چرا نباید نگران آخرین بروزرسانی های گوگل باشید؟

سئو

9 دقیقه زمان مطالعه

آب و هوای گوگل یک اصطلاح پرطرفدار از نمایش آن چیزی است که ابزارهایی در سطح وب، با زیر نظر گرفتن جابجایی در نتایج و ویژگی های موتور جستجو، بصورت آفتابی و ابری نمایش داده می شود. در واقع هر زمان در صفحه نتایج جستجو شاهد رشد و سقوط پر تلاطم سایت ها باشیم، آسمان هسته گوگل ابری قلمداد می شود.

کارشناسان و متخصصان سئو بر این باور هستند که بر حسب تجربه سال های متوالی، هرگاه در نمایش ویژگی ها و جابجایی رتبه ها چنین شرایطی به نمایش در بیاید، می تواند نشان از یک بروزرسانی در هسته یا آپدیتی در الگوریتم ها باشد. اینجاست که تمام کاربران و فعالان این عرصه، صفحه Serp را زیر ذره بین می برند و برای اطمینان از وجود یک نسخه جدید یا ارتقا یافته از الگوریتم ها، به بحث و پیگیری مشغول می شوند.

در این میان همواره نگرانی های زیادی از تاثیر این شرایط بر روی وب سایت ها وجود دارد که مدیران و وب مسترها را از بیم افت رتبه و آسیب های سئویی، وادار به هر کاری می کند. هرچند شرایط حساس همواره موجب استرس و اغلب صرف هزینه است، با اینحال اگر آپدیت های گوگل و مستندات شان را بخوبی مطالعه کرده و از دستورالعمل های کیفیت این موتور جستجو پیروی کنید، تمرکز بهتری بر روی فضای ایجاد شده خواهید داشت. در این مقدمه همراه شما هستیم تا به بررسی راه های آمادگی در برابر آپدیت های گوگل پرداخته و نگران بروزرسانی ها نباشید.

گوگل جزییات بروزرسانی های الگوریتم اصلی را ارایه نمی دهد

رویارویی با واقعیت سخت است، مخصوصا وقتی واقع نگری توسط یک ابرقدرت وصف شود. بعید است که اعلامیه‌های مربوط به به‌روزرسانی‌های الگوریتم اصلی در آینده جزئیات بیشتری دریافت کنند، زیرا گوگل می‌گوید نمی‌تواند اطلاعات خاصی ارائه دهد. گوگل جزییات را به صورت داخلی دارد، اما اطلاعات را به صورت عمومی منتشر نمی کند. اگر بخواهید با روال کار آشنا بشید، باید بگوییم که اطلاع از آپدیت ها به 2 روش عمده صورت می پذیرد، ابتدا طی یک فرصت بسیار کوتاه، گوگل اعلام می کند مثلا طی ساعات آتی، یک آپدیت بزرگ خواهیم داشت که هم اکنون در مرحله همگام سازی است، یا اینکه یکی از مسوولان گوگل طی یک اعلامیه خبر از انتشار نسخه جدید و یا بهبود الگوریتم و بروزرسانی می دهد. به طور خلاصه، اطلاع در مورد به‌ روزرسانی‌ های اصلی محدود به زمانی است که عرضه‌ شان شروع و یا به پایان رسیده است.

بروزرسانی‌ های اصلی بر روی برخی سایت ها تاثیر مثبت و برخی دیگر تاثیر منفی خواهند داشت. وقتی سایتی تحت تاثیر یک به‌روزرسانی اصلی قرار می‌گیرد، صرفا دلیل آن اشتباه بودن عملکرد شما نیست، اگر متوجه شدید که سایت شما پس از یک بروز رسانی رتبه پایین تری دارد، به این معنی نیست که محتوای بد منتشر می کنید یا چیزی در سایت شما وجود دارد که باید آن را اصلاح کنید، بلکه بیشتر می تواند به این دلیل باشد که سایت های دیگر برای انتشار محتوای بهتر رتبه بالاتری دریافت کردند. مانند مقالات غنی با عمق بیشتر و یا محتوایی که بصورت تخصصی نوشته شده باشد.

گوگل به طور مرتب الگوریتم رتبه بندی خود را در طول سال به روز می کند تا تجربه جستجوی بهتر و نتایج مرتبط تری را برای کاربران فراهم کند. برای آن دسته از مدیران سایت هایی که عملکرد سئوی شان با یک بروز رسانی الگوریتم گوگل آسیب می بیند، می تواند ناراحت کننده باشد. برخی بروزرسانی‌ها ممکن است تاثیری موقتی داشته باشند، در حالی که برخی دیگر از شما می‌خواهند که استراتژی سئوی خود را مجدادا ارزیابی کنید.

گوگل چند بار الگوریتم خود را به روز می کند؟

کارشناسان تخمین می زنند که گوگل بین 500 تا 3000 بار در سال دست به آپدیت های متنوع می زند که اکثر این تغییرات کوچک هستند و به شدت بر رتبه‌ بندی تأثیر نمی‌گذارند، در حالی که بروزرسانی‌ های اصلی، مانند BERT یا Passage Ranking، می‌توانند درصد قابل توجهی از همه جستجوها را به خود اختصاص دهند. به طور کلی، کسب و کارها باید به بروز رسانی الگوریتم های بزرگ تر و فاکتورهای اصلی رتبه بندی که در حال ارتقا هستند، توجه کنند. در تصویر زیر، برخی از تاثیرگذارترین بروز رسانی های الگوریتم در دهه گذشته را مشاهده خواهید کرد.

تاثیرگذارترین بروز رسانی های الگوریتم در دهه گذشته

بسیاری از این بروز رسانی ها آنقدر بزرگ بودند که اساسا نحوه انجام سئو را تغییر دادند. بروزرسانی Page Experience در سال گذشته، page speed و Core Web Vitals و mobile usability را به عوامل رتبه‌بندی رسمی تبدیل کرد، به این معنی که سئو دیگر فقط به آنچه در صفحات وب شما وجود دارد نیست، بلکه نحوه عملکرد آن صفحات برای کاربران در همه دستگاه‌ها است.

4 کاری که باید بعد از بروز رسانی الگوریتم انجام دهید

مدیران وب سایت ها پس از تکمیل بروز رسانی الگوریتم چه کاری باید انجام دهند؟ خوب، بهترین راه برای انجام این است که رتبه‌ بندی هفته‌ های قبل و بعد از تکمیل بروزرسانی را بررسی کنند.

1_ آیا رتبه شما تحت تأثیر قرار گرفته است یا خیر؟

چندین ابزار وجود دارد که می توانید برای اندازه گیری تاثیر بروز رسانی های گوگل الگوریتم بر عملکرد سئو خود استفاده کنید. لازم است در کنسول جستجو یک حساب فعال داشته باشید تا بتوانید صعود و سقوط رتبه بندی تان را مورد ارزیابی قرار دهید. ابزارهای دیگری نیز هستند که به شما امکان می دهند جایگاه کلمات کلیدی را ردیابی کنید. نمودارهای تغییر رتبه زیر از GSC Insights است که از داده های گوگل استفاده می کند.

نمودارهای تغییر رتبه GSC Insights

توجه به این نکته مهم است که بروزرسانی‌ها معمولا در طی چند هفته منتشر می‌شوند، پس سایت‌ها ممکن است افت موقتی در رتبه‌بندی کلمات کلیدی داشته باشند. در تصویر بالا، این وب‌ سایت در طول زمان انتشار بروزرسانی هسته‌ای در دسامبر 2020، افت موقت رتبه‌بندی را تجربه کرد. اما با تکمیل به‌روزرسانی، سایت توانست جایگاه‌ های رتبه‌ بندی خود را دوباره به دست آورد که به نظر نمی‌رسد همیشگی باشد.

وب‌ سایت بعدی در نتیجه به‌روزرسانی هسته نوامبر 2021، افت رتبه‌ بندی بلند مدت‌ تری را تجربه کرد. آپدیت در 17 نوامبر آغاز شد و در 30 نوامبر به پایان رسید، اما کاهش رتبه حتی پس از تکمیل بروز رسانی همچنان باقی مانده است.

افت رتبه از 17 تا 30 نوامبر

در این مواقع لازم است تا با سایر ابزارها کلمات کلیدی و صفحات سایت را با فاکتورهای مختلف چک کنید، زیرا اطمینان از منطبق بودن سایر مشکلات احتمالی با تاثیر بروزرسانی، یک نکته تکنیکی مهم است.

این مقاله را حتما بخوانید
Conversion Rate یا نرخ تبدیل چیست و چگونه آن را افزایش دهیم؟

2_ درباره بروزرسانی تحقیق کنید و ویژگی های آن را بشناسید

اگرچه گوگل جزییات گسترده‌ ای را درباره بروزرسانی‌ های خود به اشتراک نمی‌گذارد، اما معمولا به عوامل اصلی آنها اشاره می‌کند و راهنمایی‌ های کلی را برای وب‌ مسترها در بلاگ Search Central ارایه می دهد. علاوه بر منابع گوگل، همیشه پس از انتشار الگوریتم‌ها، گفتگوهای آنلاین زیادی وجود دارد که می توانید به آنها مراجعه و در جریان تجریبات دیگران قرار بگیرید. اگر در توجه به بروزرسانی‌ها و تاثیرات آنها تازه کار هستید، باید فروم ها و شبکه های اجتماعی سئوکاران را دنبال کنید تا در جریان داده های تحقیقاتی شان قرار بگیرید.

اشتراک گذاری اطلاعات از آنجایی مهم است که به شما کمک کند بفهمید آیا دیگران نیز تجربه مشابهی را داشته اند یا خیر. اگر پاسخ مثبت است، بروز رسانی ها به شما می گویند زمان آن رسیده مطابق با دستورالعمل ها عمل کنید.

3_ کدام عوامل رتبه بندی سایت شما را تحت تأثیر قرار داده اند؟

یکی از چالش های پیش رو مشخص کردن این است که کدام عوامل منشا موفقیت یا شکست شما هستند. تمام داده‌های موجود را به دقت بررسی کنید و از آن اطلاعات به بهترین شکل ممکن استفاده کنید تا تصمیمات هوشمندانه‌ تری بگیرید. گوگل فاکتورهای رتبه‌بندی زیادی دارد که به آنها تکیه می‌کند.خوشبختانه، عوامل رتبه‌بندی را می‌توان در چند حوزه اصلی خلاصه کرد: محتوا، قدرت، تکنیک‌ها، تجربه صفحه، و عوامل خاص ( مانند تجارت محلی، مراقبت‌های بهداشتی، شاخص های اعتباری و غیره ).

بیشتر بروزرسانی‌ها به خزنده‌های گوگل برای ارزیابی و شناسایی بهتر کیفیت صفحات وب متمرکز شده‌اند. به عنوان مثال، گوگل می گوید که بروزرسانی اخیر هسته، عمدتا بر بهبود کیفیت و ارتباط نتایج جستجو برای کاربران اجرا شده است. بنابراین اگر رتبه‌بندی سایت شما در ماه نوامبر کاهش یافته است، محتوای درون صفحه شما جایی است که باید برایش وقت بگذارید. با ربات ها و الگوریتم های سئو گوگل آشنا شوید.

4_ سیگنال های کیفیت را در تمام صفحات وب خود بهبود بخشید

اگرچه ممکن است برخی از صفحات شما پس از بروز رسانی بیشتر از سایرین ضربه بخورند، اما احتمال اینکه روند نزولی کلی در تمام صفحات را مشاهده کنید، بسیار بیشتر است. بسته به فاکتورهای رتبه‌بندی که الگوریتم ها روی آنها متمرکز شده اند، نجات سایت شما ممکن است به جایی کشیده شود که بخواهید صفحه به صفحه پیشروی کنید. برای آپدیت هایی که بر روی قدرت صفحات مانور می دهند، تلاش‌ شما بر روی لینک بیلدینگ می‌تواند کمک کند بخشی از رتبه های از دست رفته را بازیابی کنید. اما برای بروز رسانی های متمرکز بر محتوا، به احتمال زیاد نیاز به اصلاح عناصر درون هر صفحه دارید. مطمئن شوید صفحاتی را که دارای حجم جستجو و پتانسیل تبدیل بالا هستند را برای رتبه بندی کلمات کلیدی مهم اولویت بندی کنید.

سپس، روی بهبود سیگنال‌ هایی تمرکز کنید که شاخص کیفیت را به خزنده‌های گوگل منتقل می‌کنند. برای بروزرسانی‌ های محتوا محور، موارد زیر را بررسی کنید:

  • وب سایت شما باید داده های جامع و تخصص داشته باشد
  • رسانه های تصویری و ویدئویی یونیک را مد نظر قرار دهید
  • پیوندهای داخلی و خارجی مرتبط با متن انکر و محتوا داشته باشید
  • استفاده از داده های ساختاریافته برای درک بهتر صفحات با استفاده از اسکیما
  • استراتژی مدون سئوی داخلی و رعایت اصولی تکنیکال را در اولویت بگذارید

آپدیت های گوگل و بروزرسانی های الگوریتم، به ما نشان می دهند که هم جای رشد است و هم نقاطی وجود دارد که ضعف در آنجا رخنه کرده است. درست همانطور که گوگل در تلاش است تا کیفیت تجربه جستجو را بهبود بخشید، مدیران سایت نیز باید تلاش کنند صفحات خود را برای کاربران بهبود بخشند. به این ترتیب دیگر هرگز آنقدر ها هم از بروز رسانی ها عقب نخواهید بود و هر گونه پیشروی آپدیت ها تبدیل به راهی برای کمک به پیشرفت تان خواهد شد.

یک نکته را باید مد نظر قرار دهید و آن این است که کاربران در اصل از ابتدا برای شما نبوده اند. گوگل برای آنها ارزش زیادی قائل است، به نحوی که دائما الگوریتم های خود را تنظیم می کند تا پاسخ بهتری داشته باشد. بنابراین، اگر می‌خواهید از هر به‌روزرسانی در امان بمانید، باید از بازدیدکنندگانی که گوگل به شما می‌دهد، به خوبی مراقبت کنید.

بیایید با هم چند سوال را بررسی کنیم و ببینیم پاسخ هایی که داریم نگران کننده است یا الهام بخش:

  • آیا محتوای شما، اطلاعات را به گونه‌ای ارایه می‌کند که قابل اعتماد باشد؟
  • آیا سایت شما به عنوان یک مرجع در موضوع خود شناخته می شود؟
  • آیا این محتوا توسط یک متخصص یا فرد علاقه‌مندی نوشته شده است که به خوبی موضوع را می شناسد؟
  • آیا افراد دیگر به محتوای شما برای مسائل مربوط به پول یا زندگی خود اعتماد می کنند؟
  • آیا محتوا و مطالب شما مشکلات نگارشی و املایی دارد؟
  • آیا محتوا به خوبی نوشته شده است، یا به نظر می رسد عجولانه و شلخته باشد؟
  • آیا مطالب شما برون سپاری می شوند و در سایر منابع به اشتراک در می آید؟
  • آیا محتوای سایت دارای تبلیغات بیش از حد است و حواس مخاطب را از مطلب اصلی منحرف می کند؟
  • آیا محتوا هنگام مشاهده در دستگاه های تلفن همراه به خوبی نمایش داده می شود؟

جمع بندی

به نظر می رسد با مطالعه این مقاله، بیشتر از هرچیزی نگران کیفیت و ارزش مطالب سایت تان شده باشید تا بازخورد حاصل از بروزرسانی های موتور جستجو. هرچقدر که آپدیت ها به شاخص های تجربه کاربری و تخصصی بیشتری اشاره داشته باشند، سایت هایی که در تولید مطالب غنی و محصولات ارزشمند کوشا هستند، استفاده بهتری خواهند برد.

افت رتبه بندی در جاییکه گوگل برای کاربران اش نیازمند مطالب خوب و پاسخ های تخصصی است، نمی تواند شامل سایت های با ترافیک بالا و پایدار باشد. گوگل همیشه برای هر بروزرسانی مستنداتی را منتشر می کند و در عین حال در فضای وب نیز افراد متخصص زیادی هستند که به بحث و تبادل نظر می پردازند. اطلاع و آگاهی از این داده ها به شما به عنوان یک وبمستر باهوش کمک می کند تا بتوانید بهترین تصمیم را در ارتقا استراتژی سئو و محتوای سایت تان اتخاذ کنید.

محصول پیشنهادی

افزونه سئو اینستنتیفای | پلاگین Instantify

395,000 تومان

78.67%
بروز وردپرس

بروز وردپرس

محصول پیشنهادی

افزونه سئو رنک مث پرو | پلاگین Rank Math Pro

395,000 تومان

93.44%

محصول پیشنهادی

افزونه سئو لینک ساز خودکار | پلاگین Interlinks Manager

345,000 تومان

73.33%
جت وردپرس

جت وردپرس

محصول پیشنهادی

افزونه سئو و بهینه سازی خودکار تصاویر | پلاگین SEO Friendly Images Pro

345,000 تومان

91.11%
راد ایران

راد ایران

محصول پیشنهادی

افزونه سئو ووکامرس پرمیوم | پلاگین Yoast WooCommerce SEO Premium

345,000 تومان

91.11%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه سئو ویدئو های وردپرس | پلاگین Yoast Video SEO

345,000 تومان

73.33%
فروشگاه پارس

فروشگاه پارس

محصول پیشنهادی

افزونه سئو یواست پرمیوم | پلاگین Yoast SEO Premium

395,000 تومان

96.54%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه سئوی محلی وردپرس | پلاگین Yoast Local SEO Premium

345,000 تومان

100%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه موشک سئو | WP Schema Pro

345,000 تومان

82.39%
9

نویسنده سینا عباسی

سایر مقالات نویسنده

مطالب مشابه

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه