Retry
پیج رنک گوگل

پیج رنک گوگل نام الگوریتمی است که گوگل از طریق آن رتبه ی وب سایت ها و نحوه ی قرار گرفتن آن ها در نتایج موتور های جستجو را تعیین می کند. الگوریتم های پیج رنک به موتورهای جستجو کمک می کند تا صفحات واجد شرایط را برای پاسخ به سوالات بازدید کنندگان به نمایش در بیاورند. این الگوریتم ها تعداد دفعات مراجعه افراد به صفحات سایت شما را مقایسه می کنند.

به همین دلیل برای تعیین اینکه کدام یک از صفحات رتبه بالاتری برای یک عبارت جستجو شده دریافت خواهند کرد، استفاده می شود. پیج رنک بالاتر بدان معناست که گوگل سایت شما را معتبرتر از سایر وب سایت ها می داند. زمانی که استراتژی سئو و بازاریابی شما به خوبی کار می کند، پیج رنک سایت شما بهتر خواهد بود. در این مقاله همه مواردی که باید درباره ی پیج رنک بدانید را به شما ارائه خواهیم داد و در پایان به شما خواهیم گفت که چگونه آن را بهبود دهید.

پیج رنک چیست؟

در درجه اول اگر به تازگی در حوزه دیجیتال مارکتینگ وارد شده باشید این سوال برای شما پیش می‌آید این است که پیج رنک گوگل چیست؟ پیج رنک سیستمی برای رتبه بندی صفحات وب است که بنیانگذاران گوگل آن را برای تعیین رتبه وب سایت ها توسعه داده اند. پیج رنک نمایشی خطی از الگوریتمی است که بین 0 تا 10 است و در نوار ابزار PageRank نمایش داده می شود.  نمره PageRank 0 معمولاً یک وب سایت با کیفیت پایین است، در حالی که نمره 10 نشان دهنده معتبرترین سایت های موجود در اینترنت است.

یک وب سایت می تواند با دریافت لینک از سایتی که امتیاز بالاتری دارد، اعتبار بیشتری کسب کرده و رتبه بندی خود را افزایش دهد. الگوریتم پیج رنک را به عنوان راهی برای اندازه گیری اهمیت یک صفحه وب از طریق تجزیه و تحلیل کمیت و کیفیت لینک هایی که به آن اشاره می کنند، در نظر بگیریم. هرچه رتبه لینک هایی که به وب سایت شما متصل شده اند بیشتر باشد، آن ها معتبر تر خواهند بود. هنوز از پیج رنک گوگل به عنوان بخشی از الگوریتم خود استفاده می کند و به همین دلیل شما باید آن را در استراتژی سئو خود قرار دهید.

پیج رنک گوگل چگونه کار می کند؟

موتور جستجوی گوگل دارای دو ویژگی مهم است که به آن در تولید نتایج دقیق کمک می کند. ابتدا، از ساختار لینک دهی وب برای محاسبه رتبه بندی هر صفحه وب استفاده می کند. ویژگی دوم گوگل از لینک ها برای بهبود نتایج جستجو استفاده می کند. گوگل صفحات یک وب سایت را بر اساس محبوبیت لینک های دریافت شده رتبه بندی می کند و هرچه این لینک ها بیشتر به یک صفحه اشاره کنند، رتبه بالاتری خواهند داشت. پیج رنک به معنای واقعی کلمه چیزی است که گوگل را منحصر به فرد کرده است.

در سال 2000، گوگل نوار ابزار را معرفی کرد که همه از آن به عنوان راهی برای تعیین و تست پیج رنک گوگل سایت خود (و رقبای خود) استفاده می کنند. در نتیجه این امر، سئو صرفاً بر افزایش رتبه PageRank به عنوان معیاری برای بهبود رتبه بندی متمرکز شده اند، که عمدتا به دلیل درک ساده الگوریتم است که نشان می دهد یک صفحه وب با بیشترین تعداد لینک باید بالاترین رتبه را داشته باشد. تعداد لینک ها تنها معیار برای تصمیم گیری نیست و کمیت و کیفیت آن ها نیز در نظر گرفته می شود. با روش های بررسی رتبه سایت در گوگل آشنا شوید.

رتبه صفحه و ارزیابی آن

پیج رنک چه مزایایی دارد و چرا مهم است؟

بهبود پیج رنک سایت برای هر کسب و کاری بسیار مهم است و نتایج مثبت بسیار زیادی را به همراه دارد. برخی از این موارد عبارتند از:

افزایش ترافیک

اکثر کاربران حتی پس از جستجوی چیزی در گوگل، تنها نتایج ارائه شده در صفحه اول را بررسی می کنند. بنابراین وب سایت هایی که در بالا لیست شده اند، کلیک ها و ترافیک بیشتری نسبت به سایر افراد با رتبه پایین تر دریافت می کنند. اگر هدف شما تولید لید های ارگانیک بیشتر است، پس قرار گرفتن در رتبه های بالا باید هدفتان باشد.

اعتبار بیشتر

از آنجایی که گوگل نتایج را بر اساس اهمیت، ارزشمندی و یا آموزنده بودن رتبه بندی می کند، کاربران تمایل بیشتری به ورود به صفحات با رتبه بالاتر دارند. این ممکن است لزوماً درست نباشد، زیرا عوامل زیادی در نحوه برخورد گوگل با صفحات تجاری وجود دارد، اما کاربر عادی از منطق پشت آن ها آگاه نیست. همه می دانند که کاربران به گوگل اعتماد می کنند و با ارائه ی وب سایت در رتبه های بالاتر می توان این اعتبار را دریافت کرد.

فرصت های بهتر

اگر از کلمات کلیدی مناسب و نوشتن محتوا برای هدف گیری مخاطبین مناسب استفاده کنید، گوگل به راحتی می تواند صفحات شما را به مشتریان ایده آل برای تجارت شما ارائه دهد. این به شما این فرصت را ارائه می دهد که هر بازدیدکننده را در وب سایت خود به مشتری تبدیل کنید. اگر بتوانید برای کلمات کلیدی مناسب رتبه بالایی کسب کنید، می توانید تعداد بیشتری از آن مشتریان ایده آل یا واجد شرایط را جذب کسب و کار خود کرده و فرصت های بهتری را برای تجارت بدست آورید.

عوامل موثر بر پیج رنک گوگل

همانطور که می دانید، عوامل مختلفی وجود دارند که بر رتبه بندی صفحه تأثیر می گذارند. برخی از آن ها عبارتند از:

انکر تکست های بهینه

انکر تکست تأثیر مهمی بر رتبه بندی صفحات و پیج رنک گوگل دارد. انکر تکست متنی است که نشان دهنده ی یک لینک است. معمولاً رنگ این متن متفاوت است و با موضوع صفحه ای که به آن لینک می دهد، یکسان است. ایجاد انکر تکست هایی که با لینک ها به طور کامل تطابق دارند و بهینه هستند، می تواند رتبه شما را بهبود دهند.

نرخ کلیک بالا

نرخ کلیک بالا عامل موثر در رتبه بندی صفحه است. الگوریتم اصلی PageRank وزن یکسانی را به لینک های یک صفحه اختصاص می دهد. اما همانطور که می دانید، همه لینک ها به اندازه یکسانی کلیک نمی شوند و در نتیجه نرخ کلیک یکسان نخواهد بود. بنابراین، نرخ کلیک ارزش متفاوتی به لینک های مختلف در یک وب سایت می دهد و از این طریق می توان کیفیت لینک ها را بررسی کرد. هر چه نرخ کلیک یک لینک بالاتر باشد، پیج رنک نیز افزایش می یابد.

لینک های داخلی

داشتن لینک های داخلی یک استراتژی قوی سئو است که می تواند بر پیج رنک گوگل سایت شما تاثیر بگذارد. شما می توانید با داشتن لینک های داخلی بهینه شده در سایت خود، رتبه خود را بهبود دهید. این تکنیک می تواند تأثیر قابل توجهی بر پیج رنک داشته باشد و به آن کمک می کند تا راحت تر در سایت شما حرکت کند.

لینک های نوفالو

لینک های نوفالو به شما این امکان را می دهند تا گوگل برخی از لینک ها در وب سایتتان را دنبال نکند. استفاده درست و صحیح از این نوع لینک ها نیز می تواند بر رتبه وب سایتتان تاثیر بگذارد.

انتشار مطالب مرتبط و معتبر

محتوای با کیفیت و معتبر، محرک اصلی برای کسب یک رتبه بهتر در نتایج موتورهای جستجو است و هیچ جایگزینی برای محتوای عالی وجود ندارد. محتوای با کیفیتی که به طور خاص برای کاربر مورد نظر شما ایجاد شده است، ترافیک سایت را افزایش می دهد. این امر همچنین اعتبار و رتبه ی سایت شما را بهبود می بخشد. محتوای با کیفیت و معتبر را تولید کرده و از آن در سایت خود استفاده کنید تا پیج رنک سایت شما بهبود پیدا کند.

کلمات کلیدی

برای هر صفحه محتوا در وب سایت خود یک عبارت کلیدی خاص را شناسایی کرده و برای آن هدف گذاری کنید. به این فکر کنید که چگونه خواننده شما می تواند آن صفحه خاص را با عبارات جستجو پیدا کند. دستیابی به رتبه بهتر در نتایج موتورهای جستجو برای چندین عبارت کلیدی بسیار دشوار است، مگر اینکه این عبارات بسیار مشابه باشند. اگر می خواهید برای عبارات متعدد کلمات کلیدی در وب سایت خود رتبه بندی کنید، باید برای هر عبارت کلیدی مورد نظر خود یک صفحه وب جداگانه ایجاد کنید .پس از انتخاب عبارت کلیدی برای صفحه مشخص، به این سوالات توجه کنید:

  • آیا می توانم بخشی یا کل عبارت کلیدی را در URL صفحه استفاده کنم؟
  • آیا می توانم بخشی یا کل عبارت کلیدی را در عنوان صفحه استفاده کنم؟
  • آیا می توانم بخشی یا کل عبارت کلیدی را در سرفصل ها استفاده کنم؟

پاسخ  مثبت به این سوالات، می تواند رتبه موتور جستجوی شما را بهبود بخشد. کلمه کلیدی خود را چندین بار در سراسر صفحه تکرار کنید – یک یا دو بار در پاراگراف های ابتدایی و پایانی و دو تا چهار بار دیگر در طول محتوای باقی مانده. همچنین بهتر است به منابع مربوطه و اطلاعات اضافی لینک دهید. فراموش نکنید که برای برجسته کردن این عبارات کلیدی، از حروف برجسته و تگ های عنوان به خصوص تگ H1  استفاده کنید. اما در انجام این کار زیاده روی نکنید. استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی، کاربر پسند نیست و خوانایی و مفهوم بودن متن هنوز هم برای بهینه سازی موتورهای جستجو ضروری است. صفحات با رتبه بالاتر برای کاربر نوشته شده اند، نه برای موتور جستجو.

سئو نام سایت

محتوای خود را به طور مرتب به روز کنید.

محتوای به طور مرتب به روز شده به عنوان یکی از بهترین شاخص های بهبود پیج رنک در نظر گرفته شده اند. بنابراین مطمئن باشید آن ها را به روز نگه می دارید. محتوای خود را بر اساس یک برنامه مشخص (به عنوان مثال نیمسال) بررسی کنید و در صورت لزوم به روز رسانی کنید.

وبلاگ نویسی و تاثیر آن بر پیج رنک گوگل

نوشتن محتوای غنی از عبارات کلیدی و قرار دادن آن ها در وبلاگ خبری بخش شما نیز می تواند رتبه موتورهای جستجو را افزایش دهد. پست های وبلاگ حتی می توانند به روزرسانی های کوتاه تری در مورد موضوعات خاصی باشند که مورد هدف شما هستند. از طریق بلاگ شما می توانید صفحات و پست های مربوطه را به یکدیگر متصل کنید و لینک دهید.

فراداده (متا)

هنگام طراحی وب سایت خود، هر صفحه دارای فاصله ای بین برچسب های <head> برای درج فراداده یا اطلاعات مربوط به محتویات صفحه شما است. اگر یک سایت CMS مانند وردپرس دارید، این داده ها برای شما به صورت پیشفرض پر شده است. با این حال، مرور و به روز رسانی فراداده ها برای شما مهم است، زیرا سایت شما در طول زمان تغییر می کند.

عنوان متا

متای عنوان عناوین صفحه را در بالای پنجره مرورگر و نتایج موتورهای جستجو قرار می دهد. این ها مهم ترین متا تگ ها در صفحه شما هستند. برای کسانی که وب سایت CMS دارند، تیم وب یک سیستم خودکار برای ایجاد عنوان متا برای هر صفحه وب بر اساس عنوان صفحه شما ایجاد کرده است. این امر به اهمیت استفاده از عناوین صفحه ای خوب و غنی با عبارات کلیدی می افزاید .

توضیحات متا

توضیحات متا شرح متنی است که مرورگر ممکن است در جستجوی صفحه شما از آن استفاده کند. آن را به عنوان صفحه نمایش پنجره سایت خود در نظر بگیرید – این توضیحات معمولاً یک توصیف مختصر و جذاب از آنچه در داخل صفحه وجود دارد هستند و هدف آن ها تشویق افراد برای ورود به سایت است. یک توضیح متا خوب معمولاً شامل دو جمله کامل است. ممکن است موتورهای جستجو همیشه از متا توضیحات شما استفاده نکنند، اما مهم است که آن را در سایت خود قرار دهید.

همچنین برای نتیجه گیری بهتر، شما باید از قبل کلمات کلیدی خود را بدانید، سپس آن ها را در متا تگ های خود استفاده کنید. شما می توانید در این حالت عبارات مختلفی را وارد کنید. به عنوان یک قاعده کلی، سعی کنید آن را در حدود 3-7 کلمه نگه دارید.

لینک های خود را بهبود دهید.

یک صفحه وب غنی از لینک های داخلی معتبر، به بازدیدکنندگان کمک می کند تا در مورد آنچه که به آن علاقه دارند، بیشتر بیاموزند و این موضوع سئو شما را بهبود می بخشد. با افزودن لینک های مربوطه در متن، شما می توانید اعتبار خود را افزایش دهید. همیشه از لینک ها با انکر تکست های مناسب و توصیفی استفاده کنید – این امر نه تنها سئو را بهبود می بخشد، بلکه به خوانندگان شما در فهم موضوع صفحه ی لینک داده شده کمک می کند.

 

از تگ های alt استفاده کنید.

همیشه عکس ها و تصاویر خود را با استفاده از تگ های alt یا توضیحات توصیف کنید. آن ها به موتورهای جستجو اجازه می دهند صفحه شما را پیدا کنند و موضوع آن را در ک کنند. همچنین در صورتی که وب سایت شما به خوبی لود نشود، این تگ ها می توانند به بازدید کنندگان کمک کنند.

وب سایت خود را برای موبایل بهینه کنید.

بهینه سازی سایت شما برای کاربران تلفن همراه در سال 2020 بسیار مهم است. امروزه اکثر مصرف کنندگان، موارد موردنیاز خود را از طریق تلفن های هوشمند خود جستجو کرده و پیدا می کنند، به همین دلیل است که گوگل به نحوه ی نمایش وب سایت شما اهمیت می دهد. هنگام به روز رسانی وب سایت ها، بازاریابان باید به دنبال طراحی های ریسپانسیو نیز باشند.

نتایج رتبه گوگل

آیا می توانم پیج رنک خود را در مدت کوتاهی افزایش دهم؟

بهبود رتبه شما می تواند تحت تأثیر موارد زیر باشد:

  • بودجه
  • رقابت
  • سئو

با بررسی این موارد، می توانید زمان تقریبی برای دستیابی به پیج رنک سایت بهتر را در نظر بگیرید. با این حال آمار نشان می دهد که :

  • صفحاتی که در صفحه اول رتبه بندی می شوند، بیش از دو سال سن دارند.
  • صفحات رتبه اول تقریباً سه ساله هستند.
  • تنها 22 درصد از وب سایت ها در صفحه اول کمتر از یک سال سن داشتند.
  • تنها شش درصد از وب سایت ها در صفحه اول حداقل برای یک کلمه کلیدی در یک سال رتبه بندی شده اند.

بنابراین، اگر واقعاً به یک عدد برای استفاده به عنوان معیار نیاز دارید، حداقل یک سال برای بهبود رتبه وب سایت خود و سئو آن زمان نیاز خواهید داشت. برای آشنایی کامل با سئو، پیشنهاد می دهیم آموزش سئو ژاکت را دریافت کنید.

جمع بندی

همانطور که گفته شد، داشتن پیج رنک بهتر به معنای دستیابی به فرصت های بیشتر برای افزایش درآمد است. به طور خلاصه، برای بهبود رتبه خود بهتر است محتوای با کیفیت بالا را در وب سایت خود منتشر و تبلیغ کنید. در حالی که سرویس هایی وجود دارند که وعده افزایش رتبه PageRank را می دهند، اما اغلب خطرناک هستند یا نتایج آن ها طولانی مدت نخواهد بود. وب سایت هایی با بهترین محتوا و کانال های تبلیغاتی مناسب برای آن ها، به مرور بیشترین ترافیک و بالاترین رتبه را به خود جلب می کنند.

دسته بندی: سئو , گوگل

دیدگاه‌ها

Comments

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *