نکات کلیدی برای بهبود تجارت الکترونیک با ایمیل مارکتینگ

نکات آموزشی

7 دقیقه زمان مطالعه

هنگامی که از بازاریابی سخن می‌گوییم، استرتژی های بسیاری برای رهبری نسلی، برندسازی و مذاکرات تجاری به میان می‌آید. می‌دانیم که محصول چیست و مخاطب ها در کجا و با چه سلایقی حضور دارند. اما نکته اساسی در این زمینه این است که دریابیم چگونه و از چه کانال‌های ارتباطی مشتریان جدید را به سمت کسب و کار خود هدایت کنیم. انتخاب شماست که مسیر کسب و کار اینترنتی خود را بر ای رشد و توسعه مشخص خواهد کرد. در این مقاله از ژاکت سعی خواهیم کرد با تعدادی از این راهکارها‌ برای بهبود تجارت الکترونیک با ایمیل مارکتینگ آشنا شویم.

بهبود تجارت الکترونیک با ایمیل مارکتینگ

به صورت سنتی اینکه مردم از کالا یا خدمات شما راضی باشند باعث می‌شود که به شرکت، بیشتر رجوع کنند و درآمد شما طبیعتا از کسب و کاری که اداره می‌کردید بیشتر شود. در بازارهای محلی یا شرکت‌های کوچک که مشتریان آن‌ها در موقعیت جغرافیایی خاصی زندگی می‌کنند این روش هنوز هم پا برجاست. به این روش بازاریابی اصطلاحا معرفی فرد به فرد گفته می‌شود.

مشتریان شما محصولات یا خدماتی که مثلا از کارگاه شیرینی‌پزی خرید می‌کردند را در محدوه‌ی مکانی همان فروشگاه، خیابان‌ها و منطقه‌ای که قرار دارند معرفی می‌کنند و البته در طی زمان این مشتریان افزایش خواهند یافت. در کسب و کارهای فیزیکی این فرآیند نمود بیشتری دارد به صورتی که برای مدت زمانی که برای جا افتادن یک کسب و کار در یک موقعیت مکانی جدید طول می‌کشد اصطلاح خاک خوردن به مفهوم صبر برای شناخته شدن را استفاده می‌کنند.

در دنیای فروشگاه‌های مجازی نیز این مدت زمان وجود دارد. اینکه چقدر ممکن است محتوای شما برای موتورهای جستجوگر جالب به نظر برسد و کمپین‌های تبلیغاتی بازخورد مناسب پیدا کنند نیازمند طی زمان است. یکی از روش‌های مهم در توسعه کسب و کار، بهبود تجارت الکترونیک با ایمیل مارکتینگ است. مطالب زیر در مورد ایمیل و نحوه کارکرد آنها می‌تواند کمک کننده باشد.

  • براساس آمارها، 72 در صد از کسب و کارها اطلاعات مناسبی را در ایمیل‌ها به مشتریان نمی‌رسانند. این به معنی جای کار بزرگ برای رقابت در ارسال اطلاعات مناسب برای کاربران با هدف تشویق آن‌ها به خرید است. ممکن است حتی کاربری که از شرکت شما یک ایمیل با اطلاعات مفید دریافت می‌کند خریدی نداشته باشد اما تداوم ارسال ایمیل‌ها، برند و شرکت شما در نظر او موجه ساخته و امکان معرفی برند شما برای دوستان خود در خانواده و شبکه‌های اجتماعی را بدست خواهید آورد.
  • هر ریالی که در زمینه بهبود تجارت الکترونیک با ایمیل مارکتینگ با محتوای ارزشمند معرفی و یا اطلاع رسانی به مشتری مصرف می‌کنید می تواند تا 44 برابر به شما سود بازگرداند. این میزان از سود با فرض استرتژی‌های درست و استفاده از مشاور تبلیغاتی حرفه‌ای قابل تعریف است. سودآوری در این حد در هیچ صنعتی غیر از کسب و کارهای مجازی امکان‌پذیر نیست. نکته اساسی در ایمیل مارکتینگ تداوم آن است. یعنی اینطور نیست که هر زمان که فروش شما دچار مشکل شد به فکر ارسال چند ایمیل تخفیف بیفتید و این کار را با ایمیل مارکتینگ اشتباه بگیرید. ارسال دائمی مطالب مفید و هر آنچه کاربر را با خود درگیر کند به طور منظم است که نتیجه بخش خواهد بود و فروشی پایدار را برای کسب و کار شما فراهم خواهد کرد.

دقت کنید مخاطبین ایمیل های شرکت چه افرادی هستند؟

  1. مشتریانی که کالای تولیدی شما را برای مصرف در چرخه تولید خود استفاده می‌کنند. مثلا یک تولید کننده لباس، مشتری یک شرکت نخ ریسی یا پارچه بافی است.
  2. شرکت‌هایی که محصولات شما را مستقیما مصرف می‌کنند. مثلا یک شرکت که از کسب و کار شما لوازم مصرفی اداری مثل خودکار و کاغذ و … می‌خرد.
  3. سازمان‌های دولتی که اقلام مصرفی خود را از شرکت‌های تامین کننده خریداری می‌کنند.
  4. و نوع چهارم مشتریان شرکتی، شرکت‌هایی هستند که کالای شما را توزیع می‌کنند. این شرکت‌ها معمولا کالای تولیدی شما را به صورت عمده خریداری کرده و به صورت جزئی‌تری می‌فروشند.
  5. نوع پنجم هم مشتریان نهایی هستند که مصرف کننده کالای آماده به حساب می‌آیند.

طبیعتا با توجه به نوع مشتریانی که دارید متن و ادبیات ایمیل ارسالی متفاوت خواهد بود. پس به این مورد توجه کنید تا بهبود تجارت الکترونیک با ایمیل مارکتینگ را به خوبی انجام دهید.

به سربرگ ایمیل توجه کنید

هر کارمند اداری در روز به صورت متوسط 121 نامه به صورت ایمیل دریافت می‌کند. وقت گذاشتن برای تک تک این ایمیل‌ها البته که خسته کننده و وقت گیر خواهد بود. بخصوص وقتی کارمند مطمئن باشد بسیاری از این ایمیل‌ها عملا اطلاعات خوبی را شامل نمی‌شوند و حتی به صورت اشتباهی ارسال شده‌اند. هدر یک ایمیل باید به صورتی نوشته و طراحی شود که در سریع‌ترین زمان ممکن با کمترین کلمات بتواند مفهوم را به ساده‌ترین و واضح ترین بیان برای گیرنده اعلام کند. سربرگ ایمیل باید شامل برند شرکت شما باشد. باید بتوانید با طراحی مناسب یک ظاهر حرفه‌ای را برای کاربران جدید و همچنین مشتریان قدیمی ایجاد کنید. تغییر شکل و قالب دایمی ایمیل نشان از سردرگمی و عدم ثبات را به خواننده القا می‌کند و این مطلب می‌تواند چنین برداشت شود که کالا‌ها و کنترل کیفیت شرکت تولید کننده نیز به همین منوال است.

این مقاله را حتما بخوانید
آموزش فعالسازی حالت روح در واتس اپ

بهبود تجارت الکترونیک با ایمیل مارکتینگ

برای ایمیل یک عنوان مناسب انتخاب کنید.

برای بسیاری از کارمندان شرکت‌ها این تمام چیزی است که ممکن است آن‌ها را به خواندن ایمیلی که ارسال کرده‌اید ترغیب کند. موضوع یا عنوان ایمیل را چنان جذاب انتخاب کنید که کارمند حتما آن را باز کند. مستقیما به نیاز اساسی آن‌ها  و نحوه برطرف کردن آن توسط شرکت خود اشاره کنید و مطلب اصلی را بنویسید.

در خط موضوع می‌توان از یک تصویر ایموجی استفاده کرد که احتمال بازدید از چنین ایمیلی را افزایش دهد و در نهایت منجر به بهبود تجارت الکترونیک با ایمیل مارکتینگ شود.

مدیر اجرایی شرکت را خطاب قرار ندهید.

فرض کنیم شرکتی که در زمینه تامین مایحتاج عمومی نوشت‌افزار فعالیت می‌کند بخواهد با یک شرکت دیگر نامه نگاری کند. اینکه مدیر کل آن شرکت را برای خرید مثلا خودکار و کاغذ خطاب قرار دهیم جالب نیست. مسئولیت خرید با افراد دیگری است و طبیعتا وقت مدیر عامل یک شرکت نباید صرف این شود که مداد و خودکار کافی در شرکت هست یا خیر. بسیاری از نامه‌هایی هم که برای مدیر عامل ارسال می‌شود توسط منشی او خوانده شده و درباره آن ها تصمیم گیری می شود. ممکن است بر اثر اشتباه انتخاب مخاطب نادرست، حتی این منشی ایمیل شما را برای مدیر تدارکات شرکت نیز نفرستد. بنابراین پیش ار آنکه ایمیل را ارسال کنید فرد مشخص در تدارکات را یافته و عنوان و مخاطب اصلی ایمیل، دقیقا فردی باشد که در این زمینه تخصص دارد و مسئول خرید است. با این روش حتما به بهبود تجارت الکترونیک با ایمیل مارکتینگ کمک شایانی خواهید کرد.

محتوای مناسب تولید کنید

محتوای هر ایمیل باید عنوانی جدید، نو آورانه و ظاهری جذاب و خلاصه‌وار داشته باشد. ایمیل باید طوری تنظیم شود که کاربر را به انجام کاری تشویق کند.
عنوان و موضوع را جدی بگیرید، این دو گزینه مهم‌ترین جملات هر ایمیل هستند که مخاطب را به خواندن ترغیب می‌کنند.
برای یک محصول تکراری، عنوان و متن جدید استفاده کنید مزیت‌های جدی یا کاربردهای جدید را به مخاطب اعلام کنید.
اگر از سامانه‌های حرفه‌ای ایمیل استفاده نمی‌کنید یا اینکه همه ایمیل‌ها برای همه کاربران از جمله مشتریان یا کاربران فعلی می‌رود، عملا راه خطایی در پیش گرفته‌اید. باید بتوانید هر ایمیل را مرتبط به کاربر ارسال کنید. مثلا اعلام تخفیف یک کالا به مشتری که دیروز کالا را با قیمت اصلی خریده است ممکن است او را از خرید مجدد از شما منصرف کند.

چرخه‌ی ایمیل را به دقت بسازید

از ابتدای آنکه یک فرد ایمیل خود را در سایت وارد می‌کند تا روزی که از شما خرید کرده و پشتیبانی می‌گیرد باید به ترتیب اطلاعات دریافتی و زمانبندی مشخصی را رعایت کنید تا بتوانید یک کاربر تازه را به مشتری دائمی و وفادار تبدیل کنید.

از دامنه وبسایت شرکت برای ایمیل مارکتینگ استفاده کنید

یک کسب و کار معتبر باید بتواند از ایمیل شرکت خود برای ارسال ایمیل‌ها استفاده کند. از نظر اعتبار و اطمینان کاربران ایمیل‌هایی که شامل نام دامنه وبسایت شرکت هستند را 5 درصد بیشتر باز می‌کنند. بهبود تجارت الکترونیک با ایمیل مارکتینگ  توسط آدرس جیمیل یا یاهو عملا وجه خوبی برای شرکت ایجاد نمی‌کند. پس بهتر است ایمیل سازمانی بسازید.

از یک سرور ارسال ایمیل  SMTP و خدمات دهنده ایمیل مارکتینگ ESP استفاده کنید

برای اینکه مطمئن شوید که ایمیل‌های شما به دست کاربران می‌رسند و اسپم نمی شوند باید از خدمات این شرکت‌ها برای مدیریت ایمیل‌های ارسالی به کاربران استفاده کنید. مثلا می‌توانید از سرویس‌های مختلف در ژاکت برای بهبود تجارت الکترونیک با ایمیل مارکتینگ کمک بگیرید.

افزونه های کاربردی برای بهبود تجارت الکترونیک با ایمیل مارکتینگ

خبرنامه فوق حرفه ای وردپرس میلستر | Mailster

 

با کمک این افزونه بدون نیاز به کدنویسی یا پرداخت هزینه های سرسام آور دوره‌ای نرم‌افزار های ایمیل مارکتینگ، باعث بهبود تجارت الکترونیک با ایمیل مارکتینگ شوید و خبرنامه حرفه ای خود را ایجاد کنید !

افزونه پیگیری ایمیلی  Follow Up Emails 

این افزونه ایمیل مارکتینگ، امکان ایجاد کمپین هایی بر اساس سلیقه شما، تاریخچه خرید کاربران و … را به شما می دهد و باعث درگیر شدن مخاطبان با محتوای وب سایت شما می شود. و در نتیجه می تواند باعث افزایش فروش و بهبود تجارت الکترونیک با ایمیل مارکتینگ شود.

جمع‌بندی

اینکه کاربران و مشتریان شرکت بتوانند اطلاعات کافی را در زمان مناسب دریافت کنند از اهمیت بالایی برخوردار است. یکی از روش‌های مهم در زمینه ارتباط با مشتری استفاده از ایمیل مارکتینگ است. برای اینکه بتوانید از این روش برای بهبود تجارت الکترونیک با ایمیل مارکتینگ  استفاده کنید لازم است نکته‌هایی که در بالا گفته شد را انجام دهید.

محصول پیشنهادی

افزونه سئو رنک مث پرو | پلاگین Rank Math Pro

395,000 تومان

93.44%

محصول پیشنهادی

افزونه سئو و بهینه سازی خودکار تصاویر | پلاگین SEO Friendly Images Pro

345,000 تومان

91.11%
راد ایران

راد ایران

محصول پیشنهادی

افزونه سئو ووکامرس پرمیوم | پلاگین Yoast WooCommerce SEO Premium

345,000 تومان

91.11%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه سئو یواست پرمیوم | پلاگین Yoast SEO Premium

395,000 تومان

96.55%
دیجیراتی

دیجیراتی


نویسنده سینا عباسی

سایر مقالات نویسنده

مطالب مشابه

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه