zhaket logo

قبل از نصب وردپرس به این نکات خوب دقت کنید

اخبار روز وردپرس

6 دقیقه زمان مطالعه

اولین کاری که معمولا پس از نصب وردپرس انجام می‌شود، نصب افزونه‌های مختلف و پلاگین های متعدد است. بیشتر افراد به انواع افزونه‌های وردپرس علاقه دارند و برای انجام ساده‌ترین کار‌ها در وب‌سایت یک افزونه برای آن راه اندازی می کنند. لازم است بدانید نصب چند پلاگین بر روی سایت نتنها تصمیم درستی نیست، بلکه باعث افت کارایی وردپرس و از دست رفتن منابع هاست و بروز مشکلات فنی فراوان می شود. اما برای رفع و کاهش این مشکلات در وردپرس باید چه‌کاری انجام دهیم؟

 

تنظیمات پیش‌فرض ورود به پنل مدیریت

اگر از نام کاربری “admin” برای ورود به پنل مدیریت سایت استفاده می‌کنید. قبل از وقوع اتفاقات بد، بهتر است همین حالا نام کاربری را تغییر داده و از نام پیچیده‌تری استفاده کنید. هکر‌ها برای نفوذ به وب‌سایت از طریق روش حمله به صفحات ورود وب‌سایت‌ها، اولین کلمه‌ای که برای نام‌کاربری استفاده می‌کنند، کلمه پیشفرض admin است. استفاده از نام کاربری admin باعث می‌شود افراد خرابکار و هکرها بدون دردسر و تنها با یافتن رمز عبور به سایت شما نفوذ کنند.
اگر تنها یک نام‌کاربری admin بر روی سایت خود دارید، برنامه های مخرب به زودی متوجه ناامن بودن سایت شما خواهند شد. استفاده از نام کاربری پیچیده برای ورود به پنل مدیریت سایت باعث سخت شدن دسترسی هکرها به سایت می‌شود.

اگر شما نیز از نام‌کاربری admin استفاده می‌کنید و اکنون قصد تغییر آن را دارید، به راحتی به بخش مدیریت کاربر‌ها در پیشخوان مدیریت وردپرس مراجعه کرده و یک کاربر جدید با نام‌کاربری پیچیده‌تر برای خود انتخاب و دسترسی مدیر کل را به او بدهید. بعد از آن نام کاربری admin را حذف کنید.

استفاده از نام کاربری پیچیده باعث افزایش امنیت سایت و جلوگیری ورود هکران به سایت و در نهایت موجب کاهش مشکلات وردپرس می‌شود.

 

نصب بیش‌از‌حد افزونه‌ها

اگرچه با نصب افزونه‌های مختلف قابلیت و ویژگی‌های جدید به سایت وردپرسی خود اضافه می‌کنید، به این نکته نیز توجه داشته باشید که با نصب هر افزونه اضافه خطر نفوذ هکر‌ها و بروز مشکلات وردپرس نیز بیشتر می‌شود. همیشه قبل از نصب افزونه به ماهیت افزونه و میزان امنیت‌ آن‌ توجه کنید.

  1. باگ افزونه‌ها: بعضی از افزونه‌ها دارای مشکلات و باگ‌های زیادی هستند که می‌تواند تاثیر منفی بر روی سایت وردپرسی شما بگذارد.
  2. ناسازگاری افزونه‌ها: گاهی اوقات وقتی افزونه‌ای را بر روی سایت وردپرسی خود نصب می‌کنید با افزونه‌های دیگر و یا حتی نسخه سایت وردپرس شما ناسازگاری دارد و ممکن است مشکلات زیادی مانند سفید شدن صفحه سایت برای شما پیش آورد.
  3. مسائل امنیتی: اگر شما افزونه‌ای با امنیت پایین بر روی سایت خود نصب کنید ممکن است باعث کاهش امنیت کلی سایت شما شود و خطرات امنیتی برای سایت به بار بیاورد.
  4. عملکرد وب‌سایت: اگر بر روی سایت خود بیش‌از‌حد افزونه نصب کنید باعث می‌شود منابع زیادی از سایت شما اشغال شود و عملکرد و سرعت سایت شما را کاهش یابد.

نصب بیش‌از‌حد افزونه بر روی سایت مشکلات امنیتی و ناسازگاری پیش‌ می‌آورد و همچنین بروزرسانی و نظارت نیز سخت خواهد شد. در نتیجه پیشنهاد می‌شود از حداقل تعداد افزونه استفاده و افزونه‌هایی که اهمیت چندانی ندارند را از روی سایت خود پاک کنید.

به طور کل وردپرس آهسته نیست اما شما با نصب افزونه‌های مختلف بر روی آن باعث می‌شوید که سرعت سایت کاهش یابد. برای بهبود سرعت سایت کافی است افزونه‌های کمتری بر روی سایت نصب و از پلاگین های کاربردی که واقعا نیاز دارید بهره ببرید.

 

زیرساخت و فضای نامناسب

یکی از راه‌های کاهش مشکلات وردپرس انتخاب فضای مناسب جهت آپلود فایل‌ها، افزونه‌ و غیره می‌باشد. قبل از نصب افزونه و قالب‌های مختلف بر روی سایت وردپرسی خود ابتدا لازم است فضای مناسبی – هاست برای آپلود سایت خود برگزینید. پس از انتخاب، در محیطی دیگر آن را تست و بررسی کنید و بعد از اطمینان از فضای مناسب، آن را بر روی سایت خود اعمال کنید تا در هنگام بروزرسانی افزونه‌ها با مشکل مواجه نشوید. چرا که گاهی در صورت وجود مشکل حتی حذف افزونه‌ها نیز کاری از پیش نمی‌برد.

با انتخاب یک هاست خوب می‌توانید باعث افزایش فروش و سئو سایت خود شوید و به راحتی افزونه و قالب‌های مختلف را بر روی آن آپلود کنید.

 

عدم توجه به امنیت سایت

بیشتر کسب‌و‌کارهای فعال در بستر اینترنت قرار دارند باید از امنیت لازم برخوردار باشند. معمولا سایت‌هایی که امنیت پایینی دارند بیشتر مورد حمله هکران قرار می‌گیرند.
افزایش امنیت سایت باعث دستاوردهای زیر می شود:

  1. اعتماد کاربران را بدست می‌آورید.
  2. امنیت سایت شما بالا رفته و کمتر مورد حمله قرار می‌گیرد.
  3. اطلاعات کاربران در سایت شما محفوظ می‌ماند.
  4. کاهش مشکلات پیش‌بینی نشده در وردپرس.
  5. اعتماد موتورهای جستجو به سایت.

راهکارهایی برای افزایش امنیت

  1. گواهی امنیتی ssl برای سایت: اگر سایت شما http است حتما گواهی ssl را برای افزایش امنیت سایت خود تهیه کنید.
  2. بروزرسانی مداوم قالب و افزونه‌های موجود در سایت
  3. استفاده از رمز عبور پیچیده: استفاده از رمز عبور قوی باعث کاهش حملاتی مانند Broute Force می‌شود.
    بهتر است تمامی اعضا و مدیر سایت رمز یکسانی نداشته باشند و از رمزعبور منحصر به فرد خود استفاده کنند.
  4. دسترسی افراد را کم و محدود کنید تا هرکسی به تمام پیشخوان مدیریت سایت شما دسترسی نداشته باشد.

امنیت یک بحث بسیار بزرگی که بدون کمک گرفتن از متخصصان امنیت تقریبا غیرممکن است. به کمک خدمات ژاکت سرویس می توانید امنیت سایت خود را افزایش و از ایمنی کسب و کار خود مطمئن شوید.

 

پشتیبان گیری از اطلاعات سایت

برای جلوگیری از مشکلات وردپرس همواره از سایت خود پشتیبان تهیه کنید. البته گاهی اکثر شرکت های میزبانی هاست  اینکار را انجام می‌دهند اما پیشنهاد می‌کنیم یک نسخه پشتیبان نیز توسط خودتان انجام شود. در برخی از مواقع افراد فکر می‌کنند به درستی از سایت خود پشتیبان‌گیری انجام داده اند اما درواقع احتمالا اینطور نیست و وقتی مشکلی برای سایت پیش می‌آید اطلاعات و داده‌های سایت از بین می‌روند و بازگرداندن آن تقریبا غیرممکن می‌شود.

اگر پشتیبان‌گیری از سایت خود را به‌طور کامل یاد ندارید، پیشنهاد می‌کنیم از افزونه های پشتیبان گیری سایت استفاده کنید.

 

بی توجهی به کارایی سایت

سرعت سایت یکی از عوامل بسیار پراهمیت است. گوگل هنگام رتبه‌بندی سایت‌ها به این عامل توجه می‌کند و معتقد است سایتی که سرعت بهتری دارد می تواند در کنار فاکتورهای دیگر رتبه بهتری داشته باشد. اگر وب‌سایت شما به آهستگی بارگزاری ‌شود باعث تجربه بد کاربری شده و ممکن است برای همیشه سایت شما را ترک کنند.

یکی از مهم‌ترین مشکلات وردپرس که برای عموم وب‌سایت‌ها وجود دارد، بارگزاری بسیار کند وب‌سایت است.

برای تست سرعت سایت خود می‌توانید از ابزار آنلاین مانند gtmetrix استفاده کنید. گاهی اوقات برخی از افراد به کمک این ابزارها سرعت وب‌سایت را بررسی می‌کنند و وقتی از سریع بودن سرعت صفحه اصلی سایت مطمئن شدند نسبت به سایر قسمت‌های سایت بی‌توجه می شوند، اما فراموش نکنید گاهی استفاده از تصاویر بهینه‌ نشده هم می‌تواند سرعت سایت شما را کاهش دهد.

بهترین کاری که برای افزایش سرعت بارگذاری سایت می‌توانید انجام دهید فعال کردن لود شدن مرحله‌ای تصاویر و تهیه کش از وب‌سایت است که تاثیر زیادی بر روی افزایش سرعت سایت دارد. بهترین افزونه‌ها برای کش وردپرس را می توان LiteSpeed Cache و  WP Super Cache و WP Rocket نام برد.

 

عدم بررسی و ارزیابی مشکلات سایت

پس از راه‌اندازی وب‌سایت خود حتما تمامی عوامل مانند بروزرسانی، سرعت سایت و بسیاری فاکتورهای دیگر را چک کنید. شاید سایت شما از امنیت خوبی برخوردار باشد ولی موارد دیگری نیاز به بررسی دارند که نباید از قلم بیوفتند.

  1. سرعت بارگزاری وب‌سایت: سرعت وبسایت یک مسئله مهم است که همواره باید به آن توجه داشته باشید و درصورت کاهش سرعت حتما موارد را مورد بررسی قرار دهید.
  2. امنیت: خطر امنیتی که سایت شما را تهدید می‌کند چیست؟ شاید با نصب یا بروزرسانی افزونه این مشکل امنیتی برای شما پیش آمده است.
  3. پشتیبان‌گیری: یکی از بزرگ‌ترین مشکل در هر سایت وردپرسی ازدست دادن اطلاعات است. برای جلوگیری این مشکل بک‌آپ‌گیری فراموش نشود.
  4. محتوا: آیا در سایت خود از محتوای تکراری استفاده کردید؟ آیا تمام اصول بهینه‌‌سازی محتوا را رعایت کردید؟ با رعایت نکردن این مسائل، مشکلات وردپرسی برای سایت شما مانند پنالتی شدن سایت و ازدست دادن رتبه پیش خواهد آمد.

اگر مدیر یک کسب و کار آنلاین هستید باید همواره سایت خود را بررسی و درصورت مشاهده مشکلات و مواردی که به آنها اشاره کردیم، نسبت به رفع شان اقدام کنید. ژاکت سرویس بستری مناسب برای برون سپاری کارهایی است که توسط افراد با تجربه و خبره انجام می شود. شما می توانید با بررسی خدمات این پلتفرم، از میان ده ها سرویس حرفه ای وردپرس از ویژگی های منحصر بفرد آن بهره مند شوید.


نویسنده علیرضا ناجی

سایر مقالات نویسنده

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه