الگوریتم گوگل BERT چیست و چه تاثیری بر سئو می‌گذارد؟

سئو

11 دقیقه زمان مطالعه

موتورهای جستجو به مرحله ای از تکامل رسیده اند که می توانند منظور و هدف یک کاربر را از چیزی که به دنبال آن است متوجه شوند. در این میان گوگل که پرچمدار توسعه و استفاده از هوش مصنوعی در نتایج جستجوی خود می باشد، پیشرفت های چشم گیری داشته که حال وارد عرصه جدیدی نیز شده است.

وقتی سخن از هوش مصنوعی به  میان می آید، قطعا این ذهنیت در ما شکل میگیرد که یک ربات بر اساس برنامه ها و شرط هایی که برایش تعریف شده می تواند در برابر وقایع و شرایط تصمیم گیری کند. اما این فرآیندی است که سالها از آن می گذرد و ما در دوره ای زندگی می کنیم که هرلحظه به مقوله ادراک نزدیک تر می شویم.

هرچند راه زیادی برای بیان این جمله که “ربات ها هم مانند انسان ها فکر می کنند” پیش رو داریم، اما کارشناسان گوگل دست از کار نکشیده اند و ما در موتور جستجویی در حال تکاپو هستیم که می تواند یاد بگیرد و منظور افراد را متوجه شود. در این مقاله می خواهیم شما را با فناوری به نام برت آشنا کنیم که قرار است در آینده ای نه چندان دور، مرزهای شناخت و آگاهی را جابجا کند.

در اکتبر سال 2019 ، گوگل یک مقاله به نام “بزرگترین جهش رو به جلو در 5 سال گذشته و یکی از بزرگترین جهش های رو به جلو در تاریخ ” منتشر کرد. گوگل این مقاله را BERT نامید، الگوریتم BERT یک بروزرسانی الگوریتمی است که به طور خلاصه ، به گوگل کمک می کند تا نتایج جستجو را بیشتر شبیه به یک انسان و کمتر شبیه به یک ربات درک کند. در ادامه این مقاله به طور کامل می گوییم الگوریتم گوگل BERT چیست و چه تاثیری بر سئوی سایت ها می گذارد.

وقتی نوبت به بروز رسانی های الگوریتم های گوگل در جستجو می رسد ، برخی از این الگوریتم ها نسبت به سایرین در رتبه بندی و سئوی سایت شما تأثیر بیشتری دارند. گوگل BERT از هر 10 جست و جو بر روی یک نتیجه تاثیر مستقیم میگذارد و بر روی سایر نتایج اثر کمتری می گذارد بنابراین لازم است که شما در مورد این الگوریتم جست و جو اطلاعات بیشتری به دست آورید.

شما با خواندن این مقاله به جواب سوالات زیر در مورد این الگوریتم می رسید:

  • گوگل BERT چیست ؟
  • دلیل اهمیت گوگل BERT چیست ؟
  • الگوریتم برت چگونه کار می کند؟
  • هوش مصنوعی و الگوریتم برت
  • پیچیدگی در الگوریتم برت و معنی واقعی درک کوئری
  • تاثیر الگوریتم گوگل BERT بر سئو چیست ؟
  • چگونه استراتژی سئو خود را تنظیم کنید ؟

الگوریتم گوگل BERT چیست ؟

گوگل BERT

گوگل همیشه به دنبال راه حال هایی برای بهترین پاسخ ها است، اما آیا این شیوه می تواند به معنی واقعی با آنچه کاربر در ذهن دارد برابری کند؟ برای اینکه بهتر متوجه شویم، بیاییم به نتایج برویم و یک سوال طولانی را با انواع کلمات و واژه ها ارزیابی کنیم. سابقا موتورهای جستجو بر اساس عبارات و واژه ها به نمایش سایت ها می پرداختند و این موضوع هیچ ثمری به همراه نداشت، زیرا یک پاسخ با جستجوی فراوان توسط اشخاص به دست می آمد که بسیار نا امید کننده بود.

الگوریتم برت آمد تا به شناخت عمیق زبان ها پرداخته و قواعد نگارشی، حروف اضافه و جملات را بر اساس منظور و مفهوم آنها بشناسد. در واقع این فناوری که بر پایه هوش مصنوعی بسیار ارتقا یافته به خانواده Google  پیوسته، تلاش می کند تا به ربات های خزنده کمک کند ساختار معنایی جملات و کلمات تشکیل دهنده را بصورت دقیق درک کند. این به معنی “منظورت را فهمیدم” است که به خوی انسانی بسیار نزدیک شده و به شکل واقع گرایانه تری رفتار می کند.

کلمه BERT مخفف Bidirectional Encoder Representations from Transformers  می باشد که از خانواده هوش های مصنوعی Transformers  است. در مقاله هوش MUM به معرفی دقیق این الگوریتم ها پرداخته ایم که همگی با هدف تشخیص منظور و مقصود اشخاص شکل گرفته و جملات را در امتداد کل کلمات می نگرد. این مبحث در لانگ تیل ها و کلمات کلیدی طولانی تر می تواند نقش اساسی ایفا کند.

برت قادر است جستجو ها را بر پایه کلمات و حروف “ربط” بسنجد و در تعامل با کوئری های توصیفی، همه اجزا را با در نظر گرفتن ارتباط میان کلمات شان به یک نتیجه متمرکز تبدیل کند. به عنوان مثال وقتی می گوییم “بهترین زمان برای مسافرت به سخت ترین قله برای صعود در فصل بهار چیست؟”، می توان گفت که حتی برای تفکر انسانی نیز کمی گیج کننده به نظر می رسد، اما الگوریتم Bert اینجاست تا همه چیز را درک و بهترین جستجوها را برای کاربرانش به ارمغان بیاورد.

بروزرسانی گوگل BERT، یک بروزرسانی الگوریتمی است که تکنیک جدیدی را برای پردازش زبان طبیعی به نام  “نمایش رمزگذار دو طرفه از ترانسفورماتورها” (Bidirectional Encoder Representations from Transformers) معرفی کرده است. این تکنیک جدید که توسط گوگل در سال 2018 ایجاد و توزیع شده است ، کلمات را به جای جداگانه، در طول جملات بررسی می کند.

با استفاده از گوگل BERT ، موتور جست و جوی گوگل قادر است جستجو هایی را که شامل کلمات ربط مانند “در” و “برای” است را به روشی که قبلاً نمی توانست، درک کند. با استفاده از این تکنیک می تواند شناسایی کند و مطالب صحیح را به کاربرانی که این جملات را جست و جو کرده اند نمایش دهند. مانند جستجوی: “بهترین افزونه سئو در وردپرس چیست؟”

دلیل اهمیت گوگل BERT چیست ؟

این مسئله برای بازاریابان و صاحبان مشاغل کاملا یکسان است و به سه دلیل مهم باید به آن تسلط کافی داشته باشند:

دلیل اول: گوگل BERT ، ده درصد از تمام سؤالات جستجو را تحت تأثیر قرار داده و بزرگترین جهش در جستجو را از زمان معرفی Rankbrain نشان می دهد.

در نتیجه BERT ، ترافیک مربوط به وب سایت های که با الگوریتمش همخوانی دارد را افزایش می دهد.

و در نهایت باعث می شود محتوایی که به کاربران نشان داده می شود مطابق با میل آن ها باشد و عبارت های که به جست و جو آن ها ربطی ندارند نشان داده نشود.

الگوریتم گوگل BERT نباید به کسب و کار شما صدمه بزند. اگر شما شاهد افت ترافیک و رتبه بندی هستید، بدان معنا است که افرادی که از طریق جست و جوهای نامربوط وارد سایت شما می شدند دیگر وارد نمی شوند و این باعث می شود که شما بتوانید بر روی سئو سایت خود بهتر تمرکز کنید.و این جا است که متوجه می شوید دلیل اهمیت گوگل BERT چیست .

گوگل برت

الگوریتم برت چگونه کار می کند؟

وقتی با یک نفر صحبت می کنید، برای او به علامت تایید سرتان را تکان می دهید. این رفتار شما به این معنی است که متوجه حرف هایش می شوید و منظورش را می فهمید. این اتفاق در موتور جستجوی گوگل روی داده و به جای یک فرد عادی، با هوش مصنوعی طرف هستید که اتفاقا سرعت پردازش شگفت انگیزی نیز دارد.

به مثال زیر توجه کنید:

  • با چه وسیله ای به مدرسه برگردیم؟
  • با چه وسیله ای از مدرسه برگردیم؟

با یک تغییر کوچک در “از” و “به” می توان مسیر رفت و آمد را با انواع ویژگی ها تغییر داد. الگوریتم برت نیز درست به همین موضوع ورود می کند و با در نظر گرفتن مفهومی که یک جمله می دهد، به ارایه پاسخ می پرازد. این ویژگی برای جمله معروف “بخشش، نیاز نیست اعدامش کنید” نیز دلالت دارد. بدین ترتیب همانطور که ما می توانیم مفهوم یک عبارت را درک کنیم، الگوریتم برت نیز قادر است کوئری ها را تجزیه و تحلیل معنایی کند.

توصیف ها و شباهت های زیادی در انواع زبان ها وجود دارد و آشنایی با آنها برای یک فرد عادی غیر ممکن است. اما Bert توانسته از این سرزمین هم پا فرا تر گذاشته و نزدیک ترین نتیجه ممکن را به کاربرانش ارایه کند. گوگل با هدف جایگزینی زبان طبیعی با زبان ماشین، توانسته حس همنوع پنداری را به نتایج جستجو بیاورد و زمانی که یک شخص پاسخش را می یابد، ار آنچه که به دنبالش بوده رضایت کامل داشته باشد.

هوش مصنوعی و الگوریتم برت

از گذشته تا کنون، یادگیری و تکامل در ذات و سرشت هر موجودی وجود داشته است. انسان و هوش بسیار پیچیده اش که در راس تمام جانداران قرار دارد، همچنان نتوانسته توسط هیچ تکنولوژی سازه هوشمندی به چالش کشیده شود. اما با روی کار آمدن الگوریتم های شگفت انگیز گوگل، به نظر می رسد این مسیر به آهستگی اما در حال طی شدن است.

این مقاله را حتما بخوانید
چطور بهترین کلمه کلیدی را برای سایت خود پیدا کنیم؟

الگوریتم BERT قادر است تا ماشین های خودپردازنده را به سمت تحلیل و درک صحیح زبان محاوره ای انسان ها هدایت کند و این هم محدود به مکان یا قوم خاصی نیست. این فرآیند می تواند با سرعت و به راحتی درصد اشتباه از زبان انسان ها رابه طرز چشم گیری کاهش دهد که به آن (NLP  هسته اصلی الگوریتم برت ) می گوییم. بدین ترتیب الگوریتم ها قادر هستند زبان انسان ها را مانند خودشان بفهمند و جستجو هایشان را با دقت بیشتری تحلیل کنند. پس با درک بهتر زبان انسان و دقت در تحلیل جستجوی شان، نتایج دقیق تری را به صفحه گوگل آورد.

جستجو در گوگل با برت

پیچیدگی در الگوریتم برت و معنی واقعی درک کوئری

با جستجوی How to catch a cow fishing می خواهیم ماهی خاردار صید کنیم. حال داستان از جایی شروع می شود که می فهمیم عبارت cow در زبان انگلیسی دو معنی متفاوت دارد که یکی “گاو” و دیگری ” نوعی ماهی خاردار” است. سابقا و قبل از روی کار آمدن الگوریتم برت، شما مجبور بودید به صید گاوها بروید و گوگل هم حتی با وجود واژه “fishing” نتوانسته نوع ماهی را متوجه شود.

اینجاست که برت توانسته انواع ماهی را بشناسد و جستجوها را نیز فرابگیرد که به معنی شناخت عبارت ماهی گیری و ارتباط میان کلمات است. در این شرایط، پردازش جملات لانگ تیل بسیار پر اهمیت است زیرا حتی با یک عدم درک صحیح، امکان دارد وسایل یا آیتم های موجود در آن، ماهیت شان را از دست بدهند.

الگوریتم BERT چه تاثیری بر روی نتایج جستجو دارد

الگوریتم برت با تمرکز بیشتری که بر روی کوئری های طولانی و محاوره ای دارد، مرتبط ترین واژه ها را به نسبت یک جستجو ارایه می کند و این یعنی توانسته خواسته شخص را تشخیص دهد. فکر کردن به این ماجرا شاید کمی ساده به نظر برسد، ولی لازم است یاداوری کنم که الگوریتم ها تا رسیدن به شناخت مغز انسان راه بسیار طولانی پیش رو دارند.

قبل از بروزرسانی BERT، گوگل عبارت “زیادی” را به جای توصیفی از “شدت” می پنداشت و همین باعث میشد تا نتایج بی ربط و نا همگون داشته باشد. اما با ظهور این الگوریتم، هر عبارتی معنی واقعی اش را بر پایه کل واژه موجود به دست می آورد.

تاثیر الگوریتم گوگل BERT بر سئو چیست ؟

اکنون که میدانید گوگل BERT چیست به تاثیر آن در سئو می پردازیم.

جست و جوی متنی یکی از بهترین ابزار ها برای رتبه بندی سایت ها است که گوگل BERT آن را دقیق تر انجام می دهد و باعث می شود نتایج جست و جو با عبارتی که کاربر وارد کرده است شباهت بیشتری داشته باشد. در استفاده از تکنیک های سئو داخلی باید این الگوریتم را هم در نظر بگیرید.

در زبان فارسی حروف اضافه می توانند در یک جمله معنا های مختلفی داشته باشند. گوگل BERT باید بتواند این مفاهیم را از هم دیگر تشخیص بدهد و بهترین نتیجه را در سایت های مختلف جست و جو کند

حال که دریافتیم تاثیر الگوریتم گوگل BERT چیست بیایید مثالی در این زمینه ببینیم:

جستجوی ویزای سفر برزیل 2019 قبل و بعد از الگوریتم برت
این یک نمونه تاثیر گوگل BERT در بهینه سازی نتایج جست و جو است که در آن تاثیر ترجمه صحیح کلمه to  در زبان انگلیسی نمایش داده می شود.

یکی دیگر از نمونه های گوگل:

“آیا مختصصان زیبایی مدت زیادی در محل کار خود می ایستند؟”

قبل از بروزرسانی BERT ، گوگل عبارت “زیادی” را با اصطلاح  “شدت” مطابقت می دهد و به نتایج جستجوی نا مربوط می انجامد. با استفاده از گوگل BERT ، گوگل می داند که اصطلاح “زیادی” به انواع فیزیکی شغل مربوط می شود و بنابراین نتایج جستجوی مناسب تری را نشان می دهد در تصویر زیر می توانید ببینید تاثیر گوگل BERT چیست :

جستجو در گوگل قبل و بعد از برت

 

چگونه استراتژی سئو خود را برای BERT تنظیم کنیم ؟

حال که میدانید اهمیت گوگل BERT چیست و چه تاثیری بر سئو می گذارد، لازم است تا استراتژی سئو خود را با آن همگام کنید. در حالت کلی نیاز نیست که شما محتوای خود را عوض کنید، زیرا محتوای شما نیز در این الگوریتم وارد شده است و در نتایج برخی از سوالات کاربران اینترنت به آن ها نشان داده خواهد شد ولی اگر محتوای شما شامل یکی از دو حالت زیر است پیشنهاد می کنیم محتوای خود را ویرایش کنید. بهترین استراتژی های سئو برای گوگل BERT موارد زیر است:

برای موتور های جستجو ننویسید، برای انسان ها بنویسید

محتوایی که تولید می کنید برای کاربر های موتور های جست و جو است نه خود موتور جست و جو. در این زمینه باید متن خود را به نحوی بنویسید که وقتی افراد آن ها را مطالعه می کنند با آن احساس راحتی کنند.  به عنوان مثال اگر شما کلمات کلیدی مطالب خود را به صورت دقیق تر و با تفکر بیشتر انتخاب کنید، افرادی وارد سایت شما می شوند که واقعاً به محتوای شما نیاز دارند زیرا گوگل جواب سوال وارد شده توسط کاربران را در کلمه کلیدی شما پیدا کرده است.

به عنوان مثال اگر عبارت کلیدی شما “بازسازی خانه های قدیمی” است می توانید آن را به عبارت “چگونه می توان خانه قدیمی خود را بازسازی کرد” تغییر دهید این کار باعث می شود تا الگوریتم های گوگل سایت شما را زود تر شناسایی کند و به مخاطبان نشان دهد.

اگر محتوای متنی شما این مشکل را دارد بهتر است شروع به اصلاح کنید و در مرحله اول محتوای صفحات خود را اصلاح کنید و در مراحل بعدی کلید واژه ها و عبارات اصلی.

به سراغ کلید واژه های بلند بروید

کلید واژه های متن شما باید به نحوی نوشته شده باشد که بتوان آن را راحت تر با عبارات جست و جوی کاربران مقایسه کرد.

به عنوان مثال اگر شما در سایت خود افزونه های برتر در سئو سایت های وردپرسی را به فروش می رسانید استفاده از کلید واژه های “وردپرس” یا “افزونه” انتخاب درستی نیست.

بلکه شما باید کلید واژه خود را بلند تر و مفهومی تر انتخاب بکنید مانند:

  • بهترین افزونه های سئو
  • سئو سایت های وردپرسی
  • بهترین افزونه های سئو در وردپرس
  • و …

با انتخاب این عبارات به عنوان کلید واژه احتمال اینکه عبارتی که کاربران در موتور های جست و جو وارد کرده اند با عبارت کلید واژه شما همخوانی بیشتری داشته باشد بیشتر می شود و گوگل BERT سایت شما را در نتایج جست و جو به کاربران نشان می دهد.

لانگ تیل ها را در محتوا فراموش نکنید

عبارات طولانی تر سهم زیادی را از آنچه که افراد جستجو می کنند از آن خود کرده اند. وقتی شخصی برای یک موضوع به جستجو می پردازد، خواسته اش را بصورت کامل تر و گاها دقیق مطرح می کند که شامل یک جمله یا عبارت چند کلمه ای است. این مساله زمانی اهمیت بالاتری دارد که باید نگارش تان را نیز مد نظر قرار دهید، زیرا الگوریتم برت می خواهد ارتباط میان مفاهیم را متوجه شود. اگر شما نتوانید در تولید محتوا و درج محصول موفق عمل کنید، در رقابت با سایر سایت ها که جمله سازی هایشان از الگوریتم ها نیز بهتر است، رتبه بندی بسیار کمتری داشته باشید. قبل از اینکه برت قصد کاربر را از پردازش یک کوئری لانگ تیل بفهمد، شما در سایت تان این واژه ها را شناسایی و در نحوه قرار گیری شان در یک نوشته، هنر بیشتری به خرج دهید.

سخن پایانی

درک بهتر زبان و گفتار و تشخیص منظور یک کاربر در عبارت های جستجو شده، آن هم با تکیه بر حروف اضافه و کلمات توصیفی، توانسته بعد جدیدی از نمایش کیفیت و نتیجه را از آن موتور جستجوی گوگل کند. لازمه آمادگی در برابر آپدیت های جدید، تسلط بر سایت و آگاهی از آمار است که با شناخت کامل فضای رقابت، با رعایت سئوی داخلی و غیره به دست می آید. لازم است تلاش مان را بر روی نوشتن محتوایی معطوف داریم تا گوگل بتواند به راحتی به رتبه بندی، آن هم بر مبنی بهترین منظور و هدف کاربر حساب کند.

امیدواریم شما با خواندن این مقاله دریافته باشید که الگوریتم گوگل BERT چیست و از آن برای بهبود عملکرد سایت خود استفاده کنید.

محصول پیشنهادی

افزونه سئو و بهینه سازی خودکار تصاویر | پلاگین SEO Friendly Images Pro

345,000 تومان

91.11%
راد ایران

راد ایران

محصول پیشنهادی

افزونه سئو ویدئو های وردپرس | پلاگین Yoast Video SEO

345,000 تومان

73.33%
فروشگاه پارس

فروشگاه پارس

محصول پیشنهادی

افزونه سئو یواست پرمیوم | پلاگین Yoast SEO Premium

395,000 تومان

96.55%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه سئوی محلی وردپرس | پلاگین Yoast Local SEO Premium

345,000 تومان

100%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه سئو ووکامرس پرمیوم | پلاگین Yoast WooCommerce SEO Premium

345,000 تومان

91.11%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه سئو اینستنتیفای | پلاگین Instantify

395,000 تومان

78.67%
بروز وردپرس

بروز وردپرس

محصول پیشنهادی

افزونه موشک سئو | WP Schema Pro

345,000 تومان

82.39%

محصول پیشنهادی

افزونه سئو رنک مث پرو | پلاگین Rank Math Pro

395,000 تومان

93.44%

محصول پیشنهادی

افزونه سئو لینک ساز خودکار | پلاگین Interlinks Manager

345,000 تومان

73.33%
جت وردپرس

جت وردپرس


نویسنده سینا عباسی

سایر مقالات نویسنده

مطالب مشابه

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه