آپدیت فرد (fred) گوگل چیست و چگونه می توانیم برای آن آماده باشیم؟

سئو

7 دقیقه زمان مطالعه

هرچند الگوریتم ها و آپدیت های گوگل مسیری یکسان را طی می کنند، تفاوت های زیادی میانشان وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد. الگوریتم ها ساختار مستقلی دارند و به هسته اصلی موتور جستجو متصل می شوند و از طرفی دیگر، بروز رسانی ها منتشر می شوند تا قابلیت ها و ویژگی هایی را به یک الگوریتم و یا هسته اصلی اضافه نمایند.

اگر از کاربران قدیمی دنیای فناوری اطلاعات باشید، قطعا یادتان است که برای ویندوز 98، بسته الحاقی منتشر شد که نام آن مایکروسافت پلاس بود و با توسعه برخی امکانات و قابلیت های مالتی مدیا، آن نسخه از ویندوز را تبدیل به ویندوز 98 پلاس کرد. بیایید مثال دیگری را با کمک پلاگین ها و قالب وردپرس عنوان کنیم. وقتی یک افزونه را به تنهایی بر روی وردپرس نصب می کنید، می توانیم بگوییم که یک الگوریتم بر روی هسته اصلی نصب می شود تا ابزاری کارامد را در اختیار وب مستر قرار دهد. حال با هربار بروز رسانی قالب و حتی هسته وردپرس، شاهد تغییر در برخی بخش ها، اضافه شدن موارد جدید و رفع مشکلات خواهیم بود.

حال که با فضای الگوریتم ها و آپدیت ها آشنا شدید، به سراغ یکی از جالب ترین و در عین حال مهم ترین بروز رسانی هایی می رویم که داستان پیدایش قابل توجهی دارد. در این مقاله همراه ما باشید تا با یکدیگر به بررسی یکی از متفاوت ترین آپدیت های گوگل بپردازیم.

آپدیت فرد از کجا شروع شد؟

درست در 7 مارس 2017 – 17 اسفند 1395، نتایج جستجو ناگهان تا 90 درصد افت رتبه را تقدیم کارشناسان سئو و مدیران وب سایت ها کرد. تقریبا می توان گفت، زلزله ای چند ریشتری، زیر و بم استراتژی سئو و برنامه ریزی اجرایی شان را کاملا بهم ریخت.

طبیعتا اولین قدمی که برداشته شد، بررسی نمودارها و آمارهایی بود که در ابزارهای مختلف سخن از کاهش چشم گیر ترافیک را به میان آورده بودند. به موازات این تلاطم که دریای نتایج جستجو را خروشان کرده بود، کارشناسان سئو نیز به اشتراک گذاری مشکل پرداختند که در این میان، آقای رایان جونز از apient Razorfish، با ارسال توییتی، گری ایلایس از بخش توسعه موتور جستجوی گوگل را خطاب قرار داده و خیلی اتفاقی با طعنه گفت: ” اگر با گری ایلایس آشنا باشید، حتما می دانید که گری به هرچیزی که اسم ندارد و یا نمی شناسد می گوید fred”

این جرقه شروع یک ماجرای بی نظیر بود و از جایی ادامه یافت که بِری شوارتز از فعالان فناوری اطلاعات و محقق موتور های جستجو که چند سایت خبری مطرح دارد، از گری ایلاس درباره تعیین تکلیف این وضعیت سوال کرد.

بدین ترتیب آقای ایلایس در توییتر خود گفت: “از این پس تمام الگوریتم های بی نام را فرد خواهیم نامید”.

بدین شکل یکی از آپدیت های مهم را “فرد” نام گذاری کردند. گوگل در طول هر سال همواره الگوریتم های جستجوی خود را بروز می کند، اما برخی از این آپدیت ها به یکباره تاثیر خود را می گذارند.

ماموریت بروز رسانی فرد چیست و چه تاثیری بر روی نتایج جستجو دارد؟

وقتی دنیا بهم ریخت و برای این واقعه یک اسم هم انتخاب شد، حالا نوبت آن رسیده بود تا به موشکافی علت پیدایش و نحوه تاثیر گذاری اش پرداخته شود، زیرا طبق سنت دیرینه، گوگل هرگز دست به ارایه اطلاعات درباره آنچه که خود مسبب اش است، نمی زند. بدین ترتیب بسیاری از فعالان سئو شروع به بررسی این موضوع کردند. ابتدا باید می فهمیدند که کدام سایت ها بیشترین آسیب از بروز رسانی را متحمل شده اند و پس از اشتراک گذاری گزارش ها و نتایج بدست آمده، به این نتیجه رسیدند که آپدیت فرد برای هدف گیری سایت هایی روی کار آمده که در آنها، درآمدزایی بر محتوای با کیفیت و تجربه کاربری اولویت دارد.

این نظریه با پروژه تجزیه و تحلیل 100 وب سایت که تحت تاثیر بروز رسانی فرد قرار گرفته بودند، توسط بری شوارتز به یقین تبدیل شد، زیرا او دریافت اکثر سایت هایی که بررسی کرده است، ویژگی های مشابهی دارند.

تا اینجا با شروع و حضور این بروز رسانی آشنا شدیم و به این نتیجه رسیدیم که فرد بر روی سایت های دارای اولویت تبلیغاتی زیاد و کسب درامد به هر شکل حضور می یابد. بدیهی است که این معیارها می تواند برای میلیون ها وب سایت وجود داشته باشد، اما آنها با بروز رسانی فرد افت رتبه پیدا نکرده اند، بلکه به نظر می رسد این تاثیر گذاری بر روی سایت هایی بوده که محتوای چندان چشم گیری نداشته و تبلیغات زیادی به همان نسبت به کاربران تحمیل شده است.

از طرف دیگر سایت هایی وجود داشتند که با افزایش 100 درصدی رتبه بندی روبرو شدند. در تصویر زیر گزارشی از روند صعودی 125 درصدی سایت را می بینیم که آقای Glenn Gabe از فعالان صنعت سئو و دیجیتال مارکتینگ توسط یکی از مشتریانش منتشر کرده است.

نمودار سال 2017 در افزایش رتبه سایت

آنالیز رتبه بر اساس آپدیت فرد

نکته بسیار مهمی که باید بدانیم، اشاره به موضوعی دارد که در گزارش آقای شوارتز درباره اش صحبت شده است. در واقع واقعیت این است که افزایش ترافیک های ثبت شده، یک شبه به دست نیامده است.

این مقاله را حتما بخوانید
لینک شکسته (broken link) چیست و چه تاثیری بر سئو سایت می گذارد؟

بروز رسانی فرد و بک لینک های بی کیفیت

تا اینجا متوجه شدیم سایت های دارای محتوای ضعیف و تبلیغاتی که بیشتر از ماهیت سایت به چشم می آیند، مورد توجه فرد هستند. در ادامه تحقیقاتی که انجام می شد، کارشناسان سئو به این نتیجه رسیدند که بک لینک ها نیز نقش بسزایی در مواجهه با فرد دارند. طبق گزارش های جمع اوری شده، فاکتور کیفیت بک لینک در بسیاری از سایت هایی که از این بروز رسانی آسیب دیده اند، مشترک است. پس نتیجه می گیریم که پیوندهای دریافتی از از سایت های با قدرت دامنه ضعیف، بک لینک های قدیمی یا خراب و همینطور آدرس های غیر طبیعی، کاملا در معرض هدف بروز رسانی فرد قرار دارند.

آپدیت فرد بر روی سه عامل مهم تمرکز دارد:

  1. محتوای بی کیفیت و ضعیف
  2. تبلیغات زیاد و تکیه بر درآمد به هر شکل
  3. بک لینک های بی کیفیت و ضعیف

با این وجود هرچند سایت هایی زیادی را شاهد بودیم که خواسته یا ناخواسته از این شرایط ضرر کردند، اما سایت هایی هم وجود داشتند که توانستند تحت این وضعیت رشد بالایی داشته باشند. محتوای خوب، احترام به فضای تعاملی کاربران و توجه به بک لینک های با کیفیت از جمله دلایلی هستند که به نتیجه مناسب دلالت دارد.

حال سوالی که اغلب مطرح می کنند، این است که به راستی باید چه تمهیداتی بیاندیشیم تا در مصاف با این شرایط کم ترین آسیب به سایت مان وارد شود؟ بیایید به پرسش فوق پاسخ دهیم.

چگونه از بروزرسانی فرد (Fred) در امان بمانیم؟

تمرکز بر کیفیت کلی سایت – از بالا به پایین نگاه کنید

سایت هایی که تحت تاثیر بروز رسانی فرد قرار داشتند، بشدت افت رتبه پیدا کردند، اما با تغییر استراتژی و بازنگری در برنامه هایشان، به تولید محتوای با کیفیت و همچنین توجه به تجربه کاربری روی آوردند. بدین ترتیب بعد از یک بهینه سازی کلی، توانستند به جایگاه قبلی شان برگردند و روند صعودی را طی نمایند. با استراتژی تولید محتوا آشنا شوید.

بازرسی کامل سایت – طی دوره های منظم، سایت را آنالیز کنید

کنترل سلامت کمی و کیفی سایت از مهم ترین عوامل بقای یک کسب و کار آنلاین است، زیرا عدم رسیدگی به صفحه ای مشکل دار، می تواند یک مشتری ارزشمند را از دست بدهد. فاکتورهای زیادی برای آنالیز وجود دارد که با بهره گیری از ابزارهای مرتبط، به شما در یک چک آپ کامل کمک می کنند. ما به شما ابزارهای آنالیز سایت را معرفی کرده ایم.

تولید محتوای با کیفیت – به کاربر چیزی که می خواهد را بدهید

ماهیت یک سایت محتوای آن است، به همین دلیل همواره بر کیفیت اش تاکید می شود. نظر کاربران و خواسته آنها مهم ترین عاملی است که باید در سایت رعایت کنید. اغلب وب مسترها و کارشناسان سئو وقت زیادی را برای مسایل تکنیکی می گذارند، غافل از اینکه برخی از این روش های بهبود و رتبه بندی ممکن است برای کاربر مناسب و مفید نباشد. گوگل به سایت هایی که محتوای مرتبط با نیاز کاربر ارایه می کنند، امتیاز می دهد. خواسته افرادی که به سایت شما سر می زنند را با اولویت اول در نظر داشته باشید. لازم است با اصول سئو در تولید محتوا آشنا شوید.

لینک سازی داخلی – پیوندهای سایت حیاتی هستند

لینک های داخلی سایت مانند رگ های بدن انسان بسیار اهمیت دارند. می توانید ابزارهای مناسبی استفاده کنید که برای شناسایی پیوندهای سالم، معتبر و اصولی به شما کمک می کنند. همچنین رسیدگی به لینک های شکسته و بی کیفیت که سلامت ساختاری سایت و صفحات را تحت تاثیر قرار می دهند، از اهمیت بیشتری برخوردار هستند. آموزش لینک سازی داخلی سایت به شما کمک می کند.

تبلیغات داخل سایت – کسب درآمد به چه قیمت؟

به یکی از شاخص ترین فاکتورهای فرد رسیدیم که رابطه خوبی با تبلیغات آنلاین ندارد. مبحث تبلیغ یک دانش است و با استراتژی های سئوی سایت گره خورده. بسیاری از افراد هستند که بدنبال درامد دلاری و یا کمپین های کلیکی و نمایشی بدنبال کسب درامد به هر شکل هستند. برای آنها مبحث ترافیک مانند آبشاری می ماند که ظاهرا از جایی سرازیر می شود. اما واقعیات این نیست و اگر نتوانید مخاطبین تان را بر روی سایت راضی نگاه دارید و تعامل مناسبی نداشته باشید، جز ضرر و از دست دادن اعتبار چیز دیگری بدست نمی آید.

چقدر زمان می برد تا جریمه فرد برداشته شود؟

همه می دانیم که هیچ زمان مشخصی یا شمارنده ای برای خروج از تاثیر جرایم و تاثیر منفی الگوریتم ها وجود ندارد، با این حال سایت هایی که از آمادگی و کیفیت لازم برخوردار بودند، بسیار سریع تر از سایرین توانستند ترافیک شان را بازیابی کنند. هرچقدر تاکید شما بر روی تجربه کاربری بالا، تدوین استراتژی اصولی و لینک سازی های سایت با تمرکز بر کیفیت و رضایت باشد، می توانید با یک برنامه ریزی مدون به بهبود مستمر بپردازید. پیشنهاد می کنیم برای آگاهی بیشتر در حوزه سئو، آموزش سئو ژاکت را مطالعه کنید.

محصول پیشنهادی

افزونه سئو اینستنتیفای | پلاگین Instantify

395,000 تومان

78.67%
بروز وردپرس

بروز وردپرس

محصول پیشنهادی

افزونه سئو رنک مث پرو | پلاگین Rank Math Pro

395,000 تومان

93.44%

محصول پیشنهادی

افزونه سئو لینک ساز خودکار | پلاگین Interlinks Manager

345,000 تومان

73.33%
جت وردپرس

جت وردپرس

محصول پیشنهادی

افزونه سئو و بهینه سازی خودکار تصاویر | پلاگین SEO Friendly Images Pro

345,000 تومان

91.11%
راد ایران

راد ایران

محصول پیشنهادی

افزونه سئو ووکامرس پرمیوم | پلاگین Yoast WooCommerce SEO Premium

345,000 تومان

91.11%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه سئو ویدئو های وردپرس | پلاگین Yoast Video SEO

345,000 تومان

73.33%
فروشگاه پارس

فروشگاه پارس

محصول پیشنهادی

افزونه سئو یواست پرمیوم | پلاگین Yoast SEO Premium

395,000 تومان

96.55%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه سئوی محلی وردپرس | پلاگین Yoast Local SEO Premium

345,000 تومان

100%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه موشک سئو | WP Schema Pro

345,000 تومان

82.39%
9

نویسنده سینا عباسی

سایر مقالات نویسنده

مطالب مشابه

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه