Retry
اسکیما چیست

داده های ساختاریافته راهی برای توصیف وب سایت شما است تا درک آن برای موتورهای جستجو آسان تر شود. این اطلاعات مجموعه ای از ویژگی‌ها را برای توصیف جزئیاتی در صفحه، از جمله نوع مقاله، دستور پخت، محصولات، مشاغل محلی، آگهی‌های شغلی و غیره ارایه می کنند.

کتابخانه اسکیما توسط گوگل، بینگ، یاندکس و یاهو ایجاد شد تا راهی برای رسیدن به یک زبان مشترک برای شناخت بهتر محتوا و مفهوم آنچه که منتشر کرده اید، بدست آید. یک وسیله را در نظر بگیرید که در حالت عادی لازم است طرز کار و راه اندازی اش را با آزمون _خطا و بررسی جزئیات متوجه شوید، اما وقتی یک دفترچه راهنما و توضیحی برای هر قطعه در اختیارتان قرار میگیرد، کارها ساده تر به نظر می رسند.

داده های اسکیما بسیار متنوع هستند و اگر به درستی بر روی صفحات قرار گرفته شوند، نتایج جستجو را با اطلاعات بیشتری در معرض دید کاربران قرار می دهند. با ما همراه باشید تا به بررسی مهم ترین طرحواره ها پرداخته و با آنها آشنا شویم.

آشنایی با اسکیما و داده های ساختاریافته

توصیف یک محصول با داده‌های ساختاریافته باعث می‌شود تا بلافاصله توسط موتورهای جستجو قابل درک باشد. بدین ترتیب اسکیما اجازه می دهد تا هر قسمت از ویژگی ها و خصوصیات کالا و خدمات شما به صورت مفهومی به هم ربط داشته باشند. وقتی قادر هستیم تا با زبان قابل شناخت برای موتور جستجو به بیان آنچه که هست بپردازیم، این موضوع بسیار خوشایند تر و طبیعاتا با نتیجه بسیار بهتری همراه است.

داده های ساختار یافته برای سئوی سایت شما مهم هستند. وقتی بتوانید نشانه گذاری ها را به درستی انجام دهید و شرایطی را ایجاد کنید که به عنوان مثال گوگل بتواند به شکل بهتری با مقاله یا محصول شما ارتباط برقرار کند و جزئیات آن را بفهمد، این امر در نتایج جستجو خود را به شکل متفاوتی نشان می دهد.

اصل بسیار مهمی که در رابطه با اسکیما وجود دارد، این است که صفحه شما باید دقیقا چیزی را ارایه کند که درباره اش صحبت می کنید. در واقع اگر عنوان و شرح متای یک کالا با داده هایی که با اسکیما قطعه بندی می شوند، چیزی را بیان کنند که در محتوای صفحه نیز وجود دارد، گوگل شما را به عنوان یک نتیجه معتبر و قابل اطمینان در نظر می گیرد و این باعث می شود به خوبی مورد توجه واقع شوید. یک پیشنهاد ویژه: آموزش سئو ژاکت را رایگان دریافت کنید و با فوت و فن سئوی سایت آشنا شوید.

محل قرار گرفتن اسکیما

اسکیما چه تاثیری بر روی نتایج جستجو دارد؟

تنوع طرحواره ها بسیار زیاد است و تاثیر آنها در صفحه نتایج بسیار جالب توجه است. به عنوان مثال وقتی یک محصول بتواند جدای از اسنیپت عادی، به نمایش نرخ، واحد ارزی و تاریخ تولید بپردازد، خود به تنهایی یک عامل رقابتی به حساب می آید. تعامل موثر با کاربر، انگیزه او را برای ورود به صفحات شما بسیار بیشتر خواهد کرد. مانند خرید محصول خوراکی که بجز برند و سازنده، به تاریخ انقضا و مواد تشکیل دهنده نیز توجه داشته باشید.

نتایج غنی، اطلاعات اضافه تر و ویژگی‌های نشان داده شده در نتایج جستجو هستند. علاوه بر موضوع یک صفحه و شرح آن، می‌توانید نتیجه جستجو را با اطلاعات کامل تری مانند قیمت‌، نظرات یا کالری و تاریخ اتمام جشنواره بهبود بخشید. این ویژگی ها در نمایش موبایل بسیار قابل ملاحظه تر هستند، زیرا جستجو برای یک موضوع را با محیط بصری بسیار متنوع، به یک گردش جذاب مبدل می کند.

اگر مدیر یک رستوران یا آژانس کاریابی باشید، اگر برای رویداد بزرگی در حال برنامه ریزی باشید و حتی در صورتی که می خواهید تجارت تان را به بهترین شکل ممکن برای کاربران به نمایش درآورید، اسکیما و داده های ساختاریافته با نشانه گذاری های متنوع می توانند در نتایج جستجو اطلاعات بیشتر و درخور توجهی را به مخاطبین شما ارایه نمایند.

گراف، دانش بخش بسیار بزرگ و شاخص از اطلاعات است که داده های مختلفی را در مورد یک نتیجه جستجوی خاص به نمایش در می آورد. گوگل این بخش را با بررسی و ارزیابی محتوای مرتبط با جستجوی شما استخراج و به چیدمان آن می پردازد. حال تصورش را بکنید که سایت شما از مفاهیم و قواعد کاملا شناخته شده ای برخوردار باشد. بدین ترتیب موتور جستجو نیز می تواند برای گراف دانش از عناصری بهره ببرد که شما توانسته اید برای بدست آوردنش بهترین اطلاعات را پیکربندی کرده باشید.

داده های ساختار یافته در همه دستگاه ها نمایش داده می شوند، اما همانطور که گفتیم برای موبایل از کارایی بیشتری برخوردار هستند. با این حال قبل از شروع به پیاده سازی آنها، باید بدانید چه چیزی را نشانه گذاری کنید و به چه نوع طرحواره ای نیاز دارید. لازم است تا ببینید چه کاری می خواهید انجام دهید و همه موارد محتمل را بررسی کنید، زیرا اسکیما برای عملکردِ بهتر است، نه اینکه صرفا بخواهید نقش بهتری را برای یک موتور جستجو بازی کنید.

با درج نشانه های اسکیما، باید انتظار نمایش عناصری را به صورت نتایج غنی داشت. فراموش نکنید که اصل ماجرا، درک بهتر محتوا و ماهیت صفحه برای موتور جستجو است و حتی با درج طرحواره های بصری نیز هیچ ضمانتی برای حضور در نتایج وجود ندارد.

طرحواره ها به سه زبان عمده نوشته می شوند که پلاگین های وردپرسی استفاده از آنها را بسیار ساده کرده اند. عمده ترین زبان کدنویسی و روش های دستی تولید اسکیما، زبان جی سان Json-LD است که برای موتورهای جستجو کاملا قابل درک و در کدهای HTML نیز قابل درج هستند. از زبان های دیگر اسکیما می توان به RDF و MICRO DATA اشاره کرد که در این میان، جی سان بسیار محبوب تر و کاربرد پذیر تر است.

معرفی طرحواره های پرکاربرد

بیایید با هم به معرفی و بررسی مهم ترین انواع اسکیما برای سایت ها بپردازیم.

اسکیمای مقاله – Article

اسکیمای مقاله

به وسیله داده های ساختار یافته می توانید به موتور جستجو بگویید که محتوای ما یک مقاله خبری است یا یک پست وبلاگ. همینطور در صورتیکه نوشته مان طولانی باشد نیز با نشانه گذاری منحصر بفرد خود قادر هستید آن را برای گوگل قابل فهم کنید.

اسکیمای کتاب – Book

اسکیمای کتاب

معرفی کتاب در قالب اسکیما می تواند کاغذی یا دیجیتالی باشد. با این حساب شما می توانید هر نوع داده ای را برای این طرحواره نشانه گذاری کنید. نویسنده کتاب، تاریخ انتشار و جوایزی که برنده شده تنها بخشی از چیزهایی است که قادر هستید به کار بگیرید.

اسکیمای پرسش های متداولFAQ –

اسکیمای پرسش های متداول

تقریبا تمام وب سایت های بزرگ بخشی را به عنوان سوالات متداول دارند که بیشتر پرسش های مطرح شده توسط کاربران و مشتریان را در خود جای داده است. با استفاده از نشانه گذاری FAQ می توانید بخشی از این داده ها را به نتایج جستجو بیاورید.

اسکیمای دستورالعملHow To –

اسکیمای دستورالعمل

با دنبال کردن یک فرآیند گام به گام، کاربران می توانند کارهای خاص را به راحتی انجام دهند. این بهترین توضیحی است که می توانیم برای اسکیمای دستورالعمل بکار بگیریم. با این طرحواره قادر هستید تمام مراحل مورد نیاز برای انجام هر چیزی را با تصویر و آدرس یک منبع و به صورت متن، برای موتور جستجو قابل درک کنید. کاربران و مخاطبین تان می توانند بخشی از این دستورالعمل ها را قبل از ورود به سایت ببینند.

اسکیمای موسیقیMusic –

اسکیمای موسیقی

با نشانه گذاری های موسیقی، تقریبا هر چیزی را می توانید درباره آهنگی که دوست دارید در نتایج جستجو نشان دهید. نام آلبوم، خواننده، سال پخش، گروه موسیقی، تعداد آهنگ های آلبوم و سبک موسیقی تنها بخشی از مواردی است که به گوگل می آیند و در معرض دید مخاطبین تان قرار می گیرند.

اسکیمای دستور پخت –  Recipes

اسکیمای دستور پخت

به طرحواره محبوب روش طبخ غذا رسیدیم. با افزودن دستور العمل ها در یک وبسایت آموزش آشپزی، می توانید مراحل طبخ و آماده سازی هر نوع غذا یا سالاد و دسر را مستقیماً در نتایج جستجو نشان دهید. علاوه بر این با به نمایش درآمدن ویژگی های فوق در حالت موبایل، صفحه تلفن همراه را به یک کاتالوگ فعال از تصاویر و شیوه های ناب آشپزی مبدل سازید. حتی دستیار صوتی شما نیز قادر خواهد بود روش طبخ قرمه سبزی مخصوص تان را با صدای بلند برای مخاطبی بخواند.

اسکیمای ویدئو – Video

اسکیمای ویدئو

طرحواره ویدئو می تواند کلیپ های شما را در سایت شناسایی و با روشی بسیار منحصر بفرد در نتایج جستجو به نمایش در بیاورد. این نشانه گذاری ها، داده های بسیار موثری را از جمله مدت زمان پخش و قطعات زمانی و همچنین تاریخ انتشار را دربر خواهند داشت.

اسکیمای رویداد – Events

اسکیمای رویداد

موتورهای جستجو می توانند رویدادهای شما را مستقیما در نتایج نشان دهند. اگر بطور منظم رویدادهایی را برگزار می کنید، می توانید با قراردادن اسکیمای رویداد، گوگل را از ماهیت صفحه و لندینگ پیج تان مطلع سازید. اگر سایت شما از کیفیت و ترافیک خوبی برخوردار باشد، داده های رویداد در نتایج نیز نمایش داده می شوند.

اسکیمای تجارت محلی و سازمان – Businesses and organizations

اسکیمای تجارت محلی

اگر صاحب یک کسب و کار هستید، می توانید داده های ساختار یافته مربوط به اطلاعات کامل تجاری تان را به قسمت های مخصوص نتایج جستجو بیاورید. بدین ترتیب وقتی جزییات تماس و راه های ارتباطی را در نشانه گذاری مربوط به این اسکیما اضافه کنید، مشتریان تان می توانند مستقیما با شما تماس بگیرند.

اسکیمای آگهی شغلی – Job Posting

اسکیمای آگهی شغلی

آیا یک سایت فعال در زمینه استخدام و کاریابی دارید؟ با اسکیمای آگهی های شغلی به راحتی قادر هستید بخشی از این فرصت ها را در صدر نتایج جستجو و درست در اسنیپت مربوط به صفحه آن شغل، نمایش دهید. با این طرحواره، داده هایی از جمله فرصت باقی مانده برای تصدی شغل، شرکت ارایه دهنده و غیره را در این بخش به معرض دید کاربران قرار دهید.

اسکیمای محصولProducts –

اسکیمای محصول مهم ترین و یکی از پرکاربرد ترین انواع طرحواره ها است. قیمت محصول، نظرات مشتریان، موجود بودن یک کالا و همچنین واحد ارزی و کدهای انبار داری و شناسه ملی کالا از جمله اطلاعاتی هستند که به نتایج جستجوی شما شکل تازه ای می بخشند. تصاویر محصولات و بازه قیمتی یک محصول از ویژگی های منحصر بفرد اسکیمای محصول است.

معرفی یک نمونه کد اسکیما

در اینجا مثالی از اسکیمای محصول را مشاهده می کنید که به زبان جی سان نوشته شده است. هرچند طرحواره ها به وسیله افزونه های سئو بر روی صفحات شما قرار می گیرند، اما با این وجود شناخت ساختارشان الزامی است.

<html>
<head>
<title>Executive Anvil</title>
<script type="application/ld+json">
{
"@context": "https://schema.org/",
"@type": "Product",
"name": "Executive Anvil",
"image": [
"https://example.com/photos/1x1/photo.jpg",
],
"description": "Sleeker than ACME's Classic Anvil, the Executive Anvil is perfect for the business traveler looking for something to drop from a height.",
"sku": "2019087129",
"mpn": "30442037",
"brand": {
"@type": "Brand",
"name": "ACME"
},
"review": {
"@type": "Review",
"reviewRating": {
"@type": "Rating",
"ratingValue": "4",
"bestRating": "5"
},
"author": {
"@type": "Person",
"name": "Fred"
}
},
"aggregateRating": {
"@type": "AggregateRating",
"ratingValue": "4.4",
"reviewCount": "89"
},
"offers": {
"@type": "Offer",
"url": "https://example.com/anvil",
"priceCurrency": "USD",
"price": "119.99",
"priceValidUntil": "2022-11-20",
"itemCondition": "https://schema.org/UsedCondition",
"availability": "https://schema.org/InStock"
}
}
</script>
</head>
<body>
</body>
</html>

 

در این قطعه کد، نام محصول، شرح متا، نرخ، واحد ارزی، امتیازات و کدهای انبارداری بصورت کاملا استاندارد قرار گرفته است.

برای استفاده هرچه بهتر از اسکیما، بخش هایی وجود دارد که باید برای آنها اولویت بندی کنید. در نظر داشته باشید که به هیچ عنوان نباید برای یک صفحه چندین اسکیمای بی ربط و بی نهایت ویژگی را تعریف کرد. یادتان نرود می خواهیم به موتور جستجو بگوییم که سایت شما چه اطلاعاتی را ارایه می کند و همچنین محصولی که دارید، شامل چه ویژگی های منحصر بفردی است. طبیعتا برای یک محصول نمی توان از اسکیمای مقاله استفاده کرد، زیرا هر طرحواره به معرفی داده هایی می پردازد که قرار است مفهوم صحیحی را داشته باشد.

پلاگین های مناسب جهت استفاده و مدیریت اسکیما

افزونه های متعددی هستند که به شما کمک می کنند تا بتوانید طرحواره ها را به سایت تان بیاورید، با این حال مهم ترین پلاگین های وردپرس اسکیما به این شرح است:

افزونه سئوی رنک مث پرو

پلاگین RankMath تنها افزونه ای است که به شما این امکان را می دهد تا بتوانید داده های ساختاریافته را به صورت کاملا دستی و در محیط ویرایش مبتنی برکدهای جی سان به صفحات تان بیاورید. همچنین رنک مث یک افزونه ماژولار تمام عیار برای درج طرحواره های مطرح و پرکاربرد است که با یک جدول تعاملی در اختیارتان قرار می گیرد و به شما اجازه می دهد انواع نشانه گذاری ها  را به وسیله کد های از پیش نوشته شده به درون صفحه ایمپورت کرده و یا از هر آدرس اینترنتی آنها را بخواند و قابل استفاده کند. یکی دیگر از ویژگی های رنک مث برای اسکیما، امکان تست مستقیم داده های ساختاریافته بر روی ابزار ریچ ریزالت گوگل است. افزونه سئو رنک مث پرو را از ژاکت تهیه کنید.
افزونه یوست پرو

پلاگین Yoast pro با قابلیت درج خودکار انواع طرحواره ها به شما این امکان را می دهد تا فارغ از هر زحمتی، با پیکربندی صحیح صفحات نوشته و محصول، اسکیمای مخصوص هر بخش را به نتایج جستجو بیاورید. البته این افزونه قادر است تعدادی از طرحواره های مربوط به تجارت محلی و یا نوع سایت و مقاله را برای انتخاب در اختیارتان بگذارد. افزونه  یواست پرو هم اکنون در ژاکت با 6 ماه پشتیبانی رایگان در دسترس است.
افزونه اسکیما پرو

پلاگین Schema pro یک افزونه مخصوص برای درج نشانه گذاری های اسکیما است. اگر برای سایت تان نیازمند پیکربندی داده های ساختار یافته بدون دردسر و با روش های ساده هستید، اسکیما پرو می تواند انتخاب مناسبی باشد. افزونه فوق با ایجاد طرحواره های از پیش ساخته شده، به شما این امکان را می دهد تا برای مقالات، محصولات و غیره، داده های غنی را سفارشی سازی کنید. افزونه اسکیما پرو را می توانید در فروشگاه ژاکت پیدا کنید.

جای اسکیما در نتایج گوگل

دانش اسکیما بسیار مهم و حائز اهمیت است. با روی کار آمدن شیوه های نوین درک و توجه به مفاهیم در جستجو و سئوی محتوایی، برای اینکه بتوانید در مقابل رقبای تان با قدرت بیشتری عمل کنید، لازم است علاوه بر سئوی خوب سایت، به موتورهای جستجو کمک کنید تا بتوانند شناخت بهتری از عملکرد شما داشته باشند. اسکیما شیوه های متفاوتی را بر خلاف روش های معمول طی می کند. به این معنی که قرار دادن و درج طرحواره ها در سایت می بایست بر اساس طراحی یک مسیر معقول و منطقی باشد. به عنوان مثال، درج بدون برنامه و اشتباه نشانه گذاری های غنی می تواند صفحه و سایت شما را به یک عامل فریب مبدل کند.

این قانون بر روی همه مبانی مدیریتی کسب و کار آنلاین دلالت دارد. استفاده از تمام ویژگی های یک اسکیما برای هر محتوایی صرفا به منزله بهتر بودن همه چیز نیست. نکته پایانی اینکه، اگر خصوصیاتی دارید که دارای تاریخ انقضا است و یا نیاز به بروز رسانی دارد، حتما باید بدان رسیدگی کنید؛ در غیر اینصورت با بی توجهی به ارزش طرحواره ها، جایگاه مورد انتظارتان را در نتایج بدست نخواهید آورد.

دسته بندی: سئو , ابزارهای سئو , گوگل

دیدگاه‌ها

Comments

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *