Retry
جستجوی معنایی چیست

تقریبا ۱۱ سال پیش یعنی سال ۲۰۱۰ برای اینکه در موتورهای جستجو رتبه بگیرید، فقط کافی بود از کلمات کلیدی زیادی در متن های خودتان استفاده کنید و تا جای ممکن بک لینک بخرید؛ اما امروزه بیشتر موتورهای جستجو روی رفتار و هدف محتوا تمرکز می کنند و بیشتر، مفاهیم برای آن ها مهم است.

در حال حاضر نحوه درک موتورهای جستجو از محتوا تغییر کرده و شما هم باید روش کار خودتان را تغییر دهید. الان نمی توانید با مهندسی معکوس محتوایی که رنک بالایی دارد، رتبه بگیرید و فقط شناسایی کلمات کلیدی کافی نیست.

الان شما باید ببینید که هر کلمه کلیدی به چه معنی است، اطلاعات مفیدی را برای آن تهیه کنید، به کلمات کلیدی مفهوم ببخشید و هدف کاربر از جستجو را به صورت کامل متوجه شوید. اکنون گوگل از الگوریتم های جستجوی معنایی استفاده می کند و با کمک یادگیری ماشین و پردازش زبان طبیعی تلاش می کند محتوا و مخاطب را بهتر درک کند. در این زمینه مطالعه الگوریتم مرغ مگس خوار را پیشنهاد می کنیم.

در مقاله امروز نیز ما به این می پردازیم که جستجوی معنای چیست، چرا برای سئو مهم است و شما چطور می توانید محتوای خودتان را برای این موضوع بهینه کنید. پیشنهاد می کنیم پیش از هر چیز مقاله سئو چیست را مطالعه کنید.

Semantic Search چیست؟

موتورهای جستجو برای اینکه بتوانند بهترین نتایج را برای کاربر تهیه کنند، تلاش می کنند هدف آن ها از جستجو، محتوای عبارت مورد جستجو و ارتباط بین کلمات را تشخیص دهند. به این روش جستجوی معنایی یا Semantic Search گفته می شود.

این موضوع به دلایل زیر مهم است:

  • مردم موضوعاتی که در ذهنشان هست را به روش های مختلف، لحن مختلف و زبان های مختلفی بیان می کنند.
  • کوئری های مورد جستجو ممکن است به صورت ذاتی مبهم باشند
  • برای تامین مرتبط ترین نتایج، باید رابطه بین کلمات نیز درک شود

گوگل برای طرح های مرتبط با این موضوع هزینه بسیار زیادی کرده است. برای مثال زمانی که شما اسم یک فیلم را جستجو می کنید، گوگل فیلم های مشابه آن را هم به شما نمایش می دهد.

به زبان ساده، هدف جستجوی معنایی یا Semantic Search این است که زبان طبیعی حرف زدن کاربر را درک کند.

برای مثال، اگر از یکی بپرسید که «بزرگترین پستاندار دنیا چیست؟» و سپس بپرسید که «چقدر بزرگ است؟» فرد موردنظر متوجه می شود که سوال دوم در مورد بزرگترین پستاندار دنیا است.

تا قبل از سال ۲۰۱۳ گوگل متوجه معنای سوال دوم نمیشد و باید به شکل کامل واضح برای آن توضیح می دادید که منظورتان بزرگترین پستاندار دنیا است. به جای اینکه ابعاد بزرگترین پستاندار دنیا را نمایش دهد، صفحاتی را برگشت می داد که دقیقا شامل همین کلمات بود.

اما الان یک نتیجه کاملا متفاوت به همراه اسنیپت مشاهده می کنید و گوگل به صورت کامل متوجه مفهوم سوال خواهد شد. همچنین تفاوت بین افراد، مکان ها و اشیاء مختلف را هم متوجه می شود و هدف کاربر را بسته به فاکتورهای مختلفی از جمله فاکتورهای زیر تشخیص می دهد:

  • سابقه جستجوی کاربر
  • لوکیشن کاربر
  • تاریخچه جستجوهای کلی
  • تفاوت تلفظ

تمامی این موارد به گوگل کمک می کنند تا از طریق تامین نتایج مرتبط و ارائه محتوای با کیفیت، به هدف اصلی خود یعنی ارائه یک تجربه بهتر برای کاربر دست بیابد.

جستجو در سایت

تاثیر جستجوی معنایی بر روی سئو

تمرکز روی جستجوی صوتی

یکی از دلایل تغییر الگوریتم های گوگل به جستجوی معنایی، ظهور جستجوی صوتی یا Voice Search است. امروزه استفاده از جستجوی صوتی خیلی متداول شده است و تقریبا ۳۳ درصد از کاربران از فرمان های صوتی برای جستجو استفاده می کنند. بهینه سازی سایت برای جستجوی صوتی تفاوت خیلی زیادی با جستجوی معمولی دارد. زیرا در جستجوی صوتی باید بلافاصله به سراغ هدف اصلی کاربر بروید.

برای اینکه بتوانید از این موضوع به نفع خودتان استفاده کنید، سعی کنید در همان ابتدای صفحه به یک سوال جامع و کلی پاسخ دهید و سپس به سراغ سوالات جزئی تر بروید. از داده های ساختار یافته (Structured Data) استفاده کنید تا گوگل بتواند به راحتی محتوای شما و مفهوم آن را متوجه شود.

برای مثال اگر فروشنده وسایل ورزشی هستید، می توانید یک محتوا در مورد وسایل موردنیاز برای کوهنوردی آماده کنید و در بالای متن از داده های ساختار یافته استفاده کنید. همچنین می توانید در مورد قوانین کوهنوردی و کارهایی که باید در زمان های اضطراری انجام دهید، هم صحبت کنید.

توجه بیشتر به تاپیک به جای کلمه کلیدی

اکنون گوگل اهمیت کمتری به کلمات کلیدی می دهد و به جای آن روی موضوع مقالات تمرکز می کند. شما هم باید به تاپیک های گسترده ای فکر کنید که می توانید در مقالات خودتان به صورت جزئی به آن ها بپردازید. هدف این است که یک مقاله جامع، با کیفیت و منحصر به فرد تولید کنید.

به همین خاطر به جای نوشتن محتواهای کوچک و جداگانه در موضوعات پراکنده، بهتر است راهنماهای جامعی را برای کاربران خودتان ایجاد کنید تا کاربر بتواند بیشترین استفاده را از آن ببرد.

اولویت اول: هدف کاربر

اکنون کاربر به جای اینکه به هدف کلمات کلیدی توجه کند، بیشتر به هدف کاربر توجه می کند. با بررسی کوئری هایی که باعث شده کاربر به سایت شما هدایت شود، شما می توانید گروهی از تاپیک ها را پیدا کنید که می توانید براساس آن ها محتوا ایجاد کنید.

شما می توانید لیستی از کلمات کلیدی ایجاد کنید و آن ها را براساس هدف کاربر مرتب کنید. برای مثال، «طول عمر باتری آیفون و اندروید» و «مقایسه گوشی های اندروید و آیفون» هر دو در دسته بندی «مقایسه گوشی هوشمند» قرار می گیرند.

در مقابل «راهنمای خرید آیفون ۱۲» و «بهترین مکان برای خرید آیفون ۱۲» هر دو در دسته بندی خرید قرار می گیرند و نشان دهنده این هستند که کاربر قصد خرید گوشی را دارد.

پس از اینکه هدف کاربر از جستجو را متوجه شدید، سعی کنید به جای ایجاد محتوا در مورد یک تاپیک یا کلمه کلیدی خاص، محتواهایی ایجاد کنید که به هدف کاربر پاسخ می دهد.

سئو تکنیکال به اندازه محتوا مهم است

با وجود اینکه گوگل تلاش زیادی برای توسعه الگوریتم خود کرده است، اما این الگوریتم هنوز آنقدر هم پیشرفته نیست که بتواند به تنهایی معنی سرچ های کاربر را متوجه شود. به همین خاطر باید سایت خودتان را بهینه کنید و به گوگل کمک نمایید که بهتر معنی محتواهای شما را متوجه شود. برای بهبود سایت خودتان از این لحاظ باید موارد زیر را انجام دهید:

  • کلمات کلیدی: با وجود اینکه گفته شد کلمات کلیدی به اندازه گذشته مهم نیستند، اما هنوز هم باید یک برنامه جامع برای استفاده از آن ها داشته باشید. از یک ابزار آنالیز محتوا استفاده کنید تا سوالات متداول و کلمات کلیدی طولانی را پیدا کنید و از آن ها در محتوای خودتان استفاده نمایید. از کلمات کلیدی در تگ های تایتل، آدرس صفحه، بدنه متن، تگ های هدر و تگ های متا تا جایی استفاده کنید که طبیعی به نظر می رسد.
  • لینکسازی: لینک های معتبر یکی از معتبرترین سیگنال های اعتباردهی هستند. شما باید محتواهایی تولید کنید که به صورت طبیعی سایت های دیگر به آن لینک می دهند. همچنین لینکسازی داخلی صحیح را هم فراموش نکنید و سعی کنید به دیگر محتواهایی که تولید کرده اید هم لینکدهی کنید.
  • داده های ساختاریافته: از اسکیما استفاده کنید تا کاربر بتواند کسب و کار شما را پیدا کند و موتورهای جستجو هم بهتر بتوانند سایت شما را ایندکس کنند.
  • خطاها: سعی کنید تا جای ممکن از ریدایرکت استفاده نکنید و فقط صفحاتی که حذف شده اند را با ریدایرکت ۳۰۱ به صفحات دیگر منتقل کنید. هر صفحه باید فقط یکبار ریدایرکت شود و از تگ canonical هم برای صفحات مختلف سایت خودتان استفاده کنید.
  • سرعت سایت: منابع و تصاویر را تا جای ممکن فشرده کنید و از کش مرورگر برای افزایش سرعت سایت بهره ببرید. همچنین چک لیستی که گوگل برای بهینه سازی سرعت سایت آماده کرده است را هم مطالعه کنید تا بهتر بتوانید سایت خودتان را بهینه سازی کنید.
  • بهینه سازی ساختار سایت: استفاده از یک ساختار منطقی برای سایت خودتان باعث می شود موتورهای جستجو راحت تر بتوانند آن را ایندکس کنند و ارتباط بین محتواها را تشخیص دهند. ساختار سایت خوب همچنین باعث بهبود تجربه کاربری هم خواهد شد و کاربر می تواند یک مسیر منطقی را در بین صفحات سایت شما طی کند.

سئو و جستجو در گوگل

توجه به تجربه کاربر

در Semantic Search توجه بسیار زیادی به تجربه کاربر می شود و رضایت کاربر برای گوگل خیلی مهم است. به همین خاطر الگوریتم های گوگل هر روز تغییر می کنند تا تجربه بهتری را برای کاربر رقم بزنند و بتوانند نتایج بهتری را در اختیار او قرار دهند. شما نیز به عنوان یک متخصص سئو باید دقت زیادی روی این موضوع داشته باشید.

برای مثال می توانید سرعت سایت خودتان را تا جای ممکن افزایش دهید و مطمئن شوید که نسخه موبایل سایت شما نیز به خوبی برای موتورهای جستجو بهینه سازی شده است. همچنین مراقب معیارهایی مثل bounce Rate و Session Duration نیز باشید.

زمانی که فکر می کنید قسمتی از سایت می تواند بهبود یابد نیز از تست های A/B استفاده کنید تا تاثیر تغییرات موردنظر را متوجه شوید.

سخن نهایی

درک اینکه گوگل چطور متوجه هدف کاربر می شود، برای موفقیت در سئو امری ضروری است. در زمان تولید محتوا باید توجه ویژه ای به جستجوی معنایی داشته باشید. امروزه محتواهای معمولی و تکنیک ‎های سئو قدیمی دیگر جوابگو نیستند، زیرا موتورهای جستجو بهتر می توانند مفهوم، رابطه بین مفاهیم مختلف و هدف کاربر را متوجه شوند.

محتوایی که ایجاد می کنید باید با هدف کاربر مرتبط باشد و کیفیت بالایی هم داشته باشد. همچنین از لحاظ فنی نیز باید سایت شما برای موتورهای جستجو بهینه سازی شده باشد. در صورتی که بتوانید این تعادل را ایجاد کنید، می توانید در موتورهای جستجو هم رنک های بالایی بگیرید.

دسته بندی: سئو

دیدگاه‌ها

Comments

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *