Retry

یکی از عناصر موجود در وب سایت ها که گوگل به آن ها اهمیت خاصی می دهد و در سئو وب سایت شما تاثیر می گذارد، عنصری مسیریاب به نام بردکرامب یا breadcrumb است. گوگل بر اهمیت بردکرامب ها (Breadcrumbs) در تمام اسناد و راهنما های مربوط به سئو وب سایت ها در اسناد رسمی تأکید می کند. و همین مورد اهمیت بردکرامب را در رتبه بندی وب سایت ها نشان می دهد. در این مقاله به این موضوع می پردازیم که بردکرامب چیست و چه تاثیر بر روی سئو وب سایت ها دارد.

دلیل این که بردکرامب بر سئو وب سایت ها تاثیر می گذارد این ساده است که مسیرهای Breadcrumb اطلاعات مهمی را در اختیار موتور های جست و جو و کاربران قرار می دهند.

موتور های جست و جو  از این مسیر ها استفاده می کنند تا ایده بهتری درباره چگونگی ساختار وب سایت شما به دست آورند و به کاربران در پیمایش آسان وب سایت کمک کنند.

در ادامه می گوییم breadcrumb چیست و دلایل مهم بودن آن ها و هم چنین چگونگی بهینه سازی بردکرامب وب سایت و نحوه ی تاثیر گذاری آن ها بر روی سئو وب سایت ها و موتور های جست و جو را کاملا بررسی می کنیم.

بردکرامب چیست؟

بردکرامب منوی کوچکی است که معمولاً در بالای صفحه قرار دارد و به عنوان کمک برای ناوبری استفاده می شود. بردکرامب ها معمولا مسیر بازگشت از صفحه فعلی به صفحه اصلی را نشان می دهد.

در این جا مثالی از منوی دنباله بردکرامب در وب سایت ژاکت آورده شده است:

نمونه بردکرامب

همان طور که در مثال بالا مشاهده می کنید، مسیر بردکرامب از صفحه اصلی شروع می شود، سپس نام دسته و سپس صفحه فعلی را نشان می دهد. و هر مرحله از این مسیر نشان داده شده قابل کلیک است.

انواع بردکرامب

حال که میدانید بردکرامب چیست باید انواع آن رابشناسید. بردکرامب ها می توانند به شکل های مختلفی در وب سایت ها مورد استفاده قرار بگیرند، اما هدف همه انواع بردکرامب ها (Breadcrumbs) یکسان است یعنی کمک به کاربران در درک رابطه بین صفحه فعلی با بقیه صفحات سایت.

به عنوان مثال اگر نگاهی دقیق به منوی بردکرامب این مقاله بیندازید، می بینید که این بخشی از دسته مقالات SEO در وبلاگ ژاکت است.

حال بیایید ببینیم رایج ترین انواع پردکرامب چیست :

بردکرامب سلسله مراتبی

مثال بالا یک منوی بردکرامب سلسله مراتبی (یا مبتنی بر مکان) بود. این یک نوع بردکرامب معمولی است که می توانید در وبلاگ ها یا وب سایت هایی که ساختار سلسله مراتبی ساده دارند پیدا کنید.

در این جا مثال دیگری از  وب سایت معروف آمازون آورده شده است:

بردکرامب پویا

از بردکرامب پویا یا مبتنی بر ویژگی در مواردی استفاده می شود که کالایی دارای ویژگی های زیادی باشد و دنباله بردکرامب آن ویژگی ها را نیز به کاربران وب سایت نمایش می دهد تا پیمایش در آن وب سایت آسان تر شود.

در این جا مثالی از یک وب سایت تجارت الکترونیکی آورده شده است:

بردکرامب پویا

توجه کنید که در این وب سایت بردکرامب پویا چگونه به کاربران وب سایت کمک می کند تا بدون خارج شدن از صفحه فعلی، ویژگی های مختلف محصول مورد نظر خود را انتخاب کنند.

بردکرامب مبتنی بر تاریخچه

در این نوع بردکرامب مسیر بردکرامب بر اساس صفحاتی که کاربر در آن وب سایت بازدید کرده است به صورت اختصاصی برای او ساخته می شود. این روش برای طراحی وب سایت ها روش خوبی نیست و زیاد از آن در طراحی وب سایت ها استفاده نمی شود.

دلایل اهمیت بردکرامب چیست؟

تا کنون گفتیم انواع بردکرامب چیست حال به اهمیت آن می پردازیم. بردکرامب ها یکی از مهم ترین عناصر اساسی یک وب سایتی است که به اصطلاح سئو فرندلی طراحی شده است زیرا:

بردکرامب ها ناوبری و پیمایش در بین صفحات یک وب سایت را آسان تر می کنند که در واقع این نقش اصلی بردکرامب است و به همین دلیل کاربران وب سایت ها به بردکرامب ها علاقه دارند.

بردکرامب افراد را تشویق می کنند که قبل از خروج از یک وب سایت از صفحات بیشتر یک وب سایت بازدید کنند و بنابراین نرخ پرش یا بانس ریت را کاهش می دهند و نرخ مشتریان را افزایش می دهد.

آیا بردکرامب برای سئو خوب است؟

دو دلیل عمده وجود دارد که بردکرامب ها برای سئو خوب هستند.

ابتدا ، بردکرامب ها به ربات های موتور های جست و جو  در مرحله خزیدن و نمایه سازی یک وب سایت کمک می کنند. خزنده ها می توانند بردکرامب را شناسایی کنند و ممکن است از ساختار بردکرامب برای جمع آوری اطلاعات بیشتر در مورد یک صفحه وب سایت استفاده کنند.

دوم دلیل اینکه، گوگل به جای نشان دادن یک پیوند ساده و همیشگی یک صفحه، اطلاعات بردکرامب ها را در صفحه نتایج جست و جو برای کاربران مختلف نشان می دهد.

بردکرامب چیست

بهترین روش پیاده سازی یک بردکرامب چیست؟

اگر نمی دانید روش پیاده سازی بردکرامب چیست برای بهینه سازی بردکرامب خود، باید این قوانین ساده را دنبال کنید:

مطمئن شوید که بردکرامب برای کاربران وب سایت شما فعال و قابل مشاهده است.

ممکن است طراحی بردکرامب وب سایت شما واضح به نظر برسد اما بسیاری از طراحان وب تمایل دارند مکان بردکرامب را در ظاهر و طراحی یک وب سایت پنهان کنند زیرا فکر می کنند که بردکرامب با طراحی ظاهری وب سایت مطابقت ندارد و باعث کاهش زیبایی یک وب سایت می شود.

این عقیده و نظر در طراحی وب سایت ها درست نیست. به اولین مثال بالا نگاه کنید و متوجه شوید که دنباله بردکرامب در وب سایت ژاکت چقدر زیبا جلوه کرده است.

اطمینان حاصل کنید که بردکرامب سازگار با موبایل است.

اگر تصمیم دارید بردکرامب را در دستگاه های تلفن همراه قابل مشاهده نگه دارید، اطمینان حاصل کنید که اندازه قلم به اندازه کافی بزرگ باشد تا مشتریان وب سایت شما بتوانند به راحتی روی پیوند های آن ها کلیک کنند. این یک کار معمول است که یا بردکرامب را در تلفن همراه مخفی کنید و یا آن را مانند دکمه ها جلوه دهید.(مانند تصویر زیر)

در این جا یک مثال از دنباله بردکرامب مناسب برای موبایل آورده شده است.

breadcrumb چیست

طرح بردکرامب  مورد علاقه خود را اضافه کنید

دلیل این که بردکرامب یک وب سایت به جای آدرس URL آن در نتایج جست و جو ی گوگل نشان داده می شود، این است که طراحان و برنامه نویسان آن وب سایت ها نمایش بردکرامب را در وب سایت خود فعال کرده اند و همین باعث می شود که در نتایج جست و جو یک وب سایت نمایش داده شود.

نشانه گذاری بردکرامب چیست؟

نشانه گذاری بردکرامب راهی برای برجسته کردن برخی مناطق خاص از وب سایت شما برای خزنده های موتور های جست و جو  است تا بتوانند درک بهتری از ساختار یک صفحه داشته باشند.

با افزودن برخی از قطعات کد به کد های وب سایت های خود ( که به آن ها داده های ساختاریافته گفته می شود) ، می توانید اطلاعات بیشتری در مورد صفحه و محتوای خود به موتور های جست و جو ارائه بدهید.

این کار می تواند احتمال به دست آوردن ورودی بیشتر در نتایج جست و جو و همچنین سازگاری بردکرامب را با قالب مناسب شما در وب سایت شما را افزایش دهد.

در این جا نحوه افزودن نشانه گذاری بردکرامب در وب سایت شما آورده شده است:

برای اضافه کردن نشانه گذاری بردکرامب به یک وب سایت شما به این ویژگی های زیر برای این کار نیاز خواهید داشت:

item – URL صفحه برای مورد خاص

name– عنوان بردکرامب

position– موقعیت این مورد در دنباله بردکرامب.

کد به این شکل است:

اگر گیج شده اید ، در اکثر موارد لازم نیست که این کد ها را به صورت دستی بنویسید.

ابزار هایی وجود دارند که می توانند این کار را به صورت خودکار برای وب سایت شما انجام دهند.

به عنوان مثال افزونه Yoast SEO یکی از افزونه های معروف در زمینه سئو وب سایت ها است که از بردکرامب پشتیبانی می کند و می تواند به صورت خودکار آن ها را برای وب سایت شما ایجاد کند.

شما می توانید آموزش افزونه کاربردی Yoast را در وبلاگ ژاکت مشاهده کنید.

پس از فعال شدن بردکرامب در وب سایت، شما می توانید با مراجعه به قسمت جست و جو در ظاهر بردکرامب ها را برای وب سایت خود پیکر بندی کنید.

همان طور که در بالا مشاهده می کنید، شما در این قسمت می توانید موارد مختلفی را که با ظاهر بردکرامب ارتباط دارند را پیکر بندی کنید.

بردکرامب با یواست سئو

سپس اطلاعات نشانه گذاری بردکرامب مربوطه به طور خودکار به صفحات وب شما اضافه می شود.

اگر از وردپرس برای طراحی وب سایت خود استفاده نمی کنید یا از قالب هایی دیگری استفاده می کنید که از نشانه گذاری بردکرامب ها پشتیبانی نمی کنند، بهترین راه این است که ابتدا بررسی کنید که آیا نشانه گذاری بردکرامب از قبل در وب سایت شما به صورت خودکار فعال شده است یا خیر.

برای این کار شما باید به یکی از ابزار آزمایش نشانه گذاری بردکرامب بروید و آدرس URL صفحه ای که می خواهید بررسی کنید را وارد تا صفحه مورد نظر شما را بررسی کند.

اگر همه قسمت های صفحه وارد شده با پیاده سازی ساختار یافته طراحی شده باشد، نتایج را با 0 خطا و 0 هشدار در سمت راست مشاهده خواهید کرد.

این بدان معنی است که اجرای شما صحیح است.

اگر خطای و یا مشکلی در طراحی نشانه گذاری بردکرامب شما وجود داشته باشد، این وب سایت ها به هشدار می دهند یا به شما موردی را در لیست قبول شده به شما نشان نمی دهد، که این به این معنی است که داده های ساخت یافته بردکرامب در وب سایت شما وجود ندارد یا اجرا نمی شود.

بهترین راه برای رفع این مشکل درباره بردکرامب چیست ؟ استخدام یک توسعه دهنده برای افزودن کد لازم به تمام صفحات معتبر وب سایت شما.

جمع بندی

مسیرهای Breadcrumb برای تجربه کاربر خوب هستند، بردکرامب ها باعث می شوند قطعه های جست و جوی شما برای کاربران وب سایت شما بهتر به نظر برسند و Google نیز این سبک از نمایش را در موتور های جست و جو دوست دارد و آن ها را یک مورد مهم برای سئو و ارزش یک وب سایت می داند.

در این مقاله گفتیم بردکرامب چیست و  3 دلیل مهم آوردیم تا شما را متقاعد کنیم که لازم است بردکرامب را در تمام صفحات خود فعال کنید.

اگر طراح وب سایت شما با پیاده سازی یک نشانه گذاری بردکرامب در وب سایت شما مخالف است و این عقیده را دارد که باعث می شود تجزیه و تحلیل طراحی بصری وب سایت شما کاهش می یابد، نمونه هایی که بردکرامب به خوبی پیاده سازی شده اند را به آن ها نشان دهید تا آن ها را متقاعد کند که راهی برای ترکیب بردکرامب در هر طرح وجود دارد.

در نهایت پیاده سازی طرح بردکرامب و داشتن داده های نشانه گذاری بردکرامب صحیح برای گوگل و سایر موتور های جست و جو لازم است تا اجرای بردکرامب شما را به درستی تفسیر کنند.

امیدواریم شما با مطالعه این مقاله متوجه شده باشید که بردکرامب چیست و چه تاثیری بر روی وب سایت شما دارد. و همچنین آموخته باشید که چگونه می توانید یک بردکرامب به همراه نشانه گذاری صحیح بردکرامب در وب سایت خود پیاده سازی کنید تا در نتایج جست و جو در موتور های جست و جو به بهترین شکل نمایش داده شود.

ژاکت را دنبال کنید

ژاکت در اینستاگرام

ژاکت در فیسبوک

ژاکت در لینکدین

ژاکت در توییتر

دسته بندی: سئو , گوگل

دیدگاه‌ها

Comments
  • محمد

    ممنون از مقاله خوب و کاملتون فقط یه نکته رو مطمئن نشدم من با css بردکرامپ رو پنهان کردم ولی در حالت های دیگه قابل مشاهده هستش این ممکنه تو نتایج جستجو موبایل تاثیر منفی بزاره؟؟

    • سینا عباسی

      روزتون بخیر
      بهتر است مواردی که در سورس کد قرار دارد رو در سایت هم به نمایش بگذرارید و نیازی به پنهان کردن بردکرامپ هم نیست. چرا که کاربر میتونه به راحتی مسیر محتوایی خودش رو ببینه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *