری‌های توریستی، به نمایش فیچر کاروسلی می‌پردازد که مناطق محبوب گردشگری را پوشش می‌دهد. این فیچر مستقیماً از google travel دیتا گرفته و به سرپ می‌آورد.

فیچر Popular destinations تایپ کاروسل

 

فیچر More About

گوگل با فیچر تایپ کاروسل More About نتایج مرتبط با یک کوئری را که بهترین و نزدیک‌ترین نتیجه اثربخش را به همراه دارد ارایه می‌کند. این ویژگی ارتباط مستقیم با موضوعات ترند و هدف کاربر دارد. در نتایج جستجو موبایل، تغییرات جدید با کلیک بر روی تصویر مستقیم به سایت منبع می‌روید و دیگر نمایش تصاویر گوگل در کار نیست، ویدئوها عریض‌تر شده‌اند و بطور ثابت برای تمام رجیون ها منتشر خواهند شد.

فیچر More About

 

ویژگی‌های بسیار جذاب در search travel

  • با هدف الهام گرفتن و تحقیق در گزینه هایی برای گردش، حالا فیچرهای تعاملی متفاوتی به این ابزار آمده است.
  • اطلاع از تغییر نرخ برای هر تعداد پرواز در بازه ۶ماهه
  • لایه‌های بصری متنوع
  • ویژگی pink dot برای کمک به برنامه‌ریزی سریع

ویژگی های بسیار جذاب در search travel

 

تصاویر در قسمت چپ نتایج – tow row snippet

گوگل عکس های شاخص و تصاویر مربوط به صفحه کتگوری و محصولات را در قسمت چپ نتایج جستجوی دسکتاپ نمایش خواهد داد.

تصاویر در قسمت چپ نتایج - tow row snippet

 

ویژگی در حال توسعه Q&A Video Result

آیا در یک ویدئو به هنگام صحبت‌کردن، سوالی از جنس QA را پاسخ داده‌اید؟ گوگل صحبت شما را به‌عنوان یک پاسخ به کوئری‌های مرتبط در سرچ نمایش می‌دهد با زمان‌بندی قسمت‌های مختلف یک ویدئو، گوگل خواهد توانست به پرسش‌های کاربران با پاسخی که در یک کلیپ می‌گویید، نمایش دهد

Q&A Video Result


نویسنده علیرضا ناجی

سایر مقالات نویسنده

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه