zhaket logo

بزرگ ترین چالش‌ های سئو فروشگاه اینترنتی و راه حل آنها

سئو

11 دقیقه زمان مطالعه

راه اندازی یک وب سایت فروشگاهی نسبتاً آسان است. چالش واقعی در جذب مشتریان به آن نهفته است.

در حالی که راه های زیادی وجود دارد که می توانید ترافیک آنلاین خود را افزایش دهید، کمپین های SEO و PPC دو رقیب بزرگی هستند که بازاریابان به آنها روی می آورند.

از سوی دیگر، سئو برای همه مشاغل ایده آل است زیرا ترافیک ارگانیک از موتورهای جستجو تقریبا رایگان است.

اگر می خواهیم فروشگاه آنلاینی که راه اندازی کرده ایم به هدف خود برسد، بدون شک باید برای ارتقای سئو سایت برنامه ای جدی داشته باشیم. اما سئوی فروشگاه های اینترنتی نیز مثل هر کار مهم دیگری با چالش هایی همراه است. خوشبختانه برای عبور از این چالش ها می توانیم نگاهی به نمونه های بزرگ و موفق حوزه تجارت الکترونیک بیاندازیم و از آنها الگو بگیریم. به همین منظور در این مطلب از ژاکت به بزرگ ترین چالش‌ های سئو فروشگاه اینترنتی اشاره کرده و نحوه عبور از آنها را نیز بررسی می کنیم.

مهم ترین چالش‌ های سئو فروشگاه اینترنتی کدام اند؟

هر چند که در هر فروشگاه آنلاینی بسته به اندازه و حوزه فعالیت آن، چالش ها نیز متفاوت خواهند بود؛ اما طبق تجربه، معمولاً کسب و کارهای آنلاین نوپا یا متوسط با چالش های مشترکی رو به رو می شوند. بنابراین احتمالاً مشکل پیش روی شما نیز یکی از 6 چالشی است که در ادامه با هم می بینیم. این روزها در دنیای کسب و کارهای آنلاین جذب مخاطب و افزایش ترافیک سایت از گوگل یکی از دغدغه‌های صاحبان کسب‌وکار است. یکی از بهترین دوره‌های آموزشی در حوزه بهینه سازی سایت دوره آموزشی سئو ژاکت آکادمی است که به طور کامل به مباحثی از جمله On-Page SEO یا سئو داخلی، Off-page SEO یا سئو خارجی، سئو تکنیکال سایت و ابزارهای کاربردی سئو مانند سرچ کنسول و اسکریمینگ فراگ اشاره داشته و آموزش داده است.

1/  درگیر کردن مخاطبان گذرا

همانطور که می دانید، گوگل به عنوان موتور جست و جوی محبوب و ممتاز، از الگوریتم های متنوعی برای ارزیابی وضعیت یک سایت استفاده می کند که در هر یک از این الگوریتم ها، یکی از فاکتورهای مهم بررسی می شود. از طرفی یکی از مهم ترین فاکتورها نیز که جزو اولویت های گوگل است، میزان درگیری مخاطبان گذرا با بخش های مختلف است. به طوری که حتی می توان گفت این بازخوردها به اندازه بک لینک ها برای گوگل اهمیت دارند.

منظور از مخاطبان گذرا، کاربرانی است که در حال جست و جو در گوگل هستند و با سایت شما مواجه می شوند. اکثر این کاربران یا از سایت شما عبور می کنند، یا اگر وارد آن شوند بعد از چند لحظه سایت را رها می کنند. دقیقاً در این مرحله است که باید بتوانید کاربر را برای بازدید از سایت و پیمایش در صفحات مختلف آن ترغیب کنید. اگر موفق به انجام این کار شوید، در واقع کاربران را درگیر سایت خود کرده اید یا اصطلاحاً Engagement کاربران با سایت را افزایش داده اید.

راه حل

برای این که بتوانید Engagement بیشتری با کاربران داشته باشید، می توانید دو روش زیر را مد نظر قرار دهید:

  1. نوشتن عنوانی جذاب که توجه افراد را جلب کند. این عنوان می تواند برای یک محتوای بلاگ، صفحه یک محصول، صفحه محصولات ویژه و … باشد. به عنوان مثال در حال حاضر عناوینی که شامل عباراتی مانند “فروش”، “تخفیف”، “ارسال رایگان” و … است، توجه بیشتری را جلب می کنند.
  2. نوشتن توضیح متای قانع کننده و گیرا. توضیح متا در واقع توضیحی بسیار مختصر از محتویات آن صفحه است. بنابراین اگر عنوان بتواند توجه کاربر را جلب کند، احتمالاً در مرحله بعدی توجه مخاطب به توضیح متا جلب می شود. پس سعی کنید با نوشتن جملاتی مفهوم و کاملاً واضح، به کاربر دلیلی بدهید که از آن صفحه دیدن کند.

اما کارتان هنوز تمام نشده! چراکه اگر کاربران فقط وارد آن صفحه سایت شوند و بعد از لحظه ای سایت را ترک کنند، این نمی تواند کمکی به میزان Engagement کند. بلکه باید کاربر را بیشتر از این با صفحات سایت خود درگیر کنید. حتی اگر موفق شوید که کاربر را فقط به یک صفحه دیگر هدایت کنید، این می تواند درگیری کاربر با سایت محسوب شود.

برای ترغیب کاربران برای پیمایش در سایت نیز راه حل های مختلفی دارید. برای مثال محتواهای ویدئویی از چنان محبوبیتی برخوردارند که به تنهایی می توانند کاربر را در سایت نگه دارند. به علاوه فراموش نکنید که باید از یک صفحه به صفحات دیگری لینک دهید. به عنوان مثال در صفحه یک محصول، حتماً محصولات مشابه آن را هم به کاربر پیشنهاد دهید. با این کار هم احتمال خرید را بیشتر می کنید و هم کلیک بیشتری را از کاربر دریافت می کنید.

2/ محتوای منحصر به فرد برای صفحه محصول

هنگام نوشتن عناوین، صفحات عنوان و توضیحات محصول، حتماً به تقاضا و کلمات کلیدی جستجویی که افراد در موتورهای جستجو تایپ می کنند توجه کنید.

با این اوصاف، در اینجا نکاتی وجود دارد که به شما در بهینه سازی بهتر صفحات محصول کمک می کند:

  • از نام های تجاری در تگ های های H1 استفاده کنید.
  • با تکرار مکرر عبارت کلیدی صفحه را با کلمات کلیدی پر نکنید.
  • هرگز و هرگز از iframe برای نمایش محتوا استفاده نکنید.

یکی از بزرگ ترین چالش‌ های سئو فروشگاه اینترنتی که بسیاری از کسب و کارها با آن رو به رو می شوند، داشتن محتوای بهینه و منحصر به فرد برای صفحات محصولات است. چراکه محتوای تکراری و مشابه سایت های دیگر، با جریمه ای جدی از سمت گوگل مواجه خواهد شد. یادگیری تکنیک های سئو محصولا فروشگاه اینترنتی می تواند به شما کمک کند.

برای افزایش رتبه سئو، باید توضیحات محصول سفارشی داشته باشید.

همانطور که گفته شد، شما فقط می توانید اطلاعات زیادی را در توضیحات متوسط ​​محصول قرار دهید. در برخی موارد، مانند سایت‌های بزرگ‌تر، بهینه‌سازی هزاران توضیح محصول غیرعملی است.

اینجاست که می توان از محتوای تولید شده توسط کاربر برای پر کردن خلاء استفاده کرد و به افزایش فروش کمک کرد.

برای مثال، آمازون، نظرات، عکس‌ها و ویدیوهای مربوط به محصولات مشتری را ارائه می‌کند.

راه حل

برای جلوگیری از بروز چنین مشکلی می توانید از تگ “rel=canonical” برای آن صفحه استفاده کنید. با این کار به گوگل می گویید که این صفحه را یک صفحه منحصر به فرد و مستقل به حساب نیاورد. بنابراین در نوشتن توضیحات صفحه محصول، نیاز به دقت و وسواس کمتری خواهید داشت.

مسیر سخت سئو

3/ ایندکس نشدن بعضی از صفحات سایت

تمام اقداماتی که برای ارتقای سئو انجام می دهید، زمانی کاربردی خواهند بود که صفحات سایت شما به درستی توسط گوگل ایندکس شود. منظور از ایندکس شدن این است که گوگل صفحه مد نظر را در لیست صفحه هایی که به کاربران نشان می دهد، قرار دهد. در واقع اگر این صفحات ایندکس نشوند، هر اندازه هم که سئوی خوبی داشته باشند، باز هم پیشرفتی نخواهد داشت. چرا که عملاً هرگز در صفحه نتایج کاربر نشان داده نمی شوند!

از طرفی فرآیند ایندکس سازی باید در مورد همه صفحات انجام شود. جالب است بدانید که در حال حاضر بیش از 200 هزار سایت فروشگاهی هستند که صفحه محصولات یا دسته بندی آنها ایندکس نشده است. ایندکس نشدن این صفحات می تواند چالش بسیار بزرگی برای فروشگاه های اینترنتی باشد. با روش های ایندکس شدن سایت در گوگل آشنا شوید.

راه حل

بزرگ ترین راهنما برای ربات های گوگل برای ایندکس کردن تمام صفحات سایت، فایل XML نقشه سایت است. پس برای اطمینان از این که همه صفحات سایت به خوبی ایندکس می شوند، باید مطمئن شوید که نقشه سایت یا سایت مپ که یک فایل XML است، شامل کدهای تمیزی بوده و نقشه سایت را واضح و جامع ساخته است. برای مثال بهتر است هفته ای یک بار این نقشه را آپدیت و ارزیابی کنید. همچنین مطمئن شوید که URL مناسبی برای صفحه محصولات در این نقشه وجود دارد.

این مقاله را حتما بخوانید
چگونه مسیر (Critical Rendering Path) را در وردپرس بهینه کنیم؟

سایت های فروشگاهی بزرگ معمولاً چندین URL برای یک صفحه محصول دارند که بعضی از این URLها سئو دوست تر هستند. بنابراین باید مطمئن شوید که فقط یکی از این URLها و طبیعتاً بهترین آنها در نقشه سایت قرار گرفته باشد. ضمناً آن لینکی که چندان سئو دوست نیست را به صورت Redirect به این لینک ترجیحی خود ارجاع دهید تا هر بار که کاربران وارد آن لینک می شوند، به این صفحه سئو دوست تر وارد شوند.

4/ ارتقای دائمی سئو سایت

یکی از مهم ترین اهدافی که آرزوی هر کسب و کاری دستیابی به آن است، تأمین سئوی خوب برای سایت است. اما با وجود این هنوز هم یکی از بزرگ ترین اشتباهاتی که بعضی از کسب و کارهای آنلاین مرتکب آن می شوند، این است که یک متخصص واقعاً حرفه ای را وارد تیم خود نمی کنند. از جمله مشکلاتی که می تواند در نتیجه نبودن متخصص سئوی خوب در تیم کسب و کار رخ دهد، عبارت اند:

  • تجربه کاربری ضعیف سایت
  • ریسپانسیو نبودن سایت برای موبایل
  • توضیحات محصول ضعیف و بدون سئوی خوب
  • بالا نبودن سرعت لود شدن سایت

همه این مشکلات با حضور یک متخصص سئوی حرفه ای به راحتی قابل حل خواهند بود. شاید دلیل کسب و کارها برای همکاری نکردن با یک متخصص سئو، هزینه همکاری با یک متخصص سئو است و به همین خاطر از انجام این کار منصرف می شوند. اما باید بدانید که اگر یک متخصص سئو در تیم خود نداشته باشید، هزینه ای که باید برای رفع مشکلات ناشی از نبودن یک متخصص پرداخت کنید، بسیار بیشتر خواهند بود.

رسیدن به رتبه و سئو

راه حل

راه حل این مشکل واضح است! با یک متخصص سئو همکاری کنید تا ضمن طراحی استراتژی های لازم برای ارتقای سئو سایت، مشکلات کوچک و بزرگ را هم برطرف کند. ضمناً این همکاری باید به صورت دائمی باشد. چرا که فراهم کردن یک رتبه خوب برای سایت چند ماه زمان می برد؛ اما از دست دادن این رتبه می تواند در چند روز اتفاق بیافتد! پس وجود یک متخصص سئو را در تیم خود نادیده نگیرید تا شاهد افزایش میزان فروش فروشگاه خود باشید.

5/ تولید محتواهای باکیفیت؛ از مهم ترین چالش‌ های سئو فروشگاه اینترنتی

از زمان انتشار الگوریتم پاندا گوگل، صاحبان وب سایت باید اطمینان حاصل کنند که مطالب با کیفیتی را برای مخاطبان خود ارائه می کنند.

وب سایت ها فقط ابزاری برای انتشار محتوا هستند. تمام تلاش هایی هم که برای بهبود سئو سایت انجام می گیرد، برای انتقال هر چه بهتر این محتواهاست. پس در واقع این محتواها هستند که سایت ها را زنده نگه می دارند. نکته دیگر این است که از ابتدای زمانی که مفهوم سئو مطرح شد تا به امروز، مفاهیم مختلفی در این حوزه آمدند و رفتند؛ اما در طول این سال ها همیشه یک چیز ثابت مانده است و آن چیزی نیست جز محتوای باکیفیت. بنابراین کسب و کارهایی که اهمیت تولید محتوا را درک کرده اند، همیشه این دغدغه را دارند که بتوانند محتواهای مرغوبی را در اختیار کاربران قرار دهند. ایده های تولید محتوا برای وبسایت های فروشگاهی را حتما مطالعه کنید.

راه حل

اصول تولید محتوای باکیفیت گسترده تر از آن است که بتوان در این مطلب به آن پرداخت. اما به طوری کلی همواره به این فکر کنید که موضوعات محبوب کاربران کدام اند. این موضوعات می توانند شامل هر چیزی که به حوزه فعالیت شما مربوط می شوند باشند؛ مثل محتواهای آموزشی، توضیحی، خبرنامه ای و … . ضمناً هرگز به سراغ کپی کردن محتواهای منابع دیگر نروید. در عوض وقت صرف کنید و محتواهای جدید و مفیدی را تولید کنید. ضمناً فراموش نکنید که به همان اندازه که برای خود تولید محتوا وقت صرف می کنید،  باید برای پیدا کردن نیازهای روز کاربران و موضوعات ترند و محبوب نیز وقت صرف کنید. در غیر این صورت از زحمات خود به اندازه کافی نتیجه نخواهید گرفت.

علاوه بر این باید قواعد سئوی محتوا را نیز در محتواهای خود مد نظر قرار دهید. خوشبختانه در وب سایت های وردپرسی می توانید به کمک افزونه ها از وضعیت سئوی محتوای خود تا حد بسیاری زیادی آگاه شوید. محبوب ترین و قدرتمندترین افزونه مختص این کار نیز افزونه “یوآست سئو” است. این افزونه بخش جدیدی به صفحه برگه ها و نوشته اضافه می کند. سپس کافیست محتوا و کلمه کلیدی مد نظر خود را وارد کنید تا این افزونه مشکلات موجود در سئوی این محتوا را با جزئیات بیان کند. همچنین شما می توانید تولید محتوای حود را برون سپاری کنید و به افزاد کارازموده بسپارید شما می توانید با مراجعه به صفحه تولید محتوا فریلنسر مد نظر خود را انتخاب کنید.

6/ پیدا کردن کلمات کلیدی برتر

بالاتر به انتخاب کلمات کلیدی مناسب اشاره کردیم. بسیاری از فروشگاه های اینترنتی وقت و هزینه لازم را برای تولید محتواهای باکیفیت صرف می کنند؛ اما چون از کلمات کلیدی مناسبی استفاده نمی کنند، محتوای آنها به اندازه کافی در معرض دید و در دسترس عموم قرار نمی گیرد.

راه حل

در انتخاب کلمات کلیدی فقط به سراغ مواردی بروید که می دانید مورد هدف جست و جو گران هستند. برای پیدا کردن این کلمات کلیدی می توانید از ابزارهایی مانند گوگل ترندز استفاده کنید. همینطور فراموش نکنید که به سراغ کلمات کلیدی طولانی تر (Long-tail) نیز بروید. این کلمات در وب سایت های کمتری استفاده می شوند اما در عین حال دفعات بسیار زیادی توسط کاربران جست و جو می شوند. بنابراین با استفاده از آنها هم رقیب کمتری دارید و هم طیف وسیعی از کاربران را پوشش می دهید.

7/ بی توجهی به سئو فنی

فقط به این دلیل که محتوا پادشاه است، به این معنی نیست که می توانید جنبه فنی سایت را نادیده بگیرید. اگر گوگل نتواند آن را به درستی ایندکس کند، حتی بهترین محتوا هم بی ارزش است.

در پایان

گوگل از صاحبان وب سایت انتظار دارد که بازدیدکنندگان و مشتریان خود را خوشحال کنند. به همین دلیل است که باید برای مخاطب هدف خود ارزش قائل شوید.

در اصل، شما می خواهید ابتدا برای کاربران بنویسید، سپس برای روبات ها.

سئوی مناسب تجارت الکترونیک شامل یک رویکرد دو جانبه است. شما می خواهید روی جنبه های فنی و عملی مدیریت وب سایت تمرکز کنید.

در جنبه عملی همه چیز، باید بر آموزش مخاطبان خود تمرکز کنید.

و فقط خود را به متن محدود نکنید. شما همچنین می توانید از ویدئو استفاده کنید.

PPC هنوز یک راه اساسی برای به دست آوردن نتایج فوری در چشم انداز رقابتی امروز است.

در حالی که هر دو شامل تاکتیک های متضادی هستند، حد وسطی وجود دارد. تحقیق کلمات کلیدی

با استفاده استراتژیک از SEO، می توانید هزینه های PPC خود را بر روی کلمات کلیدی با ارزش کاهش دهید.

در این مطلب سعی کردیم آن دسته از چالش‌ های سئو فروشگاه اینترنتی را بررسی کنیم که از رایج ترین و جدیدترین دغدغه های بسیاری از فروشگاه های آنلاین هستند. فراموش نکنید که راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی موفق هدف بزرگی است. بنابراین ارزش این را دارد که با رو به رو شدن با چالش ها و مشکلات این مسیر دلسرد نشوید و با قدرت به راه خود ادامه دهید. امیدواریم راه حل هایی که در این مطلب با هم مرور کردیم، بتوانند این مسیر را برایتان هموارتر کنند. در پایان پیشنهاد می کنیم از از ابزار های سئو برای تحلیل رقبای خود استفاده کنید با ابزارهای سئو شما می توانید بینش های ارزشمندی در مورد رقابت، نحوه ثمربخشی تلاش های سئو و اینکه آیا در حال ایجاد ROI قوی برای مشتریان خود هستید، به دست آورید.

محصول پیشنهادی

افزونه موشک سئو | WP Schema Pro

345,000 تومان

82.39%

محصول پیشنهادی

افزونه سئو اینستنتیفای | پلاگین Instantify

395,000 تومان

78.67%
بروز وردپرس

بروز وردپرس

محصول پیشنهادی

افزونه سئو لینک ساز خودکار | پلاگین Interlinks Manager

345,000 تومان

73.33%
جت وردپرس

جت وردپرس

محصول پیشنهادی

افزونه سئو و بهینه سازی خودکار تصاویر | پلاگین SEO Friendly Images Pro

345,000 تومان

91.11%
راد ایران

راد ایران

محصول پیشنهادی

افزونه سئو ووکامرس پرمیوم | پلاگین Yoast WooCommerce SEO Premium

345,000 تومان

91.11%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه سئو یواست پرمیوم | پلاگین Yoast SEO Premium

395,000 تومان

96.55%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه سئوی محلی وردپرس | پلاگین Yoast Local SEO Premium

345,000 تومان

100%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه سئو رنک مث پرو | پلاگین Rank Math Pro

395,000 تومان

93.44%

محصول پیشنهادی

افزونه سئو ویدئو های وردپرس | پلاگین Yoast Video SEO

345,000 تومان

73.33%
فروشگاه پارس

فروشگاه پارس


نویسنده سینا عباسی

سایر مقالات نویسنده

مطالب مشابه

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه