آموزش درج واترمارک بر روی تصاویر وردپرس

وردپرس

5 دقیقه زمان مطالعه

شاید  تا  به حال  از خودتان پرسیده باشید که واترمارک چیست؟ واترمارک Water Mark به علامتی گفته می شود که به منظور حفظ اصالت و حفاظت از حقوق و مالکیت مورد استفاده قرار می گیرد. این نماد شامل نام و یا لوگوی برند است که عمداتا به صورت شفاف و قابل رویت بر روی فایل های ویدئویی و تصویری درج می شود.
در وبسایت‌ها به دلیل وجود شمار زیادی عکس و کلیپ، می توان از واترمارک به عنوان یک روش موثر جهت بهبود و افزایش شناخت برند بهره برد و اعتماد به وبسایت را افزایش داد. در این مقاله همراه ما باشید تا درج واترمارک روی تصاویر را به شما آموزش دهیم.

 

چرا باید از واترمارک استفاده کرد؟

استفاده از واترمارک در تصاویر برای جلوگیری از سرقت و کپی برداری غیرمجاز می تواند بسیار کارساز باشد. با قرار دادن علامت مالکیت، افرادی که قصد سواستفاده دارند مجبور خواهند بود واترمارک را حذف کنند، که باعث می شود بافت اصلی محتوای تصویر تغییر کرده و در نتیجه از ارزش آن کاسته شود.

واترمارک این اطمینان را ایجاد می کند که استفاده غیرمجاز از محتوای فوق پیامدهای قانونی به همراه دارد. این امر به ویژه برای تصاویری که در اینترنت منتشر می شوند مهم است و موتورهای جستجویی مانند گوگل نیز به این موضوع اهمیت می دهند.

 

درج خودکار واترمارک بر روی تصاویر وردپرس

یکی از مهمترین ویژگی های  سیستم مدیریت  محتوا و افزونه های وردپرس این امکان را به شما می دهد تا بدون نیاز به ابزارهای طراحی مانند فتوشاپ بتوانید واترمارک تصاویر را بصورت خودکار درج کنید. افزونه Image Watermark یکی از بهترین ابزارهای درج نام و لوگو بر روی عکس های وبسایت است که قابلیت های زیادی را در اختیار شما قرار می دهد.

برای استفاده از افزونه واترمارک، ابتدا باید آن را از مخزن وردپرس دانلود کرده و سپس فعال کنید. با انجام این کار، منویی با عنوان Watermark در بخش تنظیمات وردپرس اضافه می شود که حاوی پیکربندی های لازم جهت درج واترمارک است.

 

تنظیمات افزونه Image Watermark

واترمارک خودکار – Automatic watermarking: با انتخاب این گزینه، تصاویر آپلود شده در وردپرس بصورت خودکار واترمارک خواهند داشت.

واترمارک دستی – Manual watermarking: گزینه فوق با اضافه کردن دکمه ای در صفحه ویرایش تصاویر، امکان اضافه کردن واترمارک به عکس های قدیمی را می دهد.

فعالسازی واترمارک برای – Enable watermark for: این گزینه امکان انتخاب تصاویری که قصد دارید واترمارک داشته باشند را بر اساس اندازه میسر می سازد. به عنوان مثال با غیرفعال کردن thumbnail، تصویر شاخص در وردپرس دیگر واترمارک نخواهند داشت.

غیرفعال سازی – Deactivation: زمانیکه افزونه را غیرفعال و حذف کردید، داده های موجود در جداول دیتابیس نیز بطور کامل پاک خواهد شد.

موقعیت واترمارک – Watermark alignment: انتخاب محل قرار گیری واترمارک بسیار حائز اهمیت است و باید در قسمت درست تصویر درج شود. این گزینه به شما این امکان را می دهد تا واترمارک را بر روی 9 بخش مختلف قرار دهید.

افست واترمارک – Watermark offset: افست با ایجاد حاشیه ای بر حسب پیکسل، امکان اعمال فاصله عمودی یا افقی را برای واترمارک فراهم می کند.

تصویر واترمارک – Watermark image: همانطور که از اسم این بخش پیداست، ابتدا لوگو یا عکسی را که می خواهید بر روی تصاویر ها قرار گیرد انتخاب می کنید. برای این منظور کافی است بر روی دکمه Select Image کلیک کرده و بعد از انتخاب لوگو، پیش نمایش نهایی را در قسمت Watermark preview مشاهده و بررسی کنید.

اندازه واترمارک – Watermark size: پس از انتخاب تصویر واترمارک لازم است تا اندازه آن را بر روی عکس مشخص کنید. این افزونه با سه حالت “اندازه اصلی، سفارشی و درجه بندی شده”، امکان تغییر ابعاد لوگوی واترمارک را فراهم می سازد.

این مقاله را حتما بخوانید
آموزش نحوه افزایش php time limit در وردپرس

اندازه سفارشی واترمارک – Watermark custom size: واترمارک درج شده را بر حسب پیکسل و بصورت سفارشی بر روی تصویر تنظیم کنید.

مقیاس بندی بر مبنی عرض تصویر – Scale of watermark in relation to image width: درصورتیکه اندازه واترمارک در مرحله watermark size بصورت scaled انتخاب شده باشد، امکان تنظیم اندازه آن بر اساس عرض تصویر امکان پذیر است.

شفافیت و تاری – Watermark transparency / opacity: این گزینه مهم به شما امکان تنظیم میزان شفافیت لوگو و یا تاری و وضوح واترمارک را می دهد. شما می توانید واترمارک عکس را محو تر کرده و یا آن را تار کنید.

کیفیت تصویر – Image quality: به کمک این گزینه امکان تعیین میزان کیفیت تصویر خروجی بر حسب درصد میسر است.

فرمت عکس – Image format: و در نهایت از این بخش هم می‌تونید فرمت تصویر را به صورت baseline و یا progressive انتخاب کنید. تفاوت این دو در نحوه لود شدن عکس است، بدین صورت که درحالت baseline کاربران ابتدا فضای سفید بزرگ را روی صفحه می بینند تا زمانی که بارگزاری تصویر به پایان برسد اما در progressive افراد می توانند کل تصویر را بصورت تار ببینند و سپس با پیشرفت پروسه لود شدن، عکس به کیفیت نهایی اش دست پیدا می کند.

غیرفعال کردن کلیک راست – Right click: با فعال کردن این گزینه امکان کلیک راست بر روی تصاویر آپلود شده میسر نخواهد بود.

کشیدن و رها کردن – Drag and drop: یکی از روش هایی که باعث کپی شدن تصاویر شما می شود، کشیدن تصویر در نرم افزار یا ویرایشگر است. با قابلیت جلوگیری از کشیدن و رها کردن، امکان سواستفاده از تصاویر به شکل قابل توجهی کاهش پیدا خواهد کرد.

محدودیت کاربران لاگین شده – Logged-in users: اگر قصد دارید محدودیت ها برای افراد لاگین شده نیز اعمال شود، می توانید این گزینه را فعال سازید تا امکان درگ و دراپ و یا راست کلیک برای همه مخاطبین اعمال شود.

پشتیبان گیری از تصویر اصلی – Backup full size image: یکی از کاربردی ترین قابلیت های افزونه واترمارک امکان پشتیبان گیری از نسخه اصلی تصاویر است. بدین ترتیب یک کپی از عکس قبل از واترمارک شدن تهیه می شود تا درصورتیکه قصد داشتید افزونه را حذف کنید، فایل های بدون واترمارک قابل استفاده باشند.

کیفیت تصاویر پشتیبان – Backup image quality: گزینه فوق شما را قادر می سازد تا بتوانید کیفیت تصاویر را برای پشتیبان گیری بصورت درصدی تعیین کنید.

 

نکات مهم برای درج واترمارک در تصاویر

  • انتخاب موقعیت مناسب: برای درج واترمارک باید موقعیت مناسبی را برای آن در نظر گرفت. بهترین جایگاه برای واترمارک می تواند مرکز تصویر، کنار حاشیه و یا در پایین تصویر باشد.
  • انتخاب طرح واترمارک: طرح شما باید برای مخاطب تان قابل تشخیص بوده و ظاهری حرفه ای داشته باشد. اگر واترمارک انتخابی، لوگوی شرکت است، از فونت و رنگی استفاده کنید که نماینده برند تان باشد.
  • اندازه واترمارک: واترمارک باید به گونه‌ای باشد که بتوان آن را بخوبی تشخیص داد. همینطور باید دقت داشته باشید که لوگوی واترمارک شده نباید بزرگ و یا دربرگیرنده تصویر باشد.
  • شفافیت واترمارک: تصویر شما باید بصورت واضح و خوانا در دسترس کاربران باشد. برای همین منظور واترمارک را بصورت شفاف تنظیم می کنیم تا محتوای اصلی تصویر و تجربه آن را از بین نبرد.
  • بروزرسانی واترمارک: در صورتی که برند شما شامل تغییراتی شده باشد، نیاز است تا واترمارک نیز بر اساس آن بروز باشد.

ضمن دقت به نکات گفته شده برای درج واترمارک بر روی تصاویر، اطمینان حاصل کنید که واترمارک به صورت قانونی و قابل تشخیص اجرا شده باشد..

محصول پیشنهادی

افزونه سئو و بهینه سازی خودکار تصاویر | پلاگین SEO Friendly Images Pro

345,000 تومان

91.11%
راد ایران

راد ایران

محصول پیشنهادی

افزونه سئو رنک مث پرو | پلاگین Rank Math Pro

395,000 تومان

93.44%

محصول پیشنهادی

افزونه سئو اینستنتیفای | پلاگین Instantify

395,000 تومان

78.67%
بروز وردپرس

بروز وردپرس

محصول پیشنهادی

افزونه فرم ساز ایفرم | پلاگین eForm

345,000 تومان

78.57%
وردپرس داغ

وردپرس داغ

محصول پیشنهادی

قالب آموزشی و فروش دوره آنلاین شکرینو | Shokrino

645,000 تومان

96.25%
تیم شکرینو

تیم شکرینو

محصول پیشنهادی

افزونه سئو ویدئو های وردپرس | پلاگین Yoast Video SEO

345,000 تومان

73.33%
فروشگاه پارس

فروشگاه پارس

محصول پیشنهادی

قالب فروشگاهی زنبیل | قالب zanbil

1,895,000 تومان

80%

محصول پیشنهادی

افزونه سئو یواست پرمیوم | پلاگین Yoast SEO Premium

395,000 تومان

96.55%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

قالب فروشگاهی دیناکالا | قالب DinaKala

825,000 تومان

99.33%
آی دیزاین

آی دیزاین

محصول پیشنهادی

افزونه فرم ساز گرویتی فرمز | پلاگین Gravity Forms

395,000 تومان

47.62%

محصول پیشنهادی

افزونه سئو ووکامرس پرمیوم | پلاگین Yoast WooCommerce SEO Premium

345,000 تومان

91.11%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه امتیازدهی و پاداش پیشرفته آوانس | پلاگین گیمیفیکیشن

585,000 تومان

97.74%
یوسف محمدیانی

یوسف محمدیانی


نویسنده محدثه عسگریان

سایر مقالات نویسنده

مطالب مشابه

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه