چرا باید روی کلمات کلیدی دم بلند (Long tail keywords) تمرکز کنیم؟

سئو

7 دقیقه زمان مطالعه

کلمات کلیدی دم بلند عبارات کلیدی هستند که نسبت به کلمات کلیدی متداول معمولاً طولانی تر هستند و از ترافیک جستجو کمتری برخوردار هستند ، اما ارزش تبدیل بالاتری دارند. آن ها به شما این امکان را می دهند که به مرور بازدید وب سایت خود را زیاد کنید. تمرکز بر روی کلمات کلیدی دم دراز یا همان Long tail keywords یک تکنیک عالی برای سئو سایت می باشد.

زمانی که رقابت زیادی برای کلمات کلیدی اصلی وجود دارد داشتن یک استراتژی بر اساس کلمه کلیدی دم دراز می تواند به شما کمک زیادی کند. همان طور که گفته شد ، اغلب شرکت ها و یا وبلاگ ها می توانند از این استراتژی بهره مند شوند زیرا کلمات کلیدی طولانی به آن ها کمک می کند که بازدیدکنندگان با هدف جستجوی بسیار خاص را به راحتی جذب کنند. در این مقاله ما توضیح خواهیم داد که کلمات کلیدی دم دراز دقیقاً چیست و چگونه می توان یک استراتژی سئو بر اساس کلمات کلیدی دم دراز ایجاد کرد.

کلمات کلیدی دم بلند چیست؟

کلمات کلیدی دنباله بلند نسبت به سایر کلمات کلیدی خاص تر هستند و آن چنان متداول نیستند. آن ها بیشتر بر روی نیچ بازار یعنی دقیقاً جایی که تقاضای  بیشتر و رقابت کمتری وجود دارد، تمرکز می کنند. اصطلاح کلمه کلیدی دم بلند از کتاب The Long Tail نوشته کریس اندرسون آمده است و در این کتاب، کریس اندرسون نشان می دهد که تقریباً برای هر کالایی یک نیچ وجود دارد. اگرچه این بازار در برخی موارد بسیار کوچک است، اما گستردگی اینترنت باعث می شود محصول پست و یا وبلاگ شما بسیار سودمند باشد.

کلمات کلیدی دم بلند

اغلب وبلاگ ها یک موضوع اصلی دارند که آن را اصطلاحاً کلمه کلیدی اصلی می نامند. به عنوان مثال، وبلاگ هایی که اغلب درباره سئو هستند نام وبلاگ خود را سئو می گذارند و سئو کلمه اصلی آن ها می باشد و تمامی پست های آن وبلاگ در مورد موضوعات مرتبط با سئو می باشد.

موضوع وبلاگ و یا سایت شما کلمه کلیدی اصلی شما می باشد و در واقع شما بیشتر ترجیح می دهید که افراد مختلف سایت شما را بر اساس این کلمه کلیدی پیدا کنند. به عنوان مثال فردی که وبلاگی در مورد غذاهای خانگی ایتالیایی دارد ، مایل است که در جستجوهای مرتبط به کلمه کلیدی ” غذای ایتالیایی خانگی”  پیدا شود.

 

با این حال ، حتی اگر تمام پست های وبلاگی که می نویسید مربوط به غذاهای خانگی ایتالیایی باشد شما نمی توانید تمامی آن ها را با همان اصطلاح “غذای خانگی ایتالیایی” بهینه کنید. درعوض، شما باید پست های وبلاگ خود را با انواع مختلفی از کلمات که مربوط به کلمات کلیدی اصلی هستند بنویسید و بهینه کنید. در مثال وبلاگ غذا می توانید در مورد انواع غذاهای ایتالیایی مانند ماکارونی ایتالیایی، سالاد ایتالیایی، پای ایتالیایی و … محتوا تولید کنید.

پست های وبلاگ شما حتی ممکن است طولانی تر باشد. شما هنگامی که تحقیقات مناسبی در مورد کلمات کلیدی خود انجام دهید می توانید تمامی این کلمات کلیدی دم بلند را پیدا کنید. درصورتی که کلمات کلیدی بسیار طولانی پیدا کردید ، می توانید با استفاده از برخی ابزار ها بررسی کنید که آیا کلمه کلیدی دم دراز شما طول مناسبی دارد و یا خیر.

به خاطر داشته باشید که اگر پست وبلاگ خود را برای انواع مختلف کلمات کلیدی دم دراز بهینه می کنید باید از این پست های وبلاگ به صفحات اصلی و یا بهترین آن ها که همان محتوای کرنر استون (Corner Stone) می باشند ، پیوند و لینک دهید. با انجام دادن این کار شما به گوگل نشان می دهید که ساختار سایت شما چگونه است و مهم ترین صفحه شما کدام می باشد. اطمینان حاصل کنید که بهترین صفحات شما در نتایج جستجوی گوگل رتبه بالایی دارند.

چرا باید روی کلمات کلیدی دم دراز تمرکز کنیم؟

کلمات کلیدی دم دراز

رتبه بندی برای کلمات کلیدی طولانی بسیار راحت تر از کلمات کلیدی متداول است زیرا وب سایت های کمتری برای آن رقابت می کنند. هر چه اصطلاحات جستجوی شما طولانی تر (و مشخص تر) باشند ، رتبه بندی برای این اصطلاح آسان تر خواهد شد. تمرکز کردن بر روی گروهی از کلمات کلیدی دم بلند می تواند باعث ایجاد ترافیک زیادی شود و یا استفاده از آن ها یافتن مخاطبان آسان تر می باشد.

اگرچه از این دسته از کلمات کلیدی، کمتر در جستجوهای افراد استفاده می شوند اما بازدید کننده ای که وب سایت شما را با استفاده از آن ها پیدا می کند به احتمال زیاد خدمات و یا محصول شما را خریداری می کند و این موضوع یکی دیگر از مزایای تمرکز روی کلمات کلیدی دم دراز می باشد.

فرض کنید که من به دنبال یک بازی فکری جدید برای فرزندانم هستم و می خواهم کمی سرگرمی برای آن ها ایجاد کنم. من جستجوی خود را با اصطلاح “بازی های فکری” شروع می کنم. بعد از کمی جستجو ، متوجه می شوم که یک بازی رومیزی می خواهم که هم برای کودکان مناسب باشد و هم یک پک آموزشی باشد. من به جستجوی خود با استفاده از کلمه کلیدی “بازی فکری آموزشی برای کودکان” ادامه می دهم و یا برای راحت کردن خرید خود این عبارت را جستجو می کنم ” بازی های فکری و آموزشی برای کودکان در تهران ” .این دو عبارت ” بازی فکری آموزشی برای کودکان ” و ” بازی های فکری و آموزشی برای کودکان در تهران ” کلمات کلیدی دم بلند هستند که با استفاده از آن ها نتایجی که بیشتر با هدف جستجوی من شباهت دارند را پیدا خواهم کرد. شانس خرید یک بازی فکری توسط این جستجو با استفاده از این کلمات تا حد زیادی افزایش می یابد.

این مقاله را حتما بخوانید
تاثیر سئو تصاویر را در بهبود رتبه سایت خود دست کم نگیرید!

بنابراین اگر می خواهید محصولات خود را به فروش برسانید، محصول شما باید کیفیت مناسبی داشته باشد و شما باید به خوبی از آنچه محصول یا وب سایت شما می تواند به مخاطبان ارائه دهد آگاه باشید. حال این سوال را از خود بپرسید و به دنبال پاسخی برای آن باشید”چه چیزی محصول یا وبلاگ شما را خاص می کند؟”

اگر پاسخ این سوال را بدانید و درک کنید ، همه چیز برای انتخاب کلمات کلیدی دم بلند شما ساده تر خواهد شد و شما می توانید محصولی را که مخاطبان شما دوست دارند را ارائه دهید. بنابراین کمی وقت بگذارید تا به منحصر به فرد بودن محصول و یا وبلاگ خود فکر کنید و آن را یادداشت کنید.

در واقع شما باید نیچ حوزه ی کاری خود را پیدا کرده و سعی کنید در آن منحصر به فرد باشید تا بتوانید سایتی با کیفیت به مخاطبان خود ارائه دهید. اطمینان حاصل کنید که وبلاگ و در کل محتوای خود را با کلماتی که توسط مخاطبان شما استفاده می شوند و قابل درک هستند بهینه کنید.

رتبه بندی برای کلمات

در برخی از مارکت ها و کسب و کار ها کسب رتبه بالا بسیار دشوار می باشد و برخی از آن ها کاملاً رقابتی هستند و شرکت های بزرگ بر نتایج جستجو تسلط کامل دارند. این شرکت ها بودجه بسیار زیادی را صرف بازاریابی خود کرده اند و شما نمی توانید با بودجه اندک در بازار های رقابتی نتایج خوبی بدست آورید.

با این حال شما باید بتوانید محصول و یا وب سایت خود را از سایر سایت ها و شرکت های این بازار متمایز کنید. برای شروع رتبه بندی باید از کلمات کلیدی دم دراز (Long tail keywords) استفاده کنید!

به عنوان مثال اگر در صنعت مبلمان فعالیت می کنید می توانید بر روی کلمات کلیدی دم بلند کم رقابت مانند “مواد بازیافت شده در مبلمان” تمرکز کنید. در حالت کلی از کلماتی استفاده کنید که مخاطب هدف شما از آن ها استفاده می کند و از اصطلاحات دشوار اجتناب کنید.

در قسمت معرفی کسب و کارتان باید از کلمات کلیدی دم بلند که می خواهید بر اساس آن رتبه بندی شوید، استفاده کنید. اصطلاحاتی که شما برای توصیف کسب و کار خود استفاده کرده اید می توانند کلمات  کلیدی دم دراز باشند و رتبه بندی وب سایت خود بر اساس آن ها را هدف اصلی خود قرار دهید.

کلمات کلیدی long tail

پس از نوشتن این معرفی نامه از وب سایت خود باید به سراغ ایجاد لیستی از کلمات کلیدی طولانی بروید. سعی کنید کلماتی را مورد هدف قرار دهید که بتوانید با استفاده از آن ها در ذهن مخاطبان خود قرار بگیرید. لازم است سوالاتی در این زمینه از خود بپرسید :

  • مخاطبان در سایت من به دنبال چه خواهند بود؟
  • وقتی صحبت از محصول یا سایت شما می شود، از چه عباراتی استفاده می کنند؟

ممکن است در ابتدا یافتن کلمات کلیدی long tail کمی چالش برانگیز باشد و به همین دلیل ابزار های انتخاب بهترین کلمه های کلیدی می توانند در این زمینه به شما کمک کنند. این ابزار ها به شما پیشنهاداتی را برای عبارات کلیدی مرتبط با کلمه کلیدی اصلی شما ارائه می دهد.

 

جمع بندی

امیدواریم این مقاله پتانسیل باورنکردنی کلمات کلیدی دم بلند را به شما نشان داده باشد. حجم افرادی که با استفاده از این کلمات وب سایت شما را پیدا می کنند ، نسبتاً کم خواهد بود، اما این افراد برای خرید محصول شما از سایتتان بازدید کرده اند. بنابراین کسب رتبه ی عالی برای وب سایتتان با استفاده از کلمات کلیدی دم دراز می تواند راحت باشد.

 

ژاکت را دنبال کنید

ژاکت در اینستاگرام

ژاکت در فیسبوک

ژاکت در لینکدین

ژاکت در توییتر

محصول پیشنهادی

افزونه سئو اینستنتیفای | پلاگین Instantify

395,000 تومان

78.67%
بروز وردپرس

بروز وردپرس

محصول پیشنهادی

افزونه سئو رنک مث پرو | پلاگین Rank Math Pro

395,000 تومان

93.44%

محصول پیشنهادی

افزونه سئو لینک ساز خودکار | پلاگین Interlinks Manager

345,000 تومان

73.33%
جت وردپرس

جت وردپرس

محصول پیشنهادی

افزونه سئو و بهینه سازی خودکار تصاویر | پلاگین SEO Friendly Images Pro

345,000 تومان

91.11%
راد ایران

راد ایران

محصول پیشنهادی

افزونه سئو ووکامرس پرمیوم | پلاگین Yoast WooCommerce SEO Premium

345,000 تومان

91.11%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه سئو ویدئو های وردپرس | پلاگین Yoast Video SEO

345,000 تومان

73.33%
فروشگاه پارس

فروشگاه پارس

محصول پیشنهادی

افزونه سئو یواست پرمیوم | پلاگین Yoast SEO Premium

395,000 تومان

96.54%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه سئوی محلی وردپرس | پلاگین Yoast Local SEO Premium

345,000 تومان

100%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه موشک سئو | WP Schema Pro

345,000 تومان

82.39%
9

نویسنده سینا عباسی

سایر مقالات نویسنده

مطالب مشابه

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه