راهنمای کامل مزایا و معایب استفاده از قالب‌ رایگان وردپرس

آموزش قالب های وردپرس

12 دقیقه زمان مطالعه

قالب‌ رایگان وردپرس چیست و چه کاربردی دارد؟ اگر در حال آماده شدن برای ساخت اولین وبسایت خود هستید، وجود ده‌ها هزار قالب رایگان وردپرس نعمت بزرگی است که می‌توانید از آن بهره‌مند شوید البته این نکته را توجه داشته باشید که بدون آموزش وردپرس به صورت کامل قبل از طراحی یک سایت برای خود ، درصد موفقیت شما را کمتر می کند زیرا با آموزش اصولی شما تمامی ترفندها و تنظیمات وردپرس را یاد گرفته و سایت حرفه ای تری را طراحی می کنید . در سراسر جهان افراد متخصص کدنویسی و طراح به دلیل متن باز بودن وردپرس این امکان را دارند که طرح‌ها و ایده‌های خود را توسط کدتویسی برای دیگران به شکل ساخت قالب ارایه کنند.
در دوره  کنونی که ساختن یک وبسایت، تبدیل به ساده‌ترین کار شده است، استفاده از یک قالب رایگان به همراه هزاران افزونه رایگان با عملکردهای ابتدایی به نظر عالی می‌رسد. سایت‌های ساده‌ای که عملکرد درستی دارند و کاربر را باتوجه به سبک کار و نوع اطلاع‌رسانی یا خدماتی که انجام می‌دهند، راضی نگه می‌دارند.

قالب رایگان وردپرس چیست و چه کاربردی دارد؟

مثلا یک قالب‌ رایگان در وردپرس ساده برای یک مدرسه‌ی ابتدایی که اطلاعاتی کلی در مورد مدرسه، ساعت کاری و فعالیت‌های اصلی ارایه می‌دهد و نیاز چندانی برای انجام فعالیت‌های سنگین‌تر در آن دیده نمی‌شود، گزینه مناسبی به حساب می‌آید. اما قالب های رایگان وردپرس به دلیل سادگی و رایگان بودن معمولا از پشتیبانی بی‌بهره‌اند. بنابراین در هنگام استفاده از آن‌ها دقت بیشتری کنید که آیا عملکردهایی که از وبسایت انتظار دارید در آن وجود دارد؟ آیا به کمک و همراهی نویسنده قالب نیاز است یا خیر؟ همچنین به این مطلب توجه کنید که آیا قالب‌ رایگان در وردپرس، مستندات و راهنمایی‌های لازم را در فایل اصلی به کاربر برای نصب و راه‌اندازی و رفع اشکالات احتمالی دارد یا خیر.

قالب‌های رایگان به چند دلیل روی کار آمدند:

نخست: اینکه طراحانی تازه کار برای اینکه بتوانند به آهستگی وارد بازار شوند ابتدا می‌توانند قالب‌هایی را برای عموم به صورت رایگان منتشر کنند. تا هم بتوانند خود را به بازار بشناسند هم اینکه از بازخوردهای دریافتی برای بهبود کار خود استفاده کنند. برای افراد تازه‌کار که مایل نیستند برای ایجاد یک وبسایت هزینه کنند قالب‌ رایگان در وردپرس گزینه مطلوبی است.

دوم: ممکن است یک قالب‌ رایگان در وردپرس در واقع نسخه‌ای ساده از یک قالب دارای نسخه برتر یا پرمیوم باشد که در ابتدا به صورت رایگان منتشر می‌شود تا افراد امکان آزمایش و شروع فعالیت‌های ساده را با آن پیدا کنند و سپس در صورتی که کارآمدی و امکاناتی که آن قالب ارایه می‌کند مورد پسند قرار گرفت نسبت به تهیه نسخه کامل اقدام کنند.

منبع اصلی قالب رایگان وردپرس کجاست؟

یافتن قالب‌های رایگان کار سختی نیست. برای مثال سایت همیار وردپرس به صورت هفتگی تعدادی از بهترین قالب‌های رایگان وردپرس را به صورت پارسی برای مخاطبان معرفی و ارایه می کند.
از دیگر منابع مناسب برای امکان دیدن و مقایسه قالب هاب رایگان می‌توان به  TemplateMonster, WPExplorer, ThemeIsle و مخزن اصلی وردپرس اشاره نمود.

 

 

آموزش وردپرس

مزیت‌های استفاده از قالب‌ رایگان وردپرس

  • قالب‌های رایگان، کاملا رایگان هستند. به دلایلی که در بالا اشاره شد، این امکان وجود دارد که بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای یک فایل قالب رایگان در وردپرس را روی هاست خود نصب و استفاده کنید.
  • پشتیبانی منظمی ندارند. در عین حال که بسیاری از قالب‌های رایگان به شما امکان استفاده از خدمات و پشتیبانی را نمی‌دهند، بسیاری از قالب‌های رایگان وردپرس نیز به دلیل تعدد استفاده از آن‌ها خود دارای انجمن‌های حرفه‌ای هستند که تجربیات افراد قبلی استفاده کننده و همچنین راه‌های حل مشکل را می‌توانید با جستجو و پرسش دریابید. بنابراین هنگام انتخاب یک قالب رایگان به سابقه و میزان رضایت و همچنین تعداد کاربرانی که آن را نصب و در حال استفاده هستند دقت کنید.
  • تعداد قالب‌های رایگان تقریبا نامحدود است. به تعداد طراحان، گرافیست‌ها در وب و همچنین کد‌نویس‌های ساده و حرفه‌ای علاقمند به ایجاد قالب، می‌توان قالب رایگان وردپرس پیدا کرد. خلاقیت و تنوع بسیاری در این زمینه وجود دارد و هر روز تعداد زیادی قالب رایگان در مخزن وردپرس با کارایی‌ و خدمات ارزشمند اضافه می‌شود. بنابراین نگران کمبود و انتخاب محدود میان گزینه‌های اندک نباشید.
  • در حالی که بیشتر قالب های رایگان بازبینی نمی شوند اما قالب هایی که از سایت رسمی وردپرس (org) دانلود می شوند، یک فرایند بازبینی رسمی را پشت سر گذاشته اند.
  • شما می ‌توانید چندین قالب رایگان را دانلود کرده و بر روی سایت خود تست کنید تا در نهایت رنگ بندی و طرح دلخواه خود را پیدا کنید. حتی میتوانید با استفاده از این قالب های رایگان تست A/B را انجام دهید تا قالب کاربرپسند تر را پیدا کنید.
  • به دلیل محدود بودن امکانات، عملکرد قالب سریع می شود.

advantage- قالب رایگان در وردپرس

نقاط ضعف قالب رایگان وردپرس

  • طبیعی است که هر محصولی که رایگان ارایه شود تعداد افراد زیادی را به سمت خود جلب می‌کند. قالب‌های رایگان نیز از این قاعده مستثنا نیستند. بنابراین اگر یک قالب رایگان را برای کار طراحی وبسایت خود برمی‌گزینید، انتظار نداشته باشد که شکل سایت شما خیلی خاص و بی همتا باشد.
  • ممکن است قالب هاب رایگان دارای کدنویسی‌های کم کیفیت باشند. به هرحال در پشت همه قالب‌های رایگان، طراحان حرفه ای وردپرس نیستند. بسیاری از قالب‌های رایگان توسط کدنویس‌های تازه کار نوشته می‌شوند بنابراین ممکن است دارای کدنویسی‌های غیر استاندارد یا تداخل در اجرا شوند. توصیه این است که هنگام انتخاب به دیدگاه‌های افراد در مورد آن قالب توجه نمایید تا با دردسر کمتری در آینده روبرو باشید.
  • امکانات کم. از دیگر نقاط ضعف قالب‌ رایگان در وردپرس می توان به امکانات کم و عملکردهای مختصر اشاره کرد. اگر قالب رایگانی که انتخاب می‌کنید، نسخه‌ای رایگان از یک قالب حرفه‌ای است که دارای پشتیبانی و امکانات پیشرفته است، خوش به سعادتان، چون در صورت پسندیده شدن و ظاهر مناسب و کارایی قابل قبول امکان پرداخت و خرید نسخه برتر و استفاده از امکانات و پشتیبانی را خواهید داشت. اما در صورتی که امکانات محدود یک قالب ساده رایگان وردپرس را تنها چاره می‌دانید فعلا باید تا رشد وبسایت و امکان توسعه به سمت یک قالب حرفه‌ای  و هزینه برای قالب صبر کنید.
  • پشتیبانی محدود. قالب‌های رایگان عملا تعهدی در پاسخگویی به کاربران ندارند. گرچه همانطور که اشاره شد ممکن است انجمن‌هایی برای کمک به کاربران تشکیل شده باشد که به مهم‌ترین پرسش‌های کاربران برای نصب و راه اندازی قالب رایگان وردپرس را پاسخ دهند. پیش از انتخاب به این نکته توجه کنید. چون در صورت اشکال جدی ممکن است نتوانید به راحتی از پس مشکل برآیید.
  • بروز رسانی اندک. قالب‌های رایگان در بیشتر موارد بروز رسانی‌های منظمی ندارند. بنابراین ممکن است با تعداد زیادی از افزونه‌های جدید و نسخه‌های بروز وردپرس سازگاری نداشته باشند. پس هنگام انتخاب یک قالب‌ رایگان در وردپرس به تعدد و زمان‌بندی‌های ارایه نسخه‌های قبلی و میزان رفع شدن مشکلات یا افزایش امکانات جدید و تطابق آن با نسخه‌های جدید وردپرس دقت کنید.
  • قالب های رایگان برای سئو بهینه سازی نشده اند در قالب های رایگان وردپرس، تقریباً کد نویسی ها تمیز نبوده و برای سئوی داخلی مناسب نیستند. یک کد تمیز و زمان بارگذاری سریعتر مطابق با اصول سئو بوده و یک قالب را برای سئوبهینه می کند.
  • یکی از نکات بد در مورد قالب های رایگان وردپرس این است که آنها اغلب لینک های رمزگذاری شده در پاورقی دارند. این امر بر بهینه سازی موتورهای جستجو تأثیر بدی می گذارد و اگر چنین کد رمزگذاری شده ای داشته باشید، ممکن است در رتبه بندی شما سقوط کند. علاوه بر این، چرا باید پاورقی را رمزگذاری کنید در حالی که می توانید از آن برای افزودن ویژگی های بیشتر استفاده کنید؟
  • قالب های رایگان دارای لینک های رمزگذاری شده هستند

در اینجا لازم می‌دانیم برخی مزیت‌های استفاده از پوسته‌های پرمیوم را نیز بیان کنیم. همانطور که می‌دانید سایت ژاکت به عنوان برترین و بزرگترین مارکت ارایه قالب‌ و افزونه‌های کاربردی وردپرس در ایران شناخته می‌شود. استفاده از قالب‌های برتری که در سایت ژاکت معرفی می‌شوند، مزیت هایی دارد که به آن اشاره می‌کنیم:

مزیت قالب‌های پرمیوم در ژاکت

در اینجا لازم می‌دانیم برخی مزیت‌های استفاده از پوسته‌های پرمیوم را نیز بیان کنیم. همانطور که می‌دانید سایت ژاکت به عنوان برترین و بزرگترین مارکت ارایه قالب‌ و افزونه‌های کاربردی وردپرس در ایران شناخته می‌شود. استفاده از قالب‌های برتری که در سایت ژاکت معرفی می‌شوند، مزیت هایی دارد که به آن اشاره می‌کنیم:

قالب‌ رایگان وردپرس

  • این قالب‌ها دارای اصالت هستند. اصالت خرید از فروشنده‌ی بین المللی اصلی برای ژاکت مهم است. بنابراین امکان ارایه نسخه‌های جعلی و کپی شده عملا وجود ندارد. چون توسعه دهنده ایرانی محصول می‌بایست اسناد خرید و لایسنس معتبری را برای معرفی محصول به ژاکت ارایه کند.
  • محصولات نال شده در ژاکت جایی ندارند. محصولات نال در واقع قالب‌ها یا افزونه‌هایی هستند که توسط برخی قفل آن ها شکسته شده و برای استفاده عموم قرار داده شده‌اند. یکی از بدترین اشکالات این قالب‌های نال، امکان افزوده شدن بدافزارها و کدنویسی‌های مخرب به جهت حمله به سایت‌های کاربرانی است که از این قالب‌ها یا افزونه‌ها استفاده می‌کنند. بنابراین برای چند ده هزار تومان هزینه قالب با امکان پشتیبانی، با استفاده از قالب‌های غیرقانونی همه زحمات خود را یک شبه به هدر ندهید.
  • در سایت ژاکت قوانینی وجود دارد که خریدار و فروشنده را در یک محیط سالم وحرفه‌ای قرار می‌دهد تا با آرامش و آگاهی کافی به معامله و دریافت خدمات پشتیبانی اقدام کنند. بنابراین اگر از ژاکت قالبی تهیه می‌نمایید می‌توانید انتظار دریافت بهترین کیفیت پاسخگویی و رفع مشکلات احتمالی را از فروشنده در حداقل زمان تعیین شده داشته باشید.
  • بروزرسانی. هر فروشنده قالب در ژاکت موظف است که نسبت به تهیه نسخه ی جدید و پارسی‌سازی اقدام و در سریع‌ترین زمان آن را برای استفاده در اختیار خریداران قبلی و همچنین مشتریان جدید قرار دهد، بنابراین هنگام خرید از ژاکت می‌توانید مطمئن باشید که جدیدترین و کارامدترین نسخه قالب را تهیه می‌کنید.
  • نشان های ژاکت برای هر محصول و همچنین فروشنده یا توسعه دهنده امکان مقایسه و انتخاب صحیح را برای کاربر خریدار فراهم می‌نماید.
  • تنوع بسیاری از قالب‌‌های رایگان در وردپرس به صورت روزمره به مخزن وردپرس  و همچنین سایت های مشابه خارجی افزوده می‌شود. برای افرادی که خدماتی ساده را از وبسایت خود توقع دارند و یا خیلی در زمینه وردپرس متبحر نیستند شروع با قالب‌ رایگان در وردپرس و تجربه اندوزی در شیوه نصب و تعامل با کارکرد قالب می‌تواند مفید باشد. اما در صورتی که مایلید وبسایت حرفه‌ای بسازید و امکانات پیشرفته‌ای را در اختیار کاربران قرار دهید باید نسبت به خرید نسخه برتر از سایت ژاکت اقدام نمایید. نسخه‌های برتر قالب‌های حرفه ای با امکانات بیشتر به همراه پشتیبانی و همچنین بروز رسانی، کیفیت بالاتری از خدمات را برای کاربران سایت شما ایجاد می کنند.
  • طراحی ریسپانسیو، قالب شما در هر دستگاهی عالی به نظر می رسد.واکنشگرا بودن قالب برای سایت شما بسیار اهمیت دارد. طراحی وب سایت واکنشگرا باعث ایجاد یک تجربه کاربری خوب و تعامل مطلوب برای بینندگان شما در انواع سیستم عامل ها و دستگاه ها است. در طراحی واکنشگرا، تمام کاربرانی که از طریق دسکتاپ یا از طریق موبایل از سایت شما بازدید می کنند، بهترین طراحی را از سایت شما می بینند.
  • پشتیبانی فنی، که برای کسانی که در زمینه فناوری اطلاعات کافی ندارند عالی است.پشتیبانی فنی یکی از مزایای استفاده از قالب غیر رایگان وردپرس در مقایسه با قالب رایگان وردپرس است. پشتیبانی فنی روشی برای دسترسی به طراحان وب با دانش و تخصص برای کمک به شما در جهت رفع هرگونه مشکلی که ممکن است با سایت خود داشته باشید.برای شروع، هر مشکلی که ممکن است با آن روبرو باشید، به سرعت و به درستی برطرف می شود و اهمیت آن در اینجا مشخص می شود. از دیگر مزیت های آن این است که شما مجبور نیستید ساعت ها  از وقت گرانبهای خود را در جستجوی گوگل برای یافتن پاسخ سوالات خود صرف کنید. در نهایت، این مورد تجربه بسیار بهتری را برای کاربر شما و مصرف کنندگان ایجاد می کند.
  • قالب های غیر رایگان مطابق با اصول سئو بوده که شما برای یک سایت دارای رتبه بالا به آن نیاز دارید. سئو، مخفف بهینه سازی موتورهای جستجو است که اساسا نتیجه حداکثر بازدید کنندگان از سایت شما بر اساس رتبه سایت شما است. قالب های غیررایگان وردپرس بر اساس آخرین و بهترین شیوه های استانداردهای سئو، کد نویسی شده اند. قالب های غیررایگان وردپرس به رتبه بندی سایت شما کمک می کند. برای یک وب سایت موفق، این مورد  بسیار ضروری است.
  • طرح های منحصر به فرد: قالب های رایگان، ساده بوده و بسیاری از مردم در نهایت از یک قالب رایگان برای سایت خود استفاده می کنند. اگر می خواهید یک طراحی منحصر به فرد داشته باشید و به سایت خود این  احساس را منتقل کنید، باید با یک قالب غیر رایگان انتخاب کنید.
  • به روز رسانی های منظم: با بروزرسانی مداوم وردپرس، بدون شک به یک قالب وردپرس نیاز دارید که بتواند با تمام به روزرسانی ها مطابقت داشته باشد. مشکل قالب های رایگان این است که نسخه های جدید و به روز شده ای برای آنها ایجاد نمی شود که شما را مجبور می کند نسخه وردپرس خود را تا آنجا که ممکن است به روز نکنید. از طرف دیگ، قالب های غیر رایگان وردپرس به طور مرتب به روز می شوند تا آخرین الزامات و استانداردهای به روزرسانی های جدید وردپرس را برآورده کنند.
این مقاله را حتما بخوانید
قالب اختصاصی یا آماده، کدامیک گزینه ی بهتری است؟

معایب قالب غیر رایگان وردپرس

  • زمان بارگذاری: قالب های از پیش ساخته شده وردپرس اغلب از انیمیشن های بسیار زیبا و جلوه های جذاب استفاده می کنند، اما همه اینها نیاز به کدهای جاوا اسکریپت زیادی دارد که باعث کند شدن سرعت وب سایت می شودکارشناسان سئو می گویند اگر بارگیری سایت بیش از 5 ثانیه طول بکشد ، شما 25 درصد از مخاطبان خود را از دست داده اید. گوگل رتبه وب سایت با سرعت بارگذاری پایین در تلفن همراه را کاهش می دهد.
  • شخصی سازی: با قالب های از پیش ساخته شده، شما در طراحی قالب ها اجازه تغییرات زیادی ندارید. معمولاً، قالب های خوب به شما اجازه تغییر در برخی از جنبه های طراحی را به شما می دهند، اما شما به کاری که آنها به شما اجازه می دهند وابسته هستید. اگر موردی در قالب شما نیست، پیاده سازی آن بسیار سخت است. زیرا قالب ها همیشه از کد برنامه نویسی بسیار پیچیده استفاده می کنند. به عبارت دیگر، اگر به خرید یک قالب و ایجاد تغییرات اساسی در آن فکر می کنید، این کار را نکنید.
  • طول عمر: اگر واقعاً نیاز به خرید قالب وردپرس دارید، مطمئن شوید که قالب توسط یک شرکت معروف و قابل اعتماد ساخته شده است زیرا وردپرس به روزرسانی های مداوم دارد و قالب ها باید به روزرسانی های جدید را دنبال کنند. بنابراین، شرکت های طراحی موضوع باید به روزرسانی های سازگار با نسخه جدید وردپرس را منتشر کنند.

پیشنهاد می کنیم حتما مقاله 7 دلیل مهم که به هیچ وجه نباید از قالب رایگان سایت در وردپرس استفاده کنیم را مطالعه کنید.

چگونه می توان قالب های غیر رایگان خوب و مناسب را پیدا کرد؟

هر قالب دارای طراحی و ویژگی های منحصر به فردی است که آن را از سایر قالب های وردپرس متمایز می کند. می توانید بر اساس نیاز خود، جستجوی قالب مناسب وردپرس را شروع کنید.

به عنوان مثال، اگر می خواهید یک فروشگاه آنلاین راه اندازی کنید ، می توانید به دنبال قالب های مرتبط با تجارت الکترونیک باشید.

برای فیلتر کردن جستجوی خود، در اینجا برخی از ویژگی های کلیدی است که باید در قالب وردپرس به دنبال آنها باشید:

پشتیبانی از صفحه ساز: شما باید قالبی را انتخاب کنید که از افزونه های صفحه ساز drag and drop  پشتیبانی می کند. یک صفحه ساز می تواند به شما اجازه دهد طراحی وب سایت خود را بدون نوشتن یا ویرایش کد به طور کامل سفارشی کنید.

بهینه سازی سئو: بسیاری از قالبهای وردپرس با بهینه سازی سئو داخلی ارائه می شوند. این ویژگی به رتبه بندی وب سایت شما در موتورهای جستجو کمک می کند، بنابراین شما بازدیدکنندگان و مشتریان بیشتری را دریافت می کنید.

طراحی واکنشگرا: شما باید قالبی را انتخاب کنید که کاملاً واکنش گرا باشد. یک وب سایت واکنشگرا در همه اندازه ها و دستگاه های صفحه نمایش عالی به نظر می رسد.

قبل از خرید قالب وردپرس ، ابتدا باید قالبی را پیدا کنید که به بهترین وجه مناسب نیازهای شما باشد. سایت های فروش قالب دارای ده ها و ده ها قالب هستند، اما لازم نیست در میان همه آن ها بگردید. شما باید به دنبال یک قالب وردپرس باشید که دارای رتبه کاربر بالا، تعداد زیادی نظرات و فروش قابل توجه باشد  تا بتوانید نمای دقیقی به دست آورید.

خوشبختانه، ژاکت به شما امکان می دهد فیلتر هایی را اعمال کنید تا بتوانید جستجوی سریعی را برای برآوردن این معیارها انجام دهید. به عنوان مثال، قالب های وردپرس که مختص فروشگاه ها طراحی شده اند دارای سبد های خرید آنلاین یکپارچه هستند.

آموزش وردپرس

نتیجه گیری و جمع بندی

قالب های رایگان برای تمرین طراحی سایت گزینه های مناسبی هستند. اما اگر به فکر راه اندازی سایت شخصی یا کاری برای خود هستید، استفاده از آن ها پیشنهاد نمی شود. این قالب ها با امنیت پایینی که دارند، امنیت وب سایت شما را نیز به خطر می اندازند. برای اینکه امنیت سایت خود را افزایش دهید می توانید با مطالعه مقاله آموزش وردپرس ژاکت راهکار های آن را به راحتی پیداکنید .

از شما برای اینکه تا پایان مقاله همراه ما بودید متشکریم. ما منتظر شنیدن نظرات و سوالات شما درباره قالب های رایگان و غیر رایگان در قسمت نظرات هستیم.

محصول پیشنهادی

قالب فروشگاهی دیناکالا | قالب DinaKala

825,000 تومان

99.33%
آی دیزاین

آی دیزاین

محصول پیشنهادی

قالب فروشگاهی زنبیل | قالب zanbil

1,895,000 تومان

80%

محصول پیشنهادی

قالب آموزشی و فروش دوره آنلاین شکرینو | Shokrino

451,500 تومان

96.25%
تیم شکرینو

تیم شکرینو

محصول پیشنهادی

قالب چندمنظوره آسترا پرو | پوسته Astra Pro

825,000 تومان

93.06%

محصول پیشنهادی

قالب چند منظوره دیوی | قالب Divi

645,000 تومان

77.95%

محصول پیشنهادی

قالب فروشگاهی وودمارت | قالب Woodmart

825,000 تومان

84.09%
وردپرسِ من!

وردپرسِ من!

محصول پیشنهادی

قالب آموزشی استادیار | قالب Studiare

825,000 تومان

81.83%
وردپرسِ من!

وردپرسِ من!

محصول پیشنهادی

قالب چند منظوره آوادا | قالب AVADA

645,000 تومان

87.54%
پرو استایل

پرو استایل

محصول پیشنهادی

قالب خبری جنه | قالب Jannah

525,000 تومان

82%
آمریاران

آمریاران

محصول پیشنهادی

قالب چند منظوره زفایر | قالب Zephyr

645,000 تومان

72.28%
فروشگاه پارس

فروشگاه پارس

محصول پیشنهادی

قالب چند منظوره انفولد | قالب Enfold

645,000 تومان

81.76%

محصول پیشنهادی

قالب ساکسنیکس | قالب فروشگاهی suxnix

645,000 تومان

100%
ام ای دیزاین

ام ای دیزاین

12

نویسنده ژاکت

سایر مقالات نویسنده

مطالب مشابه

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه