پرسونا چیست؟ ساخت پرسونا مشتری برای درک و شناخت بهتر خریداران

دیجیتال مارکتینگ

15 دقیقه زمان مطالعه

همانطور که می دانید خریداران هنگام انتخاب محصول و یا خدمات به طور طبیعی به سمت علاقه خود می روند و در واقع به آن ها اعتماد دارند و بهترین راه برای جلب اعتماد آن ها نشان دادن درک و نگرانی برای مشکلات آن ها می باشد. پرسونای مشتری که در واقع شخصیت خریداران می باشد به شما کمک می کند که مشتریان خود را بهتر بشناسید تا بتوانید در نهایت اعتماد آن ها جلب کنید.

در این مقاله ما ابتدا می گوییم پرسونا چیست و سپس به نحوه ایجاد یک پرسونای مشتری میپردازیم. ما قصد داریم به شما آموزش دهیم که چگونه طرحی را برای درک و شناخت بهتر خریداران خود تهیه کنید و از آن را در استراتژی بازاریابی خود استفاده کنید.

پرسونا چیست؟

پرسوناها شخصیت های تخیلی هستند که براساس تحقیقات ساخته می شوند تا انواع مختلف کاربر را که ممکن است از خدمات، محصول، سایت یا برندی به شیوه ای مشابه استفاده کنند، نشان دهد. ایجاد پرسوناها به شما در درک نیازها، تجربیات، رفتارها و اهداف کاربران کمک می کند. ایجاد پرسونا به شما کمک کند تشخیص دهید که افراد مختلف چه نیازها و انتظارات متفاوتی دارند، و همچنین می تواند به شما کمک کند با کاربری که برای او طراحی می کنید، آشنا شوید. پرسوناها کار طراحی را پیچیده تر نمی کنند ، فرایند ایده پردازی شما را هدایت می کنند و می توانند به شما در دستیابی به هدف ایجاد یک تجربه کاربری خوب برای گروه کاربری موردنظرتان کمک کنند.

طراحی محصولات، خدمات و راه حل ها ممکن است بر اساس ترجیحات تیم طراحی انجام شود. اما استفاده از پرسونا در بسیاری از رشته های طراحی با محوریت انسان تبدیل به یک روش استاندارد برای گردآوری تحقیقات و شخصی سازی روندها و الگوهای مشخص در داده ها شده است. پرسونا شخصیت های واقعی را توصیف نمی کند ، اما شما پرسونا های خود را بر اساس داده های واقعی جمع آوری شده از چندین فرد می نویسید.

پرسوناها تاثیر آنچه ممکن است در تحقیقات شما به آن توجه نشود را از نظر انسان مشخص می کند.

پرسوناها الگوهای معناداری را ارائه می دهند که می توانید از آنها برای ارزیابی توسعه طراحی خود در برابر آنها استفاده کنید. ساخت پرسونا به شما کمک می کند تا سوالات مناسب را بپرسید و به سوالات خود در راستای کاربرانی که برای آنها طراحی می کنید، پاسخ دهید. به عنوان مثال ، ” کاربر 1، کاربر 2 و کاربر 3 در رابطه با ویژگی X چگونه واکنش نشان می دهند و رفتار می کنند یا Y را در طراحی انجام شده تغییر می دهند؟” و ” کاربر 1، کاربر 2 و کاربر 3 چه فکر می کنند، احساس می کنند، چه می کنند و می گویند؟” و “نیازهای اساسی آنها چیست که ما سعی می کنیم برآورده کنیم؟”

در مدیریت محصول ، پرسونا نمایه ای از مشتری معمولی محصول است. پرسوناها برای کمک به مدیر محصول (و سایر افراد در سازمان که در توسعه محصول مشارکت دارند) مورد استفاده قرار می گیرند تا ویژگی ها ، رفتارها ، اهداف ، مسئولیت ها و نیازهای یک نوع کاربر خاص را درک کنند.

پرسونای مشتری در واقع یک نمایشی از مشتری ایده آل شما می باشد که بر اساس تحقیقات بازار و داده های واقعی در مورد مشتریان موجود خود به وجود آمده است. پرسونای خریدار به ما کمک میکند تا خریدار خود که می تواند از هر قشری باشد را بهتر درک کنیم.

معمولاً افراد مختلف هنگام ایجاد پرسونا مشخصات فردی مشتری، الگوهای رفتاری، انگیزه ها و اهداف را درج می کنند و هرچه میزان این جزئیات بیشتر باشد برای شما بهتر است.

البته این را هم در نظر داشته باشید که رنج سنی افراد، سطح تحصیلات و …. ممکن است خیلی کاربردی نباشند و شما نتوانید درباره شخصیت واقعی آن ها و یا آنچه که باعث جلب توجه آن ها می شود اطلاعات موثقی به دست آورید.

در واقع ما باید بتوانیم با خریداران خود نه تنها به عنوان مشخصات دموگرافی بلکه به عنوان یک انسان ارتباط برقرار کنیم و از لحظه ای که آن ها تشخیص دهند که مشکلی دارند تا زمانی که تصمیم بگیرند به عنوان ارائه دهنده راه حل خود با شما تماس بگیرند با آن ها همراه شویم.

مهم است که به یاد داشته باشید که پرسونای خریدار شما بهترین خریدار شما نمی باشد. به عنوان مثال اگر شما 20 سال با شخصی در یک شرکتی کار کرده اید و قطعات مورد نیاز آن ها را تهیه کرده‌اید آن ها تمایل دارند با شما کار کنند. در واقع آن ها از آنچه که شما انجام می دهید قدردانی می کنند و مبلغ منصفانه ای به ازای خدماتتان به شما پرداخت می کنند.

این موضوع برای خریدار شما نیز اتفاق می افتد اگر شما همیشه در کنار آن ها باشید و با آن ها ارتباط مناسبی برقرار کنید، بدون شک آن ها از شما قدردانی خواهند کرد و محصولات شما را خریداری می کنند.

برای ایجاد پرسونای خود تنها یک شخص را در نظر نگیرید، زیرا با هدف قرار دادن تنها یک شخصیت افراد دیگر که ممکن است آن ها خریدان فوق العاده شما باشند را فراموش خواهید کرد.

در واقع شما باید اطلاعات انبوهی از بهترین خریداران خود را بدست آورید و از همه ویژگی های آن ها ایده بگیرید. بنابراین، اگر بتوانید با توجه به پرسونای خود به تمامی موارد زیر پاسخ مناسب دهید، پرسونای مشتری شما عالی خواهد بود:

  • چرا این شخص بهترین خریدار شما است؟
  • آن ها چگونه مراحل خرید خود را طی می کنند؟
  • چه زمانی ممکن است از شما خرید کنند؟
  • از چه طریق و پلتفرمی با شما ارتباط برقرار می کنند؟
  • و …

برای پاسخ دادن به تمامی سوالات شما باید تحقیقاتی را در رابطه با خریداران و مخاطبان خود انجام دهید. در ادامه ما به شما راهی را معرفی خواهیم کرد که چگونه باید این کار را انجام دهید.

پرسونای مشتری چیست؟

چرا به پرسونای مشتری نیاز داریم؟

شما احتمالاً قبلاً واژه پرسونا را شنیده اید، به خصوص اگر در طراحی UX کار کرده اید. پرسونا یک ابزار رایج در طراحی UX است. در اصل ، پرسوناها به منظور ایجاد محصولات با در نظر گرفتن یک کاربر خاص ساخته می شوند. مفید بودن پرسوناها در تعریف و طراحی محصولات دیجیتال در چند سال اخیر به طور گسترده ای برای ما مشخص شده است.

همانطور که می دانید امروزه خریداران کمی متفاوت از 5-10 سال گذشته عمل می کنند به عنوان مثال ممکن است وقتی با آن ها تماس بگیرید آن ها تلفن را پاسخ ندهند و یا اگر محصولات خود را از طریق ایمیل ارسال کنید ایمیل شما را به عنوان اسپم شناسایی کنند. در حالت کلی آن ها تمایل به پاسخ دادن به سوالات شما را ندارند، زیرا آن ها قادر هستند که تمامی این اطلاعات را در عرض چند ثانیه به دست بیاورند و برای یافتن آن ها نیازی به گفتگوی با شما ندارند.

تمامی موارد گفته شده به این دلیل اتفاق می افتند که شما از مخاطبان خود شناخت کافی نداشته و احتمالاً در زمان و مکان نامناسب پیام هایتان را ارسال می کنید. بدون شک وقتی شما در زمان نامناسب از شبانه روز با آن ها تماس می گیرید و یا سعی می کنید مکالمه ای را شروع کنید آن ها به دلایل مختلف مانند مشغله کاری و … تمایلی به صحبت با شما نخواهند داشت.

مشتریان شما تمایل دارند تنها زمانی که به شما نیاز پیدا کردند با آن ها تماس بگیرید و یا ارتباط برقرار کنید. بنابراین هر کسب و کاری برای داشتن مشتریان بیشتر باید تکنیک ها و روش های قدیمی را فراموش کند و با ایجاد یک پرسونای خریدار تمامی این مشکلات را رفع کند.

اگر همین حالا تصمیم گرفتید کسب و کار آنلاین خود را راه‌اندازی کنید، فقط کافیست راهنمای ساخت فروشگاه آنلاین را مطالعه کنید.

انواعی از پرسونا

  1. پرسونای هدف دار

این پرسونا مستقیماً به اصول و زیرساخت مرتبط بوده و بر این موضوع تمرکز دارد که: ” کاربر من می خواهد با محصول من چه کار کند؟”. هدف از ایجاد یک پرسونای هدف دار، تعیین ترجیحات کاربر برای روند کاری در تعامل با محصول یا خدمات شما است. ما فرض می کنیم شما به اندازه کافی تحقیقات کاربر را برای تحقیق درباره ارزش محصول انجام داده اید و با بررسی این تحقیقات می توانید الزامات آن را مهیا سازید.

  1. پرسوناهای مبتنی بر نقش

پرسوناهای نقش محور نیز هدفمند بوده و بر رفتار کاربران متمرکز است. پرسوناهای های مبتنی بر نقش به طور گسترده داده محور هستند و داده های منابع کیفی و کمی را شامل می شوند. این پرسونا بر نقش کاربر در سازمان متمرکز است. در برخی موارد ، طرح های ما باید بر نقشی که کاربران ما در سازمان ها یا زندگی وسیعتر خود دارند ، تأثیر بگذارد. بررسی نقش هایی که معمولاً کاربران ما در زندگی واقعی ایفا می کنند، می تواند به تصمیم گیری بهتر در طراحی محصول کمک کند. کجا از محصول استفاده می شود؟ هدف این نقش چیست؟ چه اهداف تجاری برای این نقش مورد نیاز است؟ وظایف این نقش بر چه کسانی تأثیر می گذارد؟ این نقش چه وظایفی را بر عهده دارد؟

چگونه پرسونا بنویسیم

قبل از شروع به ایجاد محصول و یا نوشتن مقاله، باید بدانید مخاطبان شما چه کسانی هستند و چگونه با آنها صحبت کنید. برای این کار به طراحی پرسونای مشتری نیاز دارید.

طراحی پرسونای مشتری و نوشتن برای مخاطبان هدف مشخص:

  • عامل را بهبود می بخشد.
  • نرخ lead conversion را افزایش می دهد.
  • تجربه رضایت بخش تری به مشتریان فعلی می بخشد که منجر به فرصت های فروش در آینده می شود.

پرسونا می تواند به طرق بی شماری ایجاد شود. همه چیز بستگی به بودجه، نوع پروژه و نوع طراحان دارد. دستورالعمل های گام به گام دقیق در مورد نحوه ایجاد پرسونا را نمی توان در این مقاله گنجاند، ما در این مقاله به نحوه کلی ایجاد پرسونا می پردازیم:

مشتریان خود را بشناسید.

شما یک پرسونای خریدار دارید. درست است؟ در غیر این صورت، بلافاصله یکی را بسازید. برای او یک اسم بگذارید. این شخصیت ساختگی مشتری ایده آل شما را نشان می دهد.

شرکت شما به چه اشخاصی کالا می فروشد؟ به عنوان مثال، یک تولید کننده قطعات فلزی ممکن است هم به مهندسان صنایع و هم به معماران، یعنی دو نوع بسیار متفاوت از مردم، کالا بفروشد.

بازاریابانی که شخصیت های مخاطب هدف را از قبل تعریف می کنند، در مسابقه پیروزی بر مشتری در بازی طولانی معروف به چرخه های فروش B2B ، پیشتاز هستند.

از تیم فروش خود بپرسید که چه سوالاتی یا موضوعاتی را اغلب از مشتریان می شنوند. با مشتریان فعلی مصاحبه کنید تا آنها را جلب کنید. ایده شما درباره آنچه که بیشترین اهمیت را برای مشتریان شما دارد ممکن است با آنچه از نظر آنها مهم است، متفاوت باشد.

یافتن نکات مورد توجه مخاطب و همدلی با او راهی عالی برای صحبت کردن به زبان اوست.

اطلاعات کاربران خود را جمع آوری کنید

اولین قدم انجام تحقیقات درباره کاربران برای درک ذهنیت ، انگیزه ها و رفتارهای مخاطبان است. دقیق ترین پرسوناها بر اساس تحقیقات میدانی واقعی، مصاحبه های کامل کاربر و داده های مشاهده کاربران واقعی  ایجاد می شوند. جمع آوری اطلاعات و دانش هرچه بیشتر در مورد کاربران با مصاحبه و یا مشاهده تعداد کافی از افرادی که نماینده مخاطبان هدف هستند، ضروری است. هرچه محقق در این مصاحبه ها، اطلاعات بیشتری مشاهده و ثبت کند، پرسونا واقع بینانه تر خواهد بود.

این مقاله را حتما بخوانید
ارتباط بین سئو و دیجیتال مارکتینگ چیست؟

در مواردی که مصاحبه و یا مشاهده افراد واقعی غیرممکن است (زمان و پول اختصاص یافته برای تحقیقات کاربر برای تعیین شخصیت های دقیق این اجازه را نمی دهد) می توان پرسونایی را بر اساس آنچه تیم در مورد کاربران می داند ، ایجاد کرد. اگر محصول شما در بازار موجود است و کاربران واقعی دارد، می توانید برای ایجاد یک پرسونا به گزارشات پشتیبانی مشتری و تجزیه و تحلیل وب اعتماد کنید. شخصیتی که با استفاده از این رویکرد ایجاد می شود ، به عنوان پرسونای موقتی شناخته می شود و تا زمانی که پرسوناهای واقعی ایجاد نشوند، یک روش عالی به حساب می آید.

در این مرحله ، جلوگیری از ایجاد پرسوناها بر اساس کاربران کلیشه ای (کاربرانی که هیچ ارتباطی با کاربر واقعی ندارند) بسیار مهم است. داستان های کاملاً تخیلی از افراد خیالی بر اساس تحقیقات اندک یا بدون هیچ تحقیقی، ارزشی برای فرایند طراحی به ارمغان نمی آورد و در واقع می تواند به روند طراحی آسیب برساند. علاوه بر این، پرسوناهای ضعیف ساخته شده می توانند به راحتی اعتبار این تکنیک را تضعیف کنند.

الگوهای رفتاری را از داده های تحقیق استخراج کنید

گام بعدی، تجزیه و تحلیل یافته های تحقیق است. هدف در این مرحله ، یافتن الگوهایی در تحقیقات از کاربران است که امکان گروه بندی افراد مشابه را در انواع کاربران فراهم می کند. یک استراتژی ساده:

پس از اتمام تحقیق ، همه متغیرهای رفتاری (یعنی روش های متفاوت رفتار کاربران) را لیست کنید.

هر مصاحبه شونده (یا ویژگی های کاربر واقعی) را بر اساس مجموعه متغیرهای مناسب ترسیم کنید.

روندها را مشخص کنید (مجموعه ای از افراد را که در شش یا هشت متغیر دسته بندی شده اند، پیدا کنید). این روندهای گروه بندی اساس هر شخصیت را تشکیل می دهند.

ایجاد پرسونا و اولویت بندی آنها

در مرحله بعد، این موضوع که توصیفات یک پرسونا را درباره الگوهای رفتاری جمع آوری کنید، مهم است. وظیفه محقق در اینجا برای توصیف هر پرسونا به گونه ای است که درک و همدلی کافی را برای درک کاربران بیان می کند. در این مرحله ، بهتر است از افزودن بسیاری از جزئیات شخصی اجتناب کنید: یک یا دو مورد از خصوصیات می تواند برای ایجاد پرسونا کافی باشد، جزئیات بیش از حد حواس را پرت می کند و اعتبار پرسونا را به عنوان یک ابزار تحلیلی کمتر می کند. دان نورمن این را چنین بیان کرد: “[پرسوناها] فقط باید واقع بین باشند ، نه واقعی ، نه لزوما حتی دقیق.”

اغلب محققان برای هر محصول بیش از یک پرسونا ایجاد می کنند. اکثر محصولات دارای چندین بخش کاربری هستند ، به همین دلیل ساخت چندین پرسونا منطقی به نظر می رسد. با این حال، با تعداد زیاد پرسوناها، روند کار می تواند از کنترل خارج شود. تشخیص آسان پرسوناها از هم غیرقابل انجام می شود. به همین دلیل است که در این مرحله نیز به حداقل رساندن تعداد پرسوناها بسیار مهم بوده و می توان بر طراحی تمرکز کرد.  به عنوان یک قاعده کلی  سه یا چهار پرسونا برای اکثر پروژه ها کافی است.

نکته: اگر بیش از یک پرسونا دارید ، بهتر است پرسونای اصلی (مرتبط ترین) را تعریف کنید و از قانون “طراحی برای پرسونای اصلی – تطبیق آن با پرسونای ثانویه” پیروی کنید. تصمیمات برای طراحی باید با در نظر گرفتن پرسونای اصلی گرفته شود و سپس (از طریق آزمایش فکری) برای پرسونای های ثانویه آزمایش شود.

سناریو (های) تعامل را بیابید و مستندات UX برای پرسونا ایجاد کنید

پرسوناها به خودی خود ارزشی ندارند. آنها زمانی ارزشمند می شوند که به سناریویی وابسته باشند. سناریو یک موقعیت تصور شده است که توصیف می کند چگونه یک شخص در یک زمینه خاص با یک محصول تعامل می کند تا به اهداف نهایی برسد. سناریوها به طراحان کمک می کند تا تجربه کاربر را درک کنند – با ایجاد ارتباط بین شخصیت های کاربر با سناریوها، طراحان الزامات را جمع آوری می کنند و از بین آنها، پیشنهاداتی برای طراحی ایجاد می کنند. سناریوها باید از منظر شخصیت، معمولاً در سطح بالا نوشته شوند.

به طور کلی ، هنگام ایجاد پرسونا، باید اطلاعات زیر را درج کنید:

  • نام شخص
  • عکس
  • هویت اجتماعی (جنسیت ، سن ، محل زندگی ، وضعیت تاهل ، خانواده)
  • اهداف و نیازها
  • ناامیدی ها (یا “نقطه ضعف ها”)
  • رفتار
  • ویژگی های شخصیتی (به عنوان مثال نقل قول یا شعاری که شخصیت را به تصویر می کشد)

نکته: از به کار بردن نام واقعی یا جزئیات شرکت کنندگان در تحقیق یا افرادی که می شناسید، خودداری کنید. شناخته شده بودن پرسوناهای شما ممکن است باعث سوء استفاده شود (در این صورت شما بر طراحی یک فرد به عنوان پرسونا تمرکز می کنید، نه گروهی از افراد با ویژگی های مشابه).

یافته های خود را به اشتراک بگذارید و از تیم، تاییدیه بگیرید

پرسوناها در بین ذینفعان برای حرکت تیم طراحی به سمت عمل، بسیار مهم هستند. همه اعضای تیم و ذینفعان باید با پرسوناها رابطه مثبت داشته باشند و ارزش آنها را ببینند. وقتی افراد با پرسوناها  آشنا می شوند، در مورد آنها به گونه ای صحبت می کنند که گویی افراد واقعی هستند. یک پرسونای خوب ساخته شده به گونه ای عضوی از اعضای تیم می شود.

نکته: معمولاً داشتن پوسترها ، کارت ها ، اکشن فیگورها و سایر اشیاء فیزیکی واقعی برای برقراری ارتباط بین افراد موثرتر است و آنها را در برابر داشتن نسخه دیجیتالی مانند فایل doc یا ارائه پاورپوینت در ذهن نگه می دارد.

تحقیقات اولیه و ثانویه

پرسونای مشتری

حال که می دانید پرسونا چیست بیایید به نحوه تحقیقات درباره آن بپردازیم.

تحقیقات اولیه شما مواردی مانند مصاحبه و نظرسنجی است و شما باید از طیف وسیعی از مشتریان فعلی خود را که متناسب با  مشخصات خریدار ایده آل شما می باشند استفاده کنید. در مطاحبه شما حدود 30 دقیقه از وقت خود را صرف پرسیدن تعدادی سوال مانند ” چگونه ما را پیدا کردید؟ و یا هدف شما از برقراری ارتباط با چه بوده و …” خواهید کرد و پاسخ های آن ها را یادداشت می کنید.

با استفاده از اطلاعات بدست آمده می توانید متوجه شوید که مکان و پلتفرمی که باید در آن بیشتر فعالیت کنید کدام می باشد ، چه محتوایی را برای تولید نیاز دارید و چگونه بازاریابی و تبلیغات شما توسط افراد مختلف دیده خواهد شد و …

نظرسنجی ها، برای افرادی مناسب است که مصاحبه با آن ها کار راحتی نمی باشد اما مایل هستند که دیدگاه و نظرات خود را بیان کنند، داشته باشند. همچنین شما می توانید سوالات بیشتر و عمیق تری را در نظر سنجی ها برای نوشتن پرسونای مشتری تنظیم کنید.

این تحقیقات برای شما عالی و کاربردی می باشند و شما اطلاعات موردنیاز خود را از مشتریانتان کسب خواهید کرد. شما می توانید پس از تأیید آن ها تماس های خود را ضبط کنید و یا حتی فیلم هایی را تهیه کنید و نحوه رفتار و برخورد آن ها را مشاهده کنید. این اطلاعات برای فروش و بازاریابی شما بسیار ارزشمند است.

پس از انجام دادن نظرسنجی ها و مصاحبه ها زمان آن فرا رسیده است که تحقیقات ثانویه خود را انجام دهید. در این تحقیقات شما به اطلاعات مشتریان خود و همچنین CRM و یا نحوه تعامل با مشتری خود دسترسی دارید بنابراین شما می توانید برخی از فرایندها را برای جذب مشتریان خود انجام دهید و موفقیت خارق العاده ای را برای شرکتتان رقم بزنید.

برای راهنمایی بیشتر درباره جذب مشتریان از شبکه های اجتماعی مقاله ما را در این زمینه مطالعه کنید.

همچنین حساب کاربری مشتریان نیز یک منبع عالی برای شما می باشد و شما می توانید تمامی این داده ها را جمع آوری کرده و از آن ها برای ایجاد پرسونای خریدار خود استفاده کنید.

به یاد داشته باشید که تمامی این فرایندها تکراری می باشند و درصورتی که آن ها به صورت مداوم انجام دهید با گذشت زمان می توانید مصاحبه های بیشتری انجام دهید و اطلاعات بیشتری دریافت خواهید و در نهایت قادر خواهید بود که آن ها را کنار هم قرار دهید تا پرسونای مشتری شما تکامل یابد. در ادامه ترفندها و نکات برای ایجاد پرسونای بهتر ارائه خواهیم داد.

مسیر خریدار و یا Buyer’s Journey

تعریف مسیر خرید مشتری

قدم بعدی ما در برنامه بازاریابی آنلاین برای تولیدکنندگان، تعریف مسیر خریدار است. مسیر خریدار در واقع فرآیندی است که خریداران برای کسب اطلاعات، ارزیابی آن ها و در نهایت تصمیم به خرید محصول یا خدمات شما طی می کنند. در اینجا چند سوال وجود دارد که باید بپرسید تا مسیر خریدار را برای شرکت خود تعریف و تنظیم کنید:

  • چه عاملی باعث می شود که آنها رقیب شما را انتخاب می کنند؟
  • خریداران چگونه تصمیم می گیرند که یک محصول را در اولویت قرار دهند؟
  • خریداران چگونه مزایا و معایب هر محصولی را متوجه می شوند؟
  • خریداران از چه معیارهایی برای ارزیابی پیشنهادهای موجود استفاده می کنند؟

با پاسخ دادن به این قبیل سوالات می توانید سفر خریدار را برای استراتژی بازاریابی خود تعریف کنید.

نکاتی برای داشتن کسب و کاری بهتر از طریق پرسونا

پس از اینکه دانستید پرسونا چیست و شخصیت خریدار خود را ایجاد کردید، چند نکته وجود دارد که باید به آن ها توجه داشته باشید:

  • شما باید به پرسونای مشتری خود در طول زمان مراجعه کنید و آن را تتکامل ببخشید در غیر این صورت شما زمان خود را بیهوده تلف کرده اید و بدیهی است که این موضوع بر استراتژی بازاریابی آنلاین شما تأثیر منفی می گذارد.
  • اگر شما صاحب کسب و کار هستید بهتر است که پرسونای خود را چاپ کرده و روی میز خود و یا مکانی که در مقابل دیده شما می باشد قرار دهید و به صورت مداوم درباره آن از خودتان سوال بپرسید. به عنوان مثال می توانید پرسش هایی مانند” برای چه کسانی بازاریابی می کنید؟ محصولات خود را به چه افرادی به فروش می رسانید؟ ” این موارد را به صورت مدام  یادآوری کنید تا کسب و کارتان رونق ببخشد و همچنین پرسونای کامل تری را داشته باشید.

جمع بندی

در این مقاله گفتیم پرسونا چیست و چرا پرسونای خریدار برای یک کسب و کار بسیار مهم می باشد. داشتن پرسونای مشتری به شما اطمینان می دهد که کلیه فعالیت های مربوط به جذب و یا خدمت رسانی به مشتریان شما متناسب با نیازهای آن ها باشد. در این مقاله ما در رابطه با نحوه ساخت و ایجاد پرسونا صحبت کردیم و مراحل ایجاد آن را به شما ارائه دادیم. امیدواریم که این مقاله به شما کمک کرده باشد تا پرسونایی مناسب برای کسب و کار خود ایجاد کنید.

پرسوناها ابزارهای قدرتمندی هستند. با انجام صحیح پرسوناهای کاربر، فرایند طراحی کمتر پیچیده می شود. آنها فرآیندهای ایده پردازی را هدایت می کنند و به طراحان در دستیابی به هدف ایجاد یک UX خوب برای کاربران هدف کمک می کنند. به لطف پرسونا ها ، طراحان می توانند با در نظر گرفتن کاربر در تمام زاوایای کاری که انجام می دهند ، آگاهانه عمل کنند. ما منتظر خواندن نظرات شما درباره این پرسونا ها و پاسخ به سوالات شما در قسمت نظرات هستیم.

محصول پیشنهادی

افزونه بازاریابی وردپرس | پلاگین AffiliateWP

345,000 تومان

73.33%
فروشگاه پارس

فروشگاه پارس

محصول پیشنهادی

قالب سئو و دیجیتال مارکتینگ رایس | Ryse | قالب شرکتی

645,000 تومان

80%
پروان وب | parvanweb

پروان وب | parvanweb

محصول پیشنهادی

افزونه گردونه شانس اپتین | پلاگین WP Optin Wheel Pro

311,500 تومان

91.54%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه اتوماتیک سازی ووکامرس اتومیت | پلاگین AutomateWoo

133,500 تومان

73.33%
راد ایران

راد ایران

محصول پیشنهادی

افزونه ثبت نام و ورود با موبایل دیجیتس | پلاگین Digits

395,000 تومان

82.29%

محصول پیشنهادی

افزونه سئو یواست پرمیوم | پلاگین Yoast SEO Premium

395,000 تومان

96.55%
دیجیراتی

دیجیراتی

محصول پیشنهادی

افزونه المنتور پرو | پلاگین Elementor Pro

395,000 تومان

90.34%

محصول پیشنهادی

افزونه افزایش سرعت سایت راکت | پلاگین WP ROCKET

395,000 تومان

74.89%

محصول پیشنهادی

افزونه سئو رنک مث پرو | پلاگین Rank Math Pro

395,000 تومان

93.44%
9

نویسنده محدثه عسگریان

سایر مقالات نویسنده

مطالب مشابه

0

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

ارسال دیدگاه