توضیحات متا چیست؟ چگونه توضیحات متا را بنویسیم

سئو

6 دقیقه زمان مطالعه

با توجه به مقاله آموزش وردپرس در مورد متا می توان گفت توضیحات متا نوشته ای است که شامل نهایتا 155 کاراکتر است که به صورت برچسب در HTML نوشته می شود که خلاصه ای از محتوای صفحه شما است. موتور های جستجو سایت هایی را بیشتر در نتایج جستجو نشان می دهند که عبارت جستجو شده در توضیحات متای آن سایت باشد. بنابراین نحوه نوشتن توضیحات متا برای بهینه سازی سئو در صفحه ضروری است. ما در این مقاله میگوییم توضیحات متا چیست و ویژگی های توضیحات متای خوب و نحوه نوشتن آن را بیان می کنیم.

توضیحات متا چیست ؟

بعد از اینکه کاربران یک عبارت را در موتور جست و جو وارد می کنند، ربات های موتور های جست و جو صفحات و توضیحات متای سایت شما را بررسی می کنند اگر مطالب شما همخوانی داشت سایت شما را به کاربران نشان می دهند.

موتور های جستجو می گویند توضیحات متا تاثیر مستقیم بر روی رتبه سایت شما ندارد و آنها در الگوریتم رتبه بندی خود از آن استفاده نمی کنند. اما یک مزیت غیرمستقیم وجود دارد:

گوگل از نرخ کلیک (CTR) به عنوان روشی برای ارزیابی اینکه آیا شما محتوای خوبی دارید یا خیر استفاده می کند. اگر تعداد بیشتری از افراد روی نتیجه شما کلیک کنند ، گوگل شما را نتیجه خوبی می داند و می تواند – براساس موقعیت شما – سایت را در رتبه بندی بالا ببرد. به همین دلیل است که نحوه نوشتن توضیحات متا و بهینه سازی توضیحات متا و همچنین بهینه سازی عناوین شما بسیار مهم است.

 

آموزش وردپرس

ویژگی های یک توضیحات متا خوب

بعد از آنکه فهمیدیم توضیحات متا چیست وقت آن است که به ویژگی های آن بپردازیم. ما در این مقاله لیستی از نکاتی که باید در نحوه نوشتن توضیح متا به آن توجه کنید را برای شما آماده کرده ایم.

1. آن را تا 155 کاراکتر نگه دارید

محدوده ی مشخصی برا تعداد کارکتر توضیح متا وجود ندارد و بستگی به پیام شما دارد ولی تقریبا این پیام باید بین 120 تا 156 کارکتر باشد اگر طول توضیح متای شما بیش از حد باشد گوگل نمی تواند آن را پردازش کند.

به نمونه ای که از سایت ژاکت است توجه کنید:

نحوه نوشتن توضیحات متا

در این نمونه تعداد کاراکتر وارد شده برابر 125 عدد می باشد که علاوه بر منتقل کردن کامل متن پیام مختصر نیز هست.

2. صادقانه بنویسید

سعی کنید در توضیحات متای سایت خود مطالب دقیق را بنویسید که اگر کاربر بر روی آن ها کلیک کرد به آن مطالب دست پیدا کند همچنین سعی کنید از مطالب انگیزشی و سوالی نیز استفاده کنید.

3. دعوت کنید

این مورد تقریبا مشابه مورد بالا است. باید جمله شما شامل دعوت به انجام یک کار باشد. مثلا: “قالب های جدید وردپرسی ما را در فروشگاه ما مشاهده کنید.” یا “تا پایان امروز از تخفیف ما استفاده کنید.”

4. از کلید واژه کانونی استفاده کنید

اگر کلمه کلیدی جستجو شده با بخشی از متن در توضیحات متا مطابقت داشته باشد، گوگل تمایل بیشتری به استفاده از آن و برجسته کردن آن در نتایج جستجو دارد. این امر باعث می شود لینک سایت شما جذاب تر شود. گوگل گاهی اوقات کلمات مترادف را برجسته می کند. در مثال زیر ، هر دو کلمات Academy Awards و Oscars برجسته شده اند. تأکید بر نتایج شما مانند این، باعث می شود آنها حتی بیشتر از قبل برجسته شوند.

توضیحات متا چیست

5. مشخصات را در صورت امکان نشان دهید

اگر محصولاتی مانند قالب و افزونه وردپرسی می فروشید می توانید با وارد کردن اطلاعات مهم آن باعث شوید مشتریان بر روی لینک شما کلیک کنند. به عنوان مثال در این تصویر که توضیح المنتور پرو است نحوه نوشتن توضیحات متا به قدری کافی و دقیق است که نظر کاربران را به خود جلب می کند و باعث می شود به راحتی بر روی آن کلیک می کنند.

متا تگ

6. اطمینان حاصل کنید که توضیحات متای شما با محتوای صفحه مطابقت دارد

این نکته ی بسیار مهمی در نحوه نوشتن توضیحات متا است. زیرا گوگل به راحتی متوجه خواهد شد که آیا از توضیحات متا برای فریب بازدید کنندگان در کلیک کردن استفاده می کنید یا خیر. اگر این کار را انجام دهید حتی ممکن است شما را جریمه کنند. اما جدا از آن ، هر چه توضیحات متای شما با مطالب سایت شما تطابق بیشتری داشته باشد گوگل به سایت شما اعتماد بیشتری می کند و سایت شما را در نتایج اول جست و جو به کاربران نشان می دهد و کاربران نیز وقتی مشاهده کنند که مطالب شما با توضیح متای شما همخوانی دارد به سایت شما اعتماد پیدا می کنند و سایر مطالب شما را نیز مطالعه می کنند.

این مقاله را حتما بخوانید
ایده پردازی در بازاریابی محتوا

7. آن را منحصر به فرد کنید

اگر توضیحات متا صفحات مطالب شما شبیه هم باشد، مخاطبان تجربه ی بدی به دست می آورند. اگرچه عناوین صفحه شما ممکن است متفاوت باشد، ولی  به نظر می رسد تمام صفحات یکسان هستند زیرا تمام توضیحات متا یکسان هستند. اگر شما می دانید توضیحات متا چیست اما برای یک مطلب توضیح متا ندارید، بهتر است آن را خالی بگذارید. در عوض گوگل از کلید واژه ها و واژه های اصلی که در متن خود استفاده کرده اید استفاده می کند و آن ها را به کاربران نشان می دهد.

کابرد افزونه Yoast SEO در نوشتن توضیحات متا چیست ؟

اگر در وردپرس هستید و از افزونه Yoast SEO استفاده می کنید ، اضافه کردن توضیحات متا به آسانی امکان پذیر است. در مرحله اول ، می توانید آن را در بخش پیش نمایش گوگل مشاهده کنید و در صورت نیاز با توجه به سلیقه خود آن را عوض کنید.

یواست سئو در تحلیل سئو نیز به شما بازخورد می دهد. این افزونه دو چیز را بررسی می کند ، طول توضیحات متا و اینکه آیا از کلمات کلیدی خود استفاده کرده اید یا خیر. بنابراین بیایید ببینیم که کابرد این افزونه در نوشتن توضیحات متا چیست و چگونه به شما کمک می کند.

دوره جامع سئو و بهینه سازی سایت ژاکت آکادمی

کلید واژه در ارزیابی توضیحات متا چه نقشی دارد؟

آیا می دانید نقش کلمه کلیدی در نوشتن توضیحات متا چیست ؟ تمام تمرکز شما هنگام نوشتن توضیحات متا باید بر روی کلمه کلیدی متن باشد زیرا  وقتی افراد از آن کلیدواژه استفاده می کنند، شما می خواهید صفحه شما را پیدا کنند.

شما کلمه کلیدی خود را بر اساس تحقیق در مورد کلید واژه ها پایه گذاری می کنید . به طور خلاصه ، بعد از انجام تحقیقات خود ، باید به ترکیبی از کلمات برسید که اکثر مخاطبان شما به احتمال زیاد جستجو می کنند. قبلاً اشاره کردیم که وقتی از کلید واژه خود در توضیحات متا استفاده می کنید ، گوگل احتمالاً آن را برجسته خواهد کرد. این امر باعث می شود افراد راحت تر بتوانند به نتیجه مطلوب خود برسند.

Yoast SEO بررسی می کند که چند مرتبه از کلمات کلیدی خود در متن توضیحات متا استفاده می کنید. علاوه بر این ، اگر از Yoast SEO Premium استفاده کنید، این قابلیت را خواهید داشت تا مترادف های وارد شده را نیز در نظر بگیرد و اگر بیش از حد از کلمات کلیدی استفاده کنید، افزونه به شما توصیه می کند تا استفاده از کلید واژه خود را محدود کنید.

نحوه دریافت گلوله سبز برای کلید واژه در توضیحات متا چیست

اگر استفاده از کلمات کلیدی خود را در نحوه نوشتن توضیحات متا ذکر نکنید ، در افزونه یواست یک گلوله قرمز دریافت خواهید کرد. اما حواستان باشد توضیحات متا را با کلمه کلیدی خود پر نکنید ، زیرا این امر به شما یک گلوله قرمز می دهد. پس مطمئن شوید که در جملات خود از تعداد متناسبی کلمه کلیدی استفاده کرده اید، در غیر این صورت گلوله قرمز را مشاهده خواهید کرد.

طول توضیحات متا باید چقدر باشد؟

افزونه یواست این امر را در نحوه نوشتن توضیحات متا راحت کرده است. این ابزار کوتاه بودن طول توضیحات متای شما (کمتر از 120 کاراکتر) یا طولانی بودن (بیش از 156 کاراکتر) را نشان می دهد. وقتی توضیحات متا از طول مناسب برخوردار باشد ، یک گلوله سبز دریافت خواهید کرد. اگر خیلی طولانی یا خیلی کوتاه باشد ، یک گلوله نارنجی دریافت می کنید.

نحوه نوشتن توضیحات متا

توضیحات متا خوب مردم را متقاعد می کند که صفحه شما بهترین نتیجه را به درخواست آنها ارائه می دهد. اما ، برای اینکه بدانید بهترین توضیحات متا چیست باید بدانید مردم به دنبال چه چیزی هستند. هدف جستجوی آنها چیست؟ آیا آنها به دنبال پاسخ به یک سوال هستند؟ اگر چنین است سعی کنید کامل ترین جواب را به آنها بدهید. آیا آنها به دنبال یک محصول هستند؟ بنویسید که چه چیزی باعث می شود کالای شما از آن متمایز شود و چرا آنها می توانند آن را در فروشگاه شما به بهترین شکل دریافت کنند؟

امیدواریم با خواندن این مقاله دریافته باشید که توضیحات متا چیست و با نحوه نوشتن توضیحات متا  آشنا شده باشید و بتوانید از این نکات در نوشتن مطالب خود استفاده کنید برای اطلاع از دیگر ترفندهای بهینه کردن سایت وردپرسی می توانید به آموزش وردپرس ژاکت سر بزنید .

 

محصول پیشنهادی

افزونه سئو یواست پرمیوم | پلاگین Yoast SEO Premium

395,000 تومان

96.55%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه سئو لینک ساز خودکار | پلاگین Interlinks Manager

345,000 تومان

73.33%
جت وردپرس

جت وردپرس

محصول پیشنهادی

افزونه سئو رنک مث پرو | پلاگین Rank Math Pro

395,000 تومان

93.44%

محصول پیشنهادی

افزونه سئو ووکامرس پرمیوم | پلاگین Yoast WooCommerce SEO Premium

345,000 تومان

91.11%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه سئو و بهینه سازی خودکار تصاویر | پلاگین SEO Friendly Images Pro

345,000 تومان

91.11%
راد ایران

راد ایران

محصول پیشنهادی

افزونه سئو ویدئو های وردپرس | پلاگین Yoast Video SEO

345,000 تومان

73.33%
فروشگاه پارس

فروشگاه پارس

محصول پیشنهادی

افزونه سئوی محلی وردپرس | پلاگین Yoast Local SEO Premium

345,000 تومان

100%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه سئو اینستنتیفای | پلاگین Instantify

395,000 تومان

78.67%
بروز وردپرس

بروز وردپرس

محصول پیشنهادی

افزونه موشک سئو | WP Schema Pro

345,000 تومان

82.39%

نویسنده سینا عباسی

سایر مقالات نویسنده

مطالب مشابه

6

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

سلام من وقتی اسم سایت را فارسی سرچ میکنم توضیحات متا را صحییح نشان میدهد اما در صورتی که انگلیسی سرچ کنم متن فوتر و دسته بندی ها را نشان میدهد برای اینکه در هر دوصورت به یک شکل توضیحات متا را نشان دهد چیکار کنم؟

سلام
با داشتن افزونه یواست سئو می تونید هنگام افزودن هر نوشته توضیحات متا اضافه کنید که در همین مقاله اسکرین شات هاش رو گذاشتیم براتون

با عرض سلام و خسته نباشید
در سایت من چند مجموعه وجود دارد .مجموعه موزیک .مدلینک و بخش خرید کتاب.
وقتی کتابی در سایت میزارم..وقتی وارد گوگل میشم که سرچ کنم بجای اینکه مستقیم وارد صفحه اون کتاب مورد نظر بشه وارد مجموعه کتابها میشه
اسم مجموعه کتابهای من (دانلود کتاب )است وقتی دراین مجموعه مثلا کتاب بنام مثلا (راز )را میزارم
و گوگل سرچ میکنم بجای اینکه نام کتاب بیاد و مستقیم وارد صفحه کتاب راز بشه وارد مجموعه مادر که همون دانلود کتاب هست میشه .لطف کنید من را راهنمایی کنید

سلام و وقت بخیر
احتمالا مشکل شما در site mapping تون هست بهتره دوباره بررسی کنید

ارسال دیدگاه