باشگاه کارآفرینی تیوان تعطیل شد، زخمی دیگر بر پیکر اکوسیستم استارتاپی

اخبار

2 دقیقه زمان مطالعه

مدیرعامل باشگاه کارآفرینی تیوان از تعطیلی این مجموعه در کارخانه نوآوری آزادی به‌خاطر عدم تمدید قراردادشان از سوی مجموعه کارا خبر داد. این موضوع باعث سردرگمی بسیاری از تیم‌های مستقر در این باشگاه شده و مشکلاتی را در روزهای پایانی سال ۱۴۰۱ برای تیم‌های استارتاپی فراهم کرده است. در این مجموعه حدود ۱۵۰ نفر مشغول به کار بودند که متشکل از ۲۰ تیم و چندین فریلنسر بودند.

محمدرضا سبحان ضمن اشاره به این موضوع که قرارداد تیوان با شتابدهنده کارا بوده، از عدم تمایل تمدید قرارداد این مجموعه با آنها برای سال بعد خبر داد. این دومین بار است که باشگاه کارآفرینی تیوان مجبور به جابجایی می‌شود و سبحان از عدم همکاری و همدلی در اکوسیستم استارتاپی کشور گلایه‌های زیادی دارد: «بار اول در پژوهشکده انرژی شریف بودیم که با وجود قرارداد ۵ ساله، سال چهارم از ما خواستند که از آنجا برویم. حالا هم با پایان یافتن قرارداد اول ما، مجموعه کارا اعلام کرده که تمایلی به تمدید قرارداد ندارد هرچند واقعیت اینست که این مجموعه طی همین چند سال که ما در این نقطه مستقر بودیم، مشکلات متعددی برای ما ایجاد کرده بود.»

او با اشاره به اینکه خود کارخانه نوآوری آزادی نیز اوضاع مشخصی ندارد و آینده آن دقیقا مشخص نیست؛ تاکید کرد آنها هم تقریبا راضی هستند تا از این فضای بلاتکلیف خارج شوند اما این موضوع چون در آخرین روزهای سال اتفاق افتاده، مشکلات متعددی برای تیم‌های مستقر در تیوان ایجاد کرده است: « تیم‌ها صدمه دیدند و نمی‌دانند باید چکار کنند و کجا بروند. یکی از تیم‌های ما که سی نفر هستند بلاتکلیف ماندند و تا روز آخر سال درگیر کار بودند. این تیم‌ها فرصت می‌خواهند تا جای دیگری بروند و مستقر شوند. بعضی از تیم‌ها جابجا شدند و برخی ایام عید را به مرخصی رفتند اما عده زیادی بلاتکلیف شدند.»

 

نوییت مدیرعامل باشگاه کارآفرینی تیوان

 

سبحان گفت فعلا با مجموعه آمپر صحبت شده تا تیوان به آنجا منتقل شود. به گفته سبحان مرکز نوآوری و خانه خلاق آمپر تعداد بیست تا سی صندلی به تیوان اختصاص داده تا برخی از نیروهای فعال در تیوان که می‌توانند، در آنجا کار خود را ادامه دهند: «آمپر کمی از شهر دور است و برخی از تیم‌ها مشکلاتی برای استقرار در آنجا دارند اما باید ببینیم شرایط چه خواهد شد و ممکن است که تیوان در آنجا ادامه حیات پیدا کند.»

سبحان ضمن ابراز نگرانی از وضعیت اکوسیستم استارتاپی کشور و اهمیت به تیم‌ها و جوانان فعال در آن از آینده نامعلوم این اکوسیستم با این بدرفتاری‌ها می‌گوید. او تاکید دارد نمی‌توان آینده را پیش‌بینی کرد و تصمیم‌گیری‌های مدیران را لحظه‌ای متصور شد و ابراز امیدواری کرد که مشکلات تیوان و سایر مجموعه‌ها، بتواند حل و فصل شود.


نویسنده علیرضا ناجی

سایر مقالات نویسنده

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه