بک لینک چیست و چطور بک لینک سازی کنیم؟

سئو

28 دقیقه زمان مطالعه

یکی از بهترین و مهم‌ترین کارهایی که در بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو می‌توان انجام داد، بک لینک سازی یا گرفتن لینک از یک سایت با اعتبار بالاتر برای سایت خودمان است. به طور کلی بک لینک ها علاوه بر اینکه باعث می‌شوند کاربر وارد سایت ما شود، تاثیر به سزایی در بهبود رتبه سایت ما در نتایج جستجوی گوگل است. دراین مقاله به آموزش بک لینک سازی میپردازیم. پس با آموزش ساخت بک لینک با شما هستیم.

بک لینک به لینک هایی گفته می شود که داخل وب سایت های دیگر قرار داده می شوند که با کلیک بر روی آن کاربر به سایت شما منتقل خواهد شد. همانطور که در آموزش وردپرس گفته بودیم، برای بهینه کردن یک سایت، بک لینک سازی یا لینک بیلدینگ یکی از مهم ترین عوامل برای بالا بردن رتبه و امتیاز سایت شماست.

از آنجا که ترافیک و تعداد بازدید ها به طور مستقیم با کیفیت بک لینک های وب سایت شما ارتباط دارد ، هرچه وب سایت هایی که به شما پیوند می دهند اعتبار بیشتری داشته باشند، بک لینک سازی شما باعث رتبه بندی و امتیاز بهتری برای سایت شما خواهد شد و در نتیجه تعداد ورودی بک لینک شما افزایش پیدا خواهد کرد.

اگر می خواهید که رتبه خود را در گوگل افزایش دهید، بک لینک سازی یکی از مهم ترین و تاثیر گذار ترین راه ها است. ربات های موتور های جست و جو  هنگام جست و جو در وب سایت ها، بک لینک ها را دنبال می کنند تا به مطلب مورد نظر برسند.

اگر بک لینک شما در سایت های معتبر درج شده باشد و تعداد بک لینک های سایت شما به مقدار کافی باشد، ربات ها سایت شما را در جست و جو پیدا می کنند و به کاربران نشان خواهند داد و در نتیجه میزان کلیک بر روی بک لینک شما بیشتر خواهد شد و امتیاز سایت شما بیشتر میشود.

بک لینک سازی با کیفیت برای وبسایت کار پیچیده و دشواری است، اما روش های هوشمندانه ای وجود دارد که شما می توانید بک لینک با کیفیت تولید کنید. در این مقاله ما ضمن ارائه تعریف بک لینک و مشخصات آن، 10 روش برای آموزش بک لینک سازی با کیفیت را به شما آموزش خواهیم داد.

بک لینک سازی چیست؟

بک لینک ها پیوندهایی هستند که از منابع دیگر به سایت شما داده می شوند. در مقابل اگر شما در سایت خود لینکی را به یک سایت دیگر بدهید، شما یک بک لینک برای آنها ساخته اید. اما همین لینک بیلدینگ ساده، یکی از برجسته ترین نشان های اعتبار هر سایت محسوب می شود. در واقع هر یک بک لینک، یک رأی مثبت یا رأی اعتماد برای سایت شما تلقی می شود. به همین دلیل است که همه سایت های مدرن، به دنبال راه هایی برای برنامه ریزی و نظارت بر بک لینک های خود هستند.

بک لینک سازی چیست؟

دلایل اهمیت بک لینک سازی چیست؟

در همین ابتدا، بهتر است دلایل اهمیت بک لینک ها را بدانید تا برای صرف وقت و هزینه برای آنها انگیزه های کافی داشته باشید. به طور کلی مزایای بک لینک ها را می توان در 3 مورد زیر خلاصه کرد:

  1. رتبه بندی بهتر سایت برای گوگل
  2. ترافیک بیشتر روی سایت
  3. ارزیابی سریع‌تر توسط خزنده‌های موتور جستجو

در ادامه هریک از این موارد را با هم بررسی میکنیم.

1/ رتبه بندی بهتر سایت توسط گوگل

همانطور که ابتدای مطلب هم اشاره کردیم، گوگل هر یک بک لینک را به عنوان رأی اعتماد در نظر می گیرد. بنابراین طبیعتاً هر چه صفحات سایت شما رأی های اعتماد بیشتری داشته باشد، گوگل رتبه بالاتری را برای شما در نظر می گیرد. از طرفی هر چه رتبه بالاتر باشد، سایت شما در صفحه نتایح گوگل (SERP) بالاتر نمایش داده می شود. در نتیجه همه اینها، ترافیک سایت شما بسیار بیشتر خواهد شد.

نکته: طبق بررسی‌ های انجام شده، یکی از فاکتورهایی که بر اهمیت بک لینک بیشترین تأثیر را دارد، تعداد سایت های منحصر به فردی است که به صفحات شما لینک داده اند. به این معنی که اگر یک سایت چند بار به شما بک لینک بدهد ارزش کمتری دارد به نسبت وقتی که چند سایت مختلف این بک لینک را به شما بدهند.

2/ دریافت ترافیک ارجاعی بیشتر

ترافیک ارجاعی، ترافیکی است که با کلیک روی بک لینک ها در سایت های دیگر برای شما فراهم می شود. از آنجایی که این ترافیک های ارجاعی ارزش زیادی دارند، بک لینک ها از این جهت هم امتیاز ویژه ای را برای سایت شما به ارمغان می آورد.

3/ ارزیابی سریع تر توسط موتورهای جست و جو

وقتی شما تغییراتی در سایت خود ایجاد می کنید (مثل انتشار محتوای جدید و …) این تغییرات ابتدا باید توسط ربات های موتورهای جست و جو ارزیابی شوند. هر چه بک لینک های بیشتری در صفحات خود داشته باشید و در نتیجه آن ترافیک بالاتری هم داشته باشید، این ربات ها زودتر صفحات سایت شما را بررسی خواهند کرد.

انواع بک لینک

بک لینک ها انواع مختلفی دارند و می توانید بک لینک های مختلفی بر روی سایت خود اعمال کنید. بک لینک ها معمولا باید از نوع دوفالو (dofollow) باشند. یعنی گوگل به این لینک ها مراجعه کرده و آن ها را بررسی می کند و به سایت مرجع اعتبار می دهد. این کار باعث می شود تا سئوی سایت بهتر شود. در واقع بک لینک تأثیر بسیار زیادی بر سئو سایت می گذارد و استفاده از انواع مختلف بک لینک ها در یک محتوا در جای مناسب، کمک زیادی به سئوی سایت و بهتر شدن رتبه آن در گوگل می کند.

بک لینک های نوفالو

همانطور که اشاره شد، تمام لینک هایی که در یک محتوا قرار می گیرد، دوفالو بوده و توسط گوگل بررسی می شوند و به سایت مرجع لینک اعتباری داده می شود که به بهینه سازی آن کمک زیادی می کند. با این حال ممکن است نخواهید با لینک دادن به یک سایت، باعث رشد آن شوید و به آن اعتبار دهید. در این صورت بهتر است تا از بک لینک های نوفالو استفاده کنید تا هم محتوایتان دارای لینک باشد و هم به سایت مرجع لینک اعتباری از سوی محتوای شما نرسد. در صورتی که به لینکی از آن سایت نیاز دارید اما نمی خواهید تا با محتوایی که در سایتتان می گذارید باعث رشد آن سایت شوید، می توانید از بک لینک نوفالو استفاده کنید.

برای ساختن یک بک لینک نوفالو مانند تمام لینک های دیگر از تگ <a href در html استفاده می شود و به آن صفت rel با مقدار nofollow داده می شود (به این صورت: a rel=”nofollow” href). در این صورت گوگل متوجه می شود که این بک لینک از نوع نوفالو بوده و  تاثیری در رنک سایت مرجع ندارد. بسیاری از لینک هایی که در  سایت های مختلف می بینید، به این شکل استفاده شده اند. این لینک ها باعث می شوند تا محتوا اعتبار بیشتری داشته باشد و محتوای بهتری به کاربر ارائه بشود و همزمان از رشد و بهینه سازی سایت مرجع نیز جلوگیری می کنند. گوگل با دیدن کد مربوط به نوفالو در محتوا و کد های سایت، اعتباری به سایت مرجع نمی دهد.

با این حال استفاده از این لینک ها که به سایت مرجع کمکی نمی کنند، لزوماً باعث رتبه بهتر سایت و بهینه سازی آن نمی شود. البته نمی توان تأثیر آن ها را نادیده گرفت و به خصوص از زمانی که گوگل اعلام کرد در حال بهینه ساختن بک لینک های نوفالو است، استفاده از آن ها زیادتر شد و در بسیاری از موارد تأثیرات زیادی بر روی سایت داشت. در ابتدا گوگل هیچ سیگنالی به سایت ها هنگام مواجهه با بک لینک های نوفالو نمی داد، اما با گذر زمان و پیشرفت و تکامل این لینک ها در گوگل، تأثیر آن ها در سایت ها زیادتر شد و تأثیراتی بر روی الگوریتم گوگل گذاشتند. در نتیجه هنگام سرچ کردن در گوگل، اشاراتی به این لینک ها نیز شد و بک لینک های نوفالو وارد الگوریتم گوگل شدند. این به این معنی است که برخی از اوقات، ممکن است گوگل سیگنال هایی به سایت مرجع بدهد و با این که از بک لینک نوفالو استفاده شده است، اما باز هم سیگنال هایی به سایت مرجع فرستاده شود. با در نظر گرفتن تمام شرایط، نمی توان از تأثیر بک لینک های نوفالو در یک محتوا غافل شد.

انواع بک لینک

بک لینک های فالو

بک لینک فالو کاملاً برعکس بک لینک نوفالو بوده و گوگل هنگامی که با این لینک در یک سایت مواجه می شود، سیگنال هایی نیز به سایت مرجع فرستاده و به بهینه سازی آن کمک می کند. از این لینک ها استفاده می شود تا سئوی یک سایت را بهتر  کنید و آن را بهینه سازی نمایید. لینک هایی که در محتوا های تبلیغاتی می بینید، از این نوع هستند  و باعث می شود گوگل به سایت موردنظر اعتبار بیشتری بدهد. در رپورتاژ ها، از این نوع لینک ها استفاده می شود و در نتیجه رشد سایت مرجع لینک بیشتر می شود و بهینه سازی آن بهتر انجام می پذیرد. به همین دلیل است که رپورتاژ آگهی برای یک سایت، جزء بهترین راه ها برای بهینه سازی و سئوی آن سایت است.

در بک لینک های فالو نیز از تگ <a href استفاده می شود، اما هیچ صفت یا مقدار دیگری به این تگ داده نمی شود. در این صورت گوگل این لینک را دنبال کرده و به سایت مرجع آن سیگنال هایی می دهد و سئوی آن را بهتر می کند.

بک لینک های اسپانسرشده

اگر به یک سایت یا یک شخص پول بدهید تا محصولتان را معرفی و نقد کند یا اسپانسر محصولات شما شود، در این صورت از بک لینک اسپانسرشده استفاده خواهد شد و باید این موضوع در کد نوشته شود تا گوگل آن را بفهمد. اگر برای یک لینک، محصولی داده شود یا هزینه ای پرداخت شود، این لینک تبدیل به یک بک لینک اسپانسرشده می شود و اعلام آن به گوگل از طریق تغییر کد، باعث رشد سایت خواهد شد. تفاوتی که این نوع از بک لینک با لینک های دیگر مانند لینک های فالو دارد، این است که هیچ بازخورد منفی ای از این لینک ها به سایت نمی رسد. در واقع در صورتی که گوگل لینک های اسپانسرشده را تشخیص بدهد، فقط سیگنال های مثبت را به سایت مرجع ارسال خواهد کرد. در سایر لینک ها ممکن است سیگنال هایی منفی به سایت ارسال شود و نه تنها باعث رشد و بهینه سازی آن نشود، بلکه رتبه و وضعیت آن را در گوگل بدتر سازد. از لینک های اسپانسرشده نیز در رپورتاژ ها و تبلیغات مختلف استفاده می شود و یکی از بهترین و پراستفاده ترین راه ها برای سئوی یک سایت و بهتر ساختن رتبه آن در سرچ گوگل می باشد.

برای ساختن بک لینک اسپانسرشده نیز از تگ <a href در کد محتوای سایت استفاده می شود. این لینک نیز یک صفت rel با مقدار sponsored می گیرد که گوگل با بررسی این کد، متوجه می شود لینک داخل سایت از نوع اسپانسرشده بود و فقط سیگنال های مثبت را به سایت می فرستد و باعث رشد آن می شود.

بک لینک های UGC

این نوع از لینک ها که در سال 2019 ساخته و معرفی شدند، نشان دهنده این موضوع هستند که محتوا توسط کاربر ساخته شده است. در واقع  UGC مخفف عبارت User Generated Content می­ باشد که به معنی محتوای تولیدشده توسط کاربر است. در واقع این لینک نشان می دهد که محتوا توسط ادمین سایت تولید و نوشته نشده و منبع آن پیام ها و نظرات کاربران می باشد. نظرات کاربران و کامنت های آن ها در یک صفحه از سایت یا یک بلاگ، می تواند منبع این لینک ها باشد. این نوع از لینک ها به سئوی سایت کمک می کنند و باعث بهینه سازی آن می شوند.

برای ساخت این لینک نیز از تگ <a href استفاده  می شود که در صفت rel آن، مقدار ugc وارد می شود. در این صورت گوگل هنگام بررسی لینک ها متوجه می شود که این لینک به محتوایی اشاره دارد که توسط کاربران نوشته شده است و نظرات و کامنت آن ها راجع به محتوای سایت است. نظر کاربران می تواند تاثیر زیادی در سئوی سایت داشته باشد و اگر کاربران کامنت زیادی در سایت بگذارند  و محتوای کامنت ها مثبت باشد، استفاده از آن ها برای بک لینک سایت می تواند کمک زیادی به بهینه سازی آن کرده و رتبه سایت را در گوگل بهتر سازد. با انواع لینک ها آشنا شوید.

ارتباط PageRank و بک لینک ها

در بخش بعدی می خواهیم درباره مشخصات بک لینک های خوب صحبت کنیم. اما پیش از آن اجازه دهید مروری کلی بر مفهوم  پیج رنک داشته باشیم. PageRank یکی از الگوریتم های گوگل است. این الگوریتم به طور ویژه بر تعیین رتبه بندی سایت ها تمرکز دارد. اما نکته مهم در مورد PageRank این است که مهم ترین فاکتور برای آن “لینک ها” هستند. به عبارتی دیگر هر لینکی یک PageRank دارد و ارزش لینکی بالاتر است که PageRank آن نیز بالاتر باشد.

بنابراین در ادامه مشخصاتی را می بینیم که همگی بر PageRank یک بک لینک تأثیرگذار اند. به طور کلی شما به عنوان سایتی که به دنبال دریافت بک لینک هستید، باید همواره فاکتورهای زیر را در نظر داشته باشید تا بتوانید بک لینکی را برای خود دریافت کنید که PageRank بالاتری داشته باشد.

بک لینک گوگل

چه فاکتورهایی کیفیت یک بک لینک را تعیین می کنند؟

ارزش و اهمیت بک لینک های مختلف، یکسان نیست. در ادامه فاکتورهایی را که می توانند کیفیت یک بک لینک را تعیین کنند را با هم می بینیم. هر چه بک لینک ایجاد شده در این فاکتورها باکیفیت تر باشد، PageRank آن لینک و در نتیجه مزایای آن برای سایت شما نیز بیشتر خواهد بود.

1/ میزان ارتباط مقصد با مبدأ

گوگل آن قدر هوشمند هست که متوجه شود سایت مقصد تا چه حد به سایت شما مرتبط است. هر چه موضوع صفحه یا سایتی که از آن بک لینک دریافت کرده اید ارتباط بیشتری با موضوع سایت شما داشته باشد، این بک لینک برای گوگل باارزش تر است.

بیایید این موضوع را با یک مثال بازتر کنیم. فرض کنید فعالیت سایت شما در حوزه فروش غذای حیوانات است. حالا شما از دو سایت بک لینک دریافت کرده اید. بک لینک اول از سایتی که مربوط به یک دامپزشکی است دریافت شده است، بک لینک دوم از یک سایت که موضوع آن عمومی است. در این صورت بک لینکی که از سایت اول دریافت کرده اید، امتیازات بیشتری برای سایت شما خواهد داشت.

2/ میزان بک لینک های سایت مبدأ

این که سایتی که به شما بک لینک داده، خودش چه قدر بک لینک داشته باشد، می تواند بر اهمیت بک لینک مؤثر باشد. در واقع همانطور که تا به این جای کار متوجه شدید، هر چه تعداد بک لینک های یک سایت بیشتر باشند، آن سایت قدرتمندتر محسوب می شود. بنابراین می توان گفت هر چه بک لینکی که دریافت کرده اید از سایت قدرتمندتری باشد، ارزش آن بیشتر است.

اما یک واقعیت دیگر هم در مورد قدرت سایت مبدأ بک لینک وجود دارد. طبق گفته گوگل اگر از دو صفحه بک لینک دارید که یکی از آنها لینک های خروجی بیشتری نسبت به دیگری دارد، اگر همه چیزهای دیگر برابر باشند، لینکی که از آن سایت با لینک های خروجی کمتری گرفته اید، قدرت بیشتری دارد.

برای مثال فرض کنید شما دو بک لینک از دو سایت متفاوت گرفته اید. سایت اول تاکنون 10 لینک به سایت های دیگر داده است و سایت دوم تا کنون 5 لینک. از نظر گوگل بک لینکی که از سایت دوم دریافت می کنید، ارزش بیشتری دارد.

3/ میزان ترافیک صفحه مبدأ

بک لینک هایی که از صفحات پربازدیدتر دریافت می شوند، معمولاً به نسبت صفحاتی که ترافیک کمتری دارد، ترافیک بیشتری را برای سایت شما خواهند داشت. پس اگر از یک سایت که روزانه 100 نفر بازدید دارد، بک لینک دارید و از یک سایت دیگر که روزانه 200 نفر بازدید دارد بک لینک دارید، ارزش بک لینک سایت دوم بیشتر است.

نکته: هر چند که میزان ترافیک سایت مبدأ نیز یکی از فاکتورهای مهم در تعیین سطح ارزشمندی بک لینک هاست؛ اما اینطور که به نظر می رسد، فاکتوری که مهم تر است، این است که تعداد دامنه های منحصر به فردی که به شما بک لینک می دهند، بیشتر باشد.

4/ جایگاه و نوع متن بک لینک

جالب است بدانید که حتی این که بک لینک شما قرار است در کجای سایت مبدأ نمایش داده شود و متنی که این بک لینک به آن داده می شود به چه شکل باشد، هم در کیفیت آن بک لینک تأثیرگذار است. اما چگونه؟ اگر یک بک لینک در محتوای اصلی یک صفحه قرار بگیرد، برای آن از رنگ و فونتی استفاده شود که آن را متمایز و برجسته می کند و از متنی برای ان استفاده می شود که احتمال کلیک کردن آن بیشتر است، همه اینها ارزش آن بک لینک را افزایش می دهند.

در مقابل اگر یک بک لینک مثلاً در فوتر صفحه قرار بگیرد، رنگ و فونت متن آن مثل باقی متن های صفحه باشد یا هر چیزی که نتواند کاربران را برای کلیک روی آن ترغیب کند، PageRank آن نیز پایین تر خواهد بود.

5/ Follow یا nofollow بودن

وقتی یک سایت دیگر به سایت شما بک لینک می دهد، می تواند تصمیم بگیرد که این لینک Follow باشد یا nofollow. وقتی لینکی از نوع Follow است، اعتبار کمی از مبدأ (سایتی که به شما لینک داده) کم می شود و به شما اضافه می شود. اما وقتی یک بک لینک از نوع nofollow است، اعتباری از مبدأ کم نمی شود و در عوض این سایت به گوگل اعلام می کند که اعتبار شما را تضمین نمی کند.

پس می توانید حدس بزنید که طبق یک قانون کلی بک لینک های nofollow معمولاً تأثیر مثبتی برای سایت شما نخواهد داشت. بنابراین بهتر است وقتی به دنبال دریافت بک لینک هستید، به سراغ سایت هایی بروید که قرار است این لینک را در حالت Follow برای شما ایجاد کنند.

6/ Anchor text

انکرتکست همان متنی است که به سایت شما لینک داده می شود. مثلاً وقتی سایت مبدأ می نویسد که “برای اطلاعات بیشتری در این زمینه وارد سایت ژاکت شوید” و از عبارت ژاکت به سایت شما لینک می دهد، این عبارت همان متن لنگری یا Anchor text است.

حالا نکته مهم اینجاست که این متن در کیفیت و اهمیت بک لینک تأثیرگذار است. برای مثال بهتر است از عباراتی مانند “اینجا کلیک کنید” برای این لینک استفاده نشود. در مقابل بهتر است از کلمات عباراتی که بیشترین ارتباط را به سایت شما دارند استفاده شود. مثلاً برای یک سایت فروش غذای حیوانات از متن “خرید انواع غذای حیوانات” به سایت شما بک لینک داده شود.

علاوه بر خود متن لنگری، متن اطراف آن نیز در کیفیت این بک لینک مؤثر است. اما در نظر داشته باشید که در مجموع ارزش Anchor text و متن اطراف آن به اندازه سایر فاکتورها نیست و در تعیین کیفیت بک لینک، از اهمیت کمتری برخوردار است.

لینک سازی

چگونه بک لینک ها سایت خود را بررسی کنیم؟

بعد از آن که با اهمیت بک لینک آشنا شدید، باید بدانید که چطور می توانید بک لینک های سایت خود و دیگر سایت ها را ارزیابی کنید. برای بررسی بک لینک ها، دو روش وجود دارد؛ استفاده از گوگل سرچ کنسول و استفاده از ابزارهای شرکت های شخص ثالث. روش اول برای سایت هایی کاربرد دارد که متعلق به خود شماست. اما در روش دوم می توانید از بک لینک های سایت های دیگر هم استفاده کنید.

1/ بررسی بک لینک ها با گوگل سرچ کنسول

گوگل سرچ کنسول یکی از ارزشمندترین ابزارهایی است که گوگل در اختیار کاربران خود قرار داده است که استفاده از آن نیز رایگان است. این ابزار به طور ویژه برای بررسی وضعیت و مشخصات ترافیک سایت و لینک های آن کاربرد دارد.

برای کار با این ابزار کافیست سایت خود را به صورت رایگان ثبت نام کنید. سپس بعد از ورود به آن، روی ” Links” که در منوی اصلی سمت چپ صفحه قرار دارد، کلیک کنید. در این قسمت عددی که زیر گزینه ” External links” نوشته شده، تعداد بک لینک های دریافتی از دامنه های منحصر به فرد را برای سایت شما نشان می دهد.

منوی سرچ کنسول برای لینک خارجی

در این صفحه سه گزارش دیگر هم آمده:

  1. Top linked pages: صفحاتی از سایت شما که بیشترین بک لینک را دارند.
  2. Top linking sites: سایت هایی که بیشترین بک لینک را به سایت شما داده اند.
  3. Top linking text: بیشترین anchor textهایی که برای ایجاد بک لینک به سایت شما استفاده شده اند.

اگر در کار با گوگل سرچ کنسول تازه کار هستید، بهتر است از قسمت Top linked pages بررسی خود را شروع کنید.

 

بهترین صفحات برای لینک در سرچ کنسول

سپس روی هر یک از این URLها کلیک کنید تا سایت هایی را که به یک صفحه خاص لینک دارند، ببینید.

این مقاله را حتما بخوانید
راهنمای سئو سایت رستوران

انتخاب لینک برای یافتن صفحات در سرچ کنسول

در قدم بعدی هم روی هر یک از این سایت ها کلیک کنید تا ببینید که کدام یک از صفحات آن به آن صفحه از سایت شما لینک داده شده اند.

صفحات نخست لینک در سرچ کنسول

2/ بررسی بک لینک ها با ابزارهای شخص ثالث

همانطور که قبلاً اشاره کردیم، در این روش می توانید بک لینک های سایت های دیگر را بررسی کنید. ابزاری که ما اینجا استفاده می کنیم “Ahrefs” است که توسط یکی از شرکت های شخص ثالث (شرکتی غیر از خود گوگل) طراحی شده است. برای کار با این ابزار نیز یک دامنه یا URL را وارد کنید و روی گزینه ” Check backlinks” کلیک کنید. با این کار تعداد کل بک لینک ها و دامنه های ارجاع دهنده (لینک های سایت های منحصر به فرد) را به همراه 100 بک لینک برتر آن مشاهده می کنید.

بررسی بک لینک در ahrefs

در Ahrefs برای هر یک از این ابزارها هم جزئیاتی را مشاهده می کنید، از جمله:

  • Referring page: صفحه ای که به مقصد اصلی لینک داده است.
  • (DR)Domain Rating: قدرت وب سایت لینک دهنده.
  • URL Rating (UR): قدرت صفحه لینک دهنده.
  • Traffic: کل ترافیک تخمینی ماهانه که صفحه لینک شده دارد.
  • Anchor and backlink: متن لنگری لینک شده و متن اطراف آن.

ضمناً می توانید برای مشاهده گزارش 5 متن Anchor برتر نیز روی ” Top 5 anchors” کلیک کنید.

انکر تکست در ahrefs

برای مشاهده 5 صفحه با بیشترین لینک هم می توانید روی ” Top 5 pages” کلیک کنید.

چک کردن بک لینک ها در ahrefs

نکته: گزارش ” Top 5 pages” زمانی کار می کند که در حال بررسی یک دامنه، نه یک صفحه سایت.

چگونه می توان بک لینک سازی بیشتری دریافت کرد؟

حالا که میزان اهمیت بک لینک را می دانید، احتمالاً مشتاقید که روش های دریافت بک لینک را بدانید. 3 روش کلی برای دریافت بک لینک وجود دارد: به دست آوردن آنها، ایجاد کردن آنها به صورت دستی و خرید آنها. بیایید تفاوت این روش ها را ببینیم.

1/ به دست آوردن بک لینک

این روش زمانی اتفاق می افتد که کاربران محتوای سایت شما را از طرق مختلف (مثل گوگل، شبکه های اجتماعی و …) پیدا می کنند و خودشان تصمیم می گیرند که به محتوای شما لینک دهند. بنابراین این بک لینک ها ارگانیک هستند. ضمناً اگر می خواهید شانس خود را برای این نوع دریافت بک لینک بیشتر کنید، باید محتواهای مفیدتر و باکیفیت تری تولید کنید.

2/ ایجاد کردن بک لینک به صورت دستی

این نوع دریافت بک لینک نیز مربوط به زمانی است که شما به صورت دستی لینک هایی را از سایر وب سایت ها به سایت خود اضافه می کنید. به عنوان مثال می توانید در قسمت نظرات سایر سایت ها به سایت خود لینک دهید.

3/ خرید بک لینک

در این روش با سایر سایت ها، نویسندگان و … همکاری می کنید و از آنها می خواهید به سایت شما لینک بدهند. در مقابل این درخواست نیز به آنها پولی پرداخت می کنید یا شما هم در سایت خود به آن سایت لینک می دهید.

وقتی صحبت از خرید بک لینک است، چند راه را پیش روی خود دارید. مهم ترین و محبوب ترین این راه ها عبارت اند از:

  • وبلاگ نویسی مهمان: در سایت مورد نظر یک محتوا به عنوان مهمان می نویسید و به سایت خود لینک می دهید.
  • لینک سازی شکسته: پیوندهای مرده و از دست رفته را در سایت های دیگر پیدا می کنید و آنها را به بک لینکی به سایت خود تبدیل می کنید.
  • تکنیک آسمان خراش: محتواهای مرتبطی را که بک لینک های زیادی دارند پیدا کنید. سپس محتوایی در همان زمینه با کیفیتی بهتر را تولید کنید و از کسانی که با سایت قبلی لینک داده اند بخواهید به شما لینک بدهند.
  • منشن های بدون پیوند: ممکن است در بعضی از سایت ها نام سایت شما آمده باشد، اما به سایت تان لینک داده نشده باشد. این موارد را پیدا کنید و از آن سایت بخواهید آدرس سایت شما را هم به نامی که از شما برده اند لینک دهند.

استراتژی بک لینک سازی

استراتژی بک لینک سازی

برای بک لینک ساختن، اصول و قواعدی وجود دارد که با رعایت آن ها و داشتن یک استراتژی مشخص می توانید تاثیر بک لینک های خودتان را افزایش دهید. استراتژی های مختلفی برای بک لینک سازی وجود دارد که رعایت آن ها کمک زیادی به شما می کند و در صورتی که در بک لینک سازی رعایت نشوند، حتی ممکن است به افت سایت شما نیز منجر شوند. بک لینک ها بخش مهمی از الگوریتم گوگل هستند که به رتبه سایت ها در گوگل نیز کمک زیادی می کنند. استفاده از لینک های مناسب و لینک دهی به سایت های مناسب، باعث می شود تا رتبه سایتتان بالاتر برود و بهینه سازی آن بهتر انجام شود. در ادامه به برخی از بهترین استراتژی های بک لینک سازی پرداخته شده است.

از لینک های بی اعتبار استفاده نکنید

استفاده از هر لینکی که به دستتان می رسد، می تواند برای سایتتان بسیار مضر باشد و رتبه آن را پایین تر بیاورد. لینک هایی که استفاده می کنید باید کیفیت و اعتبار مناسبی داشته باشند تا برای گوگل سیگنال منفی ارسال نکنند. اگر از لینک های بی اعتبار و بدون کیفیت مناسب در سایت خود استفاده کنید، باعث بدتر شدن سئوی سایت و در نتیجه فرستادن سیگنال منفی توسط گوگل خواهید شد. به همین دلیل بهتر است لینک ها را بررسی کرده و لینک های با کیفیت را برای استفاده در سایتتان انتخاب نمایید. برای این کار می توانید برند و سایتی را که می خواهید از لینکشان استفاده کنید، بررسی کرده و  اگر از کیفیت آن مطمئن شدید برای بک لینک سازی از آن کمک بگیرید.

از سایت های غیرمرتبط دوری کنید

برای لینک دهی به سایت خود، بهتر است از سایت هایی استفاده کنید که فعالیتشان هم راستا با سایت خودتان باشد. استفاده از لینک های سایت هایی که هیچ ارتباطی با سایتتان ندارند، لزوماً تأثیری بر روی سئوی سایتتان نخواهد گذاشت. البته این موضوع در لینک های رپورتاژ که هزینه ای برای آن ها پرداخت می کنید، کمی متفاوت است و این لینک ها همواره تأثیر زیادی بر روی سایتتان خواهند گذاشت.

در لینک سازی زیاده روی نکنید

ممکن است تصور کنید که هر چه لینک بیشتری به سایتتان بدهید به بهینه سازی آن کمک می کنید و باعث بهتر شدن رتبه سایت در سرچ گوگل خواهید شد.  لینک سازی بیش از اندازه و بدون استراتژی، می تواند به سایت آسیب زیادی بزند. این موضوع حتی باعث جریمه شدن سایت توسط گوگل نیز می شود که ممکن است رتبه آن را بسیار پایین بیاورد و تمام تلاش های شما را از بین ببرد. استفاده غیرمنطقی از لینک سازی و ساخت لینک های اسپم حتی در صورت موفقیت هم باعث دریافت غیرمنطقی و غیرمرتبط به موضوع سایت شما خواهد شد. به همین دلیل گوگل نیز ارتباطی بین لینک های سایت پیدا نکرده و در نتیجه سیگنال مثبتی ارسال نخواهد کرد. بهتر است از تعداد مناسبی لینک با ارتباط منطقی بینشان استفاده کنید. این موضوع باعث می شود تا گوگل هنگام بررسی لینک های محتوا، بین آن ها ارتباط پیدا کرده و ترافیک ایجاد شده حاصل از آن ها را درک کند. در نتیجه باعث بهتر شدن سئوی سایت و بهینه سازی آن می شود.

برای جلوگیری از این کار بهتر است تا از انکر های متفاوتی برای لینک ها استفاده کنید و همواره به یک سایت مشخص لینک نزنید. همچنین بهتر است تا بر روی یک کلمه کلیدی به صورت مداوم لینک سازی نکنید و از کلمات کلیدی دیگر نیز در لینک سازی هایتان استفاده نمایید. با رعایت این موارد و اجتناب از ساختن بک لینک های زیاد در محتوا، می توانید به بهبود و بهینه سازی سایت خود کمک کنید.

آموزش بک لینک سازی

برای ساختن بک لینک روش های زیادی وجود دارد که می توانید از آن ها استفاده کرده و برای سایت خود لینک سازی کنید. با یک لینک سازی مناسب می توانید سایتتان را در سرچ گوگل بالاتر بیاورید و سئوی آن را بهتر کنید. در نتیجه باید بک لینک سازی را به شکل مناسبی یاد بگیرید و از آن به بهترین شکل استفاده کنید. در ادامه به برخی از روش های بک لینک سازی اشاره شده است.

لینک های متنی

هر چقدر که لینک استفاده شده در متن ارزش و اعتبار بالایی داشته باشد و از معتبرترین سایت ها گرفته شده باشد، تا زمانی که کاربران بر روی آن کلیک نکنند، تأثیر زیادی نخواهد داشت. به همین دلیل لینک هایی که کاربران بر روی آن کلیک می کنند و وارد آن سایت می شوند، می تواند تأثیر بسیار زیادی بر سئوی آن سایت بگذارند. یکی از روش های لینک سازی که کاربران را به کلیک کردن بر روی آن ترغیب می کند، استفاده از متنهای مناسب و جذاب برای لینک ها می باشد. قرار دادن خود لینک در سایت باعث جذب کاربران به کلیک بر روی لینک نمی شود، اما اگر لینک با متنی همراه باشد و در ادامه یک جمله با متنی جذاب آورده شود، قطعاً تعداد کلیک ها بر روی آن بسیار بالاتر خواهد بود.

آموزش ساخت بک لینک

روش اول: روش لینک های شکسته

این روش یکی از بهترین روش ها برای بک لینک سازی رایگان است در این روش شما به مدیران وب سایت هایی که امتیاز بالایی دارند گزارش های خرابی لینک های سایتشان را می دهید و همچنین به سایت هایی که آن لینک را در سایت خود قرار داده اند این گزارش را می دهید با این کار شما اعتماد مدیران وبسایت ها را به دست می آورید و می توانید لینک های خود را جایگزین آن لینک ها کنید.

برای درک بیشتر این روش به مثال زیر توجه کنید:

فرض کنید که شما در زمینه تولید افزونه و قالب وردپرسی فعالیت می کنید و یک سایت معروف در زمینه تبلیغ سراغ دارید

ابتدا با یکی از سه ساختار زیر به آن وب سایت تبلیغاتی دسترسی پیدا می کنید:

1-کلمه کلیدی شما(مانند قالب وردپرسی)+ لینک آن سایت

2- کلمه کلیدی شما(مانند قالب وردپرسی)+ منابعی که در اختیار دارید

3-کلمه کلیدی در آدرس وب سایت : آدرس مانند(WORDPRESS INURL:AXAMPLE.COM)

سپس می توانید با استفاده از افزونه های گوگل کروم مانند(CHECK MY LINK) آن لینک ها را بررسی کنید و هر کدام که اشکال داشت به مدیر سایت گزارش دهید و درخواست کنید که لینک شما را به جای لینک شکسته یا خراب شده قرار دهد.

افزونه گوگل کروم برای لینک ها

روش دوم: بک لینک سازی از طریق نمودارهای اطلاعاتی(اینفوگرافیک ها)

اینفوگرافیک یکی از محبوب ترین روش ها برای بالا بردن ترافیک وب سایت شما و بک لینک سازی های با ارزش است. این روش بسیار عالی است زیرا تهیه  و اشتراک گذاری آنها بسیار آسان است.

اکثر افراد به داده های تصویری نسبت به داده های متنی علاقه بیشتری دارند، به همین دلیل تقاضا برای اینفوگرافیک به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. در نظر بگیرید که انتشارات اینترنتی با نفوذ مانند  Mashable  تعداد زیادی اینفوگرافی از سراسر اینترنت منتشر می کند.

ساخت لینک با اینفوگرافیک

در اولین مرحله باید اینفوگرافیک خود را با دقت انتخاب کنید: برای هر کدام باید داستانی سرگرم کننده  و جالب را برای مخاطبان خود انتخاب کنید. در مورد انتخاب موضوع باید موضوعات فعلی خود را دنبال کنید و ببینید افراد به دنبال چه موضوعاتی هستند ، سپس با استفاده از داده های آماری اینفوگرافیک خود را ایجاد کنید.

در این مرحله می توانید پس از پیدا کردن محتوای کامل شروع به تولید محتوای بصری کنید.

یک تصور غلط وجود دارد که ایجاد اینفوگرافیک هزینه بر است. در حالی که همیشه اینطور نیست. درست کردن یک اینفوگرافی با قیمت متوسط ​​بین 100 تا 300 هزار تومان است . به فرض اینکه در هر اینفوگرافیک بتوانید 50 بک لینک بدست آورید ، برای هر بک لینک 2 هزار تومان پرداخت کرده اید. این آمار برای شروع بسیار عالی است

در این زمینه سایت های زیادی هستند که می توانید با پرداخت حق اشتراک سالانه از آن ها درخواست تولید محتوا کنید. یا اینکه در سایت های تبلیغاتی آگهی استخدام برای تولید محتوا بزنید.

در نهایت بعد از ساخته شدن اینفوگرافیک ها شما باید آن ها را برای قرار گرفتن  در وب سایت ها آماده کنید و لینک اشتراک گذاری را در زیر آن ها قرار دهید تا افراد بتوانند آن را شبکه های اجتماعی و یا وب سایت ها خود قرار دهند در این زمینه ابزار هایی مانند Siege Media generator  وجود دارند که با آن ها راحت تر می توانید لینک ها را طراحی کنید.

ابزار Siege Media generator برای طراحی لینک

روش سوم: مقاله نوشتن در وبلاگ ها به صورت مهمان

وبلاگ نویسی مؤثرترین روش برای دستیابی به مخاطبان جدید و بک لینک سازی رایگان است. با انتشار مقالات در وب سایت های معروف دیگر، مطالب شما توسط افراد جدبدی خوانده می شود و شما با افزایش بازدید از مقاله شناخته تر می شوید ،اعتبار شما فقط مربوط به بک لینک نیست ، بلکه در مورد افزایش اعتبار شما یا دنبال کنندگان شما در رسانه های اجتماعی هم صدق می کند.

با جست و جو کردن این عبارات در گوگل می توانید سایت هایی را پیدا کنید که در آن امکان پست گذاشتن و مقاله نوشتن در آن ها وجود دارد:

  • کلمه کلیدی شما + inurl: برای ما بنویسید
  • کلمه کلیدی شما + پست های مهمان
  • کلمه کلیدی شما + همکاری با ما
  • کلمه کلیدی شما + ارسال مقاله
  • کلمه کلیدی شما + برا ما بنویسید
  • کلمه کلیدی شما + مشارکت کنید
  • کلمه کلیدی شما + نویسنده شوید
  • کلمه کلیدی شما + پست مهمان

در این زمینه شما می توانید در وب سایت ها و بستر هایی که افراد موفق کار کرده اند فعالیت کنید تا سریع تر اعتبار جذب کنید.

روش چهارم: از تکنیک های رقبای خود برای بک لینک سازی استفاده کنید

اگر شما می خواهید بازدید سایت شما بیشتر شود، به روز بودن و اطلاع داشتن در مورد استراتژی ها و تکنیک های  بازاریابی رقبای اصلی شما امری حیاتی است. شما باید در رسانه های اجتماعی از رقبای خود اطلاعات کسب کنید  و به دنبال روش های ایجاد پیوند و پیشی گرفتن از رقبا با استفاده از روش های بازاریابی محتوایی باشید. در اینجا چند نکته در این زمینه آورده شده است:

1-شما می توانید در خبرنامه ها و شبکه های مجازی رقبا عوض شوید و در جریان ریز فعالیت های آن قرار بگیرید

2-برای اینکه هر وقت رقبای شما پست و مطلبی در سایت خودشان قرار دادند مطلع شوید، می توانید با استفاده از هشدار های  گوگل(Google alarm) هشدار تنظیم کنید و از آن مطلع شوید

به عنوان مثال در تصویر زیر ما یک هشدار برای سایت خودمان ایجاد کرده ایم:

ایجاد هشدار لینک در گوگل برای ژاکت

3-بدانید که رقبا شما چه زمانی و از تکنیک های برای بک لینک سازی های خود استفاده می کنند

این تکنیک به شما در آموزش بک لینک سازی کمک می کند تا بهترین بک لینک سازی ها را تکرار کنید و متوجه شوید که از چه روشهایی برای تبلیغ وب سایت خودشان استفاده می کنند.

اگر آنها از طریق وبلاگ نویسی مهمان بک لینک می گیرند ، سعی کنید در همان وب سایت ها به صورت مهمان مطلب منتشر کنید. اگر بیشتر پیوندهای آنها از طریق بررسی  سایر وبلاگ ها و نظر گذاشتن بر روی سایر مقالات و نوشته ها به دست می آید، شما هم سعی کنید از همان ترفند برای بک لینک سازی با کیفیت استفاده کنید.

یکی از بهترین ابزار ها برای مطلع شدن از بک لینک های رقبا، Monitor Backlinks نام دارد . این ابزار به شما امکان می دهد که همزمان  چهار رقیب اصلی خود را زیر نظر بگیرید.

این ابزار به صورت هفتگی یک گزارش کامل در اختیار شما قرار می دهد که شامل تمام بک لینک های جدیدی است که رقبای شما در طول هفته  کسب کرده اند. در داخل این ابزار شما می توانید اطلاعات بیشتری در مورد این بک لینک سازی ها کسب کنید و می توانید آنها را با توجه به ارزش آنها و سایر معیارهای سئو مرتب کنید.

یکی از ویژگی های مفید این ابزار این است که تمام پیوندهایی که به وب سایت شما ختم می شود و رقبا آن را در سایت خودشان قرار داده اند با رنگ سبز مشخص می شود.

نحوه ایجاد بک لینک

با استفاده از این تکنیک به راحتی می توانید بک لینک های خوب و بد را شناسایی کنید و از بک لینک های خوب برای وب سایت خود استفاده کنید.

روش پنجم: لینک های داخلی بسازید

لینک های داخلی عامل اصلی برای درست کردن یک وبلاگ یا وب سایت با رتبه بالا در موتور های جست و جو هستند. با استفاده از متون لنگر(anchor text) می توانید یک ساختار داخلی خوب برای وب سایت تان ایجاد کنید که با این کار می توانید به کاربران کمک کنید تا به راحتی از وب سایت شما استفاده کنند.

ابزاری هایی وجود دارد که می توانند بطور خودکار مدیریت لینک های داخلی را در وبلاگ شما انجام میدهند ، به خصوص اگر از وردپرس برای طراحی وب سایت تان استفاده می کنید ، اما اگر می خواهید این کار را به صورت دستی انجام دهید. شرکت  مایکروسافت توصیه کرده است که تعداد لینک های داخلی را در هر صفحه زیر 100 عدد نگه دارید  تا کاربران به راحتی بتوانند از سایت شما استفاده کنند و رتبه شما در گوگل حفظ شود.

روش ششم: مطالب و محصولات خود را تبلیغ کنید

اگر محتوایی که شما تولید می کنید کیفیت بسیار عالی داشته باشند اما شما  برای محتوا و محصولات خود تبلیغ درستی انجام ندهید رتبه و امتیاز شما رشد چندانی نخواهد کرد.

برای این کار شما می توانید با شرکت هایی که تبلیغات خود را به صورت ایمیل یا تبلیغات در موتور های جست و جو انجام می دهند مشورت کنید و از آن درخواست کمک کنید.

روش هفتم: برای وب سایتی که از آن استفاده می کنید یک توصیف کامل و دقیق بنویسید.

یک روش آسان برای بک لینک سازی با کیفیت، نوشتن توصیف برای وب سایت هایی است که از آن ها استفاده می کنید. با صرف کردن چند دقیقه وقت می توانید از طرف آن سایت اعتبار کسب کنید و تا زمانی که شما مشتری محصول آن سایت  باشید ، احتمال بالایی وجود دارد که بتوانید برای توضیحاتی که نوشته اید ، یک بک لینک بدست آورید.

روش هشتم: با روزنامه نگاران و وبلاگ نویسان مهم برای بک لینک سازی تماس بگیرید

برای بک لینک سازی برای وبسایتتان، شما باید کسب و کار خود را تبلیغ کنید. فرستادن ایمیل برای وبلاگ نویسان می تواند یک روش خوب برای بک لینک سازی باشد. یافتن آدرس ایمیل شخصی افراد کمی دشوار است ، اما با کمی تلاش می توانید به آن ها دست پیدا کنید. در اینجا نحوه یافتن آدرس ایمیل اشخاص در وبسایت ها  آورده شده است:

در اکثر وبسایت ها که سرویس ایمیل بر روی آن ها فعال است فرم کلی ایمیل ها به شکل زیر خواهد بود:

name@website.com که به جای   nameنام شخص و به جای website آدرس وبسایت وارد می شود. اگر شما نام اشخاص را نمی دانید می توانید از ابزارهایی مانند emailfinder.io استفاده کنید در مرحله بعد شما می توانید با فرستادن رزومه خود با آن ها ارتباط بگیرید و بک لینک ها خود را برای آن ها بفرستید.

اگر شما نتوانستید به ایمیل آن ها دسترسی پیدا کنید می توانید از طریق شبکه های اجتماعی با آن ها ارتباط برقرار کنید.

روش نهم: کمی برای بک لینک سازی هزینه کنید

در این روش شما می توانید به وبسایت هایی که رتبه ی بالاتری دارند مراجعه کنید و با پرداخت هزینه بک لینک سازی کنید و لینک خود را به صورت تبلیغ در وبسایت شان به نمایش در آورید.

روش دهم: مصاحبه کنید

این روش  یک ترفند راحت و سریع برای به دست آوردن بک لینک است که در آن شما با سایت هایی که در زمینه های مختلف مصاحبه انجام می دهند عضو می شوید و برای مصاحبه در خواست می دهید و در زمان گفت و گو می توانید بک لینک های خود را در سایت درج کنید. تا کاربرانی که مصاحبه را دنبال می کنند با کلیک بر روی آن به وبسایت شما مراجعه کنند.

جمع بندی

از زمانی که سئو سایت تبدیل به یکی از دغدغه های اصلی همه سایت های کوچک و بزرگ شد، اهمیت بک لینک نیز بر همه روشن شد. اما چیزی که مهم است این است که بتوانید بک لینک هایی با کیفیت تر را بشناسید و آنها را برای سایت خود فراهم کنید. فراموش نکنید که طبق یک قاعده کلی هر چه دریافت یک بک لینکی راحت تر باشد، احتمالاً ارزش آن کمتر است. بنابراین سعی کنید که به دنبال راه های حرفه ای تر و فکر شده تری برای دریافت بک لینک باشید. با این کار است که می توانید بهترین استفاده از این فرصت طلایی ببرید.

همان طور که در این مقاله یعنی آموزش ساخت بک لینک  مشاهده کردید، بعضی اوقات بک لینک سازی خوب زمان بر است. اما اگر شما به آموزش بک لینک سازی توجه کنید و تکنیک های بک لینک سازی را به درستی انجام دهید به نتیجه ی دلخواه خواهید رسید. برای این کار می توانید مقاله آموزش سئو ژاکت را مطالعه کنید .


محصول پیشنهادی

افزونه سئو یواست پرمیوم | پلاگین Yoast SEO Premium

395,000 تومان

96.55%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه سئو ویدئو های وردپرس | پلاگین Yoast Video SEO

345,000 تومان

73.33%
فروشگاه پارس

فروشگاه پارس

محصول پیشنهادی

افزونه سئو اینستنتیفای | پلاگین Instantify

395,000 تومان

78.67%
بروز وردپرس

بروز وردپرس

محصول پیشنهادی

افزونه سئو لینک ساز خودکار | پلاگین Interlinks Manager

345,000 تومان

73.33%
جت وردپرس

جت وردپرس

محصول پیشنهادی

افزونه سئو رنک مث پرو | پلاگین Rank Math Pro

395,000 تومان

93.44%

محصول پیشنهادی

افزونه موشک سئو | WP Schema Pro

345,000 تومان

82.39%

محصول پیشنهادی

افزونه سئوی محلی وردپرس | پلاگین Yoast Local SEO Premium

345,000 تومان

100%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه سئو ووکامرس پرمیوم | پلاگین Yoast WooCommerce SEO Premium

345,000 تومان

91.11%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه سئو و بهینه سازی خودکار تصاویر | پلاگین SEO Friendly Images Pro

345,000 تومان

91.11%
راد ایران

راد ایران


نویسنده سینا عباسی

سایر مقالات نویسنده

مطالب مشابه

3

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

سلام وقتتون بخیر باشه
جسارتا خرید بک لینک از تریبون و فایور و آذین بلاگ و ژاکت آکادمی و اینجور سایتها ممکنه باعث پنالتی بشه؟ چه نکاتی رو باید رعایت کنیم؟

سلام روز بخیر
خریدن بک لینک بدون استراتژی و بصوره فله‌ای میتونه به سایت ضرر جبران نشدنی بزنه.

ارسال دیدگاه