Retry
The country's native messengers will be connected by the end of the year

وزیر ارتباطات اعلام کرد تا دهه فجر یا تا پایان سال، پیام‌رسان‌های بومی به هم متصل می‌شوند. او این اقدام را در راستای جلوگیری از سردرگمی مردم دانست و تأکید کرد باید تعدد پیام‌رسان‌های بومی را یک فرصت دانست.

«عیسی زارع پور» در گفت‌وگوی تلویزیونی خود با برنامه صف اول اعلام کرد تعدد پیام‌رسان‌های بومی مختلف باعث شده است که مردم سردرگم شوند، اما از طرفی تنوع بالای این پلتفرم‌ها موجب شده است تا مردم بتوانند به نیازهای مختلف خود دست پیدا کنند: «تعدد پیام رسان‌های هم نکات مثبت دارد و هم منفی. نکته مثبت این است که این موضوع می‌تواند به سلایق متنوع پاسخ دهد و نکته منفی نیز اینجاست که این موضوع منجر به سردرگمی مردم خواهد شد.»

 

گفتگوی عیسی زارع پور با برنامه تلویزیونی صف اول

 

به گفته زارع‌پور: «برای رفع این مشکل، کار ویژه‌ای در‌حال انجام است که در تلاشیم تا انشالله همه پیام رسان‌ها تا دهه فجر یا نهایت تا پایان سال به هم متصل شوند.» آخرین آماری که از پیام‌رسان‌های بومی منتشر شده است، دلالت بر این دارد که تاکنون دو پیام رسان ایتا و روبیکا بیش از ده میلیون کاربر روزانه فعال دارند؛ آماری که البته برخی از کارشناسان آن را صحیح نمی‌دانند. «محمد صراف»، رئیس انجمن صنفی VOD و IPTV آمارهای اعلام‌شده از سوی وزارت ارتباطات درباره میزان استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی را غلو‌شده دانسته و گفته بود: «گزارش‌های اشتباهی در فضای حکمرانی کشور رد‌و‌بدل می‌شود که تصمیم‌سازی در ارکان مختلف کشور بر پایه همین آمارهاست.» در‌هر‌حال وزیر ارتباطات معتقد است که رسیدن به این آمار در پیام‌رسان‌های بومی یک شبه به‌وجود نیامده و تلاش‌های زیادی برای تحقق این موضوع رخ داده است.

گفتنی است پیش‌تر و در مهر‌ماه امسال بود که مدیر‌کل پایش، ممیزی و نظارت سازمان فناوری اطلاعات ایران اعلام کرد که برای ایجاد ارزش افزوده برای پیام‌رسان‌های بومی در برابر پیام‌رسان‌های خارجی، قصد دارد تا مرکز انتقال پیام بین پیام‌رسان‌ها را ایجاد کنند تا یک پلتفرم یکپارچه ملی تشکیل شود. در آن زمان اعلام شد وزارت ارتباطات قصد دارد یک مرکز انتقال پیام راه‌اندازی کنند تا ارزش افزوده‌ای برای پیام‌رسان‌های ایرانی در برابر مدل‌های خارجی ایجاد شود؛ در این حالت قرار است که کاربران بتوانند با استفاده از یک پیام رسان داخلی، به دیگر پیام‌رسان‌های بومی هم پیام ارسال کنند.

آن‌طور که در خبرها اعلام شده بود، قرار بود زیرساخت این طرح از شرکت زیرمجموعه اریکسون خریداری شود، اما در‌نهایت به دست شرکت‌های داخلی در‌حال انجام است: «در این سیستم وقتی که پیام از یک پیام رسان به پیام رسان دیگر منتقل شد، کاربر متوجه می‌شود که کدام مخاطب در دیگر پیام‌رسان‌ها فعال بوده است و تمام پیام‌ها از مسیر مرکز تبادل پیام بین دو پیام رسان جابه‌جا می‌شوند و فایل‌ها و محتوای چندرسانه‌ای نیز از طریق یک واسطه بین همه این پیام‌رسان‌ها قابل‌مدیریت هستند. ناگفته نماند برخی پیام‌رسان‌های بومی مانند آیگپ نسبت به این طرح واکنش منفی نشان داده و تأکید کرده بودند در این طرح شرکت نخواهند کرد.

دیدگاه‌ها

Comments

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *