معرفی ابزار ahrefs و کاربردهای آن

ابزارهای سئو

8 دقیقه زمان مطالعه

واژه‌هایی همچون لینک (Link)، بک لینک و سئو(SEO)، برای همه کسانی که از موتورهای جستجو استفاده می‌کنند، واژه‌‌های نام آشنایی هستند. اما ممکن است همه آن‌ها تعریف دقیق این کلمات را ندانند. به همین منظور ما در این مطلب ابتدا به تعریف این واژه‌ها می‌پردازیم چون در ادامه این واژه‌ها را زیاد مشاهده می‌کنید. سپس ابزار Ahrefs را به طور کامل به شما معرفی می‌کنیم تا با بخش‌های مهم ابزار Ahrefs و مزایای استفاده از آن بیشتر آشنا شوید.

 

معرفی ابزار Ahrefs

لینک چیست؟ منظور از لینک عبارت‌هایی است که کاربر را از موتورهای جستجو به سمت وب‌سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتقل می‌کند. به همین منظور معادل فارسی کلمه Link، راه‌سازی یا هدایت است.

بک لینک چیست؟ زمانی که یک وب‌سایت کاربر را به وب‌سایت دیگری لینک می‌دهد یا هدایت می‌کند، در واقع یک بک لینک ساخته است‌. این کار یکی از اصول سئو است و در رتبه‌گیری وب‌سایت‌ها توسط گوگل، نقش مهمی دارد.

پس از تعریف لینک و بک لینک سوالی که در اینجا پیش می‌آید این است که سئو چیست؟ در دنیای وب‌سایت‌ها و کسب و کارهای اینترنتی واژه سئو زیاد به گوش می‌خورد. شاید برخی از افراد معنای این واژه را ندانند. طبق تعریف سئو(SEO) مخفف عبارت search Engine Optimization است که معادل فارسی آن بهینه‌سازی موتور جستجو تعریف می‌شود. به طور کلی سئو مجموعه‌ای از استراتژی‌ها برای دیده شدن و رتبه‌گیری یک وب‌سایت در موتورهای جستجو است.

تا کنون واژه‌هایی همچون لینک، بک لینک و سئو را برای شما تعریف کردیم. حال نوبت به آن رسیده است که بگوییم ابزار Ahrefs چیست؟ Ahrefs ابزار یا سرویسی آنلاین است که به کمک آن بک لینک‌ها را چک می‌کنند. به دلیل ویژگی‌هایی که دارد به عنوان یکی از محبوب‌ترین ابزارهای سئو شناخته می‌شود. لینک سازی، یافتن کلمات کلیدی، ردیابی رتبه، تحلیل رقبا، Site Audit (ممیزی سایت) و… مهم‌ترین قابلیت‌های این ابزار هستند.

معرفی بخش های مهم Ahrefs

ابزارآنلاین Ahrefs یکی از مهمترین ابزارهایی است که در کلاس های مختلف دوره سئو درباره آن صحبت می‌کنند. این ابزار دارای بخش‌های مختلفی است که به کمک هر کدام از این بخش‌های می‌توان اطلاعات مفیدی کسب کرد. به عبارتی هر بخش این ابزار نقاط قوت و ضعف سایت شما و سایت رقبای شما را بررسی می‌کند. پس اگر به دنبال پیسرفت و ارتقا وب‌سایت خود هستید باید به این ابزار مهم کاملا تسلط داشته باشید و بخش‌های مختلف آن را به خوبی بشناسید. موارد زیر مهم‌ترین بخش‌های ابزار Ahrefs هستند که هر کدام از آن‌ها یک اطلاعات مهمی را در اختیار شما قرار می‌دهند.

 

بخش تحلیل رقبا Competitive Analysis

بخش تحلیل رقبا ابزار Ahrefs ، کلیدواژه‌هایی که توسط رقبا استفاده می‌شود را به شما نشان می‌دهد. قسمت Top Pages این بخش ترافیک ارگانیک سایت و قسمت Content Gap کلیدواژه‌های رنک رقبا را بررسی می‌کند. به عبارت دیگر این بخش بیشترین کلمات استفاده شده توسط یایر وب‌سایت‌ها که رقیب وب سایت شما هستند را نشان می‌دهد.

 

بخش جستجو کلمات کلیدی Keyword Research

این سختی و آسانی یک کلمه کلیدی را بررسی می‌کند یعنی به شما نشان می‌دهد که یک کلمه چند بار توسط کاربران جستجو شده است. قطعا زمانی که اطلاعات جامعی درباره چند کلمه کلیدی داشته باشید، انتخاب بهترین کلمه برای شما بسیار آسان است.

 

بخش Site Explorer

یک بخش بسیار مهم در Ahrefs به حساب می‌آید چون این بخش نیز دارای سه قسمت مختلف است که هر کدام اطلاعات مهمی را نشان می‌دهند.

  • Organic traffic research: این قسمت به شما نشان می‌دهد که سایت رقبا از چه کلماتی توانسته‌اند رنک دریافت کنند.
  • Backlink checker: این قسمت لیست جامعی است که در آن تمام بک لینک‌های یک سایت مشخص را نمایش می‌دهد.
  • Paid traffic research: این قسمت نیز تبلیغاتی را که رقبا شما از آن‌ها استفاده کرده‌اند را به همراه نتایج آن نمایش می‌دهد.

 

بخش بک لینک ‌های جدید سایت New backlinks

یک بخش بسیار مهم این ابزار است، چون به شما می‌گوید که چه سایت‌هایی به تازگی از لینک شما یا لینک رقیبتان استفاده کرده‌اند. به عبارتی لیستی از بک لینک‌های جدید را به شما ارائه می‌کند.

 

بخش بررسی محتوا Content Research

از طریق این بخش Ahrefs می توانید بررسی کنید که چه نوع محتوایی را باید برای کلمه کلیدی خود ارائه دهید.در یک کلام این بخش میزان علاقه کاربران را به محتواهای موجود نشان می‌دهد.

 

بخش بک لینک‌ های از بین رفته سایت Lost backlink

در این بخش می توانید لیستی از سایت‌هایی که دیگر برای شما بک لینک انجام نمی‌دهند را مشاهده کنید. مشاهده و بررسی این موضوع می‌تواند از افت سایت شما جلوگیری کند.

 

بخش زنگ هشدار Alerts

وظیفه اصلی این بخش اطلاع‌رسانی و هشدار به شما است. زمانی که لینک‌های خارجی سایت شما تغییر پیدا کند، یک هشدار در این زمینه برای شما ارسال می‌شود. همچنین اگر سایت شما یا سایت رقیب یک لینک جدید دریافت کند، Ahrefs در این زمینه نیز به شما هشدار می‌دهد. به کمک این بخش مهم Ahrefs می‌توان بک لینک‌ها را به دقت پیگیدی کرد تا سایت دچار خطا نشود.

 

بخش بررسی رتبه سایت‌ ها Rank Tracking

یکی دیگر از بخش‌های مهم Ahref ، بخش بررسی رتبه سایت‌ها است. این ابزار همانند ابزار semrush چون بررسی و نظارت رتبه سایت‌ها به شما کمک می‌کند تا بتوانید عملکرد سایت خود را نسبت به سایت‌های رقیب مشاهده کنید. این بخش پس از دریافت گزارش از جایگاه سایت شما، ایمیلی مبنی بر موقعیت وب‌سایتتان برای شما ارسال می‌کند.

 

تاکنون با بخش‌های مهم ابزار Ahrefs آشنا شدید، ممکن است در هر بخش با یک‌سری اصطلاحات مواجه شوید که از مفهوم آن‌ها اطلاعی نداشته باشید. به همین منظور در ادامه چند اصطلاح مهم و کاربردی در ابزار Ahrefs نام برده شده است:

  1. Rating URL: بررسی کیفیت بک لینک‌های داده شده به وب سایت شما
  2. Domain rating: نشان دهنده اعتبار دامنه
  3. CTLD: تفکیک لینک‌های داده شده بر اساس نوع دامنه
  4. Ahref rank: مشاهده رتبه جهانی
  5. Parent topic: بررسی این که یک کلمه کلیدی زیرمجموعه چه بخشی است.
  6. Traffic potential: نشان دهنده ترافیک سایت شنا در صورتی که در رتبه یک جستجو قرار بگیرید‌
  7. Keyword difficulty: نشان دهنده میزان سختی یک کلمه کلیدی
این مقاله را حتما بخوانید
آموزش رفع مشکل ساخته نشدن سایت مپ در یوآست

 

چرا به ابزار Ahrefs نیاز داریم؟

جواب این سوال بسیار واضح است و به طور خلاصه می‌توان گفت چون Ahref یک ابزار قدرتمند برای بررسی اطلاعات مهم وب‌سایت‌ها محسوب می‌شود. پس برای ارتقا رتبه وب سایت به آن نیاز داریم و استفاده از آن ضرورت دارد. در نتیجه تمام وب‌سایت‌هایی که به دنبال رتبه‌گیری از گوگل و سایر موتورهای جستجو هستند، باید از این ابزار قدرتمند استفاده کنند. در واقع یافتن و تحلیل اطلاعاتی همچون تعداد کلیک‌ها و رتبه‌بندی وب‌سایت، مانند یک پل است که طی کردن مسیر پرپیچ و خم سئو را برای شما آسان‌تر می‌کند.

موارد زیر مهم‌ترین ویژگی های Ahrefs هستند که تاثیر زیادی در بهبود سئوی سایت دارند.

  • تحلیل رقبا
  • نظارت و بررسی وب
  • جستجوی کلیدواژه‌ها
  • جستجوی بک لینک ها
  • بررسی محتوا

 

مزایای ابزار Ahrefs

مهم‌ترین مزایا و ویژگی‌های این ابزار منحصر‌به‌فرد را به شما معرفی کنیم.

  • سادگی در استفاده: اولین مزیت این ابزار رابط کاربری ساده آن است که استفاده از آن را بسیار راحت می‌کند.
  • یافتن کلمات کلیدی موتورهای جستجو مختلف: مهم‌ترین مزیتی که Ahrefs نسبت به سایر ابزارها دارد این است که به کمک آن می‌توان کلمات کلیدی 10 موتور جستجو مختلف را پیدا کرد. چون سایر ابزارها فقط قابلیت پیدا کردن، کلمات کلیدی گوگل را دارند. اما طبق گفته بسیاری از کارشناسان حوزه سئو، سئو فقط برای گوگل نیست. 10 موتور جستجو برتر دنیا که به کمک Ahrefs می‌توان کلمات کلیدی آن‌ها را پیدا کرد به شرح زیر است:
    • Google
    • Youtube
    • Amazon
    • Bing
    • Yahoo
    • Yandex (روسیه)
    • Baidu (چین)
    • Daum & Naver (کره جنوبی)
    • Seznam (جمهوری چک)
  • قابلیت یافتن تعداد کلیک‌‌ها «Search Volume»:  از دیگر مزایای این ابزار این است که قابلیت این را دارد که تعداد کلیک‌های کلمات کلیدی را نیز نمایش دهد. چنین ویژگی به کارشناس سئو کمک می‌کند تا بتواند بررسی کند آیا به کار بردن کلمه هدف، برای سایت مفید است یا نه؟
  • بررسی میزان رشد یا افت بک لینک‌ها: از دیگر مزایای ابزار Ahrefs این است که به صورت روزانه اطلاعات سایت را جمع آوری می‌کند و سپس تحلیل ن‌ها نیز نشان می‌دهد. بررسی و اطلاع از میزان افزایش و کاهش بک لینک، نقش:مهمی در رتبه گرفتن سایت دارد چون نشان می‌دهد که مسیر طی شده درست است یا خیر؟
  • قابلیت ارزیابی ترافیک جست و جو ۱۰ صفحه وب نخست: به کمک ویژگی Keywords Explorer این ابزار می‌توان ترافیک تخمینی 10 صفحه وب اول که دارای رتبه خوبی هستند را بررسی کرد. با انجام این کار می‌توان به راز موفقیت ۱۰ صفحه وب برتر پی برد.
  • ارائه گزارش «Site Explorer»: یک مزیت دیگری که ابزار Ahrefs دارد این است که به شما نشان می‌دهد ‌که کدام صفحه سایت بیشترین ترافیک را دارد. مثلا ممکن است صفحه وبلاگ سایت شما یا سایت رقیبتان 63% از کل ترافیک جست و جوی را به خود اختصاص دهد.
  • بررسی و مشاهده تعداد کلیک‌ها بر اساس تعداد کلمات کلیدی: از دیگر مزایای Ahrefs می‌توان به قابلیت نمایش ترافیک هر صفحه برای هر کلمه کلیدی اشاره کرد. به عنوان مثال درباره شبکه اجتماعی اینستاگرام، بیشترین جستجو و کلیک‌ها در گوگل مربوط به کلمه اینستاگرام است. چون اکثر کاربران قصد ورود به صفحه اصلی سایت اینستاگرام را دارند.
  • تحلیل تاریخچه SERP: یک مزیت دیگر ابزار هوشمند Ahref تحلیل تاریخچه SERP کلمات کلیدی است. این ویژگی در واقع به شما می‌گوید که روند پیشرفت صفحات رتبه برتر چگونه بوده است.
  • بررسی لینک‌های خروجی: چنانچه یک هکر با وارد کردن لینک‌های خراب قصد آسیب به شما را داشته باشد. به کمک این ویژگی، به راحتی می‌توانید متوجه این قضیه شوید.
  • ارائه گزارشات هفتگی و ماهانه: هر هفته از طرف این ابزار ایمیلی به شما ارسال می‌شود. در این ایمیل تمام کلمات کلیدی که به کمک آن‌ها سایت شما رتبه گرفته است را نشان می‌دهد.

 

تفاوت اکانت ابزار Ahrefs پرمیوم با اکانت free

اولین تفاوت این دو اکانت طبیعتا مسئله هزینه است که برای استفاده از اکانت پرمیوم باید هزینه پرداخت کرد اما اکانت free کاملا رایگان است و نیاز به پرداخت هیچ هزینه‌ای ندارد.
داشتن قابلیت‌های بیشتر تفاوت اصلی اکانت پرمیوم با اکانت free است. در واقع زمانی که شما هزینه پرداخت می‌کنید امکانات و ویژگی‌های بیشتری را نیز دریافت می‌نمایید. با این حال دریافت نسخه پرمیوم، به دلیل دارا بودن امکانات و خدمات بیشتر، نتیجه‌های بهتری را در پی خواهد داشت.

مسئله امنیت ابزار از دیگر تفاوت‌های اکانت پرمیوم با free محسوب می‌شود. معمولا اکانت‌های پرمیوم، رمزگذاری‌های پیچیده‌تری نسبت به اکانت‌های free دارند. پس امکان دسترسی هکرها نیز به اکانت‌های پرمیوم کمتر است.

سایت Ahrefs هیچ اکانت رایگانی ارائه نمی‌دهد و برای بهره بردن از امکانات و قابلیت‌های آن باید هزینه پرداخت کرد. اکانت رایگان Ahrefs واقعیت ندارد و اگر جایی این ادعا را کرد بدانید قصد فریب شما را دارد. شرکت سازنده این ابزار جهت جذب مشتری بیشتر، به طور آزمایشی یک دوره هفت روزه قابلیت دسترسی به کاربران می‌دهد تا بتوانند با ویژگی‌های آن بیشتر آشنا شوند.

از اوایل سال 2022 ahrefs هزینه پلن های اکانت ماهانه خود را از 99دلار به 199 دلار افزایش داد. با توجه به قیمت بالای دلار در کشور ما عملا استفاده از این ابزار غیرممکن می‌شود. با این حال در ژاکت سرویس تعداد زیادی از ابزارهای سئو را که وبمستران به صورت کاربردی از آن استفاده می‌کنند را به صورت پریمیوم تهیه کنید.

محصول پیشنهادی

افزونه سئو ووکامرس پرمیوم | پلاگین Yoast WooCommerce SEO Premium

345,000 تومان

91.11%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه سئو و بهینه سازی خودکار تصاویر | پلاگین SEO Friendly Images Pro

345,000 تومان

91.11%
راد ایران

راد ایران

محصول پیشنهادی

افزونه سئو لینک ساز خودکار | پلاگین Interlinks Manager

345,000 تومان

73.33%
جت وردپرس

جت وردپرس

محصول پیشنهادی

افزونه سئو ویدئو های وردپرس | پلاگین Yoast Video SEO

345,000 تومان

73.33%
فروشگاه پارس

فروشگاه پارس

محصول پیشنهادی

افزونه سئو یواست پرمیوم | پلاگین Yoast SEO Premium

395,000 تومان

96.54%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه سئوی محلی وردپرس | پلاگین Yoast Local SEO Premium

345,000 تومان

100%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه موشک سئو | WP Schema Pro

345,000 تومان

82.39%

نویسنده محدثه عسگریان

سایر مقالات نویسنده

مطالب مشابه

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه