نکات کاربردی طراحی یک اپلیکیشن فروشگاهی

سایت

7 دقیقه زمان مطالعه

اپلیکیشن فروشگاهی ابزاری ساده و در عین حال مهم برای کسب و کارهای فروشگاهی است. ابزاری که می‌تواند هم برای بازاریابی بهتر استفاده شود و هم ثبت سفارش و عملیات خرید و پرداخت داخل اپلیکیشن انجام می‌شود. یک ویترین جذاب آنلاین برای فروشگاه‌ها که تاثیر زیادی رو کسب و کار و درآمدزایی دارد.

اما ساخت اپلیکیشن فروشگاهی به این راحتی‌ها هم نیست. ولی چون فروشگاه آنلاین به یک استراتژی جدید در دنیای بیزینس بدل شده است تقریبا اکثر کسب و کارهای سنتی کم کم این مسیر را انتخاب می‌کنند.

چرا کسب و کار شما به یک اپلیکیشن فروشگاهی نیاز دارد؟

هدف نهایی این است که حجم فروش افزایش یابد. چون تقریبا اکثر افراد جامعه گوشی هوشمند دارند و می‌توانند اپلیکیشن‌هایی را روی آن نصب کنند. این کار باعث می‌شود تا کاربران بدون نیاز به مراجعه حضوری از موجودی کالاها باخبر شوند و در صورت نیاز خرید کنند.

اما دلیل اصلی که اکثر ما عمدتا نادیده می‌گیریم این است که در هر حوزه‌ای رقبای قدرتمندی وجود دارند. اگر مخاطب نتواند به ما دسترسی داشته باشد رقیب ما را برای خرید انتخاب می‌کند. با طراحی اپلیکیشن موبایل آماده و یا حرفه‌ای در وهله‌ی اول دسترس‌پذیری خودمان را بالاتر می‌بریم.

اپلیکیشن فروشگاهی

آمارها نشان می‌دهد که با ساخت یک اپلیکیشن فروشگاهی کاربران 285 درصد بیشتر محصولات شما را می‌بینند. نرخ تبدیل کاربر 120 درصد بیشتر می‌شود و احتمال اینکه کاربر وارد قیف خرید شود بسیار زیاد است. چون خرید آنلاین راحت‌تر است و نیازی به مراجعه حضوری نیست. معمولا نرخ میانگین سفارش هم 11 درصد است که آمار بسیار خوبی است. یعنی از هر 100 نفری که اپلیکیشن شما را باز می‌کنند 11 نفر اقدام به خرید می‌کنند.

از طرف دیگر شما تعدادی کاربر بازگشتی دارید که ممکن است هر روز یا هر هفته به فروشگاه شما سر بزند. این بسیار مهم است. کاربری که به شما اعتماد دارد خیلی زود از شما خرید خواهد کرد و اگر خدمات و محصولات شما بتواند اعتماد کاربر را جلب کند مشتری وفادار خواهید داشت و این کار از طریق ساخت اپلیکیشن فروشگاهی حرفه ای امکان‌پذیر است.

بسیاری از افراد می‌پرسند که آیا با هزینه طراحی اپلیکیشن فروشگاهی که در برخی موارد زیاد است آیا ساخت اپ سوددهی لازم را برای کسب و کار دارد؟ جواب این است که اگر شما بتوانید اپلیکیشن‌تان را به درستی پروموت و تبلیغ کنید و مخاطبان زیادی آن را نصب کنند قطعا سوددهی شما چندین برابر می‌شود.

هزینه طراحی اپلیکیشن فروشگاهی

نمی‌توان دقیقا گفت که هزینه طراحی اپلیکیشن فروشگاهی در چه دامنه‌ای است. حتی امکان طراحی اپلیکیشن فروشگاهی رایگان هم وجود دارد. یعنی ابزارهایی وجود دارند که می‌توانید با آن‌ها اپلیکیشن رایگان طراحی کنید مثل App Maker یا AppyPie که رایگان هستند و می‌توانید هم برای اندروید و هم برای iOS از آن استفاده کنید.

از طرفی طراحی اپلیکیشن فروشگاهی رایگان یعنی اینکه شما برخی محدودیت‌ها دارید و فقط می‌توانید با ابزارهای که این بسترها در اختیار شما قرار می‌دهند کار کنید. گاهی اوقات ایراداتی هم دارند. اما در حالت کلی می‌توانند نیازهای شما را تا حد زیادی برآورده کنند.

اپلیکیشن ساز

روش‌های ساخت اپلیکیشن فروشگاهی رایگان و غیررایگان

4 روش برای طراحی اپلیکیشن فروشگاهی وجود دارند:

  • استفاده از اپلیکیشن ساز ها
  • استخدام یک دولوپر برای طراحی صفر تا صد اپ
  • همکاری با شرکت‌های طراح اپلیکیشن
  • آموزش طراحی اپلیکیشن فروشگاهی

به طور کلی در این 4 حالت می‌توانید یک فروشگاه آنلاین داشته باشید. اپ های فروشگاه‌ساز معمولا برای ساخت اپلیکیشن فروشگاهی رایگان استفاده می‌شوند. برخی از این ابزارها رایگان هستند و برخی هم در ازای دریافت عضویت برای شما فعال می‌شوند و عمدتا امکانات بیشتری دارند. بسیاری از این اپ‌ها نسخه Free Trial هم دارند که می‌توانید اپ‌تان را به صورت رایگان طراحی کنید و اگر از نتیجه کار راضی بودید هزینه آن را پرداخت می‌کنید تا نسخه کامل اپلیکیشن در اختیار شما قرار بگیرد. اپ‌هایی مثل:

  1. Appy Pie
  2. Shoutem
  3. BuildFire
  4. App Machine
  5. MobinCube

این نرم‌افزارها در صدر بهترین فروشگاه‌سازها قرار دارند. غالبا از زبان فارسی هم پشتیبانی می‌کنند و می‌توانید به راحتی از آن استفاده کنید.

سناریو دیگر این است که خودتان دوره‌های آموزش طراحی اپلیکیشن فروشگاهی را بگذرانید و از طریق کدنویسی و به تدریج فروشگاه‌تان را تکمیل کنید. این دو روش تقریبا کم‌هزینه هستند اما بیشتر به تلاش خود شما برای طراحی نیاز دارند.

اما اگر با یک شرکت توسعه‌دهنده یا یک دولوپر مسلط طراحی همکاری کنید هزینه‌های شما بیشتر خواهد بود. اما از کیفیت نهایی آن رضایت خواهید داشت و هر تغییری که دوست داشته باشید را می‌توانید داخل اپ اعمال کنید و امکانات جدیدی به فروشگاه اضافه کنید. هزینه طراحی اپلیکیشن فروشگاهی با توجه به امکانات و قابلیت‌هایی که نیاز دارید و سطح تخصص دولوپر شما تعیین می‌شود. مسلما اگر یک اپ فروشگاهی با بیشترین امکانات نیاز داشته باشید هزینه طراحی اپلیکیشن فروشگاهی به مراتب بالاتر از یک فروشگاه ساده خواهد بود.

برای طراحی اپلیکیشن بدون کدنویسی مقاله ما را در این زمینه بخوانید.

استراتژی طراحی اپ فروشگاهی

استراتژی طراحی اپ فروشگاهی

قبل از اینکه سراغ ساخت اپلیکیشن فروشگاهی با یکی از روش‌های گفته‌شده مثل استفاده از اپلیکیشن ساز ها بروید باید یک استراتژی دقیق برای خودتان بچینید. در اصل باید چند سوال از خودتان بپرسید؟

  1. چرا این اپ را طراحی می‌کنید؟
  2. قرار است این اپ چه مزایایی برای کاربران داشته باشد؟
  3. چطور می‌خواهید برای این اپ کاربر جذب کنید؟
  4. مخاطب هدف شما کیست؟
  5. چه نوع محصولاتی قرار است بفروشید؟
  6. آیا نحوه آپلود عکس‌ها و محصولات و توضیحات راحت است یا نه؟
  7. آیا به امکانات بیشتر نیاز دارید یا صرفا ابزاری برای ثبت سفارش است؟
  8. چطور می‌خواهید پیگیری سفارشات، ارسال، پرداخت‌ها و … را کنترل کنید؟
  9. آیا به نیروی کار برای مدیریت اپلیکیشن نیاز دارید؟
این مقاله را حتما بخوانید
راهنمای راه اندازی فروشگاه اینترنتی لوازم موسیقی

سوالات زیاد دیگری وجود دارند که باید از خودتان بپرسید. می‌توانید این سوالات را با همکاری یک مشاور کسب و کار و یا حتی شرکت توسعه اپ‌ جواب بدهید و به یک استراتژی کلی برسید. تنها ساخت اپلیکیشن فروشگاهی و انتشار آن نمی‌تواند ضامن موفقیت آن باشد. در پشت پرده‌ی کار باید مواردی نظیر مارکتینگ برای اپ، تبلیغات، برندینگ، مدیریت محصولات، مدیریت سفارشات، رفع خطاها و … صورت بگیرد و باید خوب به آن‌ها فکر کنید.

نکات مهم در طراحی و ساخت اپلیکیشن فروشگاهی

نکات مهمی در طراحی اپ فروشگاهی حائز اهمیت هستند و حتما باید به آن‌ها توجه داشته باشید.

  • تحقیقات بازار و پرسونای مشتری: اصلی‌ترین پایه یک اپلیکیشن موبایلی فروشگاهی این است که بتوانید مشتری‌ ایده‌آل‌تان را جذب کنید و نگه دارید. از خودتان بپرسید این محصولات را به چه کسی می‌فروشید؟ و بعد سعی کنید تصویری واضح از مخاطب‌ هدف‌تان داشته باشید. در مورد بازار هدف‌تان هم تحقیق کنید. کجا به اپ شما بیشتر نیاز دارد؟ کدام قسمت از بازار دچار یک خلا است که اپ شما می‌تواند آن را پوشش دهد؟

اگر نمی دانید پرسونای مشتری چیست حتما مقاله مربوطه را در ژاکت مطالعه کنید.

پرسونای خریدار

  • شناسایی رقبا: به احتمال زیاد رقبایی دارید که سهمی از بازار را هم در اختیار دارند. لیستی از این رقبا استخراج کنید و نقاط قوت و ضعف آن‌ها را استخراج کنید. از آن‌ها تقلید نکنید ولی از ایده‌ها‌ی خوب‌شان استفاده کنید. مدل کسب و کار آن‌ها را کپی نکنید. سعی کنید مدل جدیدی پیاده‌سازی کنید. چون اگر از آن‌ها کپی کنید در حقیقت زیر سایه آن‌ها قرار می‌گیرید.
  • انتخاب روش طراحی: چهار روش برای طراحی اپ به شما پیشنهاد شد. باید از میان این روش‌ها یک گزینه که با اهداف و برنامه‌ها و بودجه‌ی شما همخوانی دارد را انتخاب کنید. اگر کسب و کار متوسط و بزرگ هستید پیشنهاد ما توسعه اپلیکیشن توسط دولوپر یا شرکت‌های طراح است چون شما برندی شناخته شده هستید. روش‌های دیگر ممکن است ایراداتی داشته باشند و یا خیلی وقت‌گیر باشند.
  • طراحی UI/UX : متناسب با برندتان باید یک رابط کاربری و تجربه کاربری قدرتمند در اختیار کاربر قرار دهید. در این فرایند پرسونای مشتری را هم مدنظر داشته باشید. رنگ‌ها، منوها، تغییرات اپ، المان‌های گرافیکی، سایز عکس‌ها، فونت‌ها، خوانایی و … را به بهترین شکل ممکن بهینه کنید. خودتان را جای مشتری قرار بدهید و ببینید که آیا می‌توانید راحت با اپ کار کنید؟ این اپ قرار است هویت شما برای مخاطبان‌تان باشد. سعی کنید تجربه‌ای هیجان‌انگیز برای آن‌ها خلق کنید. اپ‌های حوصله‌سربر خیلی زود از رده خارج می‌شوند.
  • فرایند ثبت‌نام: باید یک پروسه ساده برای ثبت‌نام کاربران در اپلیکیشن داشته باشید. مثلا ورود با ایمیل یا با شماره‌تلفن و مواردی از این دست مهمند. اول اینکه کاربر باید بدون هیچ مشکلی وارد قسمت ثبت‌نام شود. فرم‌ها را پر کند و به سادگی لاگین شود و خریدها را انجام دهد.
  • درگاه‌های خرید: درگاه خرید مسئله مهمی است چون پای اعتبار شما هم در میان است. یک درگاه پرداخت امن برای کسب و کارتان داشته باشید و سعی کنید حتما از بانک‌ها درگاه بگیرید. یا اینکه از کسب و کارهای واسط حوزه فین‌تک که توسط مراجع امنیتی تایید شده‌اند استفاده کنید.

درگاه پرداخت

  • نوتیفیکیشن: نوتیفیکیشن برای یک اپ ضروری است. برای اعلام تخفیف‌ها، امکانات جدید، محصولات جدید و یا ارتباط با مشتری گزینه مهمی است. حتما باید یک سیستم نوتیفیکیشن قدرتمند برای اپلیکیشن‌تان داشته باشید.
  • رصد کردن اپلیکیشن: بسیار مهم است که بدانید اپلیکیشن شما در چه وضعیتی است. چه تعداد کاربر جدید روزانه دارید. از کدام محدوده جغرافیایی هستند. چقدر داخل اپ می‌مانند. به کدام قسمت‌ها سر می‌زنند و مواردی از این دست که برای بهبود اپ ضروری هستند. خبر خوب اینکه می‌توانید اپلیکیشن موبایلی را هم به گوگل آنالیتیکس وصل کنید و از امکانات قدرتمند آن بهره ببرید.

جمع بندی

حالا شما می‌دانید که اهمیت طراحی اپلیکیشن فروشگاهی چیست. هزینه طراحی اپلیکیشن فروشگاهی در چه حدی است و به چه عواملی بستگی دارد. همچنین نکات مهم طراحی را هم یاد گرفته‌اید. اگر قصد دارید اپ فروشگاهی کسب و کارتان را راه‌اندازی کنید باید به تمام این نکات و قواعد دقت داشته باشید و سعی کنید آن‌ها را حتما پیاده‌سازی کنید تا در انتهای کار با مشکل مواجه نشوید. با یک اپلیکیشن فروشگاهی قدرتمند و استفاده از اپلیکیشن سازها  می‌توانید از رقبا جلو بزنید و کسب و کارتان را ارتقا دهید. تمام تلاش‌تان را بکنید تا بهترین طراحی ممکن را برای کاربرتان پیاده کنید.

محصول پیشنهادی

افزونه سئو رنک مث پرو | پلاگین Rank Math Pro

395,000 تومان

93.44%

محصول پیشنهادی

افزونه سئو یواست پرمیوم | پلاگین Yoast SEO Premium

395,000 تومان

96.55%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه بهینه‌سازی پیشرفته دیتابیس | Database Cleaner

345,000 تومان

73.33%

محصول پیشنهادی

افزونه خروجی اطلاعات مرسا | پلاگین Mersa Data Export

138,000 تومان

73.33%

محصول پیشنهادی

افزونه المنتور پرو | پلاگین Elementor Pro

395,000 تومان

90.34%

نویسنده سینا عباسی

سایر مقالات نویسنده

مطالب مشابه

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه