آموزش نحوه دیباگ Debug در وردپرس

وردپرس

6 دقیقه زمان مطالعه

عیب‌یابی و دیباگ وردپرس، به عنوان یک فرایند اشکال‌زدایی، می‌تواند نقش مؤثری در روند عملکرد وردپرس داشته باشد. به همین دلیل یادگیری نحوه دیباگ وردپرس برای برنامه نویسان و صاحبان سایت از اهمیت بالایی برخوردار است تا اختلالات عملکردی موجود در سایت‌ها حذف شود.

مشکلات می‌توانند به دلایل مختلفی بروز پیدا کنند و در روند عملکرد وردپرس تأثیر بگذارند. شناسایی خطاها و مشکلات در این مواقع، بهترین راهکار ممکن خواهد بود که سبب بهبود شرایط می‌شود. از این رو فرایند دیباگ وردپرس، با اهداف برطرف کردن مشکلات، به یک روند مهم تبدیل شده است.

یکی از مباحث مهم در آموزش وردپرس، همین موضوع دیباگ و عیب یابی در سیستم مدیریت محتوای وردپرس است. یکی از مهمترین مباحثی که برای حرفه‌ای شدن باید بدانیم این است که در چه شرایطی از حالت دیباگ در وردپرس استفاده کنیم.

 

حالت دیباگ وردپرس چیست؟

در مورد سیستم مدیریت محتوا یا همان وردپرس، عیب‌یابی و دیباگ آن به عنوان بهترین شیوه در جهت توسعه نرم‌افزار معرفی و شناخته شده است. دیباگ کردن وردپرس به فرایندی گفته می‌شود که باگ‌ها یا به عبارتی خطاهای نرم‌افزاری را برطرف می‌کند و عملکرد ایده‌آلی را به وجود می‌آورد.

دیباگ کردن وردپرس تأثیرات مثبتی روی عملکرد آن می‌گذارد؛ همچنین به کد نویسان کمک می‌کند تا رفتار سیستم را به خوبی شناسایی کنند و یا زبان جدیدی را بیاموزند. به همین دلیل توجه به این مسئله از اهمیت بالایی برای برنامه نویسان برخوردار است. از آنجایی که رفتار درست کدها و عدم بروز خطا هنگام استفاده از هر سیستمی، همواره تضمین شده نیست‌، وجود ساز و کاری تحت عنوان دیباگ، می‌تواند سبب برطرف کردن اختلالات و مشکل زدایی، شود.

 

فرایند WP_DEBUG یا به عبارتی عیب‌یابی و دیباگ وردپرس، به شما در یافتن منبع اختلالات کمک می‌کند و به همین جهت آشنایی با نحوه دیباگ وردپرس، یکی از اقدامات مفید و مؤثر در این راه است.

 

دیباگ کردن وردپرس می‌تواند خطاهای مختلف در قالب خطاهای نوشتاری، منطقی، نادیده گرفتن قراردادهای تصویب شده در استاندارد کدنویسی، فراخوانی توابع اشتباه، استفاده از نام نادرست متغیر اشتباه در جایی نامناسب، عدم مقداردهی اولیه، خطای زمان اجرا و خطای معنایی را با روش‌های مختلفی از بین ببرد. به طوری که برای برطرف‌ نمودن هر کدام نیاز به زبان نوشتاری خاصی مطرح است.

 

چگونه با استفاده از حالت دیباگ وردپرس خطاهای آن را رفع کنیم؟

دیباگ کردن وردپرس در قالب سیستم مدیریت محتوا سایت، می‌تواند مشکلات مختلفی که در روند عملکردی آن به وجود می‌آید، به راحتی برطرف کند. اختلالات در عملکرد بسیاری از سیستم‌ها و سرورها طبیعی و قابل پیش بینی هستند. به همین دلیل ابزارهای مختلف عیب‌یابی جهت برطرف کردن مشکلات ارائه شده‌اند، تا خطاهای رایج وردپرس را شناسایی و رفع کنند. این اختلالات سبب عملکرد ضعیف نرم‌افزارها یا وب‌سایت‌ها می‌شوند که حتی در اجرای نرم‌افزار هم باگ ایجاد می‌کنند. این مسئله به‌قدری شایع است که تمامی برنامه نویسان با این مشکلات مواجه می‌شوند و برای برطرف کردن آن‌ها از فرایند دیباگ استفاده می‌شود.

 

فعال کردن دیباگ با استفاده از فایل WP_DEBUG

ویرایش فایل wp-config.php برای شما امکان فعال کردن WP_DEBUG را فراهم می‌کند. به همین دلیل همواره چنین گفته می‌شود که دیباگ کردن از جمله کارهای ساده جهت بررسی و مشاهده خطاها در سایت وردپرس است. با این وجود برخی از توسعه دهندگان از این شیوه برای بهبود عملکرد وب سایت خود و عیب‌یابی و دیباگ وردپرس استفاده نمی‌کنند.

انجام مرحله به مرحله فرایند دیباگ کردن وردپرس، می‌تواند کار را برای افراد ساده‌تر و قابل درک‌تر کند. برای اینکه WP_DEBUG را از طریق فایل فعال کنید، لازم است مراحل زیر را دنبال کنید.

  1. ابتدا لازم است که وارد هاست خود در بخش فایل شوید و در این قسمت روی گزینه File manager کلیک کنید تا صفحه بعدی برای شما باز شود.
  2. در صفحه جدید، داشبوردی رو به روی شما قرار می‌گیرد که دارای گزینه‌های متعدد است. شما باید روی گزینه Public_html کلیک کنید.
  3. سپس باید در میان فایل‌های wp_config، فایل wp-config.php پیدا کنید و با کلیک راست روی آن، گزینه edit را انتخاب نمایید تا به این وسیله صفحه مربوط به ویرایش برای شما نمایش داده شود.
  4. در نهایت باید کد define( ‘WP_DEBUG’, true ); را در صفحه ویرایش باز شده پیدا کرده و به چند روش خطاهای سایت خود را مشاهده کنید. البته توجه داشته باشید که قبل از هر گونه ویرایش در فایل، حتماً یک نسخه پشتیبان از سایت خود تهیه کنید.
این مقاله را حتما بخوانید
تفاوت WordPress.com و WordPress.org چیست؟

در رابطه با فعال‌سازی دیباگ، لازم به ذکر است که این کار می‌تواند تمامی خطاها را فارغ از فعالیتی که دارند به نمایش بگذارد. در نتیجه حتی مواردی که به ظاهر عملکرد درستی دارند هم، می‌توانند در میان خطاهای به نمایش گذاشته شده قرار بگیرند و به این صورت فعال کردن دیباگ می‌تواند سبب بهینه‌تر شدن کدهای شما شود.

 

نکات مهم هنگام دیباگ کردن وردپرس

زمانی که با از کارافتادگی سایت وردپرس مواجه می‌شوید و یا صفحه سفید مرگ (WSoD) ظاهر می‌شود، شما نیاز به دیباگ کردن وردپرس خواهید داشت. در این فرایند باید چند نکته مهم را رعایت کنید تا به مشکل بر نخورید.

1- عدم استفاده از عملکردهای منسوخ شده مثل WP_DEBUG_DISPLAY و SCRIPT_DEBUG 

در رابطه دیباگ کردن، توجه داشته باشید که از گزینه‌های WP_DEBUG_DISPLAY و SCRIPT_DEBUG در قالب مکمل‌های حالت Debug استفاده نکنید. این مسئله به نحوه عملکرد دو مورد مذکور باز می‌گردد. برای نمونه، زمانی که شما WP_DEBUG_DISPLAY را فعال می‌کنید، نمایش داده شدن یا نشدن پیام‌ها در صفحات HTML کنترل می‌شود. در این قابلیت، نمایش تمام پیام‌های خطا و دیگر اعلانات سایت، علاوه بر اینکه می‌تواند خطرات امنیتی داشته باشد، برای بازدید کنندگان هم چندان جالب نیست.

به همین سبب توصیه می‌شود که افراد از فعال کردن عملکردهای منسوخ شده مثل WP_DEBUG_DISPLAY و SCRIPT_DEBUG، حین اجرای دیباگ، خودداری کنند تا امنیت و عملکرد سایتشان به خطر نیافتد.

 

 

2- گرفتن گزارش خطای WPDP 

فعال‌سازی گزارش خطای WPDP، از جمله سازوکارهایی است که به شناسایی مشکلات مربوط به پایگاه داده کمک می‌کند. شکل جهانی گزارش خطای $wpdb دارای متغیری به نام $show_errors است که می‌توانید با تنظیم آن در وردپرس روی گزینه true، خطاهای SQL را برای هر پرس و جوی داده شده به نمایش بگذارید.

در صورتی که می‌خواهید گزارش خطای WPDP را فعال کنید، می‌توانید در داشبوردی که با انتخاب file manager باز شده، گزینه Public_html و سپس wp-includes و ودر نهایت wp-db.php را انتخاب کنید و متغیر $show_errors را به true تغییر دهید، تا به این وسیله موفق به گرفتن گزارش خطای WPDP شوید.

3- بررسی خطاهای وب سایت 

در صورتی که با خطاهای سرور در مرور سایت خود مواجه شدید، برای رفع مشکل می‌توانید گزارش‌های خطای وب سایت را بررسی کنید. هر مدیری در سایت خود، با برخی خطاها و مشکلات عملکردی رو به رو می‌شود که همین مسائل، به عوامل بروز اختلالات بدل خواهند شد. بنابراین یک بررسی کلی log کمک بزرگی در تشخیص مشکل به توسعه دهندگان مبتدی و پیشرفته خواهد کرد.

4- استفاده از فضای آموزشی LOCALHOST

فضای محلی تحت عنوان LOCALHOST، در کامپیوترهای شخصی فضایی مانند هاست یا یک سرور واقعی را برای افراد به وجود می‌آورد. فضای محلی یا لوکال هاست، همانند یک محیط آموزشی برای آزمون و خطاها عمل می‌کند. به همین دلیل استفاده از فضای آموزشی لوکال هاست، قبل از اجرای اقدامات مختلف روی هاست، به شما این امکان را فراهم می‌کند تا بتوانید از مطمئن‌ترین شیوه وارد عمل شوید.

افراد در صورت بروز هر گونه خطا در وب سایت و یا اقدام برای اعمال هر گونه ویرایش، بهتر است که ابتدا ویرایش‌ها و آزمون‌وخطاهای خود را روی یک وب سرور مجازی تست و امتحان کنند و بعد از نهایی شدن کار، آن را روی هاست خود آپلود کنند. با این توصیف، قطعا میزان خطا هنگام ویرایش و تغییرات، به شدت کاهش پیدا می‌کنید و برای شما این فرصت فراهم آورده می‌شود تا بدون نگرانی از بابت اختلالات، دیباگ وردپرس خود را انجام دهید و در واقع به دیباگ Debuggin کد PHP بپردازید.

 

جمع بندی

در حالت کلی، به سبب وجود انواع تکنیک‌ها و روش‌ها در باب اشکال زدایی و دیباگ Debuggin کد PHP، می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن، به دیباگ و برطرف کردن مشکل بپردازید. در این مسیر ابزارهای مختلف دیباگ، تحت عنوان Debuggin tool، به شما کمک می‌کنند تا به دیباگ Debuggin کد PHP بپردازید و آن را از خطاهای رایج اشکال زدایی کنید.

با توجه به آنچه تا کنون گفته شد، فرایند دیباگ وردپرس برای هر برنامه‌نویسی کاربرد دارد تا باگ‌های رایج را برطرف کند. تنها کافی است که مراحل را به درستی طی کرده و نکات مهم در فرایند دیباگ Debuggin کد PHP را در نظر بگیرد.

محصول پیشنهادی

افزونه سئو و بهینه سازی خودکار تصاویر | پلاگین SEO Friendly Images Pro

345,000 تومان

91.11%
راد ایران

راد ایران

محصول پیشنهادی

افزونه امتیازدهی و پاداش پیشرفته آوانس | پلاگین گیمیفیکیشن

585,000 تومان

97.74%
یوسف محمدیانی

یوسف محمدیانی

محصول پیشنهادی

افزونه فرم ساز ایفرم | پلاگین eForm

345,000 تومان

78.57%
وردپرس داغ

وردپرس داغ

محصول پیشنهادی

قالب فروشگاهی زنبیل | قالب zanbil

1,895,000 تومان

80%

محصول پیشنهادی

افزونه سئو ووکامرس پرمیوم | پلاگین Yoast WooCommerce SEO Premium

345,000 تومان

91.11%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه سئو اینستنتیفای | پلاگین Instantify

395,000 تومان

78.67%
بروز وردپرس

بروز وردپرس

محصول پیشنهادی

قالب فروشگاهی دیناکالا | قالب DinaKala

825,000 تومان

99.33%
آی دیزاین

آی دیزاین

محصول پیشنهادی

افزونه فرم ساز گرویتی فرمز | پلاگین Gravity Forms

395,000 تومان

47.62%

محصول پیشنهادی

قالب آموزشی و فروش دوره آنلاین شکرینو | Shokrino

645,000 تومان

96.25%
تیم شکرینو

تیم شکرینو

محصول پیشنهادی

افزونه سئو یواست پرمیوم | پلاگین Yoast SEO Premium

395,000 تومان

96.55%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه سئو ویدئو های وردپرس | پلاگین Yoast Video SEO

345,000 تومان

73.33%
فروشگاه پارس

فروشگاه پارس

محصول پیشنهادی

افزونه سئو رنک مث پرو | پلاگین Rank Math Pro

395,000 تومان

93.44%

نویسنده محدثه عسگریان

سایر مقالات نویسنده

مطالب مشابه

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه