Retry
توجه به مدل اقتصادی، برگ برنده پلتفرم‌های بومی‌ است

رئیس سازمان فناوری اطلاعات اعتقاد دارد داشتن مدل اقتصادی یکی از الزامات موفقیت پلتفرم‌های بومی در دراز مدت است. خوانساری عرضه سرویس بومی در زمان مناسب و براساس نیاز مردم را یکی دیگر از مؤلفه‌های موفقیت این دست پلتفرم‌ها دانست.

محمد خوانساری، معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات درباره چرایی شکست پروژه‌هایی همچون پست الکترونیک و جویشگر بومی و نیز دلایل موفقیت در پروژه‌هایی همانند پیام‌رسان‌های بومی گفت: حوزه پست الکترونیک، جویشگر و پیام‌رسان تفاوت ذاتی در کل دنیا دارند و نوع پذیرش مردم در آن‌ها متفاوت است.

 

موفقیت جویشگر نیازمند سرمایه‌گذاری است

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه پست الکترونیک یا رایانامه بیش از سه دهه است که در دنیا شکل گرفته، گفت: «رقابت در این حوزه بسیار زیاد است. در حوزه جویشگر، پیچیدگی‌های خاص عملیاتی وجود دارد. در دنیا نیز تنوع جویشگرهای مختلف وجود ندارد.»

به گفته او، در آسیای دور و در کره جنوبی یا در روسیه یاندکس وجود دارد. جویشگر، نیازمند سرمایه‌گذاری قابل‌توجه، پذیرش بسیار بالا و دارای قابلیت یکپارچگی با ابزارهای در دسترس مردم، مانند رایانه و تلفن همراه است؛ بنابراین تعریف پروژه جویشگر نیازمند مزیت بخشی‌هایی است تا مورد پذیرش قرار بگیرد.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران، همچنین در بخش دیگری از توضیحات خود با تأکید بر اینکه در این میان مرورگر و جویشگر به‌طور معمول پروژه‌های تلفیقی هستند که باید در کنار یکدیگر قرار بگیرند، گفت: «ما باید تمام تلاش خود را برای پیاده‌سازی زیرساخت‌های فنی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی و پذیرش یک موضوع انجام دهیم و باید همه در کنار یکدیگر قرار گیرند.»

از سویی دیگر خوانساری گفت: «اگر تمام این عوامل، به‌ویژه مدل اقتصادی یا مدلی که مزیت‌بخشی را به‌همراه داشته باشد، در کنار یکدیگر قرار نداشته باشند، نقطه شکست بالا می‌رود. به‌طور کلی، مسئله پذیرش در پروژه‌های مختلف که باید توسط کاربران صورت پذیرد، یا مدل اقتصادی که بتواند در دراز مدت محصول را زنده نگه دارد، از مواردی است که باید مورد‌توجه جدی قرار بگیرد.»

 

باید نیاز مردم در زمان درست شناسایی شود

به باور او، حوزه پیام‌رسان‌های اجتماعی نیز مسائل خاص خودش را دارد که نیازهای مردم در شرایط روزانه برطرف شود. این نیازها با توجه به زمان تغییر پیدا کرده است.

او همچنین تأکید کرد در شبکه‌های اجتماعی، مدل‌های اقتصادی مبتنی بر مشارکت در سهم ترافیکی یا بر مبنای مشارکت کاربران، درصد سهم از تبلیغات یا مدل‌های دیگری از مدل اقتصادی است.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران با تأکید بر اهمیت داشتن مدل اقتصادی برای شبکه‌های اجتماعی گفت: «برای همه این سرویس‌ها، برخلاف اینکه سرویس‌های کلیدی و پایه‌ای هستند، داشتن مدل اقتصادی یکی از الزامات بلندمدت موفقیت آن‌هاست که برای این سرویس‌ها و هر سرویس دیگری که در حوزه فناوری اطلاعات وجود دارد، صرف‌نظر از انگیزه‌هایی که مردم دارند یا شرایطی که به‌دلیل اقتضائات کشور در آن رشد می‌کنند، مدل اقتصادی یکی از مؤلفه‌های مهمی است که آن ابزار را برای ما پایدار می‌کند.»

خوانساری با اشاره به اینکه بلوغ این سرویس‌ها در کنار یکدیگر، رشد را ایجاد می‌کند و رشد هر یک به‌تنهایی می‌تواند موفقیت‌آمیز نباشد، گفت: «ممکن است یکی از این سرویس‌ها هزینه‌بر و دیگری سودآور باشد و مجموع این‌ها بتواند حرکت مثبتی را در کنار یکدیگر ایجاد کند. پس داشتن یک مدل کسب‌و‌کاری مناسب از الزامات موفقیت در این حوزه است.»

او با تأکید بر اهمیت زمان عرضه سرویس‌ها، گفت: «زمان عرضه سرویس به بازار مطابق با نیاز مردم در آن زمان، دارای اهمیت است. یعنی علاوه بر اینکه در زنجیری به یکدیگر متصل هستند، زمان ارائه سرویس نیز دارای اهمیت است.»

به باور او چنین سرویس‌هایی اگر در زمان مناسبی ارائه نشود، هرچند سرویس کامل هم باشد، ولی ممکن است مورد پذیرش قرار نگیرد و مردم نیاز خود را در جای دیگری تأمین کرده باشند. باید در زنجیره نیاز مردم تعریف مشخصی از آن به‌همراه سایر ابزارها وجود داشته باشد.

دیدگاه‌ها

Comments

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *