آموزش گام به گام ثبت سایت در الکسا

سئو

7 دقیقه زمان مطالعه

شاید پیش از این اصطلاح رتبه الکسا را شنیده باشید؛ یا در وب سایت های مختلف دیده باشید که به رتبه الکسای خود اشاره می کنند. اما آیا می دانید الکسا چیست؟ الکسا یک وب سایت است که مسئولیت اصلی آن رتبه بندی سایت های مختلف بر اساس میزان ترافیک آنهاست. همه صاحبان سایت ها می توانند سایت خود را در این سرویس ثبت کنند تا از میزان محبوبیت وب سایت خود به نسبت رقبای خود مطلع شوند. اگر شما همراهان گرامی نیز مایلید از رتبه سایت خود در الکسا آگاه شوید، در این راهنمای ثبت سایت در الکسا همراه ما باشید.

الکسا چیست؟

الکسا سرویسی از زیر مجموعه های آمازون است که با استفاده از داده های ترافیک وب، سایت های مختلف را بر این اساس در یک لیست مرتب می کند و به هر سایت رتبه ای عددی را اختصاص می دهد. جالب است بدانید که ده ها میلیون سایت توسط الکسا رتبه بندی شده اند! همچنین در حال حاضر محبوب ترین سایت دارای 1 و در مقابل آخرین سایت نیز رتبه 30 میلیون را دارد.

البته در این میان وب سایت هایی هم هستند که چون داده های کافی از آنها در دسترس نبوده، رتبه اختصاصی ندارند. مثل وب سایت هایی که ترافیک بسیار کمی دارد. علاوه بر این گاهی رقابت بین سایت ها آنقدر نزدیک به هم است که الکسا نمی تواند رتبه آنها را نسبت به هم تعیین کند.

الکسا چطور سایت ها را رتبه بندی می کند؟

الکسا داده های مورد نیاز خود را از هزاران اکستنشن مرورگر، ابزارک یا از طریق اسکریپت های نصب شده روی سایت ها جمع آوری می کند. این سیستم به مجموعه این داده ها لقب “پنل ترافیک جهانی” را می دهد. الکسا برای تعیین رتبه سایت از روش های مختلفی استفاده می کند؛ مثل ترکیبی از میانگین بازدیدهای روزانه منحصر به فرد و تعداد بازدید از صفحات به ازای هر بازدیدکننده در 3 ماه گذشته.

در تصویر زیر رتبه بندی سایت ها بر اساس میزان ترافیک توسط الکسا را مشاهده می کنید:

رتبه بندی در الکسا

لازم به ذکر است که الکسا نقاط ضعفی هم دارد. برای مثال این سیستم در تشخیص رتبه بعضی از سایت ها ضعیف عمل می کند که بالاتر درباره آن صحبت کردیم. اما نقطه ضعف دیگر آن این است که زیر دامنه ها و صفحات فرعی سایت ها جداگانه رتبه بندی نمی شوند و فقط دامنه های سطح بالا (TLD) ارزیابی می شوند. این امر نیز ممکن است باعث رتبه بندی غیر منصفانه سایت ها شود.

اما به طور کلی می توان گفت که کفه نقاط قوت الکسا سنگین تر از نقاط ضعف آن است. بنابراین هنوز هم انگیزه و دلیل کافی برای استفاده از این سیستم وجود دارد. در ادامه به دلایل اهمیت ثبت سایت در الکسا اشاره می کنیم. برای بهبود رتبه الکسا سایت خود مواردی را باید در  نظر بگیرید که پیشتر در ژاکت درباره آن گفته ایم.

ثبت سایت در الکسا چه اهمیتی دارد؟

شاید بپرسید که اصلاً چرا باید سایت خود را در الکسا رتبه بندی کنیم؟ ثبت سایت در الکسا می تواند دستاوردهای متنوعی را برای شما به ارمغان بیاورد. در ادامه 5 مورد از این دستاوردها را بررسی می کنیم.

1/ آگاهی از وضعیت رقابت

آیا تا به حال برایتان پیش آمده که از استراتژی های خود مطمئن نباشید و ندانید دقیقاً چه وضعیتی به نسبت رقبای خود دارید؟ وقتی سایت خود را در الکسا ثبت می کنید، جایگاه سایت خود را به نسبت سایر وب سایت ها (به تفکیک کشور یا در کل جهان) مشاهده می کنید. بنابراین با این روش کاملاً متوجه می شوید که در این میدان رقابت تنگاتنگ کجا قرار گرفته اید.

2/ پیدا کردن کلمات کلیدی فرصت

در الکسا منوهای مختلفی را در اختیار خواهید داشت که هر یک از آنها در واقع یک ابزار برای آنالیز سایت هستند. برای مثال در بخش ” Competitor”، کلمات کلیدی محبوب مرتبط با سایت شما نمایش داده می شود. جالب است بدانید که الکسا این کار را با مقایسه شما با رقبایتان انجام می دهد. در واقع این عبارات همان کلمات کلیدی فرصت هستند که  از آنها استفاده نمی کنید، اما می توانند شما را به رقبایتان نزدیک تر کنند.

3/ شناخت رقبا

از دیگر قابلیت های فوق العاده الکسا، معرفی رقبای وب سایت شماست. به این ترتیب که وقتی وب سایت خود را وارد می کنید، لیستی از سایت های رقبای ممتاز خود را می بینید. همچنین می توانید میزان ترافیک سایت خود را با آنها مقایسه کنید.

4/ استفاده از رتبه الکسا برای بازاریابی

همانطور که می دانید یکی از اقداماتی که در فرآیند بازاریابی انجام می شود، تأکید بر امتیازات و نقاط مثبت سایت است. اگر ساییتان رتبه قابل قبولی در الکسا داشته باشد، این عدد نیز می تواند تأثیر چشمگیری در جذب کاربران یا سایر همکاران داشته باشد. بنابراین بعد از ثبت سایت در الکسا، می توانید رتبه سایت خود را به عنوان یک امتیاز در بخش درباره ما بنویسید. می توانید با دیگر ابزارها برای بررسی رتبه سایت در گوگل نیز آشنا شوید.

این مقاله را حتما بخوانید
لینک دائمی یا پرمالینک چیست؟

5/ انتشار پست مهمان در وب سایت محبوب کاربران

همانطور که بالاتر نیز اشاره کردیم، یکی از امکانات الکسا این است که لیستی از وب سایت های محبوبی که به نوعی در یک حوزه با شما قرار دارند را نمایش می دهد. بنابراین از این طریق می توانید سایت های برتر حوزه خود را بشناسید. با شناخت این سایت ها نیز می توانید با آنها همکاری کرده و پست مهمانی را در آن سایت منتشر کنید. با این کار ضمن دریافت بک لینک از آن سایت، کسب و کار خود را به طیف وسیع تری از کاربران معرفی می کنید.

مراحل ثبت سایت در الکسا

اما می رسیم به اصل مطلب، یعنی چگونگی ثبت سایت در الکسا. اگر می خواهید سایت خود را در الکسا ثبت کنید و ضمن مشاهده رتبه سایت خود از امکانات آن نیز بهر مند شوید، کافیست مراحل زیر را طی کنید.

مرحله 1:

سایت Alexa.com را باز کنید. سپس روی “Start Your Free Trial” کلیک کنید.

ورود به سایت الکسا

حالا در این صفحه تا پایین اسکرول کنید تا به “Sign up for free” برسید.

با انتخاب این گزینه پنجره ای باز می شود که باید اطلاعات خود را در آن وارد کنید. پس اطلاعات خود را وارد کرده و “Create an account” را بزنید.

ایجاد حساب کاربری در الکسا

مرحله 2:

با وارد کردن ایمیل در مرحله قبل، ایمیلی از سمت الکسا برای شما ارسال می شود. پس به صندوق ورودی ایمیل خود بروید و آن را باز کنید. در این صفحه یک کد برایتان ارسال شده است. آن کد را کپی کنید و بعد به الکسا برگردید (یا روی لینک “Activate Now” کلیک کنید).

کد فعال سازی حساب الکسا

حالا کد را در بخش ” confirmation code” وارد کرده و ” Confirm” را بزنید.

مرحله 3:

بعد از ثبت نام و ورود در سایت، گزینه “Plans & Pricing” را انتخاب کنید. سپس تا پایین اسکرول کنید تا به “claim a Site” برسید.

plans and pricing در الکسا

با کلیک روی این گزینه، از شما خواسته می شود که URL سایت مد نظر خود را وارد کنید. پس آدرس را وارد کرده و “Continue” را بزنید.

ارائه آدرس سایت در الکسا

مرحله 4:

در این مرحله 2 روش راحت تر برای تأیید ID الکسا در سایت خود دارید:

  • بارگزاری یک فایل HTML
  • افزودن یک متاتگ

روش اول:

در این روش فایل تأیید شناسه الکسا را در فایل های اصلی سایت خود قرار می دهید (معمولاً در بخش public_html). پس فایل شناسه را دانلود کرده و به فایل های اصلی سایت خود در پنلی که هاست سایتتان در دسترستان قرار داده بروید. سپس آن فایل را در public_html قرار دهید. بعد از این که کار آپلود فایل تمام شد، روی “Verify the file on your site” کلیک کنید.

مراحل تایید شناسه الکسا

روش دوم:

وقتی روی روش دوم کلیک می کنید، شناسه هایی را می بینید که مختص شما تولید شده است. عبارت کادر پایین را (که خودش شناسه را در کدهای لازم قرار داده) کپی کرده و در فایل مربوط به صفحه اصلی سایت خود جایی بین تگ های <head> آن را وارد کنید. در نهایت نیز روی “Verify my ID” کلیک کنید.

تایید شناسه الکسا

اگر ثبت سایت در الکسا به درستی انجام شود، پیام زیر را مشاهده خواهید کرد:

پیام موفقیت آمیز بودن ثبت سایت در الکسا

مرحله آخر:

کار ثبت سایت در الکسا تمام شده است. حالا باید اطلاعات کامل سایت خود را در پنجره زیر وارد کنید. سپس روی “Save & Continue” کلیک کنید.

قرار دادن اطلاعات سایت در الکسا

پس از ثبت سایت خود می توانید از منوی “Dashboard” برای مشاهده و مدیریت سایت های خود استفاده کنید. همینطور می توانید با استفاده از سایر منوهای الکسا مثل “Competitors”، “SEO” و … برای مشاهده جزئیات ترافیک سایت، ارزیابی وضعیت سایت، مشاهده کلمه کلیدی های استفاده شده در سایت، رقبای اصلی سایت و … استفاده کنید.

سخن پایانی

رتبه قابل قبول در الکسا می تواند مهر تأییدی بر استراتژی های طراحی شده برای سایت باشد. به عنوان مثال وب سایت ژاکت مارکت اختصاصی محصولات وردپرسی در ایران است، دارای رتبه کمتر از 20 در میان وب سایت های ایرانی و رتبه زیر 800 در بین کل وب سایت های سرتاسر جهان است.

پس اگر شما هم پس از ثبت سایت در الکسا متوجه شدید که رتبه قابل قبولی در الکسا دارید، می توانید این برداشت را داشته باشید که تا این جای کار در مسیر درستی برای ارتقای وضعیت سایت خود قدم برداشته اید. از این که در این آموزش از ژاکت نیز همراه ما بودید، سپاسگزاریم.

محصول پیشنهادی

افزونه سئو ووکامرس پرمیوم | پلاگین Yoast WooCommerce SEO Premium

345,000 تومان

91.11%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه سئو اینستنتیفای | پلاگین Instantify

395,000 تومان

78.67%
بروز وردپرس

بروز وردپرس

محصول پیشنهادی

افزونه سئو لینک ساز خودکار | پلاگین Interlinks Manager

345,000 تومان

73.33%
جت وردپرس

جت وردپرس

محصول پیشنهادی

افزونه سئو ویدئو های وردپرس | پلاگین Yoast Video SEO

345,000 تومان

73.33%
فروشگاه پارس

فروشگاه پارس

محصول پیشنهادی

افزونه سئو رنک مث پرو | پلاگین Rank Math Pro

395,000 تومان

93.44%

محصول پیشنهادی

افزونه موشک سئو | WP Schema Pro

345,000 تومان

82.39%

محصول پیشنهادی

افزونه سئو و بهینه سازی خودکار تصاویر | پلاگین SEO Friendly Images Pro

345,000 تومان

91.11%
راد ایران

راد ایران

محصول پیشنهادی

افزونه سئو یواست پرمیوم | پلاگین Yoast SEO Premium

395,000 تومان

96.55%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه سئوی محلی وردپرس | پلاگین Yoast Local SEO Premium

345,000 تومان

100%
دیجیراتی

دیجیراتی


نویسنده سینا عباسی

سایر مقالات نویسنده

مطالب مشابه

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه