وب مستر کیست و چه ویژگی هایی دارد؟

اخبار

6 دقیقه زمان مطالعه

وبمستر – Webmaster به معنی مدیر سایت یا کارشناس پشیبان وب سایت نیز نامیده می شود که به طراحان و توسعه دهندگان وب‌سایت، مدیران وب‌سایت و وبلاگ و تمامی افرادی که در مدیریت یک وبگاه نقش دارند، گفته می‌شود. به زبان ساده؛ وظیفه وب مستر این است که همواره وب سایت را در جریان و مسیر کسب و کار نگه دارد. برای این منظور، وب مستر باید به بر همه قسمت های وب سایت که کوچک ترین تاثیری روی عملکرد وب سایت دارند تسلط داشته باشد و بتواند آن ها را مدیریت و کنترل کند. البته باید به این نکته توجه کنید که کارهایی که یک وب مستر انجام می‌دهد با توجه به گستردگی کسب و کار و وب سایت مربوط به آن کاملا می‌تواند متفاوت باشد. مثلا شاید برای یک وب سایت بزرگ تر چند وب مستر با یکدیگر برای کنترل قسمت های مختلف همکاری داشته باشند.

 

وب مستر – Web Master

وب مستر – Web Master از دو کلمه Web و Master تشکیل شده است که Web همان وب سایت و Master به معنی استاد است. در واقع وب مستر کسی است که مانند یک استاد کاملا بر دیتیل ها و اجزای وب سایت تسلط داشته و با نحوه عملکرد وب آشنایی کامل دارد تا بتواند آن ها را به خوبی کنترل و ساماندهی کند.

تخصص‌های مورد نیاز یک وبمستر حرفه‌ای

تفاوتی ندارد مدیریت یک سایت کوچک را برعهده دارید یا یک وبسایت بزرگ، به عنوان هدایت‌کننده‌ی یک کسب‌و‌کار لازم است تا حدودی با تمام اتفاقاتی که در یک وبسایت رخ می‌دهد آشنا باشید، برخی از این موارد عبارتند از:

  • برنامه‌نویسی تحت وب
  • بهینه‌سازی موتورهای جستجو
  • تولید محتوای مورد نیاز وبسایت
  • مدیریت سرور و میزبان سایت
  • تأمین امنیت وبسایت
  • بازاریابی اینترنتی و دیجیتال
  • آنالیز ترافیک ورودی وبسایت
  • بهبود پیوستهٔ تجربه و رابط کاربری
  • عیب یابی وبسایت
  • کنسول جستجوی گوگل

 

شرح وظایف وبمستر چیست؟

برخی از وظایف وب مستر شامل موارد زیر می‌شود:

۱-به روز رسانی فنی وب سایت: از وظایف وب مستر، شناسایی کردن ایرادات و خطاهای احتمالی به وجود آمده در وب سایت و رفع کردن و برطرف کردن آن ها در سریع ترین حالت ممکن است.

۲- سئو: سئو مجموعه ای از تکنیک هایی است که برای رتبه دار شدن صفحه و وب سایت در موتور های جستجو مورد استفاده قرار می‌گیرد و باعث می‌شود وقتی یک کاربر در موتور جستجو دنبال مطلبی می‌گردد، وب سایت شما بالاتر از وب سایت های رقیب شما ظاهر شود. پیش نیاز سئو داشتن علم و دانش و آگاهی بسیار زیاد در این زمینه است.

۳- تولید محتوا: این وظیفه رابطه مستقیم با به روز رسانی وب سایت دارد. تولید محتوا از مهمترین وظایف تیم های پشتیبانی وب سایت ها است چون محتوای تولید شده در وب سایت، باعث جذب مخاطب می‌شود.

۴- مدیریت سرور: مدیریت سرور در واقع به معنی انجام برخی وظایف مانند به روز رسانی، مانیتورینگ، امنیت، نگهداری، سرویس و بهینه سازی سرور است که توسط یک وب مستر انجام می‌شود.

اگر بخواهیم وظایف وب مستر را به دو دسته کلی تقسیم کنیم آن دو دسته توسعه سایت و مدیریت سایت می‌باشند.

 

وب مستر وردپرس کیست؟

وب مستر وردپرس کسی است که وب سایت بالا آمده توسط وردپرس را مدیریت می‌کند. او با ابزار هایی مانند Google webmaster tools و Google Analytics و Alexa و … که از ابزار های وب مستری هستند کاملا آشنا است تا بتواند به گسترش سایت کمک کند. در حالت کلی وب مستر وردپرس به کسی گفته می‌شود که ساختار مدیریتی را در سیستم تولید محتوای وردپرس ایجاد می‌کند. در واقع تمام کار های تولید محتوا، مارکتینگ و فروش، مدیریت و توسعه وب سایتی که با وردپرس ایجاد شده است با وب مستر وردپرس می‌باشد.

 

آیا وب مستری به عنوان یک شغل مناسب است؟

تا به اینجا با تعریف و شرح وظایف یک وبمستر آشنا شدیم، اما بد نیست کمی هم درباره‌ی انتخاب این حرفه به عنوان شغل و درآمد نگاهی داشته باشیم و بدانیم فردی که توانایی مدیریت یک وبسایت را دارد چگونه می‌تواند از تخصص خود کسب درآمد کرده و دانش خود را به درآمد تبدیل کند. از جمله حق انتخاب‌های یک وبمستر، استخدام به عنوان مسئول یا مدیر وبسایت در سازمان‌ها و شرکت‌های کوچک یا متوسط است، در حال حاضر با پیشرفت فناوری اطلاعات و رشد تجارت الکترونیک تقریبا هیچ کسب‌و‌کاری نیست که به وبسایت احتیاج نداشته باشد، بنابراین شما می‌توانید به عنوان یک کارمند در مراکز مختلف استخدام شده و هدایت وبسایت سازمان را بر عهده بگیرید.

گزینه‌ی دیگری که پیش‌روی شماست، استخدام در سازمان‌های بزرگ بوده که می‌تواند موقعیت شغلی مناسبی را به عنوان مدیر اجرایی وبسایت برای شما فراهم کند، اما لازمه‌ی رسیدن به این جایگاه داشتن تجربه و تخصص نسبتا بالاست، چرا که مدیریت یک وبسایت بزرگ کار دشواری خواهد بود، ضمن اینکه شما باید به خوبی با تمام تخصص‌های یک وبمستر حرفه‌ای آشنا باشید تا بتوانید به درستی بر فعالیت اعضای تیم پشتیبانی وبسایت نظارت داشته باشید.

از سوی دیگر، اگر فکر می‌کنید به اندازه‌ی کافی دانش و مهارت در این زمینه دارید می‌توانید کسب‌و‌کار اینترنتی خودتان را راه‌اندازی کرده و از طریق آن به کسب درآمد بپردازید، راه‌های زیادی برای کسب درآمد از اینترنت وجود دارد که می‌توانید درباره آن‌ها مطالعه نمایید، یکی از جذاب‌ترین متدهای کسب درآمد از این حرفه راه‌اندازی یک کسب‌و‌کار شخصی است، در صورتی که فکر می‌کنید توانایی این کار را دارید حتما آن را امتحان کنید.

مزایا و معایب شغل وبمستری

مدیریت یک وبسایت نیز مانند هر شغل دیگری چالش‌های گوناگونی دارد، اگر در کار خود متخصص باشید یک درآمد عالی خواهید داشت، می‌توانید کسب‌و‌کار آنلاین خود را راه‌اندازی کرده و اقدام به کسب درآمد از اینترنت کنید، یک درآمد بی‌وقفه، به‌گونه‌ای که کسب‌و‌کار شما همواره در حال جذب سرمایه برای شما خواهد بود، اما همه‌ی این‌ها مستلزم داشتن یک اراده‌ی قوی و تلاش بی‌وقفه است.

از طرفی وبمستری یک شغل پر هیجان و استرس‌آور است، شاید گاهی لازم باشد تمام شب را بیدار مانده و یا حتی در روز‌های تعطیل روی وبسایتتان کار کنید، ورود رقبای جدید را به صنعت‌تان زیر نظر داشته و برای موفقیت در کسب‌و‌کارتان استراتژی‌های دقیق و هدفمندی طراحی کنید، در یک کلام به شما می‌گوییم تنها اگر عاشق این شغل هستید وارد آن شده و مطمئن باشید به موفقیت خواهید رسید.

 

چگونه یک وبمستر شویم؟

بیش تر وظایف یک وب مستر در سال های گذشته صرفا به تعمیرات یک وب سایت محدود می‌شد. اما امروزه و با روی کار آمدن گوشی های هوشمندی که گشتن در وب سایت های اینترنتی را به راحتی در اختیار همه مردم قرار می‌دهد، این وظایف روز به روز گسترده تر می‌شوند و در نتیجه تخصص ها بالاتر رفته و عرصه رقابت کردن در این زمینه تنگ تر می‌شود.

اما در پاسخ به این سوال که چگونه یک وب مستر شویم، باید بگوییم که علاوه بر تخصص هایی که باید در این حرفه داشته باشید، برخی ویژگی های شخصیتی هم هستند که در صورتی که آن ها را نداشته باشید احتمالا نمی‌توانید خیلی در این حیطه پیشرفت کنید.

 

ویژگی های شخصی یک وب مستر

طبق سیستم شخصیت سنجی هالند افراد مناسب برای وب مستر بودن بیش از هر چیز باید جزئی نگر باشند. قابل اعتماد بودن، صداقت، ابتکار، تلاشگر بودن، نوع دوست بودن و قدرت تحلیل و تفکر بالا از ویژگی های دیگری است که یک وب مستر باید داشته باشد.

 

سایر ویژگی های الزامی وب مستر:

سازگاری و انعطاف پذیر بودن
همراه بودن و علاقه به یاری گری دیگران
تسلط بر خود و ثبات شخصیتی
توانایی مدیریت و رهبری به علت سر و کار داشتن با گروه های دیگر مربوط به مدیریت و توسعه وب سایت (مطالعه توسعه دهنده وب کیست برای جزئیات بیشتر)
خلاقیت و نوآوری
مقاوم بودن
صبور بودن و توانایی تحمل شکست
کوشا بودن و پیگیری زیاد


نویسنده علیرضا ناجی

سایر مقالات نویسنده

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه