zhaket logo

از کجا بفهمیم سایت‌ ما تا کنون چقدر موفق بوده است؟

ابزارهای سایت

7 دقیقه زمان مطالعه

در جهان  1.8  میلیارد سایت در بستر اینترنت فعال هستند. روز به روز هم به تعداد آن‌ها افزوده می‌شود. اگر شما هم آموزش های لازم برای یک سایت مانند دوره طراحی سایت و یا دوره سئو و … را گذرانده اید و الان یک وبسایت را مدیریت می‌کنید احتمالا هر روز آمارها را چک می‌کنید و بررسی می‌کنید که آیا سایت شما رشدی داشته است یا نه. برخی فقط آمارهای فروش‌شان را چک می‌کنند. برخی از ابزارهای آنالیز سایت آنلاین استفاده می‌کنند. یا تنها به آنالیز بازدید سایت اکتفا می‌کنند.

اما واقعا از کجا می‌توان فهمید که سایت ما تا کنون چقدر موفق بوده است؟ آنالیز سایت از نظر سئو با انواع ابزار سئو و یا نرخ تبدیل مسئله‌ی مهمی است که باید هر مدیر کسب و کار به خوبی آن را درک و تحلیل کند. ما در ادامه به شما چند سرنخ و چند روش معرفی خواهیم کرد که راحت‌تر میزان موفقیت سایت‌تان را بررسی کنید.

اهداف وبسایت شما چه چیزهایی هستند؟

همه‌ی سایت‌ها هدف‌های مشابه ندارند. برخی سایت‌ها تنها برای آگاهی افراد از برند هستند. یعنی دوست دارند کاربران را با برندشان آشنا کنند. برخی سرویس‌های آنلاین در اختیار کاربران قرار می‌دهند. برخی محصول می‌فروشند. برخی لید (ایمیل و اطلاعات کاربران) جذب می‌کنند.

پس اولین مسئله تعیین هدف است. اگر هدف شما آگاهی از برند است. مسلما تعداد بازدیدهایی که کاربران به صورت روزانه و ماهانه از سایت شما دارند می‌تواند یک معیار تعیین‌کننده باشد. تنها با آنالیز بازدید سایت می‌توانید اطلاعات مهمی از میزان موفقیت سایت‌تان داشته باشید. مثلا اگر کسب و کاری هستید که کار مشاوره انجام می‌دهید تعداد افرادی که از صفحه «تماس با ما» بازدید می‌کنند معیار خوبی برای سنجش و آنالیز سایت است.

باید این اهداف را تعیین کنید تا بتوانید متناسب با آن‌ها شاخص‌های عملکردی که قرار است اندازه بگیرید و مقایسه کنید را پیدا کنید. گوگل آنالیز برای سایت می‌تواند چنین آمارهایی را در اختیار شما قرار دارد. اما هدف‌های کلی‌تری هم وجود دارند. این اهداف شامل مواردی هستند که برای تمام وبسایت‌ها ضروری هستند. مثلا آنالیز سئو سایت آنلاین برای کسب و کاری که قصد دارد از طریق گوگل و موتورهای جستجو مخاطب جذب کند بسیار مهم است.

فاکتورهایی که در آنالیز سایت باید بررسی کنید

معرفی ابزارهای آنالیز سایت برای بررسی میزان موفقیت و تحلیل عملکرد

Engagement یا میزان درگیر شدن کاربران با محتوا فاکتور مهمی است.

در دوران فعلی محتوا بیشتر از هر چیز دیگری مصرف می‌شود. کاربران قبل از خرید دوست دارند در مورد محصول موردنظرشان اطلاعات کسب کنند. اگر مشکلی برای آن‌ها پیش بیاید اول از گوگل می‌پرسند. به محتوا برای سرگرم شدن نیاز دارند و اگر محتوای شما نتواند آن‌ها را درگیر کند یعنی یکی از مهم‌ترین فاکتورهای جذب مخاطب و مشتری را از دست داده‌اید.

گوگل آنالیز برای سایت این فاکتورها را تحت عناوین مختلف بررسی کرده است. نکته اینکه گوگل آنالیز یا گوگل آنالیتیکس ابزار رایگان گوگل است که باید سایت‌تان را در آن ثبت کنید تا اطلاعات کامل و جامعی از سایت‌تان داشته باشید.

برای بررسی میزان Engagement محتوا می‌توانید این فاکتورها را بررسی کنید:

  • Bounce Rate : نرخ پرش می‌تواند به شما بگوید که چند درصد از کاربران شما به محض ورود به صفحات شما بدون اینکه روی چیز دیگری کلیک کنند صفحه را ترک می‌کنند. مسلما هر چقدر بانس ریت پایین‌تر باشد بهتر است.
  • Time On Page : این فاکتور به شما می‌گوید کاربران به صورت میانگین چند ثانیه در صفحه شما مانده‌اند.

اگر این فاکتورها را بررسی کنید متوجه خواهید شد که محتوای شما تا چه حد توانسته مخاطب را درگیر کند. Scroll Depth هم به شما می‌گوید که کاربران تا چه حد محتوای شما را اسکرول کرده‌اند. یعنی چند درصد از محتوای شما را خوانده‌اند.

موارد دیگری که می‌توانید به عنوان یک فاکتور تعامل مخاطب در نظر بگیرید مانند تعداد اشتراک‌گذاری محتوا، تعداد کاربرانی که در خبرنامه ثبت‌نام کرده‌اند و تعداد کلیک روی لینک‌های داخل محتوا گزینه‌های خوبی هستند که می‌توانید بررسی کنید تا از کیفیت محتوای خودتان باخبر شوید.

آیا دقیقا مخاطبی را جذب می‌کنید که دوست دارید؟

گاهی اوقات کسب و کارها به اشتباه محتوایی تولید می‌کنند که مخاطبی غیر از مخاطب اصلی آن‌ها را جذب می‌کند. مثلا ممکن است یک کسب و کار که کار مشاوره شبکه‌های اجتماعی انجام می‌دهد به اشتباه کلیدواژه‌های مربوط طراحی گرافیک را سئو می‌کند.

هر کسب و کاری یک مخاطب ایده‌آل دارد. یعنی مخاطبی که دوست دارد محتوایش را بخواند. مخاطبی که احتمال تبدیل آن به مشتری بیشتر است. برای آنالیز سایت از نظر کیفیت مخاطب باید سراغ Google Search Console بروید. این هم یکی دیگر از ابزارهای رایگان گوگل است.

در این ابزار می‌توانید در قسمت Performance کلیدواژه‌هایی که مخاطبان جستجو کرده‌اند و وارد سایت شما شده‌اند را ببینید. باید دقیق بررسی کنید و ببینید که آیا این کلیدواژه‌ها مشتریان احتمالی شما را به سایت می‌کشانند یا نه. می‌توانید در کنار این بررسی‌ها نرخ کلیک صفحات‌تان را هم بررسی کنید. که به نوعی آنالیز سئو سایت آنلاین محسوب می‌شود. حتی می‌توانید موقعیت صفحات‌تان را در کلیدواژه‌های مختلف ببینید و اگر از نظر نرخ کلیک مشکلی دارند بهینه‌سازی کنید. گاهی تغییر دادن عنوان و یا توضیحات متا می‌تواند تاثیر زیادی در ورودی سایت داشته باشد.

بازدید سایت شما پیشرفت دارد یا نه؟

بازدید سایت برای همه‌ی وبسایت‌ها یک معیار کلیدی است. اما چیزی که در اینجا اهمیت دارد رشد تعداد بازدیدها به صورت هفتگی و یا ماهانه است. اینکه شما امروز 15 بازدید داشته اید یا 15 هزارتا نمی‌تواند تعیین کند که در هدف‌تان موفق بوده‌اید یا نه. زمانی در هدف‌تان موفق هستید که روز بعد بیشتر از این مقدار بازدید داشته باشید. این چیزی است که به شما کمک می‌کند قدم‌های سنجیده بردارید. آنالیز بازدید سایت از نظر نرخ پیشرفت اصل کلیدی در بررسی رشد یا پسرفت یک وبسایت است.

این مقاله را حتما بخوانید
چگونه می توان وب سایت معماری شخصی خود را راه اندازی کرد؟

چه میزان نرخ تبدیل دارید؟

یکی دیگر از روش‌های آنالیز سایت آنلاین بررسی نرخ تبدیل است. گوگل آنالیتیکس برای سایت یک قسمت مهم دارد که می‌توانید در آن هدف تعیین کنید. حالا هدف سایت شما چیست؟

  • تعداد کسانی که محصولات را به سبد خریدشان اضافه کرده‌اند؟
  • تعداد کسانی که خریدشان را تکمیل کرده‌اند؟
  • تعداد کسانی که در خبرنامه عضو شده‌اند؟
  • تعداد کسانی که روی یک لینک کلیک کرده‌اند؟
  • تعداد کسانی که یک ویدیو را مشاهده کرده‌اند؟

همه‌ی این‌ها یک هدف هستند. هر کسب و کاری هم اهداف خاص خودش را دارد. شاید هدف یک کسب و کار این است که کاربران را زیاد در سایت نگه دارد. می‌تواند صفحاتش را انتخاب کند و تعداد افرادی که مثلا بیشتر از 5 دقیقه داخل این صفحات مانده‌اند را بررسی کند.

آنالیز سایت

گوگل آنالیتیکس یک قسمت Goals دارد که می‌توانید این اهداف را در آنجا تعریف کنید. روش تعریف هدف هم بسیار ساده است. بسته به هدفی که دارید این آمارها را به صورت روزانه یا هفتگی بررسی کنید. اگر نرخ تبدیل صفحات شما کم است باید راهکارهایی پیاده‌سازی کنید تا آن‌ها را بالا ببرید و مدام تست کنید.

این همان نرخ تبدیل شماست. نرخ تبدیل در حقیقت چیزی است که شما از مخاطبان‌تان انتظار دارید. مسلما اگر روزانه 5 هزار نفر بازدید داشته باشید شاید حتی کمتر از 100 نفر از شما خرید کنند. چیزی که اهمیت دارد رشد این نرخ است. اگر در مسیر پسرفت هستید یعنی یک جای کار می‌لنگد. با آنالیز بازدید سایت و تطبیق آن با نرخ تبدیل تصویری واضح از مسیرتان خواهید داشت.

چند شاخص و ویژگی‌ مهم که در آنالیز سایت حتما باید بررسی کنید:

  • کیفیت محتوا: آیا محتوایی که تولید می‌کنید جذاب است؟ غلط‌های دستوری و املایی ندارد؟ جواب سوالات کاربران را به درستی می‌دهد؟ دقیق و مستند است؟ خوش‌خوان است و کلیدواژه‌های اصلی را دارد؟
  • ساختار سایت: بخش جستجوی سایت را بررسی کنید. ببینید آیا کاربران می‌توانند به راحتی چیزی که می‌خواهند را پیدا کنند؟ آیا لینک‌ها و منوی کاربری شما می‌تواند کاربران را به صفحه‌ای که موردنظرشان است برسانند یا نه؟ این کار به شما در آنالیز سایت از نظر سئو هم کمک می‌کند. چون ساختار سایت بسیار مهم است.
  • سرعت سایت: اگر همین الان به یک ابزار آنالیز سئو سایت آنلاین مراجعه کنید می‌بینید که اول سرعت سایت شما را آنالیز می‌کنند. چون سرعت در وهله‌ی اول یک فاکتور رتبه‌بندی برای گوگل است. در ضمن اگر سایت شما کند باشد کاربران زود آن را ترک می‌کنند و سراغ سایت‌های دیگر می‌روند. حتی اگر 3 ثانیه تاخیر داشته باشید هم نرخ تبدیل شما به شدت افت می‌کند.
  • تجربه کاربری: کاربران باید از بودن در سایت شما لذت ببرند. آیا رنگ‌ها و طرح‌هایی که در سایت‌تان به کار برده‌اید جذاب هستند؟ آیا از میکروکپی یا تکه‌متن‌های کوتاه در سایت‌تان به خوبی استفاده کرده‌اید؟ آیا همه چیز در دسترس کاربران است؟
  • رسپانسیو بودن: آیا وبسایت شما روی گوشی‌های موبایل به خوبی نمایش داده می‌شود؟ در دنیای امروز گوشی‌های هوشمند کم کم جای کامپیوترها را می‌گیرند و هر سایتی باید روی موبایل هم به بهترین شک ممکن نمایش داده شود.

شاخص های مهم برای آنالیز سایت

سایت‌تان را با یک ابزار آنالیز سایت آنلاین تست کنید

ابزارهای زیادی برای آنالیز سایت آنلاین وجود دارند. اما شما همچنان می‌توانید از ابزارهای رایگان استفاده کنید:

  • برای تست سرعت سایت می‌توانید از Google Test My Site استفاده کنید.
  • برای آنالیز رتبه‌بندی سایت‌تان در موتورهای جستجو از SERP Checker استفاده کنید.
  • برای ارورهای سرعت و یا ارورهایی که در ایندکس شدن صفحات‌تان وجود دارد از Google Search Console استفاده کنید. به طور کلی کنسول جستجوی گوگل ابزار مناسبی برای پیدا کردن ایرادات سایت است. هم برای آنالیز سئو سایت آنلاین کاربرد دارد و هم اطلاعات کاملی در مورد صفحات شما، پنالتی‌های گوگل، رسپانسیو بودن صفحات برای موبایل و … در اختیار شما قرار می‌دهد. تازه لینک‌هایی که دریافت کرده‌اید را هم می‌توانید در قسمت لینک‌ها ببینید.
  • گوگل آنالیز برای سایت را هم فراموش نکنید. با گوگل آنالیتیکس می‌توانید اطلاعات کامل و جامعی را از تعداد ورودی‌ها، تعداد بازدیدها، ورودی‌های مختلف سایت، آمار تک تک صفحات و اطلاعات دیگری را به دست بیاورید. این اطلاعات به صورت روزانه و ماهانه و سالانه در دسترس هستند و دقت بسیار بالایی هم دارند.

آموزش وردپرس

همانطور که قبلا در مقاله آموزش وردپرس گفته ایم در وردپرس دو افزونه بسیار کاربردی برای آنالیز سایت وجود دارد که می توانید از انها استفاده کنید:

  • افزونه WP Visitors Tracker که به بررسی رفتار کاربر در سایت وردپرسی می پردازد. به این پلاگین افزونه hotjar نیز گفته می شود چرا که عملکردی مشابه سایت هاتجار را در پیشخوان وردپرس در اختیاز شما قرار می دهد.
  • افزونه Analytify Pro که برای اتصال گوگل آنالیتیکس به وردپرس کاربرد دارد به پلاگین آنالیتیفی پرو افزونه گوگل آنالیتیکس نیز می گویند چرا که امکانات گوگل انالیتیکس را برای شما به پیشخوان وردپرس می اورد.

با ابزار سئو سایت‌تان را بررسی و تحلیل کنید. استراتژی‌های جدیدتری به کار بگیرید تا مسیر پیشرفت و موفقیت را طی کنید.

 

محصول پیشنهادی

افزونه افزایش سرعت سایت راکت | پلاگین WP ROCKET

395,000 تومان

74.89%

محصول پیشنهادی

افزونه امنیت وردفنس | پلاگین Wordfence Security Pro

395,000 تومان

83.41%
وردپرس داغ

وردپرس داغ

محصول پیشنهادی

افزونه سئو یواست پرمیوم | پلاگین Yoast SEO Premium

395,000 تومان

96.55%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه ثبت نام و ورود با موبایل دیجیتس | پلاگین Digits

395,000 تومان

82.09%

محصول پیشنهادی

افزونه امنیت وردپرس | پلاگین All In One WP Security

445,000 تومان

100%

محصول پیشنهادی

افزونه المنتور پرو | پلاگین Elementor Pro

395,000 تومان

90.34%

نویسنده سینا عباسی

سایر مقالات نویسنده

مطالب مشابه

4

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

سلام
مطلب مفیدی بود. با تشکر از به اشتراک گذاشتن آن 🙂
ابزارهایی که برای آنالیز سایت آنلاین معرفی کرده بودید، خیلی کاربردی هستند و من با چندتاشون خیلی سر و کار دارم. می خواستم نظرتون رو درباره سایت “جت سئو” بدونم. آیا میشه جت سئو رو هم به عنوان یکی از همین ابزارهای بررسی آنلاین سئو معرفی کرد؟

سلام، خوشحالیم که این مطلب براتون مفید بوده.
سایت ها و ابزارهایی که برای آنالیز معرفی کردیم، ابزار های مرجع هستند و سایت های ایرانی از API همین ابزار های خارجی استفاده میکنن.
بنابراین پیشنهاد ما استفاده از ابزارهای مرجع هست.

ارسال دیدگاه