آموزش بکاپ گیری و بازگردانی بک‌آپ در وردپرس

وردپرس

7 دقیقه زمان مطالعه

این روزها سایت‌های بسیاری با وردپرس طراحی شده‌اند. بعد از طراحی سایت، باید به فکر بک آپ گیری دائمی از اطلاعات باشید. بک آپ وردپرس آن‌قدر مهم است که اگر بگوییم مهم‌ترین کار شما به‌حساب می‌آید، اغراق نکرده‌ایم. در ادامه اطلاعاتی در رابطه با آموزش این بکاپ گیری در وردپرس و اهمیت آن بیان خواهیم کرد. پیشنهاد می‌دهیم که ادامه مطالب را از دست نداده و با ما همراه باشید.

 

بک آپ گیری از وردپرس به چه دلایلی باید انجام شود؟

این اولین سؤالی است که باید به آن پاسخ بدهیم. هنگامی‌که از دلایل تهیه بک آپ وردپرس آگاه باشید، اهمیت انجام این کار را هم به‌خوبی میدانید. به دو دلیل مهم از جمله ذخیره، حفظ و جلوگیری از پاک شدن اطلاعات و حل مشکل سایت در سریع‌‌ترین زمان باید به طور منظم از سایت بک‌آپ تهیه کنید. در ادامه به طور مفصل به هرکدام از این دلایل می‌پردازیم.

چرا باید بکاپ وردپرس را به طور منظم انجام دهیم؟

  • ذخیره اطلاعات و جلوگیری از حذف آن‌ها

به این موضوع توجه داشته باشید که تداوم کسب‌وکار شما و همچنین درآمدی که از کارتان دارید، به اطلاعات شما بستگی دارد. اگر صاحب یک کسب و کار کوچک پرسود باشید و روزی اطلاعات و دیتای سایت شما در دسترس نباشد، کسب‌وکار شما هم از بین می‌رود. البته احتمالاً با خود میگویید که آیا اطلاعات سایت بر روی هاستینگ ذخیره می‌شود؟

در جواب باید بگوییم که بله! یکی از مهم‌ترین وظایف هر هاستینگ ذخیره اطلاعات وب‌سایت شما است اما تصور کنید که در یک حادثه اطلاعات شما از بین برود. مثلاً در یک مثال کاملاً واقعی، پلیس هارد سرورهای یک شرکت را چندین ماه ضبط کرده بود. در چنین حالتی اگر سایت بکاپ نداشته باشد با مشکلات بسیار جدی روبه‌رو خواهد شد.

 

  • حل مشکلات در سریع‌ترین زمان

بک آپ وردپرس می‌تواند از مشکلات بسیار زیادی جلوگیری کند، یا بهتر بگوییم کمک می‌کند که مشکلات مختلفی را در زمان کوتاهی حل کنید. اجاره بدهید با یک مثال این موضوع را بیشتر توضیح دهیم. تصور کنید که سایت شما ویروسی شده، در چنین حالتی شما چه کار می‌کنید؟

پاک کردن سایت و نوشتن دوباره آن به زمان زیادی نیاز دارد، این کار باعث می‌شود که کسب‌وکار شما چندین روز یا حتی چندین ماه معلق بماند و ضررهای متعددی برایتان به دنبال خواهد داشت. حالا یک کار ساده‌تر هم وجود دارد که انجام آن ملزم به بک آپ گیری از وردپرس به‌صورت منظم است.

در این حالت می‌توانید از آخرین نسخه‌ای که بک آپ گرفته‌اید، استفاده کنید. این نسخه ویروسی نیست و ازآنجایی‌که به‌صورت منظم و روزانه بک آپ گرفته‌اید، تقریباً نسخه کاملی به‌حساب می‌آید و اگر نیازمند تغییرات باشد، این تغییرات بسیار کم هستند.

با توجه به این دو دلیل به‌سادگی می‌توانید به اهمیت بکاپ گیری در وردپرس پی برد. شما با این کار نه‌تنها از بروز مشکلات بسیاری جلوگیری خواهید کرد، بلکه اگر مشکلی هم پیش آید، در زمان کوتاهی می‌توانید آن را برطرف کنید. در این حالت کسب‌وکار شما آسیبی نمی‌بیند و شما هم ضرری نخواهید کرد.

 

 

نحوه تهیه بک آپ وردپرس از طریق هاست سی پنل

برای مدیریت هاستینگ خود می‌توانید از پنل‌های مختلفی استفاده کنید که یکی از محبوب‌ترین آن‌ها سی پنل است. کار کردن با سی پنل ساده‌تر از پنل‌های دیگر به نظر می‌رسد. دقت داشته باشید که این ساده بودن برای هر کسی معانی مختلفی دارد. شما متناسب با شرایط و نیاز خود می‌توانید پنل دیگری را انتخاب کنید. در ادامه ما آموزش تهیه بک آپ وردپرس از طریق سی پنل را شرح خواهیم داد.

  1. در ابتدا باید وارد مدیریت پنل و سپس قسمت فایل منیجر (file manger) شوید.
  2. مرحله بعد باید فایل public_html را باز کرده و بعد تمام فایل‌های این پوشه را انتخاب کنید. برای این کار می‌توانید گزینه select_all را هم انتخاب کنید، با این گزینه تمام فایل‌های موجود در پوشه انتخاب خواهند شد.
  3. بعدازآن باید گزینه compress را انتخاب کنید. با انتخاب این گزینه در واقع فایل‌های موجود را به حالت زیپ درمی‌آورید، یعنی حجم نگهداری از آن‌ها را کاهش داده‌اید، بدون اینکه کیفیت تغییری داشته باشد.
  4. حالا شما می‌توانید این فایل زیپ را هرجایی نگهداری کنید. این فایل آخرین بک آپ وردپرس شما است.

توجه داشته باشید که در ظاهر بک آپ گیری از طریق سی پنل کار ساده‌ای است و نیازی نیست که کار خاصی را انجام دهید. حالا تصور کنید که لازم است هر روز این کار را انجام بدهید. طبیعتاً هرچه کار ساده‌ای هم باشد، تکرار روزانه آن باعث خستگی خواهد شد.

حالا برای بکاپ گیری وردپرس راه ساده‌تری هم وجود دارد و آن استفاده از افزونه‌های وردپرس است. همان‌طور که میدانید وردپرس افزونه‌های مختلفی دارد که هرکدام از آن‌ها کار خاصی را ساده کرده‌اند. برای بکاپ گیری هم افزونه‌ای وجود دارد که در ادامه آن را بیشتر معرفی خواهیم کرد.

 

معرفی افزونه‌های بکاپ گیری در وردپرس

همان‌طور که گفتیم برای تهیه بک آپ از وردپرس افزونه‌های مختلفی وجود دارد. سه مورد از آن‌ها کارایی بیشتر و بهتری نسبت به موارد دیگر دارند. در ادامه این سه افزونه را معرفی کرده، توضیحات مختصری در رابطه با هرکدام بیان و قسمت دانلود آن‌ها هم ذکر خواهیم کرد.

 

افزونه UpdraftPlus از بهترین افزونه ها برای بکاپ گیری در وردپرس هست.افزونه آپ درفت پلاس

یکی از بهترین افزونه‌های بکاپ گیری در وردپرس که به‌صورت رایگان در دسترس قرار دارد، افزونه updraftplus است. نکته مثبت در خصوص این افزونه، زمان‌بندی دقیق آن است. یعنی شما مشخص می‌کنید که می‌خواهید مثلاً هر 12 ساعت یا هر 24 ساعت، بکاپ گیری انجام شود، دیگر نیازی نیست که کار خاصی را انجام بدهید.

این مقاله را حتما بخوانید
ساخت قالب وردپرس بدون کدنویسی

لازم به ذکر است که فایل بک آپ را می‌توانید در گوگل درایو، جیمیل و هر جای دیگری که خودتان میدانید، ذخیره کنید. طبیعتاً در هنگام نصب افزونه باید محل ذخیره فایل‌ها را مشخص کنید. پیشنهاد می‌دهیم که محلی را انتخاب کنید که دسترسی به آن برایتان ساده باشد.

 

افزونه داپلیکیتور پرو

افزونه دیگری که لینک دانلود آن را برای شما قرار داده‌ایم. با کمک این افزونه هم دیگر نیازی به بک آپ گیری دستی نخواهید داشت و افزونه به‌صورت خودکار این کار را برای شما انجام خواهد داد. افزونه Duplicator Pro داپلیکتور پرو یک پلاگین برای ساخت بسته نصبی آسان جهت پشتیبان گیری از کل سایت و انتقال آن می باشد. ممکن است شما یک مدیر سایت باشید و بخواهید وبسایت وردپرسی خود را از یک هاست به هاست دیگر خود منتقل کنید و یا ممکن هست یک طراح سایت باشید که سایت خود را در لوکال هاست طراحی کرده اید و میخواهید آن را به هاست واقعی منتقل کنید، اما نکته مهمی که در اینجا حائز اهمیت است این است که که در این انتقال نباید هیچ اطلاعاتی از شما حذف شود و دقیقا عین خود مطالب و تنظیمات منتقل شوند، اما در حالت معمولی باید این کار را مدیر سرور برای شما انجام دهد و توسط خودتون امکان پذیر نمی باشد و اگر سایت شما در لوکال هاست باشد شما نمیتونید سایتی را که طراحی کرده اید، انتقال دهید.

 

افزونه جت پک

افزونه جت پک هم در مخزن وردپرس موجود است و به‌سادگی می‌توانید آن را دانلود کرده و در سایت خود نصب کنید.

 

آموزش برگرداندن بکاپ وردپرس

در مطالب بالا گفتیم که بکاپ گیری در وردپرس چه اهمیتی دارد و اصلاً چرا نیاز است که این کار انجام دهیم. حالا تصور کنید که شما به هر دلیلی به بکاپ‌ها نیاز دارید، چطور باید بازگردانی بکاپ در وردپرس را انجام دهید؟ در ادامه این موضوع را هم شرح خواهیم داد. در ابتدا توضیح می‌دهیم که اگر با استفاده از افزونه‌ها بک آپ گرفته باشید، بازگردانی بکاپ وردپرس چطور انجام خواهد شد. لازم به ذکر است که در این حالت مانند بکاپ گرفتن، کارها بسیار ساده انجام خواهد شد. شما کافی است بر روی گزینه Existing Backups کلیک کنید.

در این حالت پوشه‌ای برای شما باز می‌شود که فایل‌هایی در آن قرار گرفته است. این فایل‌ها در واقع همان فایل‌های بکاپی هستند که در هر تاریخ ذخیره شده‌اند. با توجه تاریخ هر فایل، می‌توانید مورد مدنظر خود را انتخاب و بعد گزینه Restore را انتخاب کنید. اگر بکاپ گیری در وردپرس را از طریق سی پنل انجام داده‌اید، بازگردانی بکاپ در وردپرس را هم باید به‌صورت دستی انجام بدهید. البته لازم به ذکر است که این کار سخت نیست و به‌سادگی از عهده انجام آن برمی‌آیید. در ابتدا مراحل انجام این کار را شرح خواهیم داد.

  1. در ابتدا باید پنل مدیریت و قسمت file manager را انتخاب کنید.
  2. سپس باید مجدد وارد قسمت public-html شده و در نوار بالای صفحه گزینه upload را انتخاب کنید.
  3. بعدازاین مرحله باید فایل زیپ موردنظر خود را انتخاب و بارگذاری کنید. به یاد داشته باشید که قبل از بارگذاری و با باز شدن پنجره مخصوص باید گزینه extract را انتخاب کنید.

بعدازاین مرحله هم فایل موردنظر شما بارگذاری شده و شما مراحل بک آپ گیری از وردپرس را به اتمام رسانده‌اید. فقط باید به یک نکته مهم توجه داشته باشید، قبل از بارگذاری فایل جدید، فایل قبلی را دز همان پوشه پاک کنید تا مشکلی پیش نیاید.

 

نتیجه‌گیری

در مطالب بالا سعی بر این داشتیم که در رابطه با بکاپ گیری در وردپرس اطلاعاتی را بیان کنیم. به یاد داشته باشید که ذخیره و نگهداری از اطلاعات برای کسب‌وکار شما اهمیت بسیار زیادی دارد. در ابتدا سعی بر این داشتیم که دلایل تهیه بک آپ وردپرس را به‌صورت کامل توضیح بدهیم. این توضیحات به شما کمک می‌کند که با آگاهی بیشتری این کار را انجام بدهید.

در ادامه توضیح دادیم که اگر بخواهید به‌صورت دستی و از طریق سی پنل بکاپ گیری کنید، باید چه کارهایی انجام دهید. اگرچه انجام این کارها ساده است، اما ازآنجایی‌که باید روزانه انجام شود، کمی خسته‌کننده خواهد بود و استفاده از افزونه وردپرس را به شما پیشنهاد دادیم.

در ادامه چند افزونه کاربردی را نام بردیم و توضیحاتی خلاصه در رابطه با هرکدام ارائه دادیم. این توضیحات به شما کمک می‌کند که بهتر بتوانید افزونه مناسب خود را انتخاب کنید. در انتها هم به این موضوع اشاره داشتیم که برای بازگردانی بکاپ در وردپرس باید چه کارهایی را انجام بدهید. این بازگردانی بکاپ وردپرس را هم به‌صورت دستی و هم با کمک افزونه‌ها توضیح دادیم.

لازم به ذکر است که شما می‌توانید با استفاده از سرویس‌های خدمات وردپرس و با کمک فریلنسرهای متخصص در این حوزه نسبت به بکاپ گیری از سایت وردپرسی خود اقدام کنید.

هر سؤال دیگری در مورد این موضوع دارید، یا اگر تجربه خاصی در این زمینه دارید، خوشحال می‌شویم که آن را با ما در میان بگذارید. به سؤالات شما در کوتاه‌ترین زمان ممکن پاسخ داده خواهد شد.

محصول پیشنهادی

افزونه سئو ویدئو های وردپرس | پلاگین Yoast Video SEO

345,000 تومان

73.33%
فروشگاه پارس

فروشگاه پارس

محصول پیشنهادی

افزونه سئو اینستنتیفای | پلاگین Instantify

395,000 تومان

78.67%
بروز وردپرس

بروز وردپرس

محصول پیشنهادی

افزونه سئو یواست پرمیوم | پلاگین Yoast SEO Premium

395,000 تومان

96.55%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه سئو رنک مث پرو | پلاگین Rank Math Pro

395,000 تومان

93.44%

محصول پیشنهادی

قالب فروشگاهی زنبیل | قالب zanbil

1,895,000 تومان

80%

محصول پیشنهادی

افزونه فرم ساز گرویتی فرمز | پلاگین Gravity Forms

395,000 تومان

47.62%

محصول پیشنهادی

قالب آموزشی و فروش دوره آنلاین شکرینو | Shokrino

645,000 تومان

96.25%
تیم شکرینو

تیم شکرینو

محصول پیشنهادی

افزونه امتیازدهی و پاداش پیشرفته آوانس | پلاگین گیمیفیکیشن

585,000 تومان

97.74%
یوسف محمدیانی

یوسف محمدیانی

محصول پیشنهادی

قالب فروشگاهی دیناکالا | قالب DinaKala

825,000 تومان

99.33%
آی دیزاین

آی دیزاین

محصول پیشنهادی

افزونه فرم ساز ایفرم | پلاگین eForm

345,000 تومان

78.57%
وردپرس داغ

وردپرس داغ

محصول پیشنهادی

افزونه سئو ووکامرس پرمیوم | پلاگین Yoast WooCommerce SEO Premium

345,000 تومان

91.11%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه سئو و بهینه سازی خودکار تصاویر | پلاگین SEO Friendly Images Pro

345,000 تومان

91.11%
راد ایران

راد ایران


نویسنده محدثه عسگریان

سایر مقالات نویسنده

مطالب مشابه

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه