بازنگری در سیاست‌های مسدودسازی فضای مجازی

اخبار

2 دقیقه زمان مطالعه

رئیس‌جمهور طی حکمی، «محمدامین آقامیری» را به‌عنوان دبیر شورای عالی فضای مجازی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی منصوب کرد. آقامیری موظف شده است تا در سیاست‌های مسدودسازی فضای مجازی، با تأکید بر ارزش‌های دینی و انقلابی بازنگری کند.

در جلسه 18 بهمن‌ماه شورای عالی فضای مجازی، «محمد امین آقامیری» با رأی اکثریت اعضا به‌عنوان دبیر شورای عالی فضای مجازی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی انتخاب شد. حال رئیس‌جمهور حکم فعالیت وی را صادر کرده است.

به گزارش روابط عمومی مرکز ملی فضای مجازی، در این حکم مأموریت‌های مختلفی برای رئیس جدید مرکز ملی فضای مجازی گنجانده شده که قابل‌توجه‌ترین آن، بازنگری در سیاست‌های مسدودسازی فضای مجازی است؛ این بازنگری بایستی با تأکید بر ارزش‌های دینی و انقلابی و با توجه به اقتضائات نوین فضای مجازی باشد.

همچنین در حکم دبیر جدید شورای عالی فضای مجازی بر مواجهه هوشمندانه با فرصت‌ها و تهدیدهای فضای مجازی تأکید شده است:

«تحقق دولت هوشمند، حکمرانی فناورانه و مبتنی بر داده به‌منظور بسط عدالت و شفافیت، ارتقای مشارکت اجتماعی و تسهیل زندگی مردم از طریق توسعه خدمات هوشمند دیجیتال، تکمیل و توسعه شبکه ملی اطلاعات، تقویت سیاست‌های صیانت از حریم خصوصی کاربران و امنیت سایبری، تلاش برای حضور خدمات و محصولات و سکوهای (پلتفرم) ایرانی در سطح جهانی با تأکید بر کشورهای منطقه و جوامع دارای ارزش‌های مشترک فرهنگی-اجتماعی، حمایت حداکثری از مراکز علمی، تحقیقاتی، دانشگاهی و نیز شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در عرصه مجازی با سیاست‌گذاری هوشمندانه و روزآمد با تأکید بر توسعه هوش مصنوعی، گسترش صنایع هوشمند و رشد کارآفرینی و نوآوری بخش خصوصی و مردمی، توجه ویژه به اقتصاد دیجیتال و رشد سهم آن در اقتصاد و تولید ملی، دیپلماسی و تعامل فعال بین‌المللی برای پیشبرد اهداف مصوب، مواجهه هوشمندانه با فرصت‌ها و تهدیدهای فضای مجازی با رویکرد بسط فرهنگ ایرانی- اسلامی بالاخص در زمینه سبک زندگی و مقابله مؤثر با تهاجم فکری-فرهنگی دشمن، بازنگری در سیاست‌های مسدودسازی فضای مجازی با تأکید بر ارزش‌های دینی و انقلابی و توجه به اقتضائات نوین فضای مجازی، تحول در دبیرخانه و مرکز ملی با استفاده از ظرفیت نیروهای جوان، نخبه، مؤمن و انقلابی و تلاش برای تحقق کامل سند راهبردی جمهوری اسلامی ایران در فضای مجازی.»

پیش از این نیز وزیر ارتباطات از بازنگری در سیاست‌های فیلترینگ خبر داده بود؛ موضوعی که بنابر دستور رئیس‌جمهور و طی همکاری با کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه درحال انجام است.

آقامیری پیش‌تر به‌عنوان رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، رئیس کمیسیون تخصصی صنایع، معادن و فناوری اطلاعات و ارتباطات شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری، رئیس کمیته توسعه زیرساخت‌ها و بومی‌سازی کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال و دبیر انجمن علمی نخبگان دانشگاه صنعتی شریف فعالیت کرده است.


نویسنده علیرضا ناجی

سایر مقالات نویسنده

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه