آموزش نحوه شخصی سازی قالب در وردپرس

وردپرس

7 دقیقه زمان مطالعه

در مورد انواع سایت‌های وردپرسی، سفارشی سازی قالب وردپرس می‌تواند نقش مهمی در چشم انداز اولیه سایت داشته باشد. چرا که قالب یک سایت، به عنوان امضای آن معرفی و شناخته می‌شود. به همین منظور سیستم مدیریت محتوا یا همان وردپرس، قابلیت شخصی سازی قالب در وردپرس را برای کاربران خود افزوده است تا به این وسیله سایت‌های مختلف بتوانند با شیوه‌های متنوع، به ظاهر متفاوت برسند.

سفارشی سازی پوسته وردپرس، امکانات متنوع و منحصر به همان قالب وردپرس را در اختیار شما قرار می‌دهد. به همین دلیل گفته می‌شود که این بخش از هر سایتی، شناسه ظاهری و عملکردی آن است. در واقع با سفارشی سازی پوسته وردپرس، می‌توانید سایت خود را حرفه‌ای‌تر جلوه دهید. در این حالت، سایت شما فارغ از انواع قالب‌های تکراری، می‌تواند ظاهری متناسب با عملکرد و محتوای خاص خود داشته باشد. در نتیجه به نسبت سایت‌های دیگر، خاص‌تر عمل می‌کند و از آن‌ها تفکیک می‌شود‌. با در نظر گرفتن اهمیت این موضوع، در ادامه بیشتر با سفارشی سازی در قالب‌های وردپرس آشنا خواهید شد.

 

بررسی قابلیت سفارشی سازی در قالب وردپرس

شاید بسیاری از افراد فکر کنند که سایت‌های وردپرسی نمی‌توانند منحصر به فرد باشند و همگی با قالب‌های آماده طراحی می‌شوند! اما کسانی که به مباحث آموزش وردپرس مسلط هستند میدانند که قابلیت شخصی سازی و سفارشی کردن سایت در وردپرس، قالب‌ها قابلیت تفکیک پیدا می‌کنند. به طوری که قادر به تعیین انواع ویژگی‌های سایت خواهید بود. البته ناگفته نماند که برخی از قالب‌ها نمی‌توانند تغییر پیدا کنند و قابل شخصی سازی نیستند.  در حالت کلی، این ویژگی‌ها تنها در ظاهر سایت شما متمرکز نمی‌شوند و می‌توانند عملکرد آن را هم تحت پوشش قرار دهند. در نتیجه باید از حداکثر توجه خود در این مسیر بهره بگیرید تا علاوه بر ایجاد تم‌ها و قالب‌های ایده‌آل، بخش‌های مختلف سایت را هم در نظر بگیرید. در نتیجه لازم است تا با قسمت‌هایی چون برگه اصلی، هویت سایت، ابزارک‌ها، فهرست‌ها و رنگ‌ها آشنایی پیدا کنید تا در فرایند سفارشی سازی قالب وردپرس، بهترین بازخورد را از خود بروز دهید.

در صفحه اصلی هر سایتی، تم‌های رنگی برای ساختارها در نظر گرفته می‌شود که در رابطه با سایت‌های کد نویسی شده، همگی بر عهده برنامه نویسان و گرافیست‌ها خواهد بود؛ اما در مورد سایت‌های وردپرسی دو حالت مطرح می‌شود، این دو حالت به گونه‌ای هستند که یا سایت شما با استفاده از قالب‌های پیش فرض طراحی شده که تکراری هستند و یا در طراحی آن از سفارشی کردن سایت‌ در وردپرس بهره گرفته شده است‌. برای اینکه یک سایت وردپرسی قالب سفارشی سازی شده داشته باشد، لازم است که افراد به هر بخش از سایت توجه کنند و متناسب با کارکرد آن قسمت از سایت تصمیم بگیرند چه قابلیت‌هایی را جایگزین کنند. در این صورت، ابتدا باید با صفحه یا برگه اصلی سایت آشنایی پیدا کنید. یعنی عملکرد ویژه آن، تم‌ها و رنگ‌ها را در نظر بگیرید.

در رابطه با سایت وردپرسی، شما می‌توانید حتی برگه اصلی را انتخاب کنید که می‌تواند یک صفحه یکتا یا خانه و یا آخرین آپلودهای سایت باشد. این مسئله به عملکرد سایت شما بستگی پیدا می‌کند. در نتیجه باید ابتدا برگه اصلی را انتخاب کنید و بر اساس انتخاب خود، تغییرات را روی آن اعمال نمایید. همواره در رابطه با هر سایتی، نوع و حوزه فعالیت آن، بزرگ‌ترین نقش را روند‌های ظاهری ایفا نموده است. به طوری که ظاهر و پوسته سایت، تنها بخشی از موارد حائز اهمیت در روند سفارشی سازی قالب وردپرس خواهد بود و بخش اعظم آن بسته به نوع سایت انتخاب می‌شود. بنابراین نباید نسبت به همین مسائل کوچک بی‌اهمیت باشید.

حال که با هدف و چیستی بحث سفارشی سازی در قالب‌های وردپرس آشنا شدید، برای آنکه شخصی سازی قالب را در سایت خود آغاز کنید، ابتدا لازم است در منوی پیشخوان وردپرس سایت خود، روی گزینه نمایش و سپس سفارشی سازی کلیک کنید تا موارد قابل شخصی سازی برای شما نمایش داده شوند.

در صفحه باز شده، هر یک از گزینه‌ها مرتبط با یکی از بخش‌های فعال سایت هستند که به صورت شهودی به نمایش گذاشته می‌شوند و کاربران می‌توانند از آن‌ها برای انتخاب مسیر مد نظر خود در سایت کمک بگیرند.

گزینه های شخصی سازی قالب در وردپرس

1. پوسته فعال

در این لیست، گزینه‌ها با ترتیب چیده شده‌اند که در ادامه هر یک در جایگاه خود مورد توضیح قرار می‌گیرند. اولین مورد نمایش داده شده در این لیست، با عنوان پوسته فعال ثبت شده است. این بخش مربوط به پوسته فعلی سایت شما است. حتی در همین بخش قادر به تغییر به صورت پیش فرض خواهید بود‌.

 

2. هویت سایت

گزینه بعدی با عنوان هویت سایت ثبت شده است. هویت هر سایتی می‌تواند شامل داده‌های مشابهی باشد. این داده‌ها شامل مواردی مثل طراحی لوگو، عنوان‌ سایت، نمادک سایت و معرفی کوتاه درباره سایت است. هر یک از این بخش‌ها خود جزئی از موارد شناسایی سایت هستند که با عنوان هویت تحت معرفی قرار می‌گیرند‌.

هویت سایت در فرایند شخصی سازی، می‌تواند نقش تعیین کننده‌ای جهت تثبیت آن در ذهن کاربران و مشتریان داشته باشد. در واقع لوگو و عنوان، عامل شناسایی و تفکیک سایت‌ها هستند که باید به شکلی دقیق و با توجه بالا گزینش شوند. به همین منظور، در روند سفارشی سازی قالب وردپرس، هویت سایت هم مورد بحث قرار می‌گیرد.

این مقاله را حتما بخوانید
معرفی افزونه صفحه ساز المنتور (Elementor Website Builder)

 

3. تنظیمات پوسته

تنظیمات پوسته، گزینه دیگری است که در صفحه مربوط به سفارشی سازی برای شما نمایش داده می‌شود‌. این مورد بیشتر در ارتباط با جستجو و اطلاعات است. برای نمونه آیکون جستجو در سربرگ سایت، در میان گزینه‌های این قسمت قرار دارد که در صورت فعال بودن، قابلیت جستجو در منو را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. حتی بخش مربوط به نویسنده و بایوگرافی او هم در قسمت تنظیمات پوسته قابل مشاهده است.

 

4. رنگ‌ها

قطعا در بین مولفه‌های مختلف در ظاهر یک سایت، رنگ می‌تواند بیشترین میزان توجه را به خود اختصاص دهد. با این توصیف، لازم است که از توجه ویژه‌ای در این مسیر بهره بگیرید تا نمای جذابی برای کاربران فراهم آورید. برای مثال، باید بین رنگ و حوزه فعالیتی سایت خود هماهنگی ایجاد کنید و تنها به سلیقه شخصی خود اکتفا ننمایید. چرا که در این حالت ممکن است سبب ایجاد تضاد بین عملکرد و ظاهر سایت شوید.

در ضمن در این قسمت می‌توانید برای بخش‌های مختلفی چون پس‌زمینه، زمینه سربرگ و زمینه پابرگ، رنگ‌هایی مجزا انتخاب کنید. البته این تفکیک نباید به ظاهر سایت آسیب وارد کند. چنانچه که توصیه می‌شود حدالامکان از رنگ‌های یک طیف و یا رنگ‌های ملایم بهره ببرید تا چشم بینندگان در دوران باشد و روی یک قسمت متمرکز نشود.

 

5. تصویر پس زمینه

طی فرایند سفارشی سازی در قالب‌های وردپرس، حتی می‌توانید تصاویر پس زمینه را بسته به نوع و حوزه فعالیتی سایت خود تغییر دهید. تنها کافی است روی گزینه انتخاب تصویر کلیک کنید و از فایل مورد نظر خود، تصویر مناسبی را آپلود کنید که سبب انحصار سایت شما شود و به شخصی سازی قالب آن کمک کند.

 

6. فهرست‌ها

برای یک سایت بخش‌ها و صفحه‌های مختلفی وجود دارد که نیاز به ایجاد فهرست در آن‌ها مطرح می‌شود. در نتیجه می‌توانید در این قسمت از صفحه مربوط به سفارشی سازی، برای بخش‌های مختلف سایت خود، فهرست یا منو قرار دهید تا کاربران بتوانند به قسمت‌های مختلف سایت، دسترسی ساده‌تر و سریع‌تری داشته باشند.

 

7. ابزارک‌ها

به کارگیری انواع ابزارک‌ها در سایت‌های وردپرسی، بستگی به قالب انتخابی شما دارد. در واقع هر قالب در وردپرس، از تعدادی ابزارک پشتیبانی می‌کند که شما بر حسب عملکرد و نوع سایت خود، می‌توانید ابزارک‌ها را اضافه و حذف کنید. در واقع این ابزارک‌ها قابلیت‌هایی هستند که برای سایت وردپرسی شما در نظر گرفته می‌شوند. ما در مقاله آموزش ابزارک های وردپرس به طور مفصل به آموزش ویجت ها پرداختیم.

می‌توانید ابزارک‌های گوناگونی که توسط قالب انتخابی شما پشتیبانی می‌شوند را در بخش‌های معین قرار دهید. در واقع امکان انتخاب جایگاه ابزارک‌ها برای شما تعریف نشده است و جایگاه ابزارک‌ها به نوع قالب بستگی پیدا می‌کند.

 

8. تنظیمات برگه

تنظیمات برگه تنها در دو گزینه محدود می‌شود. با توجه به اینکه این بخش مرتبط با صفحه اصلی سایت است، شما می‌توانید انتخاب کنید که صفحه اصلی سایت شما شامل آخرین محتوای آپلود شده باشد و یا یک صفحه ثابت طراحی شده باشد!

 

شخصی سازی قالب وردپرسی با استفاده از CSS سفارشی

شخصی سازی قالب وردپرسی با استفاده از CSS سفارشی، مناسب افرادی است که نسبت به برنامه نویسی و زبان‌های مختلف ملزوم آن آشنایی دارند. در این حالت می‌توانند با استفاده از کدنویسی، css سایت خود را تغییر دهید و یا با حذف css اضافی در وردپرس ، ظاهر وبسایت خود را به سلیقه خود و با توجه به فاکتورهای مختلف تغییر بدهید. در نتیجه باید افراد کدهای css خود را در قسمت موجود واقع در بخش “css اضافی” در صفحه مربوط به سفارشی سازی، وارد کنند.

 

جمع بندی

در صورتی که شما هم می‌خواهید سایت وردپرسی خود را متناسب با عملکرد آن طراحی کنید، می‌توانید از قالب‌هایی استفاده کنید که به شما امکان سفارشی سازی پوسته وردپرس را می‌دهند. در این حالت، ظاهر سایت شما، از سایت‌های دیگر تفکیک خواهد شد و عملکرد به مراتب بهتری از خود نشان خواهد داد. این ویژگی در وردپرس، سبب شده تا بیشتر افراد نسبت به طراحی سایت مجزا و منحصر به فرد ترغیب شوند و سایت دلخواه خود را برای کسب و کاری که دارند، از طریق وردپرس راه اندازی کنند.

 

سوالات متداول

آیا همه قالب‌های وردپرس قابلیت شخصی سازی را دارند؟

قابلیت شخصی سازی و سفارشی کردن سایت در وردپرس، بسته به نوع قالب‌ها قابلیت تفکیک پیدا می‌کنند. به طوری که قادر به تعیین انواع ویژگی‌های سایت خواهید بود. البته ناگفته نماند که برخی از قالب‌ها نمی‌توانند تغییر پیدا کنند و قابل شخصی سازی نیستند.

چگونه می‌توان با استفاده از کدهای css می‌توان قالب را شخصی سازی کرد؟

شخصی سازی قالب وردپرسی با استفاده از CSS سفارشی، مناسب افرادی است که نسبت به برنامه نویسی و زبان‌های مختلف ملزوم آن آشنایی دارند. در این حالت می‌توانند با استفاده از کدنویسی، css سایت خود را تغییر دهید و یا با حذف css اضافی در وردپرس ، ظاهر وبسایت خود را به سلیقه خود و با توجه به فاکتورهای مختلف تغییر بدهید.

محصول پیشنهادی

افزونه امتیازدهی و پاداش پیشرفته آوانس | پلاگین گیمیفیکیشن

585,000 تومان

97.74%
یوسف محمدیانی

یوسف محمدیانی

محصول پیشنهادی

قالب فروشگاهی دیناکالا | قالب DinaKala

825,000 تومان

99.33%
آی دیزاین

آی دیزاین

محصول پیشنهادی

قالب فروشگاهی زنبیل | قالب zanbil

1,895,000 تومان

80%

محصول پیشنهادی

قالب آموزشی و فروش دوره آنلاین شکرینو | Shokrino

451,500 تومان

96.25%
تیم شکرینو

تیم شکرینو

محصول پیشنهادی

افزونه سئو اینستنتیفای | پلاگین Instantify

395,000 تومان

78.67%
بروز وردپرس

بروز وردپرس

محصول پیشنهادی

افزونه سئو رنک مث پرو | پلاگین Rank Math Pro

395,000 تومان

93.44%

محصول پیشنهادی

افزونه سئو ووکامرس پرمیوم | پلاگین Yoast WooCommerce SEO Premium

345,000 تومان

91.11%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه سئو و بهینه سازی خودکار تصاویر | پلاگین SEO Friendly Images Pro

345,000 تومان

91.11%
راد ایران

راد ایران

محصول پیشنهادی

افزونه سئو ویدئو های وردپرس | پلاگین Yoast Video SEO

345,000 تومان

73.33%
فروشگاه پارس

فروشگاه پارس

محصول پیشنهادی

افزونه سئو یواست پرمیوم | پلاگین Yoast SEO Premium

395,000 تومان

96.54%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه فرم ساز گرویتی فرمز | پلاگین Gravity Forms

395,000 تومان

47.62%

محصول پیشنهادی

افزونه فرم ساز ایفرم | پلاگین eForm

345,000 تومان

78.57%
وردپرس داغ

وردپرس داغ

12

نویسنده محدثه عسگریان

سایر مقالات نویسنده

مطالب مشابه

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه