طرح توزیع ترافیک و تمرکززدایی شبکه ارتباطی کشور اجرایی می‌شود

اخبار

3 دقیقه زمان مطالعه

براساس مصوبه جدید کمیسیون تنظیم مقررات، طرح توزیع ترافیک و تمرکززدایی شبکه ارتباطی کشور از تیرماه امسال اجرایی خواهد شد.

کمیسیون تنظیم مقررات در جلسه شماره 344 مورخ 17 اردیبهشت‌ماه، تعرفه خدمات ابر انتقال با سرعت 100Mbps و بالاتر را تصویب کرد. در این جلسه پس از ارائه گزارش شرکت ارتباطات زیرساخت درخصوص طرح توزیع ترافیک و تمرکززدایی شبکه ارتباطی کشور، تعرفه پیشنهادی آن شرکت برای ارائه خدمات ابر انتقال با سرعت 100 مگابیت بر ثانیه و بالاتر در شبکه ارتباطات زیرساخت را بررسی و تصویب شد.

براین‌اساس، 31 استان کشور به پنج ناحیه تقسیم شده‌اند که فهرست استان‌های واقع در هر ناحیه زیرساخت به شرح زیر است.

تا پیش از این و طبق مصوبه 266 سال 1396، تعرفه خدمت ابر انتقال برای سرعت بالای 100 مگابیت بر ثانیه به سه دسته «زیرساخت»، «غیر زیرساخت بین‌شهری» و «غیر زیرساخت شهری» دسته‌بندی می‌شد، اما کنون کمیسیون تنظیم مقررات آن را به دو بخش داخل هر ناحیه و بین‌نواحی تفکیک کرده است که از اول تیرماه 1402 اعمال می‌شود.

تا پیش از این، تعرفه‌گذاری براساس هر مگابیت بر ثانیه مصرفی بود، اما اکنون قیمت‌ها برحسب 10 تا 50 درصد تعرفه محاسبه می‌شوند. طبق جدول بالا، اگر انتقال داده در داخل هر ناحیه انجام شود، 10 درصد تعرفه محاسبه خواهد شد و اگر بیرون از ناحیه باشد، 50 درصد تعرفه محاسبه می‌شود.

 

تعرفه خدمات ابر انتقال با سرعت 100Mbps و بالاتر

 

طبق ماده سه مصوبه اخیر کمیسیون تنظیم مقررات، تعرفه ارائه خدمات ابر انتقال براساس نمودار پهنای باند تجمیع‌شده مصرفی دارنده پروانه در هر نقطه حضور شرکت ارتباطات زیرساخت، بسته به اینکه داخل هر ناحیه یا بین‌نواحی قرار گرفته باشد، مطابق روش صدور صورت‌حساب بر مبنای اندازه‌گیری مصرف بالاترین پیک ماهانه و گزارش سوئیچ دسترسی زیرساخت با میانگین پنج (5) دقیقه‌‌ای و لحاظ حداقل 20 درصد ظرفیت هر پورت محاسبه و به‌صورت ماهانه دریافت می‌شود.

همچنین دارندگان پروانه ایجاد و بهره­‌برداری از شبکه ارتباطات ثابت (FCP) و UNDP موظفند ظرف مدت یک ماه از تاریخ ابلاغ این مصوبه، تصمیم خود را درخصوص تأمین یا عدم تأمین تجهیزات حاکمیتی در نواحی (2) تا (5) به سازمان اعلام کنند.

آن‌طور که در تبصره ماده 4 آمده است، برای اشخاص موضوع این ماده از تاریخ اعمال تعرفه‌های جدید، به مدت یک‌ سال تعرفه نقاط بین‌نواحی با ضریب 0/85 اعمال می‌شود.

درصورتی­‌که اشخاص موضوع این ماده متقاضی استفاده از خدمات تجهیزات حاکمیتی شرکت ارتباطات زیرساخت باشند، تا زمان تأمین تجهیزات و ارائه خدمت مذکور توسط شرکت ارتباطات زیرساخت، تعرفه خدمات ابر انتقال ارائه‌شده توسط شرکت ارتباطات زیرساخت به آن‌ها – فارغ از اینکه مربوط به داخل یا بین‌نواحی باشد – براساس تعرفه نقاط داخل هر ناحیه محاسبه شده و پس شروع ارائه خدمات یادشده، حسب مورد تعرفه نقاط داخل هر ناحیه یا تعرفه نقاط بین‌نواحی اعمال می‌شود.

 

تعرفه خدمات ابر انتقال با سرعت 100Mbps و بالاتر

 

گفتنی است دی‌ماه 1400، کمیته اصلاح مهندسی ترافیک شبکه ملی اطلاعات تشکیل شد. هدف آن طراحی و بازمهندسی جریان ترافیک داده کشور بود تا چاره‌ای بر کندی شبکه و اینترنت باشد. با توجه به اینکه تمرکز شبکه و محتوای مورد‌نیاز کاربران در تهران بود، این کارگروه تمرکززدایی و توزیع شبکه را در دستور کار خود قرار داد.

دانلود مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات درخصوص تعرفه خدمات ابر انتقال با سرعت بالای 100 مگابیت بر ثانیه


نویسنده علیرضا ناجی

سایر مقالات نویسنده

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه