Retry
Tips to improve WordPress site speed

سرعت نمایش و بارگذاری صفحات بقدری اهمیت دارد که می تواند خاطره ای خوب یا بد را برای مخاطبین تان به ارمغان بیاورد. برای بررسی سرعت سایت باید از ابزارهای آنلاین کمک بگیرید. به کمک ابزارهای مانند google speed یا LightHouse اطلاعات بسیار خوبی بدست خواهید آورد. در ادامه شما را با چند ترفند کاربردی برای افزایش سرعت سایت و بهبود صفحات آشنا می کنیم.

 

انتخاب هاست مناسب

استفاده از هاست مناسب مهم‌ترین و اصلی‌ترین نکته برای افزایش سرعت لود سایت خواهد بود. سعی کنید همیشه از شرکت‌های میزبانی که با استفاده از به‌روزترین نرم‌افزارها و جدیدترین تکنولوژی در ساخت سرور ایجاد شده‌اند استفاده کنید. معمولا در ایران از هاست اشتراکی استفاده می‌شود که برخی میزبانی‌ها تعداد فضایی که بر روی سرور ایجاد می‌کنند بیشتر از حد استاندارد است. همین مساله باعث می شود که هاست از سرعت مناسبی به دلیل پردازش در تعداد سایت‌های بالا برخوردار نباشد. بنابراین تا جای ممکن تلاش کنید از هاست اشتراکی استفاده نکرده یا سرویس های با کیفیت را گزینش کنید.

 

فشرده‌سازی فایل‌های CSS و JS

استفاده از فناوری‌هایی مثل CSS3 و جاوا اسکریپت بسیار پرکاربرد است و جزو جدایی ناپذیر سایت های وردپرسی بشما می روند. افزایش المان های بصری و تغییرات در ظاهر سایت رابطه مستقیمی با افزایش حجم فایل‌های مربوطه دارد که در نهایت منجر به افزایش حجم کدها خواهد شد. پس اگر به ظاهر سایت خود اهمیت می دهید باید از خلاصه نویسی در این فایل‌ها استفاده کرده و حجم فایل‌های CSS و JS را تا جای ممکن کاهش دهید. همچنین لود کردن فایل‌های JS در فوتر هم می تواند باعث بهبود در سرعت لود سایت از دید کاربر باشد. با استفاده از سایت csscompressor.com می‌توانید فایل‌های CSS و JS را فشرده کنید. در صورتیکه از افزونه های راکت و یا لایت اسپید بهره  می برید، حتما دستورالعمل پیکربندی litespeed cache و یا Rocket را مطالعه کنید.

 

بهینه‌سازی تصاویر

استفاده از تصاویر و انواع فایل‌های چندرسانه‌ای نقش بسزایی در کیفیت سایت و تجربه کاربری خوب دارد. همین امر باعث شده تا موتورهای جستجو نیز در این خصوص فاکتورهای بخصوصی را در نظر بگیرند و گزارش هایی را در کنسول جستجو اضافه کنند. بسیاری افراد بدون توجه به بهینه سازی و کاهش حجم تصاویر باعث ضربه زدن به کیفیت سایت خود می‌شوند. در هنگام استفاده از تصاویر متاداده‌های هر تصویر مثل زمان ساخت تصویر، اطلاعات رزولوشن، اطلاعات دستگاهی که با آن عکاسی شده و… را حذف کنید. حتما این نکته را در نظر بگیرید که استفاده از تصاویر در سایت بیشترین تاثیر را روی افزایش سرعت سایت دارد. بنابراین سعی کنید با استفاده از نرم‌افزار کیفیت تصاویر، حجم آنها را تا جای ممکن کاهش دهید اما نه آنقدر که کیفیت خراب بشود. . ابزار آنلاین برای کاهش حجم تصاویر نیز وجود دارند که میتوانید از آنها استفاده کنید. به عنوان نمونه سایت‌های pxhere.com، tinypng.com و tinyjpg.com از پرطرفدارترین آنها هستند.

یکی از بهترین روش‌های افزایش سرعت سایت استفاده از قابلیت لود تنبل برای تصاویر است. در این صورت تا زمانی که به بخشی که تصویر در صفحه قرار دارد اسکرول نکرده باشید درخواستی برای لود تصویر به سرور ارسال نخواهد شد. بدین ترتیب در زمان لود سایت با کاهش تعداد درخواست HTTP مواجه می شوید که باعث می شود صفحات سریع‌تر لود می‌شوند. حال هر زمان نیاز بود تصاویر لود شوند این درخواست با اسکرول کردن و رسیدن به محتوای تصویر ارسال شده و در زمانی کوتاه نیز تصویر نمایش داده خواهد شد.

 

جلوگیری از مصرف پهنای باند

در بسیاری از موارد، تصاویر و سایر فایل‌های سایت های پربازدید در وبلاگ‌ها و سایت‌های دیگر استفاده می‌شود. این امر باعث مصرف بالاتر پهنای باند سایت شده و سرور را درگیر پاسخ دادن برای لود فایل‌ها در سایت‌های مختلف می‌کند. در این حالت بهتر است قبل از هر چیزی اگر سایتی دارید که از فایل‌های تصویری زیادی استفاده می‌کنید از هاست دانلود برای فایل‌ها استفاده کنید. اگر نیازی به هاست دانلود ندارید می‌توانید از نمایش تصاویر سایت در سایت‌های دیگر جلوگیری کنید. برای این کار کافی است کد زیر را در فایل htaccess. سایت خود قرار دهید.

#disable hotlinking of images with forbidden or custom image option
RewriteEngine on
RewriteCond %{HTTP_REFERER} !^$
RewriteCond %{HTTP_REFERER} !^http(s)?://(www\.)?example.com [NC]
RewriteCond %{HTTP_REFERER} !^http(s)?://(www\.)?google.com [NC]
RewriteRule \.(jpg|jpeg|png|gif)$ – [NC,F,L]

به جای دامنه example.com در خط پنجم آدرس دامنه خود را قرار دهید.

استفاده از کش وردپرس و Gzip

کش سایت باعث خواهد شد فایل‌های ثابت در مرورگر کاربر ذخیره شده و هر زمان که بازدیدکننده وارد سایت میشود به جای لود تکراری و مجدد از سرور سایت از سیستم کاربر لود شوند. این موارد بیشتر شامل فایل‌های CSS، فایل‌های JS و تصاویر هستند که زیاد تغییر پیدا نمی کنند. از بهترین افزونه‌های کش وردپرس می‌توان به افزونه راکت و لایت اسپید اشاره کرد.در استفاده از کش سایت دقت کید که مدت زمان تعیین شده برای حذف کش را در زمان کوتاه و مناسب تعیین کنید تا اگر تغییری در سایت ایجاد شد، باعث ایجاد مشکل نباشد. Gzip نیز یکی از راه‌های افزایش سرعت سایت می‌باشد که بر روی اکثر هاست ها فعال است.

 

استفاده از قالب مناسب

استفاده از قالب بهینه از نکات دیگری است که برای افزایش سرعت سایت اهمیت دارد.  برخی قالب‌ها هستند که به صورت کاملا بهینه و اصولی کدنویسی شده‌اند و در کوتاه‌ترین زمان ممکن لود می‌شوند، در مقابل نیز قالب‌هایی هم وجود دارند که حتی در صورت استفاده از هاست مناسب و رعایت سایر نکات باز هم بیش از 10 ثانیه برای لود صفحات زمان لازم دارند.

 

استفاده از CDN و شبکه توزیع محتوا

شبکه توزیع محتوا باعث می شود تا صفحات غیر استاتیک که شامل تصاویر، فایل‌های CSS، فایل‌های JS و انواع پرونده‌های چندرسانه‌ای هستند از نزدیک‌ترین مکان هر سرور لود شوند. به عنوان مثال با اتصال سایت به شبکه CDN وقتی سرور اصلی شما در کشوری مثل آلمان قرار داشته و کاربری در ایران قصد بازدید داشته باشد این فایل‌ها به جای لود از سرور اصلی آمریکا از نزدیک‌ترین سرور بارگذاری خواهند شد.

 

بهینه سازی صفحه اصلی

بسیاری از بازدیدکنندگان هستند که بعد از موتورهای جستجو وارد یک سایت می‌شوند بعد از مطالعه یک نوشته به صفحه اصلی هم مراجعه می‌کنند تا سایر مطالب را ببینند. از طرفی دیگر، این روزها به دلیل نمایش بلاک‌بندی شده مطالب بر اساس دسته‌بندی، برچسب و غیره در صفحه اصلی نمایش آن ممکن است کمی زمان بر باشد. بنابراین سعی کنید با حذف بلوک‌های اضافی و تکراری آن را بهبود دهید.

 

 افزایش امنیت سایت

با جلوگیری از تزریق کدهای مخرب در سایت و حملات هکری، امکان کاهش سرعت سایت و دسترسی غیر ایم را به حداقل برسانید. برای این منظور می توانید راهکارهای زیر را دنبال کنید.

  1. رمزگذاری روی پوشه wp-admin
  2. تغییر آدرس صفحه ورود به سایت
  3. غیرفعال کردن امکان ویرایش قالب و افزونه از طریق پیشخوان وردپرس
  4. غیرفعال کردن xmlrpc وردپرس در صورت عدم استفاده
  5. محافظت از فایل wp-config.php

دیدگاه‌ها

Comments

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *