نقشه سایت XML چیست؟

سئو

10 دقیقه زمان مطالعه

آیا به دنبال این هستید که بدانید نقشه سایت XML یا سایت مپ چیست و نحوه ایجاد نقشه سایت را یاد بگیرید؟

نقشه سایت XML به موتورهای جستجو کمک می کند تا به راحتی در محتوای وب سایت شما حرکت کنند و لیستی از تمام محتویات شما را در فرمت قابل خواندن برای ماشین به آن‌ها ارائه می‌دهد.

برخلاف یک نقشه سایت معمولی که برای افراد ساخته شده است، یک نقشه سایت XML به طور معمول برای بازدید کنندگان وب سایت شما قابل مشاهده نیست.

در این مقاله، توضیح خواهیم داد که نقشه سایت XML چیست و چگونه می توان به راحتی نقشه سایت یا سایت مپ را در وردپرس ایجاد کرد.

نقشه سایت XML چیست؟

نقشه سایت XMLنقشه سایت XML فایلی است که تمام محتوای وب سایت شما را در قالب XML لیست می کند. بنابراین موتورهای جستجو مانند گوگل به راحتی می توانند محتوای شما را کشف و فهرست بندی کنند.
در اوایل دهه 2000، وب سایت های دولتی لینکی با عنوان “نقشه سایت” در صفحات اصلی خود داشتند. این صفحه معمولاً حاوی لیستی از تمام صفحات آن وب سایت بود.

در حالی که امروزه برخی از وب سایت ها هنوز دارای نقشه سایت HTML هستند، اما به طور کلی استفاده از نقشه سایت پیشرفت کرده است.

امروزه نقشه های سایت به جای HTML در قالب XML منتشر می شوند و مخاطبان آنها موتورهای جستجو هستند، نه افراد.

در واقع، نقشه سایت XML راهی است که صاحبان وب سایت می توانند در مورد تمام صفحاتی که در وب سایت آنها وجود دارد، به موتورهای جستجو اطلاع دهند. همچنین به موتورهای جستجو می گویند که کدام لینک ها در وب سایت شما از بقیه مهمتر هستند و تعداد دفعات بروزرسانی وب سایت شما چقدر است.

اگرچه نقشه های سایت XML باعث افزایش رتبه شما در موتور جستجو نمی شود، اما به موتورهای جستجو اجازه می دهند تا وب سایت شما را بهتر جستجو کنند. این بدان معناست که آنها می توانند محتوای بیشتری را پیدا کنند و شروع به نشان دادن آن در نتایج جستجو کنند و در نتیجه گاهی اوقات رتبه بندی بالاتری بگیرند.

چرا به نقشه سایت XML نیاز دارید؟

نقشه های سایت از نظر بهینه سازی موتور جستجو (SEO) بسیار مهم هستند. در ادامه به شما می گوییم تاثیر نقشه سایت در سئو چیست .

افزودن یک نقشه سایت ، تأثیری در رتبه بندی جستجو ندارد. با این حال، اگر صفحه ای در سایت شما وجود دارد که ایندکس نشده است، نقشه سایت راهی را برای اطلاع رسانی به موتورهای جستجو در مورد آن صفحه به شما ارائه می دهد.

نقشه های سایت برای ایجاد یک وبلاگ یا ایجاد یک وب سایت جدید بسیار مفید هستند، زیرا اکثر وب سایت های جدید هیچ لینکی ندارند. این امر باعث می شود موتورهای جستجو به سختی بتوانند آن ها را کشف کنند.

به همین دلیل موتورهای جستجو مانند گوگل و بینگ به دارندگان وب سایت های جدید اجازه می دهند نقشه سایت را در ابزارهای وب مستر خود ارسال کنند و این موضوع باعث می شود ربات های موتور جستجوگر آنها، به راحتی محتوای شما را کشف و فهرست بندی کنند.

نقشه های سایت به همان اندازه برای وب سایت های معروف نیز مهم هستند. آنها به شما این امکان را می دهند که مشخص کنید کدام قسمت از وب سایت های شما از اهمیت بیشتری برخوردار هستند و یا کدام قسمت ها بیشتر به روز می شوند. بنابراین موتورهای جستجو می توانند متناسب با آن از محتوای شما بازدید کرده و فهرست بندی کنند.

این به بهبود کلی سئو وب سایت شما کمک می کند.

نحوه ایجاد نقشه سایت در وردپرس چیست ؟ 

روش های مختلفی برای ایجاد نقشه سایت XML در وردپرس وجود دارد. ما برای ایجاد نقشه سایت XML در وردپرس دو روش محبوب را به شما نشان خواهیم داد و شما می توانید یکی از روش های مناسب برای وب سایت تان انتخاب کنید.

روش 1) ایجاد نقشه سایت XML در وردپرس با استفاده از Yoast SEO

ساده ترین راه برای ایجاد نقشه سایت XML در وردپرس استفاده از افزونه Yoast SEO می باشد.

این بهترین افزونه SEO وردپرس در بازار است که به شما مجموعه ای جامع از ابزارها را جهت بهینه سازی پست های وبلاگ خود برای سئو به شما ارائه می دهد.

ابتدا باید پلاگین Yoast SEO را نصب و فعال کنید. برای آموزش کامل افزونه یواست سئو مقاله مادر این زمینه را مطالعه کنید.

پس از فعال شدن، به سئو و سپس به قسمت صفحه عمومی و به برگه «امکانات» بروید. از اینجا، باید به پایین به گزینه ‘XML Sitemap’ بروید و مطمئن شوید که روشن است.

نقشه سایت

سپس، روی دکمه ذخیره تغییرات کلیک کنید تا تغییرات شما ذخیره شود.

برای تأیید اینکه Yoast SEO یک نقشه سایت XML ایجاد کرده است، می توانید بر روی نماد علامت سوال در کنار گزینه XML Sitemap در صفحه کلیک کنید.

XML

پس از آن، بر روی پیوند “مشاهده نقشه سایت ” کلیک کنید تا نقشه سایت XML خود را که توسط Yoast SEO ایجاد شده است، مشاهده کنید.

همچنین می توانید با افزودن sitemap_index.xml در انتهای آدرس وب سایت خود، نقشه سایت XML خود را پیدا کنید. مثلا:

 

نقشه سایت XML

Yoast SEO نقشه سایت های مختلفی را برای انواع مختلف محتوا ایجاد می کند. به طور پیش فرض، نقشه سایت را برای پست ها، صفحات، نویسنده و دسته ها ایجاد می کند.

اگر با استفاده از ووکامرس یک فروشگاه آنلاین راه اندازی کنید، این سایت همچنین یک نقشه سایت برای محصولات شما ایجاد می کند.

با این حال، وقتی نوبت به ارسال نقشه سایت به موتورهای جستجو می رسد، فقط باید پرونده اصلی فهرست نقشه سایت را ارسال کنید. بعداً در این مقاله به شما نشان خواهیم داد که چگونه می توانید این کار را انجام دهید.

روش 2) ایجاد نقشه سایت XML در وردپرس با استفاده از افزونه Google XML Sitemaps

این روش برای کاربرانی که نمی خواهند از ویژگی سایت مپ یواست سئو استفاده کنند، توصیه می شود.

ابتدا کاری که باید انجام دهید نصب و فعال سازی افزونه Google XML Sitemaps است.

پس از فعال شدن، این افزونه به طور خودکار یک نقشه سایت XML برای وب سایت شما ایجاد می کند. می توانید با افزودن sitemap.xml به آدرس وب سایت خود، آن را مشاهده کنید. مثلا:

سایت مپ چیست

این افزونه برای اکثر وبلاگ ها و وب سایت های تجاری کار می کند. با این وجود، هنوز هم باید تنظیمات افزونه را مرور کنید تا مطمئن شوید چیزی از دست ندهید.

برای پیکربندی افزونه، به سادگی در پیشخوان وردپرس به صفحه تنظیمات و سپس بهXML-Sitemap  بروید.

نقشه سایت در سئو

در بالا، این افزونه اطلاعات وضعیت را به شما می دهد. اگر افزونه قادر به پینگ کردن هیچ موتور جستجو نباشد، به شما اطلاع می دهد.

شما می توانید گزینه های اساسی را مرور کنید که در آن می توانید افزونه را از اطلاع رسانی به موتورهای جستجو غیرفعال کنید، محدودیت حافظه PHP و موارد دیگر را افزایش دهید. تنظیمات پیش فرض برای اکثر محیط های میزبانی وردپرس کاربرد دارد.

این مقاله را حتما بخوانید
آموزش 10 نکته اساسی در مورد سئو

سپس، بخش صفحات اضافی را مشاهده خواهید کرد. از اینجا می توانید به صورت دستی صفحات را به نقشه سایت XML خود اضافه کنید. این در صورتی مفید است که وب سایت شما دارای صفحات HTML ساکن باشد که توسط WordPress CMS ایجاد نشده اند.

پس از آن، می توانید نحوه اولویت بندی پست ها را در افزونه تنظیم کنید. به طور پیش فرض، از تعداد نظرات برای محاسبه اولویت یک پست استفاده می کند.

کاربرد سایت مپ

دو بخش بعدی از صفحه تنظیمات افزونه به شما امکان می دهند محتوایی را به نقشه سایت وردپرس خود اضافه یا حذف کنید. به عنوان مثال، اگر یک فروشگاه الکترونیکی را اداره می کنید، می خواهید نوع محتوای “Products” را در نقشه سایت خود قرار دهید.

نقشه سایت

پس از آن، می توانید اولویت مطالب نقشه سایت خود را تنظیم کنید. تغییر این مقادیر توسط موتورهای جستجو به عنوان نکته در نظر گرفته می شود و آنها ممکن است بر اساس معیارهای خود این برچسب ها را دنبال کرده و یا نادیده بگیرند.

نقشه سایت XML
در آخر، فراموش نکنید که روی دکمه “Update Options” کلیک کنید تا تغییرات خود را ذخیره کنید.

چگونه به موتورهای جستجو درباره نقشه سایت بگوییم؟

موتورهای جستجو در یافتن نقشه سایت کاملاً هوشمند عمل می کنند. هر زمان محتوای جدیدی منتشر می کنید، یک پینگ برای گوگل و بینگ ارسال می شود تا آنها را در مورد تغییرات نقشه سایت شما مطلع کند.

با این حال، برای اطمینان از اینکه موتورهای جستجو می توانند آن را پیدا کنند، توصیه می کنیم سایت مپ را به صورت دستی ارسال کنید.

ارسال نقشه سایت XML به گوگل

 

سرچ کنسول گوگل ابزاری رایگان است که توسط گوگل ارائه می شود تا به دارندگان وب سایت کمک کند تا حضور سایت خود را در نتایج جستجوی گوگل نظارت و حفظ کنند.

افزودن نقشه سایت به سرچ کنسول به شما کمک می کند تا محتوای شما را سریع کشف کند، حتی اگر وب سایت شما کاملاً جدید باشد.

ابتدا باید به وب سایت Google Search Console مراجعه کرده و با یک حساب کاربری وارد شوید.

پس از آن، از شما خواسته می شود نوع ویژگی را انتخاب کنید. می توانید دامنه یا URL prefix را انتخاب کنید. ما توصیه می کنیم URL prefix  را انتخاب کنید، زیرا تنظیم آن آسان تر است.

نحوه ایجاد نقشه سایت

URL  وب سایت خود را وارد کنید و سپس بر روی دکمه ادامه کلیک کنید.

در مرحله بعدی، از شما خواسته می شود که مالکیت وب سایت را تأیید کنید. چندین روش برای انجام این کار مشاهده خواهید کرد توصیه می کنیم از روش HTML tag  استفاده کنید.


به سادگی کد موجود در صفحه را کپی کرده و سپس به قسمت مدیریت وب سایت وردپرس خود بروید.

در این قسمت، باید پلاگین Insert Headers and Footers را نصب و فعال کنید.

پس از فعال سازی، باید به صفحه تنظیمات سپس به Insert Headers and Footers بروید و کدی را که قبلاً کپی کرده اید در کادر«Scripts in Header » اضافه کنید.

ساخت نقشه سایت

فراموش نکنید که برای ذخیره تغییرات روی دکمه ذخیره کلیک کنید.

اکنون، به برگه Google Search Console برگردید و روی دکمه “تأیید” کلیک کنید.

گوگل کد تأیید را در سایت شما بررسی کرده و سپس آن را به حساب سرچ کنسول شما اضافه می کند.

توجه: در صورت عدم موفقیت در تأیید، لطفاً کش خود را پاک کرده و دوباره امتحان کنید.

اکنون که وب سایت خود را اضافه کردید، بیایید نقشه سایت XML خود را نیز اضافه کنیم.

از داشبورد حساب خود، باید از ستون سمت چپ روی نقشه سایت کلیک کنید.

sitemap
پس از آن، باید آخرین قسمت URL نقشه سایت خود را در بخش ” Add new sitemap” اضافه کنید و روی دکمه ارسال کلیک کنید.

اکنون گوگل آدرس نقشه سایت شما را به سرچ کنسول شما اضافه می کند.

جستجوی وب سایت شما مدتی طول خواهد کشید. پس از مدتی، شما می توانید آمار اولیه نقشه سایت را مشاهده کنید. این اطلاعات شامل تعداد لینک هایی است که گوگل در نقشه سایت شما پیدا کرده است.

ارسال نقشه سایت XML به بینگ

مشابه سرچ کنسول گوگل،  بینگ هم Bing Webmaster Tools را برای کمک به دارندگان وب سایت در نظارت بر وب سایت خود در موتور جستجوی بینگ ارائه می دهد.

برای افزودن نقشه سایت خود به بینگ ، باید به وب سایت Bing Webmaster Tools مراجعه کرده و برای یک حساب کاربری ثبت نام کنید. پس از ثبت نام، می توانید وب سایت خود را در بخش ” Add new site ” اضافه کنید.

اضافه کردن نقشه سایت به بینگ

در صفحه بعدی، از شما خواسته می شود جزئیات وب سایت خود را از جمله URL نقشه سایت وارد کنید.

برای ادامه بر روی دکمه ارسال کلیک کنید.

اکنون Bing از شما می خواهد که مالکیت وب سایت خود را تأیید کنید و روش های مختلفی را برای انجام آن به شما نشان می دهد.

ما توصیه می کنیم از روش Meta tag استفاده کنید. به سادگی خط متا تگ را از صفحه کپی کرده و در یک فایل متنی خالی در سیستم خود جای گذاری کنید.

اکنون به وب سایت وردپرس خود بروید و افزونه Insert Headers and Footers را در وب سایت خود نصب و فعال کنید.

پس از فعال سازی، باید به صفحه تنظیمات سپس Insert Headers and Footers بروید و کدی را که قبلاً کپی کرده اید در کادر«Scripts in header» اضافه کنید.

فراموش نکنید که برای ذخیره تغییرات روی دکمه ذخیره کلیک کنید.

چگونه می توان از نقشه های سایت XML برای وب سایت خود استفاده کرد؟

اکنون که نقشه سایت XML را به گوگل ارسال کردید، بیایید نگاهی به نحوه استفاده از آن برای وب سایت خود بیاندازیم.

ابتدا باید به خاطر داشته باشید که نقشه سایت XML رتبه بندی جستجوی شما را بهبود نمی بخشد. با این حال، این به موتورهای جستجو کمک می کند تا محتوا را پیدا کنند، میزان crawl را تنظیم کنند و قابلیت مشاهده وب سایت شما را در موتورهای جستجو افزایش دهند.

شما باید در نقشه جستجوی گوگل به آمار نقشه سایت خود توجه داشته باشید. این می تواند خطاهای خزشی و صفحات مستثنی از پوشش جستجو را به شما نشان دهد.

نقشه سایت در سئو

در زیر نمودارها، می توانید روی جداول کلیک کنید تا URL های واقعی را که گوگل آنها را ایندکس نکرده است، مشاهده کنید.

به طور معمول، گوگل ممکن است تصمیم بگیرد از محتوای تکراری، صفحات بدون محتوا یا محتوای بسیار کم و صفحاتی که توسط فایل robots.txt یا متا تگ های وب سایت شما مستثنی است، بگذرد.

با این حال، اگر تعداد صفحات مستثنی شما به طور غیرمعمول زیاد است، ممکن است بخواهید تنظیمات افزونه سئو خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که هیچ محتوایی را مسدود نمی کنید.

امیدواریم که این مقاله به شما در پاسخگویی به تمام سوالات شما در مورد نقشه سایت XML و نحوه ایجاد نقشه سایت XML برای سایت وردپرس کمک کرده باشد.

محصول پیشنهادی

افزونه سئو اینستنتیفای | پلاگین Instantify

395,000 تومان

78.67%
بروز وردپرس

بروز وردپرس

محصول پیشنهادی

افزونه سئو رنک مث پرو | پلاگین Rank Math Pro

395,000 تومان

93.44%

محصول پیشنهادی

افزونه سئو لینک ساز خودکار | پلاگین Interlinks Manager

345,000 تومان

73.33%
جت وردپرس

جت وردپرس

محصول پیشنهادی

افزونه سئو و بهینه سازی خودکار تصاویر | پلاگین SEO Friendly Images Pro

345,000 تومان

91.11%
راد ایران

راد ایران

محصول پیشنهادی

افزونه سئو ووکامرس پرمیوم | پلاگین Yoast WooCommerce SEO Premium

345,000 تومان

91.11%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه سئو ویدئو های وردپرس | پلاگین Yoast Video SEO

345,000 تومان

73.33%
فروشگاه پارس

فروشگاه پارس

محصول پیشنهادی

افزونه سئو یواست پرمیوم | پلاگین Yoast SEO Premium

395,000 تومان

96.55%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه سئوی محلی وردپرس | پلاگین Yoast Local SEO Premium

345,000 تومان

100%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه موشک سئو | WP Schema Pro

345,000 تومان

82.39%
9

نویسنده سینا عباسی

سایر مقالات نویسنده

مطالب مشابه

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه