CDN چیست و نحوه استفاده از CDN در وردپرس چگونه است؟

وب

7 دقیقه زمان مطالعه

با وجود بسیاری از سرویس دهنده های CDN، یافتن ارائه دهنده مناسب می تواند بسیار چالش برانگیز باشد. بنابراین ما در مقاله استفاده از CDN در وردپرس قصد داریم که به بررسی نحوه ی عملکرد CDN  ها بپردازیم و به شما معیار هایی برای انتخاب CDN مناسب را ارائه خواهیم داد.

در دنیای امروزه وب سایت ها بسیار پویاتر از قبل می باشند و از محتوای غنی تری تشکیل شده اند. این موضوع باعث شده است که تجربه کلی کاربر و عملکرد سایت بهبود یابد و تاثیر مثبتی بر سئو سایت بگذارد، زیرا گوگل به وب سایت هایی را که به آرامی بارگیری می شوند رتبه پایین تری را اختصاص می دهد.

اگر کاربران در فاصله بیشتری از شما قرار داشته باشند معمولاً سرعت بارگیری صفحه کاهش می یابد. بنابراین، برای بهبود سرعت سایت بسیاری از افراد از شبکه تحویل محتوا و یا CDN ها استفاده می کنند تا قادر باشند محتوای خود را به کاربران سریع تر ارائه دهند.

CDN چیست؟

در واقع CDN برای انتقال سریع محتوا به کاربران در سراسر جهان استفاده می شود و به جای پینگ کردن یک سرور وب برای هر درخواست، یک نسخه از آن را نگه می دارد و سپس آن را از طریق نزدیک ترین سرور به کاربر ارائه می دهد.

سرویس های CDN محبوبیت زیادی در بین کاربران وردپرس دارد، زیرا می توان با استفاده از آن ها ویژگی های خاصی مانند سرعت و امنیت سایت را افزایش داد. همچنین استفاده از CDN ها تجربه ی کاربری که برای هر سایتی بسیار مهم می باشد را بهبود می دهد و این موضوع بر رتبه بندی شما در گوگل تاثیر مثبتی می گذارد.

استفاده از CDN در وردپرس

CDN چگونه کار می کند؟

همانطور که می دانید یک وب سایت در یک سرور میزبانی می شود و این سرور در یک مکان واحد قرار دارد. کاربران با مشاهده وب سایت شما، محتوا را از سرور سایت دریافت می کنند. این کاربران می توانند در هر نقطه از جهان باشند و اگر کاربر از لحاظ موقعیت مکانی به سرور شما نزدیک تر باشد، صفحه وب شما برای او سریع تر بارگیری می شود.

استفاده از CDN در وردپرس

به عنوان مثال، اگر وب سرور شما در تهران باشد و یک کاربر از اسپانیا درحال بازدید سایت شما باشد، ممکن است اطلاعات شما را نسبت به سایر مکان هایی که به شما نزدیک تر هستند با تاخیر دریافت کند. در این میان CDN با تهیه کپی از صفحات وب شما و ذخیره آن ها در تمام سرورهای سراسر جهان سرعت دریافت اطلاعات را بالا می برد.

CDN می تواند محتوای پویا و ایستا که شامل پرونده های رسانه ای، پرونده های CSS ،JavaScript و HTML باشد را ارائه دهد. CDN وردپرس با CDN معمولی تفاوتی ندارد و کاربران وردپرس می توانند از CDN به میزان قابل توجهی بهره مند شوند و تمامی ارائه دهندگان CDN از وب سایت های وردپرس پشتیبانی می کنند.

برای هر وب سایتی، به ویژه وب سایت هایی که مخاطبان جهانی دارند استفاده از CDN ها ضروری است و باعث افزایش بهره وری کلی وب سایت می شود.

مزایای CDN ها برای یک سایت

داشتن CDN برای هر سایتی مزایای بسیاری برای ارائه دارد که آن ها عبارتند از:

زمان بارگیری سریع تر

CDN زمان بارگیری صفحه را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد، زیرا محتوا به راحتی از سرورهای مختلف CDN واقع در سراسر جهان در دسترس است.

کنترل کردن سایت های پرترافیک

با استفاده از CDN محتوای سایت از چندین سرور به کاربران تحویل داده می شوند و حتی اگر وب سایت وردپرسی شما شلوغ باشد و یا حجم ترافیک بالا داشته باشید به سختی با خرابی یا عملکرد پایین روبرو خواهد شد.

کاهش پهنای باند مصرفی

مزایای CDN ها برای یک سایت

شما می توانید با استفاده از CDN میزان پهنای باند مصرفی خود را کاهش دهید، زیرا جریان مستقیم درخواست کاربران از سرور وب شما را محدود می کند و محتوا را از سرورها مختلف تحویل می دهد.

در واقع CDN نسخه ی کپی شده ای از سایت شما را بدون واکشی تهیه می کند و این موضوع باعث می شود که پهنای باند زیادی برای شما باقی بماند و می تواند به کاهش هزینه های مصرفی شما کمک کند.

افزایش امنیت

افزایش امنیت با CDN

امنیت یکی از مهم ترین موارد برای توسعه دهندگان وردپرس است. اما می توان با استفاده از CDN محبوب در سایت وردپرس این مشکل را برطرف کرد. یک CDN می تواند امنیت سایت شما را بالا ببرد و حملات مختلف را کاهش دهد و به طور قابل توجهی امنیت وب سایت را بهبود می بخشد. برخی از ارائه دهندگان CDN همچنین ساز و کار های خاصی برای شناسایی تهدیدات ارائه می دهند.

بهبود سئو

گوگل رتبه بندی بالاتری را به سایت های سریع تر می دهد و اینگونه سایت ها را به عنوان یک تجربه کاربری بهبود یافته شناسایی می کند و در حالت کلی سایت شما نه تنها در دسکتاپ بلکه در تمامی دستگاه ها سریع تر بارگیری می شود. بدیهی است که CDN بر رتبه بندی شما تأثیر مثبتی می گذارد.

این مقاله را حتما بخوانید
قالب اختصاصی یا آماده، کدامیک گزینه ی بهتری است؟

برای اطلاعات بیشتر در مورد سئو مقاله بررسی عوامل موثر بر رتبه سایت ژاکت را از دست ندهید.

CDN رایگان وردپرس

کلودفلر یا به انگلیسی CloudFlare یکی از بهترین سرویس های CDN و فایروال موجود در دنیا می باشد. آنها برای کسب و کارهای اینترنتی کوچک یک CDN رایگان ارائه می دهند که سرعت سایت شما را بسیار افزایش داده و امنیت آن را چند برابر می کند. بسیاری از کاربران مبتدی وردپرس  قادر به استفاده از کلودفلر، نیستند زیرا فکر می کنند راه اندازی آن دشوار است.

این موارد تنها برخی از مزایای استفاده از CDN ها برای وب سایت شما می باشد. با توجه به اینکه CDN قادر به ارائه محتوا بسیار سریع تر از سرور وب معمولی شما است، استفاده از CDN به تمامی همه وب سایت های سراسر جهان توصیه می شود.

معیارهای مختلف برای استفاده از CDN در وردپرس

اکنون ما درک درستی از نحوه عملکرد CDN ها داریم و در ادامه می خواهیم معیار های مختلفی را برای انتخاب آن ها ارائه دهیم.

فضای مناسب برای توزیع شبکه

ابتدا، ارائه دهنده خدمات CDN که انتخاب می کنید باید دارای شبکه بزرگی باشد. به عنوان مثال Akamai بیش از 240000 سرور در شبکه خود دارد و در حال حاضر بزرگترین CDN در جهان است اگرچه چندین ارائه دهنده دیگر بیش از 100000 سرور دارند.

فضای مناسب برای توزیع شبکه

هرچه تعداد سرورهای شما بیشتر باشد، محتوای شما سریع تر و قابل اطمینان تر تحویل داده می شود. همچنین، در نظر گرفتن موقعیت جغرافیایی هنگام انتخاب CDN مهم است. بسیاری از CDN ها در اروپا و ایالات متحده و مکان هایی که مراکز داده رایج می باشد، پوشش بسیار خوبی دارند.

ارائه خدمات پشتیبانی قوی از مشتری

در مرحله بعد، به دنبال یک ارائه دهنده خدمات CDN باشید که پشتیبانی و پاسخگویی خوبی را ارائه دهد. راه اندازی CDN می تواند برای کاربران مبتدی کمی دشوار باشد و اگرچه استفاده از آن نسبت به گذشته آسان تر شده است، اما هنوز هم دانش فنی نیاز است. هنگام مقایسه گزینه های پشتیبانی به دنبال این ویژگی ها باشید:

  • افراد متخصص در این حوزه آماده پشتیبانی باشند.
  • به صورت شبانه روزی در دسترس باشند.
  • در صورت کند بودن چت و ایمیل دسترسی تلفنی امکان پذیر باشد.

بهبود عملکرد CDN

برای بهبود عملکرد، هر سیستم CDN باید مطابق با اصول زیر طراحی شود:

  • در دسترس بودن سرویس

معماری CDN نباید دارای نقص باشد و بر عملکرد کلی آن و در دسترس بودن محتوای توزیع شده تأثیر منفی بگذارد. همچنین محتوا باید تا حد ممکن به موقعیت جغرافیایی کاربر نزدیک باشند زیرا سرعت انتقال داده به آن بستگی دارد.

  • خاصیت انعطاف پذیری

در برخورد با حوادث مختلف مربوط به شبکه باید سریع و کارآمد برخورد کند.

  • امنیت

یکپارچگی و امنیت باید در اولویت هر ارائه دهنده CDN باشد.

در نهایت شما برای داشتن انتخاب بهتر باید نیازهای خود را شناسایی کرده و براساس آن ها انتخاب کنید. ارزیابی کردن تمامی گزینه های مربوط به CDN، بسیار مهم است و شما باید انواع محتوای مورد نیاز برای توزیع بررسی دقیق کنید.

استفاده از CDN در وردپرس

به عبارتی دیگر اگر محتوای شما بشتر شامل عکس و فیلم می باشد باید بیشتر بر روی پهنای باند خود تمرکز کنید. همچنین شما باید درک خوبی از کاربر خود داشته باشید تا مطمئن شوید ارائه دهنده خدمات شما در زمینه هایی که برای کاربرانتان مهم است عملکرد خوبی داشته باشد.

هم چنین برای بهینه سازی تصاویر، می توانید مقاله روش های بهینه سازی تصاویر ژاکت را مطالعه کنید.

درصورتی که یک ارائه دهنده ی cdn رایگان وردپرس نیازهای شما را در مناطق خاص از جهان برآورده نمی کند باید CDN های دیگری که بتوانند نیازهای شما را در مناطق جغرافیایی مختلف برطرف کنند را انتخاب کنید. به عنوان مثال، بسیاری از CDN ها در اروپا و ایالات متحده، جایی که مراکز داده و همسان سازی رایج است، پوشش خوبی دارند. با این حال، تعداد کمی از این ویژگی ها در چین و آسیا که بزرگترین جامعه آنلاین جهان را در خود جای داده است وجود دارد.

بنابراین اطمینان حاصل کنید که ارائه دهنده CDN شما از پوشش شبکه خوبی در آن منطقه برخوردار است.

همچنین به خاطر داشته باشید که شما برای پیدا کردن مناسب ترین ارائه دهنده ی CDN باید اطلاعات مربوط به آن ها را به خوبی بررسی کنید و نظارت کامل بر نحوه ی عملکرد آن ها داشته باشید، مخصوصا اگر از cdn رایگان وردپرس استفاده می کنید، تا بهترین تصمیم گیری را انجام دهید.

جمع بندی

در مقاله استفاده از CDN در وردپرس ما بررسی کردیم که چرا CDN برای هر وب سایتی ضروری و مهم است. همچنین ما اشاره کردیم که آن ها دارای مزایای بسیار زیادی می باشند و به طور کلی رتبه بندی سایت شما را افزایش می دهند و امیدواریم که به شما در انتخاب ارائه دهنده خدمات CDN مناسب کمک کرده باشیم.

ژاکت را دنبال کنید

ژاکت در اینستاگرام

ژاکت در فیسبوک

ژاکت در لینکدین

ژاکت در توییتر

محصول پیشنهادی

افزونه جت انجین المنتور | پلاگین JetEngine

345,000 تومان

95%

محصول پیشنهادی

افزونه تولید صفحات ووکامرس با المنتور | پلاگین WooCommerce Page Builder

345,000 تومان

50%
مهدی عباس زاده

مهدی عباس زاده

محصول پیشنهادی

افزونه جانبی المنتور المنت پک پرو | پلاگین Element Pack Pro

395,000 تومان

95.24%

محصول پیشنهادی

افزونه المنتور پرو | پلاگین Elementor Pro

395,000 تومان

90.34%

محصول پیشنهادی

افزونه صفحه ساز جت وو بیلدر | پلاگین JetWooBuilder

345,000 تومان

87.5%
فیدارشاپ

فیدارشاپ

محصول پیشنهادی

افزونه صفحه ساز جت اسمارت | پلاگین JetSmartFilters

345,000 تومان

60%

محصول پیشنهادی

افزونه جانبی المنتور جت المنت | پلاگین JetElements

395,000 تومان

90%

محصول پیشنهادی

افزونه جانبی المنتور پاورپک | پلاگین PowerPack Elementor

395,000 تومان

80%

محصول پیشنهادی

افزونه صفحه ساز ویژوال کامپوزر | پلاگین WPBakery Page Builder

395,000 تومان

65.33%
رایکاوردپرس

رایکاوردپرس


نویسنده محدثه عسگریان

سایر مقالات نویسنده

مطالب مشابه

2

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

سلام
خوبین؟
شما که الآن این همه اطلاعات دارین، میشه توضیح بدین که چجوری وقتی یک کسب و کار داره از شما خرید میکنه و این متن رو میخونه (ایرانی هستش) و اکثر کاربران احتمال خیلی زیاد ایرانی هستند، چرا باید بره از cloud flare استفاده بکنه؟
الآن پروایدر های cdn مزیت خود رو بجز امکانات، تعداد پاپ سایت می دونن. بنظر شما علتش چیزی جز اهمیت نزدیکی مخاطبان به پاپ. سایت های cdn هستش؟
پس چجوری میشه که شما جای اینکه از شرکتی که توی ایران پاپ سایت داشته باشه مثل ابر آروان یا ستون صحبتی نمی کنید و فقط cloud flare؟!
خب یا درست برین مطالب رو از اینترنت بخونین و بازگو کنید یا اصلا نکنید. اصولا 70 و 80 درصد افرادی که دنبال cdn های خارجی از جمله cloud flare هستند، الکی هست و جو بیخودی هست که عده ای نسبتا بی اطلاع در بازار انداختند… 🤦‍♂️

سلام
خوبین؟
شما که الآن این همه اطلاعات دارین، میشه توضیح بدین که چجوری وقتی یک کسب و کار داره از شما خرید میکنه و این متن رو میخونه (ایرانی هستش) و اکثر کاربران احتمال خیلی زیاد ایرانی هستند، چرا باید بره از cloud flare استفاده بکنه؟
الآن پروایدر های cdn مزیت خود رو بجز امکانات، تعداد پاپ سایت می دونن. بنظر شما علتش چیزی جز اهمیت نزدیکی مخاطبان به پاپ. سایت های cdn هستش؟
پس چجوری میشه که شما جای اینکه از شرکتی که توی ایران پاپ سایت داشته باشه مثل ابر آروان یا ستون صحبتی نمی کنید و فقط cloud flare؟!
خب یا درست برین مطالب رو از اینترنت بخونین و بازگو کنید یا اصلا نکنید. اصولا 70 و 80 درصد افرادی که دنبال cdn های خارجی از جمله cloud flare هستند، الکی هست و جو بیخودی هست که عده ای نسبتا بی اطلاع در بازار انداختند… 🤦‍♂️

ارسال دیدگاه