Retry
دسترسی ویژه به اینترنت برای اساتید دانشگاه‌ها فراهم شده است

محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، با وجود واکنش‌ها نسبت به اینترنت با سطوح دسترسی متفاوت، گفت اساتید دانشگاه‌ها به‌دلیل کارهای تحقیقاتی و پژوهشی به سطوح و سرعت بالای اینترنت نیاز دارند. ازهمین‌رو، برای دسترسی به اینترنت باز اساتید با وزارت ارتباطات هماهنگی شده است تا دسترسی ویژه‌ای برای اساتید قائل شوند.

وزیر علوم درباره موضوع اینترنت باز برای اساتید و نامه معاون امور مجلس این وزارتخانه به رؤسای دانشگاه‌ها گفت: «اساتید دانشگاه‌ها به‌دلیل کارهای تحقیقاتی و پژوهشی به سطوح و سرعت بالای اینترنت نیاز دارند.» زلفی‌گل با اشاره به مکاتبات انجام‌شده با وزارت ارتباطات به‌منظور دسترسی باز به اینترنت برای اساتید دانشگاه‌ها، گفت: «هماهنگی با وزارت ارتباطات انجام شده است تا دسترسی ویژه‌ای به اساتید برای کارهای تحقیقاتی، پژوهشی و آموزشی قائل شوند.»

وزیر علوم ضمن تکذیب اخلال در سرعت اینترنت اساتید، گفت: «موضوع اصلی در این زمینه سرعت بالاتر و امکانات به اساتید برای دسترسی  بهتر به پایگاه‌های علمی است.» هفته گذشته، معاونت حقوقی وزارت علوم در نامه‌ای از رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی عالی خواست تا فهرست اعضای هیئت‌علمی خود را برای دریافت «اینترنت باز» یا همان بدون فیلتر ارسال کنند. پیشنهاد ارائه اینترنت باز به این اقشار در راستای جدیدترین مصوبه کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه بود.

درخواست وزارت علوم برای دریافت اینترنت باز، براساس توضیحات کارشناسان حقوقی، برخلاف قانون اساسی و براساس اظهارنظر پژوهشگران علوم اجتماعی، ضربه‌ای جدی به بدنه جامعه است. درحالی وزارت علوم بر اجرای این طرح در همکاری با وزارت ارتباطات اصرار دارد که انتظار می‌رفت این وزارتخانه به‌دلیل درک اهمیت انجام پروژه‌های علمی مخالف اجرای چنین طرحی باشد.

روند انجام پژوهش‌های دانشگاهی بیانگر آن است که تعداد قابل‌توجهی از این پژوهش‌ها توسط دانشجویان پیش برده می‌شود و اساتید صرفاً نقش نظارتی و راهبری در پروژه‌ها دارند. در چنین شرایطی، طبقه‌بندی نوع نیاز به اینترنت باز و اساساً تقسیم‌بندی اینترنت به باز و بسته، نه‌تنها به نفع روند علمی کشور نیست، بلکه صرفاً دریچه یک امتیاز ویژه دیگر است. آیا قرار است با تحقق اینترنت طبقاتی، پروژه‌های پژوهشی شخصی متوقف شود و تحقیق و پژوهش صرفاً حقی در اختیار دانشگاه باشد؟

دیدگاه‌ها

Comments

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *