Retry
سی پنل چیست

اگر دوست دارید فایل های سایتتان را خودتان مدیریت و بررسی کنید و نیازی به استخدام و همکاری با یک مدیر سرور نداشته باشید، بهترین راه حل استفاده از یک فضای میزبانی جذاب است. شما با نصب سی پنل بر روی هاست خود می توانید به راحتی فضای میزبانی وب خود را مدیریت کرده و از امکانات آن برای سایت خود استفاده کنید. پیشنهاد می کنیم برای آشنایی بیشتر با این فضای میزبانی جذاب در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

سی پنل | cPanel چیست ؟

سی پنل یک رابط کاربری گرافیکی آنلاین است که مبتنی بر Linux است و برای کنترل، مدیریت، سازماندهی و بهبود وب سایت وردپرس از آن استفاده می شود. سی پنل همچنین به شما امکان می دهد یک وب سایت کامل منتشر کنید، دامنه ها را مدیریت کنید، داده ها را در وب سایت خود سازماندهی کنید و … . علاوه بر این، سی پنل فقط به وردپرس محدود نمی شوند.

سی پنل دارای دو رابط است، یک رابط کاربری اصلی و یک رابط مدیریت سرور به نام Web Host Manager.در واقع Web Host Manager علاوه بر تنظیمات سرور، می تواند چندین حساب ایجاد کرده و بیش از یک سایت را مدیریت کند.. سی پنل یک پلتفرم کاربرپسند است که برای راحت تر کردن مدیریت حساب های میزبانی وب طراحی شده است. اگر در حال راه اندازی یک وب سایت یا یک وبلاگ وردپرس هستید و مبتدی هستید، بهتر است میزبانی را بر اساس سی پنل انتخاب کنید.

به زبان ساده، سی پنل داشبوردی است که به شما در مدیریت حساب میزبانی خود کمک می کند. این شبیه به دسکتاپ در رایانه شما عمل می کند، جایی که آیکون ها و برنامه های مختلفی را پیدا خواهید کرد که می توانید از آنها برای انجام کارهای خاص استفاده کنید.

بدون cPanel، مدیریت محیط میزبانی شما بسیار فنی خواهد بود. اما، با استفاده از داشبوردی مانند cPanel انجام کارهای پیچیده تنها چند کلیک طول می کشد. این نرم افزار منحصر به فرد این امکان را فراهم می کند تا مبتدیان کامل بتوانند حساب های میزبانی خود را مدیریت کنند.

در زیر می آموزید که سی پنل چیست، مزایای دسترسی به داشبورد سی پنل و انواع وظایف میزبانی که می توانید از طریق سی پنل انجام دهید.

مزایای سی پنل :

1 . رابط کاربر پسند : رابط cPanel ویژگی‌های مختلف را تحت ماژول‌های قابل مدیریت دسته‌بندی می‌کند و به کاربران این امکان را می‌دهد تا به راحتی آنها را پیدا کنند. داشبورد cPanel همچنین دارای منوها و گرافیک های بصری برای استفاده راحتتر می باشد .

2 . سازگار بودن :  سی پنل به عنوان یکی از محبوب ترین کنترل پنل ها با چندین مرورگر وب از جمله گوگل کروم، سافاری و فایرفاکس سازگار است. علاوه بر این، سی پنل از بسیاری از برنامه های بهینه کردن سایت، از جمله سازندگان سایت و ابزارهای SEO پشتیبانی می کند.

3 . ویژگی های منحصر به فرد : سی پنل بدون نیاز به دانش فنی پیشرفته، به کاربران اجازه می دهد امکان ویرایش مواردی مانند ایجاد زیر دامنه و حساب های FTP، مدیریت پایگاه های داده MySQL و تهیه نسخه پشتیبان از سایت را داشته باشند .

4 . نصب خودکار نرم افزار :  سی پنل نه تنها ویژگی های متعددی را ارائه می دهد، بلکه به خوبی با نصب کننده برنامه های Softaculous ادغام شده است. این امکان دسترسی به بیش از 400 برنامه از جمله سیستم های مدیریت محتوای معروف را برای شما فراهم می کند .

معایب سی پنل

تجربه ما نشان می‌دهد که حتی با داشتن تمام ابزارهای لازم برای نگهداری از هاستینگ، اکثر بازرگانان تجارت الکترونیک ترجیح می‌دهند در صورت بروز مشکل در سرور به پشتیبانی مراجعه کنند. کسانی که سعی می کنند خودشان آن را تعمیر کنند، به احتمال زیاد به عملکرد  آن آسیب می رسانند. تنها اقلیت مطلق صاحبان فروشگاه‌های آنلاین، که اهل فن هستند، می‌توانند عملکرد مناسب سرور را حفظ کنند یا در صورت از کار افتادن آن را تعمیر کنند.

علاوه بر دلایل واضح برای واگذاری کار سرور به یک پیمانکار، معایب بیشتری نیز در زیر سطح وجود دارد.

1 – cPanel پایداری پایینی دارد : پایداری سی پنل بسیار پایین است. در طول به روز رسانی های اصلی، خطر از دست دادن داده ها یا بازنویسی تنظیمات فعال با تنظیمات جدید وجود دارد. بازیابی تنظیمات، در این مورد، به دلیل ساختار فایل بیش از حد پیچیده مشکل ساز است.

2- عدم انعطاف پذیری: سیستم های سرور توسط برنامه های کنترل تنظیمات خودکار پیکربندی می شوند. آنها می توانند رفتار یک و چند سرور را تنظیم کنند. این روش به دلیل اثربخشی آن محبوبیت بیشتری پیدا می کند. اما cPanel اجازه نمی دهد این نوع خودکارسازی تمام منابع را تحت کنترل خود نگه دارد.

3- امنیت ضعیف: با توجه به سیاست به روز رسانی cPanel با تمرکز بر ثبات، سرورها با نرم افزار قدیمی و آسیب پذیر به روز می شوند. به روز رسانی اجزای جداگانه بدون به روز رسانی پنل غیرممکن است، به همین دلیل است که ارائه دهندگان هاست به ندرت این کار را انجام می دهند.

پانل های کنترل پوسته بین سخت افزار را ایجاد می کنند. اتصال به سطح قابل توجهی از کنترل می‌افزاید، اما امنیت زیادی را نیز به خطر می‌اندازد. سی پنل بسیار محبوب است که آن را به یک هدف اصلی برای هکرها تبدیل می کند.

4- زمان بر است: حتی کوچکترین تغییرات در یک وب سایت ممکن است مدتی طول بکشد تا انجام شود… در حین جستجو در cPanel، زمانی را از دست می دهید که می توانید برای اقدامات سودآورتر صرفه جویی کنید.

وقتی نوبت به رویه‌های خاصی با فایل‌ها می‌رسد، ممکن است ساعت‌ها طول بکشد. بگویید، شما یک دایرکتوری با 10000 فایل منحصر به فرد دارید. اگر بخواهید فقط فایل هایی را که با یک عبارت خاص یا هر متغیری شروع می شوند جابه جا کنید چه؟ این کار را نمی توان با یک رشته در cPanel انجام داد

5 – رابط وب: رابط وب یک نجات دهنده زندگی برای یک تازه کار و تقریباً یک استاندارد صنعتی برای هر نرم افزاری است. برای کارهای ساده و تنظیماتی که به کاربران بی تجربه اجازه می دهد سرور را دستکاری کنند مناسب است. اما استفاده از رابط وب برای کارهای پیچیده تقریبا غیرممکن است. پیکربندی سرورها از طریق cPanel تقریباً مشابه کدنویسی با ماوس است – غیرحرفه ای و بی اثر.

6 – سازماندهی فایل غیر معمول: cPanel محیط شخصی خود را ایجاد می کند، مانند مسیرهای فایل یا دایرکتوری ثبت خطا. ایجاد تغییرات در فایل های پیکربندی محیط، عملکرد صحیح cPanel یا سرور را تضمین نمی کند.

این اکوسیستم داخلی که صرفاً توسط cPanel ایجاد شده است، کاربر را از انجام تنظیمات عمیق عملکرد سرور مانند اجرای HTTP/2 محروم می کند.

7 – مشکلات پیچیده ثبت: مشکلات مربوط به سرورها را می توان به چندین منبع متصل کرد. یکی پس از دیگری، خطا می تواند در زنجیره پیچیده ای از مسائل ایجاد شود که منجر به خطای مرگبار شود، بدون اینکه نشانه ای از شروع همه چیز باشد. هر روز این اتفاق نمی افتد، اما در چنین حالتی، سی پنل به شما اجازه نمی دهد که نقطه شروع را ردیابی کنید و مشکل واقعی را برای جلوگیری از تکرار آن برطرف کنید.

چرا می خواهید از سی پنل استفاده کنید؟

بدون سی پنل، مدیریت واقعی سرور شما بسیار دشوار خواهد بود. برای انجام کارهای بسیار ساده به دانش فنی پیشرفته نیاز دارید. مگر اینکه بخواهید زمان بگذارید تا بفهمید خط فرمان چگونه کار می کند، مدیریت سرور یا حتی راه اندازی یک وب سایت برای شما بسیار سخت خواهد بود.

cPanel یکی از پرکاربردترین کنترل پنل ها در فضای هاست است. معمولاً در برنامه های میزبانی مشترک استفاده می شود، اما آن را در انواع دیگر سبک های میزبانی نیز خواهید یافت. با این حال، هنگامی که به اشکال پیشرفته تری از میزبانی مانند میزبانی مدیریت شده وردپرس، VPS و میزبانی ابری دسترسی پیدا می کنید، معمولاً یک کنترل پنل سفارشی پیدا خواهید کرد.

cPanel به مبتدیان کمک می کند تا محیط سرور خود را بدون منحنی یادگیری بیش از حد مدیریت کنند. مجموعه ویژگی ها می تواند برای مبتدیان کمی طاقت فرسا باشد، اما انجام برخی وظایف برای راه اندازی سایت شما بسیار ساده است.

آیا سی پنل رایگان است؟

cPanel رایگان نیست، ولی با این وجود خیلی از ارائه دهندگان هاست بدون هزینه اضافی، سی پنل را در برنامه های میزبانی خود قرار می دهند. برخی از ارائه دهندگان هم به عنوان آپشن در بسته های پیشنهادی خود سی پنل را برای سال اول رایگان عرضه می کنند و در سال های بعد هزینه ای دریافت می کنند.

آیا cPanel  امن است؟

سی پنل هر سایت مخصوص همان سایت می باشد، ولی این نکته را فراموش نکنید حتما نام کاربری و رمز عبور خود را دور از دسترس نگه دارید. این نکته ساده ولی مهم برای ایمن نگه داشتن اطلاعات و تنظیمات وب سایت شما است، پس حتما این نکته را در نظر داشته باشید!

روش های مختلفی برای دسترسی به cPanel وب سایت شما وجود دارد و ما قصد داریم در آموزش نصب وردپرس روی سی پنل در مورد همه راه های ورود به سی پنل صحبت کنیم.

بله، سی پنل امن است. به شما یک حساب کاربری داده می شود که می توانید با شناسه ایمیل و گذرواژه خود به آن دسترسی پیدا کنید. توصیه می شود شناسه و رمز ورود cPanel خود را مخفی نگه دارید زیرا حاوی اطلاعات و تنظیمات وب سایت شماست. علاوه بر این، سیستم عامل سی پنل به خودی خود یک نگرانی امنیتی نیست، اما برخی از هکرها و مجرمان سایبری در آنجا هستند که می توانند سعی کنند سایت شما را هک کنند یا اطلاعات مهم را بدزدند. برای به حداقل رساندن این موارد به روزرسانی های سی پنل منتشر می شود و امنیت پیشرفته تری با اطمینان از رفع اشکال در صفحه کنترل انجام می شود. در هر صورت، همیشه به شما توصیه می شود که از سرویس های امنیتی مثل افزونه های امنیتی برای وب سایت وردپرس خود استفاده کنید.

نحوه ورود به سی پنل

ورود به سیستم از طریق نوار آدرس

با استفاده از نوار آدرس مرورگر می توانید وارد سی پنل خود شوید. فقط آدرس وب سایت خود را تایپ کنید و در انتهای آدرس وب سایت خود، برای cPanel SSL “: 2082” یا “: 2083” را تایپ کنید. در اینجا مثالی از نحوه نمایش آدرس cPanel شما آورده شده است  https://yourwebsite.com:2083 . علاوه بر این، روش دیگری برای ورود به سی پنل خود این است که به جای ارقام عددی، بعد از آدرس خود تایپ کنید. در پایان آدرس شما چیزی شبیه به این خواهد بود  .

ورود به سیستم از طریق آدرس IP

اگر وب سایت جدیدی دارید احتمال اینکه سوابق DNS شما هنوز در سرور پخش نشده باشد وجود دارد بنابراین نمی توانید از روش 1 استفاده کنید. شما همچنین می توانید از طریق آدرس IP خود به cPanel وب سایت خود دسترسی پیدا کنید. نمونه ای از آدرس وب سایت شما چیزی شبیه به این است

علاوه بر این، اگر سی پنل را به زبانی متفاوت از انگلیسی ترجیح می دهید، می توانید زبان را از پایین صفحه ورود تغییر دهید. همچنین، توصیه می کنیم صفحه ورود cPanel خود را بوکمارک کنید. این کار باعث می شود شما بدون دردسر تایپ کردن Ips یا اعداد، بعداً به راحتی به صفحه خود برگردید. سرانجام، هنگامی که وارد صفحه ورود سی پنل شدید، تنها کاری که باید انجام دهید این است که نام کاربری و رمز ورود خود را وارد کنید و بر روی دکمه زیر قسمت های ورودی کلیک کنید تا وارد صفحه کنترل وب سایت خود شوید.

نصب وردپرس از سی پنل

اکثر هاست ها یک ابزار نصب نرم افزار در سی پنل به شما می دهند که نصب وردپرس را برای شما آسان می کند. در سی پنل برای نصب سایت وردپرسی خود باید آخرین نسخه رسمی CMS را از وب سایت وردپرس به صورت فایل فشرده دانلود کنید و آن را در دسکتاپ خود ذخیره کنید. پس از دانلود فایل فشرده، فایل را از حالت فشرده خارج کنید.

  1. 1. به حساب سی پنل خود بروید و در مرورگر به آدرس زیر بروید com/cpanel.
  2. 2. اطلاعات کاربری خود را وارد کرده و وارد شوید.
  3. 3. ابزار File Manager را پیدا کرده و آن را باز کنید.
  4. 4. به دنبال دایرکتوری public_html بگردید. دایرکتوری public_html پایه سایت شما می باشد
  5. 5. شما باید در مورد مکان سایت وردپرسی خود تصمیم بگیرید. دو گزینه وجود دارد:

1 – در فهرست اصلی دامنه شما به عنوان مثال (e.g., your_domain_name.com/)

تمام محتویات پوشه وردپرس را آپلود کنید، اما نه خود پوشه. پس از آپلود، همه فایل‌ها و زیرپوشه‌های WP باید در public_html  قرار بگیرند.

2 – در یک زیر پوشه از دامنه شما به عنوان مثال  (e.g., your_domain_name.com/site1)

کل پوشه وردپرس را آپلود کنید. پس از اتمام، نام پوشه وردپرس را به نام دلخواه خود تغییر دهید و بعد از آن پوشه wp را در سی پنل آپلود کنید.

6. بعد از انجام مراحل بالا در سی پنل فایل فشرده وردپرس را از وب سرور خود حذف کنید. روی فایل فشرده کلیک راست کرده و Delete را بزنید.

فایل ها باید در پوشه ای به نام WordPress استخراج شوند. تمام پوشه ها و فایل های ضروری وردپرس باید در این پوشه لیست شوند. حالا می توانید با مراجعه به این آدرس  your_domain_name.com/wordpress ، نصب وردپرس را آغاز کنید.

سیستم مدیریت محتوا وردپرس به شما این امکان را می دهد که بدون دانش کدنویسی سایت خود را سفارشی سازی کنید. با وردپرس می‌توانید صفحات، رسانه‌ها، ویدیوها و خیلی از فایل های دیگر را در سایت خود به راحتی اضافه یا حذف کنید . از این رو، ترکیب وردپرس و سی پنل باعث می شود در حالی که وب سایت وردپرس شما به شما امکان می دهد صفحات را به راحتی طراحی کنید ، سی پنل به شما کمک می کند به راحتی سایت خود را مدیریت کنید .

اگر می خواهید سایت وردپرسی خود را در سی پنل نصب کنید به مقاله اموزش نصب وردپرس در سی پنل مراجعه کنید.

آیا همه هاستینگ ها از cPanel استفاده می کنند؟

نزدیک به 2 میلیارد وب سایت در جهان وجود دارد که از این تعداد تنها 400 میلیون وب سایت فعال هستند. از این رو از تعداد گسترده وب سایت هایی که امروز داریم، برخی از وب سایت ها ممکن است از پنل های کنترل سفارشی استفاده کنند .این کنترل پنل های سفارشی دقیقاً مانند همتای خود، سی پنل کار می کنند. تنها تفاوت این است که این سی پنل های سفارشی توسط ارائه دهندگان میزبانی وب ارائه می شوند و نه با نام تجاری.

سی پنل چه کمکی به شما می کند؟

cPanel به شما امکان می دهد چندین عملکرد مهم مانند:

  • به راحتی نرم افزارهایی مانند وردپرس، جوملا، دروپال و غیره را نصب کنید
  • اضافه کردن نام های دامنه و زیر دامنه های جدید به حساب میزبانی خود
  • آپلود فایل ها به طور مستقیم به سرور شما
  • مدیریت حساب های FTP برای آپلود فایل ها از طریق FTP
  • ایجاد و مدیریت پایگاه داده های جدید برای ذخیره محتوا
  • افزایش امنیت به چند روش مختلف
  • تشخیص مشکلات کامپیوتر شما

همانطور که در این راهنمای cPanel حرکت می کنید، دقیقاً یاد خواهید گرفت که چگونه می توانید هر یک از آن عملکردها را انجام دهید.

جایگزین های سی پنل

در صورتی که تصمیم گرفتید از سی پنل استفاده نکنید گزینه های مشابهی وجود دارند که هرکدام از انها مزایای رقابتی خوبی دارند:

  • Plesk – رهبر فعلی بازار. پلسک شباهت های زیادی با سی پنل دارد و به شما امکان می دهد برنامه ها، پایگاه های داده، دامنه ها و موارد دیگر را به راحتی کنترل کنید. برای مدیریت چندین سرور عالی است. بزرگترین مزیت آن سازگاری با سیستم عامل های ویندوز است.
  • DirectAdmin – رابط DirectAdmin برای استفاده آسان است و امکان سفارشی سازی های پیشرفته را فراهم می کند.
  • Spanel – یک محصول اختصاصی از ScalaHosting. Spanel ظاهری آشنا و پیمایش آسان را ارائه می دهد.

سخن پایانی

برای مدیریت موثر وب سایت خود، لازم نیست در استفاده از cPanel متخصص شوید. فقط با دانشی ابتدایی می توانید تمام کارهای مورد نیاز برای راه اندازی وب سایت خود، ایجاد یک آدرس ایمیل، در واقع ساختن سایت خود و حتی برنامه ریزی جهت تهیه نسخه پشتیبان را انجام دهید.

دسته بندی: وب , سایت , برنامه نویسی , هاست

دیدگاه‌ها

Comments
  • سیامک

    پس معایبش کو ، ننوشتین ؟

    • صبا پلاشانی

      سلام.
      ممنون از یادآوری خوبتون. مطلب به روز شد

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *