آموزش انتقال سایت به هاست اصلی به صورت دستی و با افزونه

سایت

8 دقیقه زمان مطالعه

بسیاری از زبان های برنامه نویسی مانند php که جزو زبان های تحت سرور هستند، برای اجرا نیاز دارند تا توسط یک وب سرور مانند آپاچی تفسیر و اجرا شوند. اکثر پروژه ها برای آزمایش نیاز دارند تا بر روی یک سیستم تست و آزمایش بشوند که پیش نیازهای آن عمداتا در دسترس نیست. از طرفی خرید فضای میزبانی و هاست جدای از هزینه هایی که دارد، ممکن است یک وب سایت را در معرض ایندکس شدن توسط موتور جستجو کند که این مساله برای سایت های آزمایشی زیاد مناسب نیست. به همین دلیل نیاز است تا در زمان مناسب عملیات انتقال سایت به هاست اصلی صورت پذیرد.

بدین ترتیب پرداخت هزینه برای زیرساخت و حجم اینترنت قطعا در برابر شرایطی که می تواند بسیار کم هزینه تر و رایگان باشد اصلا مقرون به صرفه نیست. حتما می دانید که برای راه اندازی یک وب‌سایت، پس از انتخاب نام دامنه، باید هاست تهیه کنید. هاست همان فضایی است که بر روی سرور قرار دارد و از طریق اینترنت به شما سرویس می دهد. اما راهکاری وجود دارد که به شما اجازه می دهد تا برای راه اندازی سایت و پروژه دیگر نیازی به صرف هزینه و میزبانی نداشته باشید. در این مقاله قصد داریم شما را با لوکال هاست و نحوه انتقال سایت به هاست اصلی آشنا کنیم.

لوکال هاست چیست و چه کاربردی دارد؟

لوکال هاست (Localhost) فضایی از هارد شما بر روی سیستم عامل تان می باشد که می‌توانید با استفاده از آن یک وب‌سایت را درست مانند هاست که از طریق دامنه و اینترنت در دسترس است راه اندازی کنید. لوکال هاست مخصوصا برای اجرا و آزمایش پروژه ها بسیار کاربرد دارد و به شما کمک می کند تا قبل از راه اندازی کامل بر روی اینترنت، وب سایتی کامل و بدون مشکل داشته باشید.

 

 

لوکال هاست با نرم افزارها و برنامه های آنها اجرا می شود، مخصوصا برای سایت ها و پروژه های سخت تر مانند PHP نیاز است تا نرم افزار لوکال هاست، برنامه های لازم برای اجرا را داشته باشد. از جمله نرم افزارهای ایجاد لوکال هاست را می توان Wamp، Xamp، Lamp، Mamp نام برد.

انتقال سایت از لوکال هاست به هاست اصلی به چند روش انجام می‌شود؟

برای انتقال سایت به هاست اصلی، دو روش وجود دارد:

  • انتقال از لوکال هاست به هاست اصلی به صورت دستی
  • انتقال از لوکال هاست به هاست اصلی با افزونه

انتقال سایت به هاست اصلی بصورت دستی

برای انتقال سایت از لوکال هاست به سایت اصلی بصورت دستی، باید نکاتی را مد نظر داشته باشید. پس این مراحل را بررسی و از صحت آنها اطمینان حاصل کنید.

  • یک وبسایت دارید که بر روی لوکال هاست قابل اجرا است و به آن دسترسی کامل دارید. در واقع شما پروژه را انجام و حال قصد دارید به هاست منتقل کنید.
  • فضای میزبانی مناسب یا هاست را تهیه کرده و دامنه را نیز به آن متصل کرده باشید. پس هاست و دامین شما نیز تهیه شده و در دسترس است.
  • دسترسی هاست و یا برنامه ای برای استفاده از FTP آماده کنید. اگر به هاست دسترسی دارید، نیازی به FTP نخواهید داشت.

مراحل انتقال سایت از لوکال هاست به هاست اصلی به صورت زیر است:

1. برون بری پایگاه داده وبسایت محلی از لوکال هاست به هاست اصلی

برای انتقال دیتابیس وبسایت تان از لوکال هاست به هاست اصلی، از phpMyAdmin استفاده می کنیم.

برای این کار به آدرس http://localhost/phpmyadmin رفته و با انتخاب پایگاه داده، بر روی گزینه‌ی export کلیک کنید.

بعد از کلیک بر روی export پنجره ای باز خواهد شد که در قسمت export method دو روش برای اینکار نشان داده می شود.

    • گزینه Quick: قادر خواهید بود با سرعت بیشتری اطلاعات پایگاه داده را ذخیره کنید.
    • گزینه Custom: این قسمت هم انتخاب های سفارشی برای گزینش بخش های مدنظر از دیتابیس را در اختیارتان می گذارد. پییشنهاد می شود از شیوه سریع بهره ببرید. بعد از انتخاب روش مورد نظر، فقط بر روی go کلیک کنید تا دیتابیس برون بری شود.

2. آپلود فایل های وبسایت از لوکال هاست بر روی هاست

برای انتقال فایل های وبسایت به هاست اصلی، هم بصورت مستقیم می توانید به هاست دسترسی داشته باشید و یا از برنامه FTP استفاده کنید. یکی از بهترین برنامه های FTP استفاده از FileZilla است که باید برای بهره گیری از امکانات آن دسترسی کامل و اکانت داشته باشید. اکانت FTP شامل آدرس و اطلاعات نام کاربری و پسورد و همچنین پروت اتصال است.

در صورتیکه این کار برای شما سخت است و یا برای انجام آن دچار مشکل می شوید، کافی است فایل های وبسایت را از لوکال هاست کپی کرده و در پوشه public_html هاست اصلی تان انتقال دهید. برای این منظور، فایل های وبسایت موجود در لوکال هاست را در یک فایل فشرده Zip قرار داده و سپس در هاست اصلی، بر روی upload کلیک کرده و فایل فشرده را آپلود کنید. پس از اتمام آن، به مسیر اصلی هاست برگشته و با راست کلیک بر روی فایل فشرده، آن را extract کنید.

3. ساخت پایگاه داده MySQL در هاست اصلی

دقیقا مانند وقتی که قصد دارید یک سایت وردپرسی را راه اندازی کنید، باید یک پایگاه داده بسازید. برای این منظور وارد هاست شده و به MySQL Databases بروید.

در این صفحه می خواهیم یک دیتابیس بسازیم، پس به New Database رفته و یک نام برای پایگاه داده تان اسمی انتخاب کرده، سپس بر روی Create Database کلیک کنید.

در مرحله بعد لازم است یک نام کاربری و پسورد برای پایگاه داده داشته باشیم. پس در قسمت MySQL Users به Add User To Database رفته و نام کاربر و کلمه عبور را انتخاب کنید.

در ادامه، گزینه all privileges را انتخاب و بعد از تیک دار شدن تمام گزینه ها، Make Changes کنید.

 

بیشتر بخوانید: دیتابیس چیست؟

 

4. ایمپورت اطلاعات پایگاه داده در هاست اصلی

پس از انتقال فایل های وبسایت از لوکال هاست به هاست اصلی، نوبت به درون ریزی داده های دیتابیس می شود.

این مقاله را حتما بخوانید
نکات ساخت خبرنامه ایمیلی و معرفی بهترین افزونه های خبرنامه وردپرس

برای این منظور در قسمت داشبورد هاست، به phpMyAdmin بروید. دیتابیس که ساخته اید را انتخاب و در سربرگ Import بر روی Browse کلیک کنید.

حال کافی است در پنجره باز شده فایل دیتابیس که از لوکال هاست برون بری کرده بودید را انتخاب و در نهایت بر روی Go کلیک کنید تا داده ها منتقل شوند.

5. تغییر URL های وبسایت

پس از انتقال داده های دیتابیس، لازم است تا آدرس های وبسایت را با دامنه فعلی همگام سازی کنید.

برای این کار به phpMyAdmin رفته و در دیتابیس تان، جدول wp_options را پیدا کنید.

در قسمت siteurl بر روی گزینه Edit کلیک کنید تا یک پنجره ظاهر شود.

در این پنجره، در باکس option_value پیوندهای لوکال هاست را می‌بینید که باید آدرس سایت خود را در آن وارد کنید.

وقتی انجام شد، بر روی گزینه‌ی Go کلیک و همین فرآیند را برای home نیز تکرار کنید.

6. پیکربندی نهایی و راه اندازی وبسایت

در این مرحله قصد داریم فایل wp-config.php را که در پوشه اصلی هاست قرار دارد ویرایش کنیم. در فایل فوق گزینه های زیر را با اطلاعات پایگاه داده ای که ساخته اید جایگزین کنید.

 

<blockquote>
// ** MySQL settings - You can get this info from your web host ** //
/** The name of the database for WordPress */
define( 'DB_NAME', "نام پایگاه داده" );
/** MySQL database username */
define( 'DB_USER', "نام کاربری پایگاه داده" );
/** MySQL database password */
define( 'DB_PASSWORD', "کلمه عبور پایگاه داده" );
</blockquote>
 

 

پس از ذخیره wp-config.php، سایت در دسترس بوده و می توانید به پنل مدیریت وارد شوید. در قسمت settings و پیوندهای یکتا، در هردو صفحه فوق فقط یک بار بر روی دکمه ذخیره کلیک کنید تا داده های لازم نوشته شود.

7. بروزرسانی پیوندها برای تصحیح پیوندهای شکسته احتمالی

اگر در سایت پیوند شکسته داشتید و یا تصاویری هست که مشاهده نمی شود، نگران نباشید و برای بروز کردن پیوندها، یا از افزونه Velvet Blues استفاده کنید و یا از طریق SQL آن را انجام دهید. برای این منظور به phpMyAdmin رفته و سپس بر روی پایگاه داده تان کلیک کنید. از منوی بالا بر روی SQL کلیک کرده و کد زیر را با تغییر آدرس ها ( آدرس لوکال هاست و آدرس سایت را به آدرس های لوکال هاست و سایت ) بر روی Go کلیک کنید.

wp_posts SET post_content = REPLACE(post_content, 'localhost/test/', 'www.yourlivesite.com/');

انتقال از لوکال هاست به سایت اصلی با افزونه Duplicator

برای انتقال وبسایت از لوکال هاست به سایت اصلی، می توانید از افزونه های All-In-One WP Migration و Duplicator استفاده کنید. در این بخش قصد داریم از افزونه داپلیکتور بره ببریم، پس برای این منظور ابتدا افزونه را دانلود و یا از پیشخوان وردپرس بخش افزونه ها، آن را از مخزن نصب می کنید. پس از نصب و فعال سازی افزونه Duplicator، در پیشخوان یک منو به نام Duplicator افزوده خواهد شد که با کلیک بر روی آن به صفحه تنظیمات برنامه برای پیکربندی و ایجاد بسته نصب آسان خواهید رفت.

مرحله اول: منوی Packages

در این صفحه که ابتدای راه است، بر روی گزینه Create New کلیک کنید تا وارد بخشی شوید که می توان بسته نصبی ساخت.

در مرحله اول این داده ها را تکمیل کنید:

نام (Name): در این فیلد باید نام فایل بسته نصبی سایت را بنویسید.

محل ذخیره سازی (Storage): بصورت پیشفرض پوشه ای به نام wp-snapshots ایجاد می شود تا فایل ها در آنجا قرار گیرند در عین حال اگر نسخه پولی داپلیکتور را استفاده میکنید، یک مسیر برای محل ذخیره سازی در هاست اصلی مشخص کنید.

آرشیو (Archive): در این قسمت می توان مشخص کرد که از پایگاه داده خروجی گرفت یا خیر. انتخاب های دیگری که دارید این است که تعیین کنید آیا همه فایل‌ ها در بسته نصبی قرار بگیرند یا فایل‌ های بخصوصی را می خواهید مشخص کنید. در منوی Database اگر گزینه Enable Table Filters فعال باشد، بجای تمام دیتابیس، قادر هستید از دیتابیس های بخصوص خروجی بگیرید.

نصب کننده (Installer): در بخش Security یک کلمه عبور برای بسته نصب آسان پیکربندی کنید. همچنین قسمت Prefills اطلاعات ورود به دیتابیس هاست مقصد را دریافت میکند که می توان بعدا هم در پروسه نصب آن را درج کرد.

مرحله دوم: اسکن اطلاعات و ایجاد بسته نصبی

در ادامه اطلاعات وبسایت که درج کرده اید اسکن می شود، در انتها در صورتیکه همه چیز خوب باشد پیام good را دریافت می کنید در غیر اینصورت پیامی مبنی بر وجود مشکل در بعضی فایل ها دریافت خواهید کرد. پس از اطمینان از صحت کارها، بر روی Build کلیک کنید تا فایل بسته نصب آسان از وبسایت تان ساخته شود.

پس از ساخته شدن بسته نصبی آسان، روی دکمه Installer و Archive کلیک کنید تا این دو فایل دانلود شوند. می توانید هردو را در یک فایل زیپ فشرده کنید تا بتوان در هاست آپلود کرد. در نهایت وارد کنترل پنل هاست شده و در پوشه public_html فایل Zip را بارگذاری کنید.

پس از اتمام آپلود و خارج شدن از حالت فشرده، باید دو فایل به نام های installer.php و دیگری فایل Zip اطلاعات سایت را داشته باشید. برای نصب وبسایتی که ساخته اید، کافی است در مروگرتان yoursite.com/installer.php را اجرا و سایت را با بسته نصبی آسان بر روی هاست اصلی راه اندازی کنید.

جمع بندی

در این مقاله توانستید وبسایت تان را از لوکال هاست بر روی هاست اصلی که با دامنه و فضای میزبانی خریداری شده است، راه اندازی کنید. ساده ترین روش این است که بصورت دستی اطلاعات را بر روی هاست اصلی آپلود و صرفا پیکربندی های دیتابیس را انجام دهید. افزونه Duplicator یک نرم افزار برای ایجاد بسته نصبی است که همیشه هنگام نصب قالب وردپرس با آن برخورد داشته اید. این شیوه برای افرادی که قالب های سفارشی وردپرس طراحی می کنند یک روش مرسوم است.

محصول پیشنهادی

افزونه بهینه‌سازی پیشرفته دیتابیس | Database Cleaner

345,000 تومان

73.33%

محصول پیشنهادی

افزونه سئو رنک مث پرو | پلاگین Rank Math Pro

395,000 تومان

93.44%

محصول پیشنهادی

افزونه خروجی اطلاعات مرسا | پلاگین Mersa Data Export

138,000 تومان

73.33%

محصول پیشنهادی

افزونه المنتور پرو | پلاگین Elementor Pro

395,000 تومان

90.34%

محصول پیشنهادی

افزونه سئو یواست پرمیوم | پلاگین Yoast SEO Premium

395,000 تومان

96.55%
دیجیراتی

دیجیراتی


نویسنده محدثه عسگریان

سایر مقالات نویسنده

مطالب مشابه

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه