تجربه کاربری یا UX چیست؟ طراح UX دقیقاً چه می‌کند؟

سایت

6 دقیقه زمان مطالعه

در توسعه وب و اپلیکیشن، طراحی UX بسیار مهم و موثر است. اگر در حوزه تکنولوژی کار می کنید، ممکن است با واژه ی UX برخورد کرده باشید.UX دسترسی و استفاده از محصول را برای شما آسان می کند. این موضوع فقط به اپلیکیشن ها و توسعه وب محدود نمی شود. رایانه ها، لوازم خانگی و سایر دستگاه های الکترونیکی همه به طراحی UX نیاز دارند. در این مطلب از ژاکت بیشتر با تجربه کاربری یا ux آشنا می شوید.

طراحی UX چیست؟

قبل از اینکه درباره وظایف طراح UX بگوییم، لازم است که ابتدا تعریفی از طراحی UX را بدانیم.

طراحی UX نحوه تعامل کاربران با محصولات و خدمات روزمره، مانند وب سایت ها و اپلیکیشن ها  و سهولت استفاده و کارآیی این موارد است. بهبودUX  یا تجربه کاربری برای شرکت ها و طراحان بسیار مهم است. زیرا تجربه منفی کاربر میتواند باعث عدم استفاده دوباره کاربر از محصول یا خدمات شده و در نتیجه نکات و تاثیرات مثبت آن را از بین میبرد. تمامی جنبه های روانشناسی، تجارت ، تحقیقات بازار، طراحی و فناوری در UX ترکیب می شود. وظایف طراحانUX  بسیار گسترده است! ما در بخش دوم نگاهی دقیق تر به آنچه طراح UX انجام می دهد، خواهیم داشت.

تجربه کاربری

طراحی UX در عمل

اکنون ما می دانیم که وجود طراحان UX مهم است، و تعریفی کاربردی از واژه “UX” داریم – اما در عمل  UX چگونه است؟ تصور کنید در حال خرید یک جفت کفش به صورت آنلاین هستید.

شما به دسته “کفش” در سایت فروشگاه آنلاین مراجعه می کنید و بیش از سیصد جفت مختلف برای بازدید وجود دارد. سپس متوجه می شوید که هیچ راهی برای فیلتر کردن نتایج وجود ندارد. و این موضوع به این معنی است که قبل از پیدا کردن چیزی که دنبال آن هستید باید چندین صفحه از کفش هایی که مناسب شما نیست را ورق بزنید.

در نهایت به هدف خود می رسید و محصول انتخابی را به سبد خود اضافه می کنید. شما آماده خرید هستید و به عنوان یک مشتری جدید، باید یک حساب جدید ایجاد کنید. مشکل در این قسمت این است که برای ایجاد حساب جدید حداقل ده فیلد اجباری برای پر کردن وجود دارد!

شما بخاطر این مشکلات از خرید کفش از این سایت پشیمان شده و به سایت دیگری برای خرید کفش میروید. این اتفاق همان تجربه کاربری بد است. UX فقط در مورد وب سایت ها صدق نمی کند؛ هر نوع محصول یا خدماتی که از آنها استفاده می کنید نوع خاصی از تجربه کاربری را تداعی می کنند.

برای یک تجربه کاربری خوب باید در نظر داشته باشید که کاربر شما کارهای مورد نظر خود را با حداقل تلاش  و به آسانی انجام دهد.

اگر سایت وردپرسی دارید، پیشنهاد می کنیم با راهکارهای بهبود تجربه کاربری در وردپرس آشنا شوید.

یک طراح UX چه می کند؟

اگر قصد دارید طراح UX باشید، باید بدانید طراحان UX چگونه کار می کنند. انتظار دارید در چه نوع پروژه هایی کار کنید؟ نقش شما در یک شرکت چیست؟ طراح UX در واقع چه می کند؟

شما به عنوان یک طراح UX باید محصولات و فناوری را برای افراد قابل استفاده کرده و در دسترس قرار دهید. طراحان UX معمولا به عنوان بخشی از یک تیم گسترده تر کار می کنند و اغلب خود را واسطی بین کاربر، تیم توسعه و سهامداران اصلی کسب و کار می دانند. به عنوان یک طراح UX ، وظیفه شما در درجه اول حمایت از کاربر نهایی یا مشتری است. طراح UX باید موارد بهتر برای کاربر و تجربه کلی او را در نظر بگیرد. در عین حال، شما همچنین باید از بابت برآورده شدن نیاز های کسب و کار از طریق محصول یا خدمات اطمینان حاصل کنید.

در عنوان شغلی طراح UX، حرفه های تخصصی زیادی وجود دارد. ما برخی از رایج ترین عناوین شغلی را در این مقاله شرح داده ایم.

طراحی ux

بسته به نقش شما و شرکتی که در آن کار می کنید، وظایف روزمره شما نیز متفاوت خواهند بود.

کار UX شامل موارد تحقیق، آزمایش، تجزیه و تحلیل کسب و کار، مدیریت پروژه و اصول مختلف روانشناسی و همچنین کارهای طراحی عملی تر مانند نمونه سازی است.

همچنین انجام برخی کار ها را می توان از یک طراح UX انتظار داشت ، از جمله:

  • انجام تحقیقات از کاربران
  • ایجاد پرسونا (کاربر خیالی)
  • معماری اطلاعات نمایش داده شده درباره یک محصول دیجیتالی
  • طراحی مسیر های کاربر
  • ایجاد نمونه های اولیه
  • انجام آزمایش کاربر

شما باید بدانید که طراحان UX معمولاً مسئول طراحی بصری یک محصول نیستند. بلکه آنها بر مسیری که کاربر طی می کند، تمرکز می کنند.

این مقاله را حتما بخوانید
راهنمای سئو سایت موزیک

در بخش بعدی، ما نگاهی دقیق تر به روند طراحی UX و برخی از وظایف کلیدی که طراح UX انجام خواهد داد، خواهیم داشت.

وظایف معمول یک طراح UX چیست؟

انجام تحقیقات از کاربران

به عنوان یک طراح UX، باید هر مرحله از فرایند طراحی UX را طی کنید تا مطمئن شوید که همه محصولات با در نظر گرفتن کاربر طراحی شده اند.

مرحله اولیه در فرایند طراحی UX جایی است که تحقیقات انجام می شود.  یکی از وظایف طراح UX داشتن تصویری کامل از افرادی است که برای آنها طراحی انجام می دهد. این تحقیق ممکن است شامل بررسی آنچه وب سایت شرکت در حال حاضر ارائه می دهد، مصاحبه با کاربران، شناسایی نقاط قوت و ضعف و انجام تحقیقات درباره رقبا برای مشاهده سایر موارد موجود باشد. بهتر است در این خصوص با ابزار آنالیز رقبا شنا شوید.

به طور خلاصه، مرحله تحقیق از کاربر زمانی است که شما دقیقاً مشخص می کنید برای چه کسانی طراحی می کنید و اهداف و چالش های کاربران در رابطه با محصول چیست.

معماری اطلاعات

در مرحله بعد، باید درباره نوع محتوای مورد نیاز و نحوه ساختار آن در وب سایت یا برنامه فکر کنید. این امر به عنوان معماری اطلاعات شناخته می شود. شما باید منطقی ترین طرح بندی و سازماندهی محتوا را انجام دهید.

با معماری اطلاعات خوب، کاربر می تواند به راحتی آنچه را که بدنبال آن است، پیدا کند و به راحتی از یک صفحه به صفحه دیگر برود.

نمونه سازی و آزمایش کاربر

طراح UX با ترسیم چیدمان محصول نمونه های اولیه را ایجاد می کند و برخی آزمایش های کاربر را انجام می دهد.

نمونه اولیه یک نسخه ساده و کوچک شده از محصول شما است. آزمایش نمونه های اولیه شما بر روی کاربران واقعی به شما کمک می کند تا قبل از ایجاد محصول نهایی ، ایرادات طراحی را مشخص کنید. چندین مرحله آزمایش باید قبل از طراحی کامل انجام شود.

طراحی بصری

احتمالا تا کنون دریافتید که هیچ یک از وظایفی که درباره آنها صحبت کردیم، به طراحی بصری محصول مربوط نمی شود. در حالی که برخی از طراحان UX در طراحی بصری نیز تخصص دارند که این موضوع مربوط به طراحی رابط کاربری (UI) است.

آخرین نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که کار یک طراح UX معمولا پس از عرضه محصول به پایان نمی رسد. اصلاحات، تغییرات کوچک، رونمایی از نسخه های جدید، گردآوری بازخوردها، تجزیه و تحلیل آنها برای مورد بحث قرار دادن آنها با تیم، از دیگر مسئولیت های طراح UX است.

ux در موبایل

یک طراح UX به چه مهارت هایی نیاز دارد؟

با توجه به طیف وسیعی از وظایف طراحان UX، آنها باید مجموعه ای از مهارت های متنوعی داشته باشند. علاوه بر مهارت های فنی و طراحی، نمونه سازی اولیه و تفسیر داده ها و بازخورد، طراحان UX به مهارت های “روانشناسی” خاصی نیز نیاز دارند.

سازگاری، ارتباط، همدلی، حل مشکل و کار گروهی از جمله مهارت های روانشناسی ضروری هستند. به عنوان یک طراح UX، این مسئله مهم است که بتوانید به طور موثر با اطرافیان خود همکاری کنید . مشتریان و ذینفعان، توسعه دهندگان و طراحان دیگر، تا کاربر نهایی.

دانش تجاری همچنین در صنعت طراحی UX داراری اهمیت بوده. این مهم است که هم اهداف شرکت و هم نیازهای مخاطبان مورد نظر را درک کرده و در هنگام ارائه راه حل های طراحی، آنها را با یکدیگر هماهنگ کنید.

بازار کار طراح و حقوق و دستمزد

همانطور که گفتیم، UX خوب مترادف با کسب و کار خوب است، زیرا تجربه کاربری خوب باعث رضایت مشتریان شده و این امر برای کسب و کار شما خوب است. تقاضا برای جذب طراحان UX بطور اساسی افزایش یافته است – و با پیشرفت صنعت فناوری ، نیاز به طراحان UX بیشتر از همیشه است.

این افزایش تقاضا منجر به افزایش حقوق متوسط ​​طراحان UX نیز شده است. به عبارت دیگر ، چشم انداز حرفه ای در طراحی UX عالی و در عین حال رقابتی است؛ اگر می خواهید واقعاً در بازار شناخته شده و مطرح شوید، ما به شما توصیه می کنیم از یک مشاور طراحی UX کمک گرفته بگیرید تا در این عرصه موفق باشید.

جمع بندی

همانطور که می بینید، UX یک مسیر شغلی جذاب، متنوع و بسیار رضایت بخش است که می تواند شما را در جهات مختلف راهنمایی کند. امیدوارم شما در حال حاضر پیش فرض خوبی از آنچه که یک طراح UX انجام می دهد، داشته باشید!  ما منتظر نظرات و شنیدن از تجربه های شما درباره UX در قسمت نظرات هستیم.

محصول پیشنهادی

افزونه سئو رنک مث پرو | پلاگین Rank Math Pro

395,000 تومان

93.44%

محصول پیشنهادی

افزونه سئو یواست پرمیوم | پلاگین Yoast SEO Premium

395,000 تومان

96.55%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه المنتور پرو | پلاگین Elementor Pro

395,000 تومان

90.34%

محصول پیشنهادی

افزونه خروجی اطلاعات مرسا | پلاگین Mersa Data Export

138,000 تومان

73.33%

محصول پیشنهادی

افزونه بهینه‌سازی پیشرفته دیتابیس | Database Cleaner

345,000 تومان

73.33%

نویسنده سینا عباسی

سایر مقالات نویسنده

مطالب مشابه

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه