LMS چیست؟

نکات آموزشی

19 دقیقه زمان مطالعه

با همه گیری ویروس کورونا و مجازی شدن مدارس و آموزشگاه ها، استفاده از نرم افزارها و برنامه های آموزش مجازی بیش از پیش رواج و محبوبیت پیدا کرد. در این میان عده ای از نرم افزارهای آموزش مجازی آماده خریداری و استفاده کردند و عده ای نیز با کمک شرکت های توسعه دهنده، ال ام اس سفارشی خود را تهیه کردند. در واقع ال ام اس، یا همان سیستم مدیریت آموزش، نرم افزاری است که شرکت ها برای تهیه، ارائه و پیگیری آموزش کارمندان، دانش آموزان و مشتریان خود استفاده می کنند. دیگر مدتهاست که مفهوم آموزش از شکل سنتی و حضوری به مجازی و اینترنتی تغییر پیدا کرده است.

این روزها که همه ما به گونه ای برای دریافت آموزش های مربوط به خود یا فرزندانمان نیازمند این برنامه ها هستیم، لازم است با مفهوم lms، ویژگی ها و نحوه استفاده از آن آشنا شویم. در این مطلب از ژاکت شما را با سامانه آموزش مجازی و کاربرد آن بیشتر آشنا می کنیم و روشی اسان به دارندگان سایت وردپرسی برای نصب ال ام اس پیشنهاد می دهیم. تا پایان با ما همراه باشید.

LMS چیست ؟

پر واضح است که LMS یک کلمه مستقل نیست و قطعا از کلمات رمزی است و حتما این سوال برای شما پیش آمده که LMS مخفف چیست؟ مخفف عبارت Learning Management System و یک پلت فرم برای یادگیری به صورت مجازی است. ویژگی های اصلی آن را می توانید در اختصار کلمه های آن پیدا کنید.

L-یادگیری (learning):  با داشتن ال ام اس (LMS) می توانید یک منبع کامل از دوره های الکترونیکی و موارد آموزشی ایجاد کنید. با بارگذاری تمام دانسته های خود در یک جا شما به تمام آنها دسترسی پیدا خواهید کرد، به طوری که می توانید دانش  خود را حفظ کرده و افزایش دهید.

M- مدیریت (management): بر خلاف خدمات اشتراک فایل ، LMS فقط یک سیستم بارگذاری فایل نیست، بلکه یک سیستم سازمان یافته برای مدیریت فرایند های آموزش است.شما می توانید دوره ها و هنر آموزان را مدیریت کرده و حتی کارایی خود را نیز بهبود بخشید.

با استفاده از ویژگی هایی مانند تقویم ، شما قادر خواهید بود علاوه بر آموزش های آنلاین، جلساتی را به صورت کلاس تشکیل دهید  و آن ها را مدیریت کنید. به این ترتیب ، LMS می تواند نوعی برنامه تدریس برای دانشجویان باشد.

S – سیستم(System): یکی از سخت ترین کار ها در زمینه آموزش، مدیریت محتوا ها و همچنین آمار است. سیستم ال ام اس خسته کننده ترین کار ها مانند رتبه بندی ، پردازش آمار و تهیه گزارش را به صورت خودکار انجام می دهد. به علاوه ، شما می توانید کارمندان خود را به صورت مجازی ، آموزش دهید و تمام مراحل را از طریق حساب کار خود مدیریت کنید.

به عبارت دیگر ، یک سیستم LMS مانند دانشگاه آنلاین شما است. ویژگی های LMS به شما امکان می دهد دوره های آموزش الکترونیکی را ایجاد و ذخیره کنید، و همچنین  به فراگیران امکان دسترسی به مطالب را می دهد و به شما در ارزیابی نتایج کمک می کند.

ویژگی های LMS چیست ؟

در مورد اینکه ویژگی های LMS چیست هیچ توافق جهانی وجود ندارد ، اما به طور کلی می توانید تمام الزامات LMS را به ویژگی های اساسی و پیشرفته تقسیم کنید:

مدیریت کاربران – این ویژگی به شما امکان می دهد کاربران را اضافه و ویرایش کنید ، نقش ها را به آنها اختصاص دهید و هنر آموزان را در گروه های مختلف طبقه بندی کنید.

مدیریت دوره  ها – هر گونه امکاناتی که در خصوص محتوا و مدیریت آن ها است.

ردیابی پیشرفت – این ویژگی عملکرد زبان آموزان را ارزیابی می کند. می توانید پیشرفت آنها را در فواصل زمانی مختلف یا بعد از اتمام دوره اندازه گیری کنید.

آموزش مجازی

ویژگی های پیشرفته LMS چیست ؟

حال که دیدیم ویژگی های LMS چیست بیایید نگاهی به ویزگی های پیشرفته ال ام اس بیندازیم.

تولید محتوا. برخی از سیستم عامل های یادگیری دارای ویرایشگر داخلی هستند که به شما امکان می دهد آزمون ها و دوره های ساده ای ایجاد کنید.

کلاس درس ILT. اگر یادگیری ترکیبی ارائه دهید ، LMS شما باید از ابتکار های یادگیری مبتنی بر کلاس پشتیبانی کند (به عنوان مثال ، مدیریت برنامه های کلاس ، نظارت بر حضور و عملکرد و غیره).

یادگیری با موبایل به هنر آموزان اجازه می دهند که در هر زمان و هر مکان فایل های آموزش را بتوانند مشاهده کنند. برخی از آنها برنامه مخصوص تلفن همراه دارند که کاربران می توانند دوره ها را حتی به صورت آفلاین نیز مشاهده کنند.

یادگیری اجتماعی. اگر می خواهید زبان آموزان خود را برای به اشتراک گذاشتن دانش خود ترغیب کنید ، به ابزارهای اجتماعی مانند LMS نیاز دارید. آنها مانند رسانه های اجتماعی به شما امکان می دهند مقالاتی را منتشر کنید ، در مورد پست های همکاران بحث کنید و مطالبی را که دوست دارید  به اشتراک بگذارید.

با استفاده از عناصر بازی سازی (امتیاز ، جوایز ، رتبه بندی ، مدالها و موارد دیگر) می توانید تعامل و انگیزه فراگیران را برای مطالعه سخت تر بهبود بخشید.

برخی از سیستم عامل ها پس از اتمام دوره و یا یک آزمون ، امکان صدور گواهینامه را برای کاربران دارند. این امر به ویژه برای شرکت هایی که مرتباً گواهینامه های حرفه ای صادر می کنند، بسیار کاربردی است.

تجارت الکترونیک. ال ام اس با گزینه تجارت الکترونیک به شما امکان می دهد دوره های خود را بفروشید و کسب درآمد کنید.

کتابخانه دوره ها . سیستم عامل های یادگیری دارای یک کتابخانه داخلی هستند که شامل دوره های آفلاین است که کاربران می توانند به آن ها دسترسی داشته باشند.

LMS به شما قدرت می دهد تا بر جنبه های یادگیری نظارت داشته باشید. و با جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها می توانید مطمئن شوید که مخاطبان شما از مطالب آموزشی بیشترین بهره را می برند و آیا کیفیت محتوای شما به اندازه کافی بالا است یا خیر.

میزان پیشرفت هنر آموز. این معیارها نشان می دهد که هنر آموزان شما چه مقدار پیشرفت داشته اند و یا در کدام بخش ها نیاز به تلاش بیشتری دارند

نتایج ارزیابی آموزش الکترونیکی. یک LMS خوب این امکان را به شما می دهد با تجزیه و تحلیل نمرات آزمون ها کیفیت دوره ها و نحوه تدریس  را بررسی کنید

امیدواریم شما با خواندن این مطلب فهمیده باشید LMS چیست و اطلاعات کافی در مورد ال ام اس ها کسب کرده باشید.

چند نوع LMS وجود دارد؟

LMS

اما حالا که می دانیم LMS چیست، این سؤال پیش می آید که اگر بخواهیم یک چنین سیستمی را برای مجموعه خود انتخاب کنیم، چه گزینه هایی را پیش رو داریم؟ ال ام اس انواع مختلفی دارد که هدف همه آنها مشترک است؛ اما بنا به نوع مجموعه ای که قرار است از این سیستم استفاده کنند، انواع مختلفی برای آن موجود است. مهم ترین انواع LMS عبارت اند از:

  1. سازمانی VS فردی
  2. رایگان VSتجاری
  3. SaaS VS دارای لایسنس
  4. مبتنی بر ابر VS درون سازمانی
  5. دارای ابزارهای نویسندگی داخلی VS CMS از پیش نوشته شده
  6. یکپارچه

بیایید با نگاهی عمیق تر و مقایسه ای انواع LMS را بررسی کنیم.

1/ سازمانی vs مقابل فردی

یکی از فاکتورهایی که انواع ال ام اس را تعیین می کند، به وسعت مجموعه ای بر می گردد که قرار است از این سیستم استفاده کنند. بر این اساس ال ام اس می توانند سازمانی یا فردی باشند.

سازمانی:

سطح بالاترین و تخصصی ترین نوع LMS، LMS سازمانی است. این سیستم می تواند انتخاب مناسبی برای مجموعه هایی بزرگ با حداقل 500 کارمند و عضو باشد. بنابراین با توجه به وسعت این مجموعه ها، LMSهای سازمانی نیز قابلیت های بیشتری را ارائه می دهند تا بتوانند تمام نیازهای این مجموعه بزرگ را برآورده کنند.

این LMS بسیار مقیاس پذیر است. به این معنی که هر چه مجموعه به مرور زمان بزرگ تر شود، این سیستم هم می تواند با آن رشد کند و دوره های جدیدتری با اعضای بیشتری به آن اضافه شود.

فردی:

بر خلاف LMS سازمانی، LMS فردی یک سیستم کوچک است که ویژگی های بسیار کمتری به نسبت LMS سازمانی دارد. این سیستم می تواند انتخاب مناسبی برای سازمان های کوچک یا آموزش های فردی باشد.

 ال ام اس

2/ رایگان VS تجاری

نوع دیگری از تقسیم بندی ال ام اس ها، به رایگان یا پولی بودن آنها مربوط است.

رایگان:

در حال حاضر LMSهای زیادی به صورت رایگان و منبع باز در دسترس هستند. در همه این سیستم ها هم می توان دوره ها را به راحتی آپلود کرد و کاربران نیز می توانند از آنها استفاده کنند. ما تفاوت ستخی رایگان با نسخه های پولی در این است که بعضی از قابلیت هایی که مربوط به پشتیبانی از دانشجویان می شود، در این نسخه موجود نیست. علاوه بر این به روزرسانی این نسخه ها معمولاً منظم نیست و برای آپدیت کردن سیستم احتمالاً با مشکلاتی رو به رو خواهید شد.

تجاری:

LMSهای تجاری، بر خلاف نسخه های رایگان، در اکثر مواقع دارای پشتیبانی 24 ساعته و 7 روز هفته هستند. علاوه بر این به روزرسانی های منظمی نیز برای آنها ارائه می شود که می توانید به راحتی سیستم های خود را در نسخه های جدیدتر آپیدت کنید. مهم تر از همه این که در نسخه های تجاری یا همان پولی، همه ویژگی ها و قابلیت های لازم برای مدیریت آموزش ها و ارزیابی دانشجویان در دسترس است.

3/  SaaS VS دارای لایسنس

در بعدی دیگر، LMSها به دو دسته SaaS و دارای لایسنس تقسیم می شوند. در ادامه مشخصات هر یک از این دو دسته را بیان می کنیم.

SaaS:

شاید بتوان گفت محبوب ترین نوع LMS نوع service as a software  یا همان SaaS آن است. این سیستم به راحتی قابل استفاده است و همیشه هم در دسترس مدیر سیستم و دانشجویان قرار دارد. این نوع معمولاً مبتنی بر ابر است و به طور مستمر نیز به صورت رایگان آپدیت می شود.

LMS از نوع SaaS، ممکن است کمی در سفارشی سازی محدود باشد. اما در عوض بسیار مقیاس پذیر است و می توانید آن را متناسب با وسعت مجموعه خود تنظیم کنید. بنابراین Saas بسیار سازمان های در حال رشد انتخاب ایدئالی است.

دارای لایسنس:

LMSهای دارای لایسنس، می تواند امکانات سفارشی سازی، پشتیبانی دانشجویان و قابلیت اطمینان را در سطح بسیار قابل قبولی ارائه می دهد. در واقع این نوع سیستم انعطاف پذیرتر است و می تواند متناسب با نیازهای هر کاربر بازطراحی شود. این نوع معمولاً روی سرور ابری یا به صورت درون سازمانی (On-Prenises) نصب می شود.

زمان لازم برای پیاده سازی این سیستم ها به وسعت مجموعه بستگی دارد؛ اما به روزرسانی آنها معمولآً زمان بیشتری می برد.

4/ مبتنی بر ابر VS درون سازمانی

تقسیم بندی بعدی LMSها مربوط به فضایی اس که قرار است روی آن اجرا شوند. بر این مبنا LMSها به دو نوع ابری یا درون سازمانی تقسیم می شوند. در این قسمت می بینیم که تفاوت از ابری یا درون سازمانی بودن LMS چیست.

ابری:

LMS ابری روی یک سرور ایمن خارج از سازمان میزبانی می شود و به کاربران امکان می دهد که با استفاده از رایانه و موبایل های خود بتوانند حتی به صورت آفلاین با استفاده از یک برنامه به سیستم دسترسی داشته باشند. این نسخه در مقایسه با نسخه درون سازمانی، بسیار مقیاس پذیرتر است.

درون سازمانی:

LMSهای درون سازمانی یا on-premise، ِک محصول دارای لایسنس هستند که بر اساس مشخصات سازمان، روی سرور مورد نظر خود سازمان نصب می شوند. در این نوع سیستم اگر مجموعه بزرگ باشد، ممکن است لازم شود که از چند سرور برای آن استفاده کنید. بنابراین بسته به نوع و ابعاد مجموعه، ممکن است نوع مباتی بر ابر، انتخاب مقرون به صرفه تری باشد. البته از این نکته نیز نمی توان چشم پوشی کرد که نوع درون سازمانی، امنیت بسیار بیشتری نسبت به نوع ابری دارد.

5/ ابزارهای مدیریت محتوای داخلی VS سیستم های مدیریت محتوای از پیش نوشته شده

تقسیم بندی بعدی که می خواهیم به آن بپردازید، به امکانات ایجاد و ویرایش محتواهای داخل LMS مربوط می شود. یعنی که این که مدیران LMS با چه ابزارهایی بتوانند دوره های خود را آپلود کرده و سایر توضیحات آموزش ها را بنویسند، در LMSهای مختلف می تواند متفاوت باشد.

ابزارهای مدیریت محتوای داخلی:

اکثر LMSهای مدرن، خودشان ابزارهایی را برای ایجاد و ادیت محتواها ارائه می دهند. ترجیح بیشتر افراد این است که این ابزارهای داخلی را برای ایجاد دوره ها در اختیار داشته باشند تا بتوانند دوره ها را به طور کامل ایجاد و بازبینی کنند. ضمناً در LMSهایی که ابزارهای نویسندگی داخلی دارند، گاهی متون از پیش نوشته شده ای نیز موجود اند که می توانید به راحتی همان ها را در توضیحات خود قرار دهید.

سیستم های مدیریت محتوای از پیش نوشته شده:

سیستم های مدیریت محتوا یا CMSها (مثل وردپرس)، سیستم هایی مجزا از LMSها هستند. اگر بخواهید برای ایجاد دوره های از این ابزارهای خارجی استفاده کنید، باید ابتدا دوره های خود را در این ابزارها ایجاد کنید و بعد آنها را وارد LMS کنید.

LMS

6/ یکپارچه

نوع دیگر از LMSها، سیستم های مدرنی هستند که ابتدا سایر برنامه ها و سیستم های قبلی سازمان را در نظر می گیرند و بعد خود را با آن سیستم ها یکپارچه و هماهنگ می کنند. در واقع LMS یکپارچه با سایر محصولات سازگار ترکیب می شود تا تجربه کاربری دانشجویان ارتقا پیدا کند.

نکته: در این نوع LMS مدیر سیستم می تواند تصمیم بگرید که این سیستم به صورت مستقل عمل کند و به برنامه های دیگر یکپارچه نشود.

تفاوت انواع LMS ها

حال که میدانید انواع LMS جیست، باید بدانید که در هر دو LMS شرکتی و دانشگاهی آموزش ها  به صورت آنلاین و به صورت خودکار انجام می شود. هنرجویان به فرآیندهای مختلف آموزش دسترسی دارند ، اما تفاوت هایی نیز با یک دیگر دارند.

اهداف یادگیری

در دانشگاه ها هدف از آموزش تربیت دانشجویانی است که در زمینه علمی موضوعاتی را فرا می گیرند و به آن ها تسلط کافی پیدا می کنند.

این مقاله را حتما بخوانید
انواع روش‌های ارائه تخفیف در فروشگاه اینترنتی

ولی در سیستم آموزشی شرکتی هدف یاد گیری نحوه صحیح انجام کار های عملی در آن شرکت است.

جدول زمانی دوره

برای یادگیری دوره های اجباری ، زمان یادگیری محدود تر است ، بنابراین LMS شرکت باید انعطاف پذیر باشد تا متناسب با کلیه بازه های زمانی و نیازهای تجاری بتواند تغییر کند.

و همچنین در آموزش دانشگاه ها باید ترم ها و امتحانات میان ترم و پایان تر در چهارچوب زمانی آموزشگاه ها تغییر پیدا کند. همچنین باید توانایی مدیریت زمان کلاس ها تعطیلات رسمی و همچنین زمان امتحانات را داشته باشد.

گواهینامه ها در مقابل نمرات

پس از پایان یادگیری یک دوره در شرکت  یک گواهینامه رسمی از شرکت به شما ارائه می شود. اما در سیستم آموزشی دانشگاه تمام اطلاعات دانشجویان به صورت نموداری ذخیره و بررسی می شود تا پیشرفت و یا پس رفت یک دانشجو را مورد بررسی قرار دهند.

ابزاری برای یادگیری اجتماعی

از دیگر ویژگی های که یک بستر یادگیری ال ام اس برای  دانشگاه ها  ارائه می دهد ، امکاناتی نظیر ایجاد گروه های دانشجویی برای پروژه های کلاسی و جلسات استراحت، و همچنین مکانی برای بحث و گفتگو و ابزاری برای کنفرانس های شرکتی و ارائه مطالب است.

به روزرسانی های محتوا

محتوای آموزشی دانش آموزان بر پایه  علوم مهندسی  و علوم انسانی است؛ به همین دلیل LMS های دانشگاهی نیازی به بروزرسانی منظم ندارد. ولی از آنجا که نیازهای بازار بسیار سریع تغییر می کند ، ال ام اس شرکتی باید توانایی به روز کردن سریع و آسان دوره ها را داشته باشد.

رایگان در مقابل تجاری

این معمولاً یکی از اولین چالش هایی است که شرکت ها هنگام انتخاب ال ام اس و جواب به سوال LMS چیست با آن روبرو می شوند.

تصمیم گیری بین سیستم های آموزش اپن سورس یا تجاری چیزی است که فکر اکثر افراد را درگیر می کند. در حقیقت ، یک تصور غلط بین مردم  وجود دارد که کلیه LMS های اپن سورس رایگان هستند. ممکن است هزینه ای برای صدور مجوز نداشته باشد ، اما این بدان معنی نیست که هیچ هزینه ای وجود ندارد. شما با انتخاب هر کدام از انواع رایگان مجبور هستید هزینه هایی را برای سرور و هاستی که سایت تان را در آن قرار می دهید پرداخت کنید. همچنین اگه شما با نحوه نصب و فعال سازی آن ها آشنایی نداشته باشید نیاز دارید تا با یک شرکت برای نصب و فعال سازی LMS خود قرار داد ببندید.

برای افرادی که هیچ پیش زمینه ای درباره علوم کامپیوتر ندارند نسخه تجاری انتخاب بهتری است زیرا استفاده از آن راحت تر است و شما هر سوالی داشتید می توانید با تیم پشتیبانی در ارتباط باشید.

مولفه های سیستم آموزش مجازی

ال ام اس چطور کار می کند؟

بالاتر دیدیم که LMS چیست و با ساز و کار اساسی آن نیز آشنا شدیم. بیایید عملکرد LMSها را دقیق تر بررسی کنیم. این سیستم ها می توانند:

  • تجربه کاربری باکیفیتی را متناسب با نیاز هر یک از دانشجویان ارائه دهند.
  • امکان یادداشت برداری و تغییرات را مدیران و مربیان راحت کند.
  • به مربیان و دانشجویان امکان همکاری و تعامل آنلاین را ارائه دهند.
  • با ابزارهای رایج مانند تقویم یا ادیتورهای متن ادغام شوند.
  • قابلیت های آنالیز داخلی را ارائه دهند تا پیشرفت هر یک از دانشجویان را بررسی کنید.
  • همراه با پیشرفت مجموعه و افزایش گستره آموزش ها، بزرگ تر و پیشرفته تر شود.

بنابراین LMSها سیستم هایی هستند که هدف اصلی آنها راحت تر و شیرین تر کردن فرآیند آموزش و یادگیری است. وجود چنین سیستمی به ویژه برای مجموعه های کاری کوچک و بزرگ می تواند باعث شود که کارمندان دائماً برای یادگیری مشتاق باشند و بهره وری بالاتری داشته باشند.

مزایای LMS چیست ؟

LMS هم برای مشاغل و هم برای دانشجویان دارای مزیت های زیاد است از جمله:

برای مشاغل برای دانشجویان
هزینه های آموزش را کاهش میدهد دسترسی نامحدود به یادگیری مطالب در هر زمان و هر مکان
زمان آموزش را کاهش میدهد مرور بر دوره هایی که نیاز دارند
استاندارد های لازم برای کار را دارد افزایش یادگیری از طریق همفکری و مشارکت
اندازه گیری اثربخشی آموزش را میسر می سازد بهبود عملکرد و کارایی

چه کسانی از LMS استفاده می کنند؟

برایتان سوال پیش آمده است که کاربرد LMS چیست ؟ خب تقریبا همه کسب و کار ها می توانند از ال ام اس استفاده کنند مثل:

شرکتهای بزرگ

شرکت های بزرگ باید به طور مداوم صدها و حتی هزاران کارمند را از شرکت های وابسته مختلف آموزش دهند. و با افراد زیادی کار می کنند.

مشاغل کوچک و متوسط ​​(SMB)

آیا فکر می کنید که LMS فقط برای شرکت های بزرگ باشد؟ اکنون ، حتی یک شرکت کوچک می تواند آموزش الکترونیکی را برای آموزش کارمندان و توسعه مهارت های خود با کمترین نیروی انسانی و هزینه های آموزش ایجاد کند. آنها با توانمند سازی کارمندان خود با فناوری ، باعث رونق کسب و کار خود می شوند.

سایر کاربران LMS می توانند  سازمان های غیرانتفاعی ، سازمان های دولتی و مؤسسات آموزشی نیز باشند.

وظایف LMS چیست ؟

LMS وظایفی را به طور خودکار انجام میدهد که عبارتند از:

دسترسی راحت

با استفاده از ال ام اس ، می توانید دوره ها را برای همه کارمندان یک جا تعریف کنید. فقط کافی است یک بار یک برنامه آموزشی ایجاد کنید و سپس آن را به همه تازه واردان اختصاص دهید.

به روز بودن آموزش

ال ام اس می تواند به شما در به روز نگه داشتن کارمندان با مقررات مربوطه کمک کند. با داشتن یک پلتفرم یادگیری ، با قالب های آموزشی،  به راحتی می توانید برنامه های آموزشی خود را به روز کنید  همچنین می توانید در  چند دقیقه دوره آنلاین جدیدی اضافه کنید. و از آن برای ارزیابی کارکنان استفاده کنید

آموزش کار با محصولات

با داشتن LMS ، می توانید در مورد محصولات یا خدمات شرکت خود به فروشندگان و سایر متخصصان آموزش دهید. این سیستم به شما امکان می دهد دقیقاً پس از انتشار محصولات جدید ، آموزش محصولات را بموقع به فروشندگان ارائه دهید.

افزایش فروش

یک ال ام اس می تواند به شما در فروش محصولات در دفاتر و شهر های مختلف کمک کند. شما می توانید مهارت های فروش و ارتباطات خود را با کمک شبیه ساز های  گفتگو و دوره های SCORM توسعه دهید  و دانش خود را با آزمون های آنلاین ارزیابی کنید.

افزایش فروشندگان

LMS به شما این امکان را می دهد تا با استفاده از آن هزاران فروشنده را در سراسر جهان شناسایی کنید و با آن ها همکاری کنید.

مرکز آموزش

تمام محتوای یادگیری در یک مکان ذخیره می شود. حتی اگر کارمندان نتوانند در دوره ها شرکت کنند  ، می توانند به راحتی اطلاعات مورد نیاز خود را در مرکز آموزش  پیدا کنند. این امر به ویژه برای شرکت هایی که نیاز به ارائه آموزش برای فروشندگان در طیف گسترده ای از محصولات دارند مناسب است.

چطور ال ام اس خوب را شناسایی کنیم؟

تا به این جای کار شناخت خوبی نسبت به LMSها پیدا کرده اید. پس شاید حالا سؤالتان این باشد که چطور می توانیم از بین LMSهای موجود سیستم خوب را تشخیص دهیم؟ یا در واقع فاکتورهای مهم و لازم برای LMS چیست؟ در ادامه فاکتورها و مواردی که باید در انتخاب LMS ایدئال خود مد نظر قرار دهید را بررسی می کنیم.

1/ قابل اندازی گیری بودن نتایج

یکی ازمهم ترین مراحل چرخه کاری در سیستم های LMS، دسترسی به نتایج و ارزیابی آنهاست. بنابراین یکی از فاکتورهایی که باید در انتخاب ال ام اس مد نظر قرار دهید این است که سیستم مد نظر تا چد اندازه می تواند نتایج و آمار را گزارش دهد. این نتایج شامل نمرات، میزان پیشرفت دانشجویان، میزان تکمیل دوره ها و … است.

2/ تجربه کاربری و رابط کاربری خوب

اما ویژگی تعیین کننده بعدی برای انتخاب یک LMS چیست؟ از دیگر مشخصه هایی که به تنهایی می تواند کیفیت یک سیستم مدیریت یادگیری را ارتقا دهد، تجربه و رابط کاربری مناسب است. طبق این مشخصه، فرآیند ورود به سیستم، دسترسی به دوره ها و … باید راحت و مطمئن باشد.علاوه بر این بعضی از LMSها امکاناتی مانند چت آنلاین را هم ارائه می دهند. چنین قابلیت هایی به ارتقای تجربه کاربری کمک زیادی می کنند.

در کنار تجربه کاربری، رابط کاربری سیستم LMS نیز باید تمیز و روان باشد. برای مثال اندازه و نوع فونت ها باید طوری باشند که متنو به راحتی خوانا باشند. همینطور منوها و بخش های مختلف، کاملاً واضح باشند و کاربران بتوانند در مسیری سریع و راحت به صفحات خود دسترسی داشته باشند.

3/ تطبیق پذیری

در بحث تطبیق پذیری دو ویژگی مهم تر از ویژگی های دیگر هستند. یکی این که ال ام اس باید طوری باشد که برای مثال اگر یک دانشجو درسی را نصفه رها می کند، دفعه بعدی که وارد سیستم می شود بتواند تشخیص دهد که دفعه پیش تا کجای درس را مشاهده کرده است.

ویژگی دوم نیز این است که این سیستم در همه دستگاه ها با هر ابعادی، در هر سیستم عاملی یا با هر مرورگری کاملاً ریسپناسیو و تطبیق پذیر باشد.  

4/ مدیریت امن داده ها

در این سیستم های مدیریت آموزشی، امنیت حرف اول را می زند. این امنیت هم باید شامل اطلاعات کاربران باشد و هم شامل دوره هایی که در سیستم آپلود می شوند. اما راه اطمینان از امن بودن یک سیستم LMS چیست؟

سعی کنید سیستمی را انتخاب کنید که فرآیند ایمنی برای ورود به سیستم داشته باشد. فرآیندهایی مانند احراز هویت دو مرحله ای و … . همینطور بررسی کنید که آیا اطلاعات آن پشت لایه های امنیتی اضافی حفظ می شوند یا نه؟ این ویژگی به خصوص در مورد LMSهای مبتنی بر ابر بسیار ضروری است.

5/ امکانات پشتیبانی از دانشجویان

در طراحی یک سیستم آموزشی استاندارد، این که بتوانید پشیبانی خوبی از دانشجویان داشته باشید، یک کلید اساسی محسوب می شود. بنابراین در انتخاب ال ام اس، قابلیت هایی که این سیستم برای پشتیبانی ارائه می دهد را ارزیابی کنید.

شروع استفاده از LMS

چطور یک سیستم مدیریت یادگیری را راه اندازی کنیم؟

با دنبال کردن مطالب بالا، اکنون دیگر می دانید که LMS چیست و چه انواعی دارد. بنابراین این را هم می دانید که روش های مختلفی برای راه اندازی یک ال ام اس وجود دارد. اما دو مورد از ساده ترین راه های راه اندازی این سیستم ها، استفاده از نرم افزارهای آن یا استفاده از افزونه های LMS برای سایت های وردپرسی است. در روش نرم افزاری می توانید سیستم مدیریت یادگیری خود را در بستر یک نرم افزار ارائه دهید. اما اگر تمایل دارید که سیستم تان در بستر وب اجرا شود، باید به سراغ افزونه های ال ام اس بروید. اما افزونه های ال ام اس چه می کنند؟

افزونه های LMS روی سایت های آموزشی وردپرسی نصب می شوند و همه قابلیت هایی که بالاتر به عنوان ویژگی های پایه ای این سیستم ها ذکر کردیم را به سایت اضافه می کنند. در واقع با نصب یک افزونه روی سایت، می توانید دوره ها و آزمون هایی را در سایت ایجاد کنید، به دانشجویان نمره داده و وضعیت آنها را ارزیابی کنید، گواهی پایان دوره دانشجویان را صادر کنید و … . بنابراین می توان گفت راحت ترین راه ساخت یک سیستم LMS، نصب و فعالسازی یک افزونه روی سایت های آموزشی است.

برای ساخت ال ام اس از این روش، افزونه های مختلفی را پیش روی خود دارید. اما Learn Dash و Lifter LMS شناخته شده ترین و استانداردترین این افزونه ها در سرتاسر دنیا هستند. لازم به ذکر است که نسخه اورجینال هر یک از این افزونه را می توانید از مارکت تخصصی ژاکت تهیه فرمایید.

راه اندازی lms با افزونه سیستم آموزشی لرن دش

افزونه لرن دش ژاکت

لرن دش یک پلتفرم آموزشی و یک ال ام اس (سیستم مدیریت آموزشی) است که بر روی وردپرس به سادگی نصب و فعال شده و مجموعه‌ای از امکانات پیشرفته برای طراحی و مدیریت یک سایت آموزشی حرفه‌ای را در اختیار شما قرار می‌دهد. بد نیست نگاهی به امکانات و ویژگی‌های بهترین و مورد اعتماد ترین افزونه آموزشی جهان بیاندازیم.

اگر به عنوان یک مدرس یا یک آموزشگاه حرفه‌ای به داستان نگاه کنیم، برای فروش دوره‌های آموزشی به صورت آنلاین به یک سایت آموزشی – فروشگاهی قوی نیاز داریم. زمانی که افزونه لرن دش را بر روی وردپرس نصب میکنیم، امکان طراحی دوره‌های آموزشی به سادگی و فقط با درگ و دراپ امکان‌پذیر است. بطوری که برای هر دوره آموزشی، امکان ایجاد سرفصل‌های جذاب و طبقه‌بندی مطالب به سادگی وجود دارد. در هر بخش از دوره امکان ایجاد چندین درس و در هر درس امکان ایجاد چندین مبحث مختلف وجود دارد. علاوه بر این، برای هر درس می‌توانیم تکلیف و یا آزمون تعریف کنیم تا دانشجویان و دانش‌آموزان، موظف به انجام تکالیف و شرکت در آزمون‌ها و کسب نمره قبولی باشند. در نهایت پس از اتمام دوره، یک گواهینامه زیبا برای دانشجویان دوره صادر می‌شود که می‌توانند آن را دانلود و چاپ کنند.

افزونه لرن دش را می توانید همین حالا از ژاکت تهیه کنید و به راحتی ال ام اس را در سایت وردپرسی خود فعال کنید.

سخن آخر

اقبال و توجه افراد در سرتارسر جهان به مقوله آموزش مجازی چند سالی است روند فزاینده ای داشته، اما با همه گیری کووید19 شاید این اقبال بیشتر هم شد چرا که لزوم آموزش از راه دور و استفاده از ابزار و نرم افزارهایی برای آموزش مجازی افزایش یافت. با توضیحاتی که در این مقاله داده شد با مفهوم ال ام اس یا سامانه آموزش مجازی و وظایف و عملکرد آن آشنا شدید. شما می توانید از شرکت های ارائه دهنده نرم افزار lms، ال ام اس خریداری کنید اما گزینه دیگری که ما به شما پیشنهاد می دهیم، تهیه افزونه سیستم آموزشی است.

برای کسانی که سایت وردپرسی دارند، راحت ترین راه برای در اختیار داشتن ال ام اس، خریداری قالب آموزشی وردپرس است تا به راحتی با نصب آن، از امکانات این سیستم برخوردار شوند. شما می توانید این قالب ها را از ژاکت با 6 ماه پشتیبانی رایگان تهیه کنید و با استفاده از امکاناتی که در اختیارتان قرار می گیرد، کلاس های آموزشی باکیفیتی راه اندازی کنید.

 

محصول پیشنهادی

افزونه سئو و بهینه سازی خودکار تصاویر | پلاگین SEO Friendly Images Pro

345,000 تومان

91.11%
راد ایران

راد ایران

محصول پیشنهادی

افزونه سئو ووکامرس پرمیوم | پلاگین Yoast WooCommerce SEO Premium

345,000 تومان

91.11%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه سئو یواست پرمیوم | پلاگین Yoast SEO Premium

395,000 تومان

96.55%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه سئو رنک مث پرو | پلاگین Rank Math Pro

395,000 تومان

93.44%
4

نویسنده سینا عباسی

سایر مقالات نویسنده

مطالب مشابه

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه